|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?I en rekke diskusjoner her inne, så ser man en motvilje hos foreldre mot f.eks. rosa, prinsesser, typiske jenteting, et.c. Husker noen som stolt kunne fortelle at datteren var en guttejente som ikke var prinsesse på karneval. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Gode poeng. Jeg tror nok mange av oss tror det er et motsetningsforhold mellom Råsa prinsesser og IQ. Det er selvsagt bare tull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Mine unger har fått kledd seg omtrent som de vil og lekt med det de vil. Resultatet er at alle tre har variert både kledning og lek. Guttungen har brukt kjole og lekt med dukker, biler, lego, ball osv. Jentungene har variert like mye. Nå er de ganske store (16, 13, 11) og har egne identiteter som de trives godt med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Interessant tråd.
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg syns alltid det er positivt med jenter og gutter som tenker for seg selv og viser det ved å velge utenfor boksen. Det å bryte tradisjoner og gå på tvers av tradisjonelle oppfatninger vitner om selvbevissthet og evnen til selvstendig tenking. Dette er min grunnfilosofi når det kommer til likestilling, nemlig like muligheter til å gjøre de samme tingene uavhengig av kjønn. Jeg liker å tenke på mennesker som individer først og kjønn etterpå.
![]() |
#6 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Er det så mange jenter, eller gutter for den delen, som er konsekvent "jentete" eller "guttete"? Jeg bare lurer. De fleste barn jeg kjenner er både-og, på noen områder "guttete" og på andre "jentete".
![]() |
#7 |
Live and let live
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?
Slik tenker jeg også.
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Kasia skriver så fint.
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Må no være best for ei jente å være jentete vel? Eller sånn midt i mellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg har mange ganger forundret meg over at det å være "guttejente" ofte blir sett på som bra, det er ei sterk, smart jente med bein i nesa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Smugleser
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Interessant tema, og jeg ser hva du mener.
![]() |
#13 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Det er jo akkurat slike ting som viser problemet. Gutten til ei veninne av meg ville være prinsesse på karnevalet men han vart raskt og effektivt mobba ut av kostymet sitt av de andre guttene
![]() |
#14 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?
Kasia skriver det bra, slik tenker jeg også.
![]() |
#15 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?For noen år siden var jeg på et seminar ( jobbet da i barnehage, og seminaret var for alle kommunalt ansatte i barne-, ungdoms- og videregående skole, sfo, barnehage), hvor foredragsholederen var en svensk, moden dame med akkurat mye av dette på temaet.. Hun hadde noen gode poeng om denne "likestillingen"; så lenge man hører bemerkninger om jenter som "Sloss som en mann", eller om gutter at de "spilelr som kjerringer", vitnet dette i; følge henne; om en stagnasjon i likeverd-likestillingstenkingen... Det er ikke positivt at egenskaper/prestasjoner blir hevet frem "som en mann" allatid, mente hun. Hun mente helt klart at når en trener roper til sine spillere at de må skjerpe seg, og ikke spille som pysete jenter, så er det en veldig holdning man viser, og ikke særlig bra holdningheller....
![]() |
#16 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Litt på siden, men alikevel viktig: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Muligens verdt å vente på
|
Nei, det er ikke noe ideal å være som en gutt. Det er et ideal å være seg selv.
![]() |
#18 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Min erfaring så langt er at omverden er i utgangspunktet så polarisert i hva de vil oppfatte at jeg får fnatt. Spesielt besteforeldre og tildels også enkelte i barnehagen er svært raske til å konstatere at "Prototypen er skikkelig gutt, altså!" selv om han dokumenterbart har et balansert forhold til leker. Selv om han har løpt rundt med en dukkevogn hele dagen og lekt med dukkehuset så trenger den unge mannen bare å ta i en bil før besteforeldrene er der med gutteguttgnålet sitt. I barnehagen har de f.eks. en tavle hvor de skriver hva hvert barn har bedrevet med en dag og et typisk eksempel er:
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Rosin sa det.
![]() |
#20 |
Weeeee
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Det som slår meg når jeg leser igjennom her er at kanskje vi har litt skylapper når vi er så ivrige på å kategorisere ut i fra "type" leker.
![]() |
Emneord |
guttejente, jentegutt, kjønnsroller |
|
|