|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Barneombudet er ute
Jeg er ikke like overbevist som deg. Tidligere barneombud har også hatt fastsatte åremålsperioder, som har blitt fornyet selv om det har vært andre søkere. Når man velger å avvike fra denne praksisen synes det åpenbart for meg at regjeringen har en begrunnelse for dette som går utover det faktum at åremålsperioden er over. Det kan være misnøye med Hjermann, eller det kan være et ønske om å ha et barneombud med holdninger som er mer i tråd med regjerngens. Det kan også være et ønske om et kvinnelig barneombud igjen. Begrunnelsen er mindre viktig for meg, men jeg synes det er problematisk at ved ikke å la barneombudet fullføre to perioder blir barneombudet mindre uavhengig. Og det er problematisk fordi en del av barneombudets oppgave er å være vaktbikkje overfor myndighetene på vegne av barna. |
|
|
|
#2 |
|
villende
|
Ja, det er nok en veldig god begrunnelse til at han ikke fikk forlenget åremålsstillingen. Og jeg er helt sikker på at den ikke er ”politisk” motivert. (Og det er egentlig det jeg vil si om den saken.) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Jeg er ikke helt enig med deg i dette. Det er alltid noen som ser etter konflikter med lys og lykte, og det har man funnet i barneombudsaken ved at ministeren og barneombudet har vært med i det samme kvinnenettverket. Dette er et nettverk veldig mange kvinnelige jurister er med i og som ikke nødvendigvis fører til nære vennskap og habilitetsspørsmål. Jurist-Norge er ikke spesielt stort, og det skal ikke mye til at to jurister en gang har deltatt i den samme revyen, undervisningen eller nettverket. |
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Sv: Barneombudet er uteBlæh! Hele innlegget mitt forsvant. Prøver på nytt.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#7 |
|
<*(((<
|
Og en stråmannpersonspisende havrebukk for festlige anledninger. Sist redigert av torsk : 23-04-09 kl 21:42. Årsak: Retter opp i gamle synder (-> for øvrig) |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Barneombudet er uteEtter å ha sett diverse debattprogrammer i kveld (riktignok med et halvt øye) så er jeg ihvertfall ikke imponert over Osmundsen. Kjennskapet blir jo større og større for hver gang hun åpner munnen har jeg inntrykk av - hun burde absolutt bedt noen vurdere habiliteten hennes! Skal ikke disse menneskene ha gode rådgivere rundt seg? Mon tro om det er disse som får sparken etter slike tabber, slik at statsrådene kan plaske videre. |
|
|
|
#9 |
|
Kidding, right?
|
Ja, ihvertfall siden det har vært litt rusk rundt henne tidligere også. Uten å dømme i det hele tatt i denne saken (som jeg ikke har satt meg inn i, lest om eller debattert) så synes jeg jo at det er litt... tåpelig kanskje... å ikke være bedre forberedt på at dette ville virke kontroversielt utdad. Og det er nok ikke et pluss i mine øyne nei.
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Jeg blir oppgitt over det amatørskapet Ramin-Osmundsen har utvist i denne saken. Man trenger da ingen rådgiver for å vurdere habilitet/inhabilitet. At de kjenner hverandre fra studietiden eller har møttes mange ganger i faglig sammenheng er ikke unaturlig - Norge er ikke så stort. Men når man ikke klarer å vurdere egen inhabilitet selv etter å deltatt på relativt sett små private tilstevninger hos hverandre, må det være lov å sette spørsmålstegn ved hennes kompetanse som statsråd. |
|
|
|
#13 |
|
<*(((<
|
Hm, det er kanskje bare meg? Jeg syns hun ligner veldig i ansiktet på det bildet der hun får blomster av Ramin-Osmundsen. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Barneombudet er uteSynes hele saken bare vitner om stor takhøyde hos likestillingsministeren! Jeg mener, tenk å feire både bursdager og 17. mai sammen med mennesker hun etter sigende knapt kjenner ansiktet på!
|
|
|
|
#16 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Barneombudet er uteOsmundsen imponerer ikke nei. Jeg er skrekkelig nysgjerrig på hva som ligger bak. Har Hjermann gjort noe vi ikke får vite? Ikke akkurat det inntrykket jeg har av ham, men så er han ingen personlig venn da.
|
|
|
#18 |
|
Fortynnet
|
Sv: Barneombudet er uteJeg syns Osmundsen oppfører seg utrolig useriøst, og håper det blir en grundig oppvask i den saken. Syns også det gamle barneombudet burde fått fortsette, han er barnepsykolog og de har allerede flere jurister på laget. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Barneombudet er uteJa, nå går det over alle støvleskaft. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Barneombudet er uteJeg tror alt bråket er iscenesatt av Jens Stolenberg. Han likte ikke Hjermann, og ba Karita Bekkemellem ikke fornye åremålsstillingen hans. Karita Bekkemellem, som til tider var voldsomt uenig med Reidar Hjermann, mente at hennes integritet hindret henne i å gjøre noe slikt. Stoltenberg takket for mangelfullt utført arbeid med å bytte henne ut med Manuela Ramin-Osmundsen, som han heller ikke likte. Stoltenberg innsatte Ramin-Osemunden kun for å fremstå som politisk korrekt og hadde behov for litt positiv publisitet rundt egen person og regjeringen én måned etter det dårlige valget til regjeringspartneren SV. Stoltenberg foreslo å innsette Kraby, Ramin-Osmundsens bestevenninne, som nytt barneombud. Stoltenberg var sikker på at med Ramin-Osmundsens klønete fremferd i UD, ville hun klare å utnevne Kraby på en slik måte at begge måtte gå. Med denne taktikken fikk også Stoltenberg vist at verken kvinner eller innvandrere duger til å sitte i regjering. Hans engasjement i disse sakene var bare et nødvendig skalkeskjul for å karre til seg statsministerposten. |
|
![]() |
|
|