|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...
Jupp. Veldig mange av dem man må ha møter med eller pleie kontakt med befinner seg sentralt. Så det er heller ikke spesielt heldig i et miljøperspekiv.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Men, hvis det er problemer med å skaffe folk som vil jobbe i staten, så trenger man jo ikke å ha de statlige arbeidsplassene der hvor folk ikke vil ha jobben... |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Hertuginne
|
Nåja, det har ikke akkurat vært lett å få tak i kvalifisert arbeidskraft der man har flyttet til, heller. Og i tillegg mister man mye kompetanse med alle dem som absolutt ikke vil flytte til utkanten.
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Det har vært fremlagt som problemer ved desentralisering ja. Men, i praksis så har det vel fremkommet at dette ikke er reelle problemer. Husker en rapport "Komparative fordeler ved desentralisering i staten" som ble skrevet på slutten av 90 tallet som tok for seg både det økomiske aspektet og kompetanse aspektet i evaluering av desentraliserte enheter. Finner ikke rapporten på nett akkurat nå, men har ikke tid til å lete skikkelig. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Jeg er ikke noen stor forkjemper for desentralisering. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Det er vel ikke bare i Oslo man for tiden har problemer med å få ansatt folk i jobber, det er vel ledige jobber stort sett over hele landet. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Jeg er "utkantbeboer" (Tromsø- er ikke alt nord for Sinsenkrysset utkanten?), og det ble ramaskrik når Polarinstituttet ble flyttet hit. Omtrent hele staben ble skiftet ut, og Polarinstituttet fikk en bedre stab etter flyttingen. |
|
|
|
#28 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...I UK har stats og kommune ansatte "London allowance" (men selv med dette er det umulig for folk med vanlig lønn å bosette seg i sentrale deler av London) Kanskje det er i ferd med å bli slik i Oslo også? Med "vanlig" politilønn, sykepleierlønn, lærerlønn osv er det umulig å kjøpe bolig i Oslo indre by? Det er svært uheldig på lang sikt selvfølgelig at disse yrkesgruppene ikke har mulighet til å bo i forholdsvis rimelig avstand til jobben sin. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Bedreviter
|
Nok en "utkantbeboer" melder seg. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Det var vel en drøy overdrivelse, vel? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
anglofil
Rørleggere har sikkert ingen problemer med å kjøpe seg bolig men jeg har da venner som er lærere som bare kan drømme om å kjøpe bolig her på Grunerløkka eller Tøyen for den del .... vet ikke akkurat hva kvadratmeter prisen er her men med en inntekt på 350-400 000 så får man vel ikke kjøpt boliger for 2 mill pluss? Man får vel kanskje ettroms for mindre men skal man ha en liten 2 roms leilighet så må man jo ut med 2 mill (eller kanskje litt mindre nå om dagen) ... Nå aner ikke jeg hva prisene er i andre byer i Norge, ligger de på samme nivå som Oslo nå? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
-
I universitetsbyer må man jo forvente at man kan skaffe folk med den kompetansen som trengs. Men flyttelisten for statlige tilsyn i 2003 inneholdt bla. Haugesund, Bodø og Fredrikstad også. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Borte
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Haugesund har 32250 innbyggere
|
|
|
#35 |
|
Hertuginne
|
Nå er jeg faktisk så "bereist" at jeg ikke regner Tromsø som utkant. De eksemplene av desentralisering jeg har sett har vært fordyrende for bedriften.
|
|
|
#36 |
|
|
Kan du nevne noen konkrete eksempler? Sist redigert av Libra : 05-02-08 kl 22:01. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
-
Argumentasjonen blir mer ryddig – men sikker ikke like hardtslående landsens indignert – dersom du bytter ut «Oslo» med «Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø», som var byene jeg fremsatte som kontrast til de ovennevnte. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Hertuginne
|
Jeg kan, men av hensyn til konfidensialitet så velger jeg å ikke gjøre det. Men generelt sett kan jeg si at bedrifter som bevisst velger å legge operasjonene til mindre, og lite sentrale deler, og på flere lokasjoner får en økt kostnad i reiseutgifter og IT-utgifter. Man kan snakke om ny teknologi og videokonferanser til man blir blå i trynet, men det hjelper ikke så lenge folk velger bort å bruke slik teknologi. Å kjøpe inn slik teknologi, med offentlige regler, er i tillegg en tidkrevende og dyr prosess.
|
|
|
#39 |
|
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Endret. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Hertuginne
|
Ja, jeg uttrykker meg kanskje litt klønete, men jeg snakker om statlige bedrifter eller arbeidsplasser om du vil.
|
![]() |
|
|