|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?[quote=Veronal;845301]
![]() |
#22 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Det kommer ann på ungen tenker jeg, eldste var en virkelig rååsa unge, med pynt og dilldall og stæsj, ikke fordi jeg elsker råsa-langt derifra, men fordi hun liker det. Jeg er mest opptatt av hva barna liker, og ikke hva jeg syns er penest. Men nå er eldste så stor at hun her for en stund siden valgte ett pent brunt skjørt, fremfor ett makent rosa ett.
![]() |
#23 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?
Du behøver ikke være "guttete" for å være det vel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg vet ikke helt men jeg ble kaldt gutte jente, ikke sminket jeg meg før,og gjør det ikke enda om eks skal på fest.
![]() |
#25 |
Men først, kaffe!
Synes du sier det bra jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Nå også i farger
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Det ene utelukker vel ikke det andre vel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Nå også i farger
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Kasia er veldig klok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg synes det er synd at det som er jentete ofte blir sett på som dårligere enn det som er guttete i samfunnet. Sånn at det er dumt at en gutt er jentegutt. Det er en nedvurdering av oss som kvinner, at det som er kvinnelig/jentete er dårlig. Og som guttemødre så må man ikke godta det som ligger implisitt i dette, nemlig at vi ikke skulle ha positive egenskaper å gi sønnene vår.
![]() |
#29 |
Nå også i farger
Jeg er en av disse noen forresten. Og JA, selvfølgelig blir jeg stolt når min datter går med det HUN vil. Uavhengig av hva alle de andre jentene i barnehagen gjør (for de fleste var prinsesser ja ... ). Hun kunne velge mellom en gammel dronningkjole fra jeg var liten, en prinsessekjole, et kostyme fra 1001 Natt og den "Sabeltann"-drakten. Hun valgte "Sabeltann", for han er helten hennes! |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Leser
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Har ikke lest alt i diskusjonen. Jeg synes det er en implisitt nedvurdering av det som er kvinnelig når man er stolt over å ha guttejenter, men ikke av jentegutter. Jeg mener ikke det gjelder hver enkelt av dere, men at det impliserer at samfunnet verdsetter det som tradisjonelt har vært regnet som maskuline kvaliteter.
![]() |
#31 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg ser hva du mener, him, men for min egen del så har jeg ikke så mye mot det som kalles "jenteverdier": Det mjuke og pusete, empati, estetisk sans, etc.
![]() |
#32 |
kamerat
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg synes det er en fin ting å kunne motstå gruppepress. Det er liksom min hovedgreie.
![]() |
#34 |
Ringskrømt
|
Jepp.
![]() |
#35 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg skrev det, men det var fordi jeg syntes det var litt "kult" at hun ikke var det samme som 99 % av alle de andre jentene i barnehagen. Litt kjedelig når ALLE jentene er det samme, synes jeg (alltid prinsesser). Men klart, hadde hun villet være prinsesse selv, hadde hun selvsagt fått lov til det. Barna må jo få ha sin egen personlighet.
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Men også, må jeg si: At jenta mi skulle bli en myk og ultrafeminin kvinne - DET har jeg ikke noe i mot. Men jeg må si at jeg er ikke så superkeen på at hun skal bli en bimbo.
![]() |
#37 |
Mother of Dragons
|
Nemlig, og det at ultrafeminin og myk ikke vil si at man ikke samtidig kan være flink i matematikk og være tøff ellers.
![]() |
#38 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Det jeg synes er synd er at prinsesse-og spidermanrollene blant små barn er så altoppslukende på en del områder. Jeg liker heller ikke denne "bortskjemt diva med nykker"-delen av prisessestyret. Den "jeg nekter å gå med blå regnbukse, for jeg er prinsesse"-delen, for å sette det litt på spissen. Det er veldig lite fokus på prestasjoner og kunnskaper, og veldig stort fokus på utseende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Leser
|
Synes du det er positivt at en gutt omtales som en jentegutt? Jeg er enig i at det er en viss progresjon mot kjønnsrollene blir slakkere, men ikke nok til at det blir regnet som positvt at en gutt er mer "jentete" enn det som er vanlig. Det at en jente innehar egenskaper som blir regnet som maskuline (modig, sterk etc) blir generelt sett på på en mye mer positiv måte.
![]() |
#40 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?"Jentegutt" blir ofte brukt for å beskrive det myke og svake. Det androgyne står jo veldig høyt i kurs, som esme beskriver det så bra.
![]() |
Emneord |
guttejente, jentegutt, kjønnsroller |
|
|