|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Sv: Er dette barnehagens oppgave?
Jeg vil tro bhg sånne ganger har grunn til å gå til HS, at de kanskje har hatt problemer med å nå igjennom hos foreldrene før? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg har inntrykk av at mange ser på barnehagens oppgaver temmelig annerledes enn jeg gjør. Jeg ser på det som barnepass/pedagogisk tilbud som foreldrene selv har valgt, ikke en slags statlig kontrolltjeneste som må holde styr på alt det de dumme foreldrene ikke klarer. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Barnehagen kan kontakte Helsesøster, ja. Da har man i allefall meldt en bekymring ang barnet. Er litt usikker på om foreldrene må godkjenne/fortelles at Helsesøster kontaktes?
|
|
|
#5 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Om barnet begynner å bli såpass overvektig at det henger etter og blir hemmet i leken, synes jeg barnehagen har et godt argument for å ta tak i det. Feks nevne det under en foreldresamtale. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Men hvis et barn "begynner å bli overvektig", er det ikke naturlig at barnehagen regner med at foreldrene håndterer dette, og at et evt. initiativ i den forbindelse bør komme fra dem? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Så om foreldrene ikke ser problemet eller har litt skylapper så skal barne bli skadelidende? Det er jo resultatet om det går videre. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
© All rights reserved
|
Ta opp dette med foreldrene? Tror du ikke foreldrene ser/vet dette selv? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Ikke sant? Og det Maximillia sa.
|
|
|
#10 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Liven, Maxi og skremmern: det er faktisk ikkje alle foreldre som tek overvekt på alvor. Myten om at genetikk har alt å seie og at "dette går seg sikkert til av seg sjølv" er temmeleg seigliva. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Helt konge
|
Jeg leste nettopp en undersøkese (og jeg husker ikke hvor, men skal prøve å finne den) som beskriver det at en stor andel foreldre som rett og slett ikke ser at deres barn er overvektig. Hvis det er fakta er det ganske urovekkende. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Hvilket utgangspunkt har undersøkelsen tatt for hva som er normalvekt? Jeg vet at svært mange foreldre fikk tilbakemeldinger på at deres fireåringer var i største laget, fireåringer jeg anser som normalvektige, sunne unger.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 05-04-08 kl 14:29. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Helt konge
|
Beklager Skremmern jeg klarer ikke å finne den artikkelen, så jeg husker ikke hverken hvor stor prosentandel av foreldrene det var snakk om eller hva som ble definert som normalvekt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
De fleste ser det sikkert selv, men det finnes alltid unntak. Om et barn begynner å legge på seg i 2-3-årsalderen og vekten bare øker frem mot skolestar, da tror jeg ikke foreldrene ser det selv. Eller de ser det, men gjør ikke noe med det.
|
|
|
#15 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg er på linje med Maz i denne diskusjonen.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Det skrives her at barnehagen føler at den ikke kan sette retningslinjer for hva barna har med i matboksen, men om dette er et stort problem kan jo barnehagen strengt tatt "overta" alle måltider selv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg synes i det minste barnehager kan forby snop i barnehagen. Skremmende å lese om Lisas barnehage, der ungene sitter og trykker i seg Kvikk Lunsj daglig. Har jo hørt om slike tilfeller før også, og der synes jeg absolutt barnehagene kan sette en strek!
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Vår barnehage tok opp dette på foreldremøte. Da i forbindelse med matpakker på tur. Enkelte sendte da med ting de helst så ikke var med. Ingen forbud, men en diskusjon og en anmodning. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Men som sagt, det er per definisjon forbudt Iset men disse to barna har foreldre som strengt tatt ikke bryr seg. Såkalte "resurssvake foreldre", barna følges ikke opp på noen som helst måte. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er dette barnehagens oppgave?Det som jeg synes er litt puissig forøvrig er at hvis noen skriver en tråd der helesøster har kommentert at barnet veier for mye så blir det jo som regel ramaskriv, trøstesmileys, "ikke bry deg om den dumme helesøsteren" and what have you not .... (eller var det på NM?? ) |
|
|
|
![]() |
|
|