|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Da må det være noe veldig viktig... De fleste lærere ( iallefall vi under 50 Sist redigert av rine : 29-01-11 kl 12:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?
Jeg tenker aldri at det er "greit" å ringe hjem til en lærer i den tiden, men jeg vet at for eksempel i den situasjonen jeg nevner om brå dødsfall som berører eleven og klassen sterkt så er det mange lærere som foretrekker å få telefon om kvelden, selv om det er sent slik at de er mentalt forberedt til neste dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Der vi bodde tidligere, foretrakk læreren å få fraværsmelding etc på sms istedet for i meldeboka, da var terskelen naturlig nok ganske lav for å kontakte ham på den måten.
![]() |
#4 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Ekstremt høy. Jeg har ikke gjort det enda.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Svigermor er adjunkt på barneskolen og kontaktlærer for en andre klasse.
![]() |
#6 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?
Helt på sin plass å begrense seg med sms til lærerne, det bør jo være av en viss viktighet før man piper i vei en melding... Men man kan jo programmere telefonen; f eks lydløs sms når man sover, for ikke å snakke om skru av tlf når man vil være utilgjengelig. Man kan velge hvilke anrop man tillater (krever selvfølgelig litt innsats, men kanskje verdt det? ) og tidsdefinerte profiler er også mulig...
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har jobbet i grunnskolen ( u skole) i mange år, nå som jeg er i vg.skole er det mindre kontakt med foreldre. Det som imidlertid forundrer meg noen ganger er hvor lite interesserte mange av foreldrene er i kontakt med skolen. Sist redigert av rine : 29-01-11 kl 12:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har ikke skolebarn enda, men tror jeg bare ville ringt på ettermiddags- eller kveldstid for å gi beskjeder som det var viktig at læreren fikk før neste skoledag startet - sykdom eller død i familien, ting man hadde glemt å svare på innen tidsfristen og slikt. Ja, og så hvis det var noe vi hadde glemt og virkelig trengte å spørre om før neste dag (som "akkurat når/hvor er det NN skal møte opp til turen i morgen tidlig?"), men da ville jeg beklaget meg for å forstyrre. Hvis jeg ville snakke med læreren om noe, ville jeg ringt i arbeidstiden og avtalt et tidspunkt. (Om det f.eks. skulle være alvorlig mobbing som plutselig var kommet frem, så ville det jo uansett ikke bli noe verre av at man venter i tolv timer med å ringe.)
![]() |
#9 |
One of These Days
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg svarer ikke på SMS fra foreldre, og opplyser heller ikke om mobilnr. til foreldre. Rett og slett av den enkle grunn at jeg helst vil slippe telefoner og SMS på fritiden. Mobilnr. er mitt private og det koster meg å svare, men på jobbtlf. er det skolen som betaler for samtalen. Det er ikke snakk om mye penger, men for min del prinsippet. Er det alvorlig nok, klarer foreldre å finne nr. mitt i telefonkatalogen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har meget høy terskel for å kontakte lærerne privat. Har ikke gjort det enda, og mine går i 4. og 5. klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har aldri gjort det. Rett og slett fordi jeg ikke har hatt behov for det.
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg mailer når som helst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg er lærer i vgs (Vg2 og VK2) og får stadig sms og telefoner fra elever. Sms-ene tikker inn til alle døgnets tider.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har brent meg på at foreldre ringer på kveldstid. En periode var telefonen det første jeg sjekket når jeg kom hjem, for så å sjekke tapte anrop opp mot klasselista. Sånn vil jeg ikke ha det igjen - derfor er det sjeldent at jeg oppgir telefonnummeret mitt. I den klassen jeg har nå har jeg sms'et litt med et foreldrepar, fått en sms om at en elev ikke skjønte leksen sin (den hadde jeg ikke tenkt til å svare på, men det viste seg at de fant ut av det allikevel) og ellers snakket med klassekontakten i forbindelse med arrangementer eller møter. Altså ikke så mye.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Dere som er lærere. Hvilke typer henvendelser får dere på fritida? Hvordan har dere evt. snakket med foreldre om dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ofte typen "noe har skjedd mellom eleven og en annen/ noen andre elever, enten en konflikt, noen har blitt mobbet, plaget eller en eller annen type uoverensstemmelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
superbruker
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har høy terskel for å kontakte lærerene til ungene. Jeg har ringt på kveldstid en gang. Jeg bruker meldingsboken hyppig når det er noe. Jeg er ofte oppe på skolen å henter ungene og slår ofte av en prat med lærerene når jeg er der.
![]() |
#18 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg er lærer og får mye mail fra foreldre (vi har det som hovedkommunikasjonsform). Foretrekker meldinger på mail framfor på lapp. Leser mail flere ganger om dagen, også kveld og helg. Får sms fra noen foreldre, men mer fra elevene mine (10.klasse). Det er også flere tlf fra elever enn foreldre til min mobil/hjemmetlf. Får få tlf fra foreldre etter arb.tid. Jeg synes det er helt iorden å motta sms når som helst (og mail selvsagt). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Jeg har veldig høy terskel for å gjøre det, jeg har bare gjort det én gang og da var det for å ringe henne tilbake. Jeg sender heller melding med som skolejenta leverer selv hvis det er noe jeg mener læreren bør vite om.
![]() |
#20 |
weird
![]() Sv: Dere med skolebarn. Hva skal til for at du kontakter læreren utenom skoletiden?Som lærerdatter husker jeg i alle fall at ganske mye av kveldene gikk bort til at min mor gikk mellom rettebunken og telefoner fra foreldre. Selv var jeg strålende fornøyd med at barnas lærere tilbød kontakt via epost (jobbadressen) da jeg jobbet natt og ofte sov i tiden de var tilgjengelige. Det er jo heller ikke så lett å få tak i lærere i skoletiden. De har undervisning, er ute i friminutter og da føles det ikke så greit å okkupere dem i de få pausene de faktisk har. I alle fall var det sånn da jeg var med moren min på jobb. Pausene ble som regel brukt til å svare på henvendelser fra elever også.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|