|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hertuginne
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?
Ja, Norge er et rikt land. Men jeg tror vi har blitt utrolig bortskjemte i dette rike landet, for vi krever og krever, men klarer ikke å være takknemlige over at vi, tross alt, har det mye bedre enn i de landene vi liker å sammenligne oss med. Selvsagt så er det rom for forbedring, men jeg blir så oppgitt over at dette hjertesukket om at vi er så rike blir dratt frem i tide og utide.
|
|
|
#2 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Er helt enig Adrienne! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hertuginne
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Martis: Det er viktig at barnehagen følger opp på dette i etterkant også, et krisemøte er ikke nok. De må gå igjennom hendelsesforløpet, finne forbedringspunkter og eventuelt rette opp i rutiner. Jeg forstår godt at dere er skremt, slikt som dette skal ikke skje, enkelt og greit.
|
|
|
#4 |
|
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har helt rett i at dette ikke skal skje.
|
|
|
#5 |
|
Hertuginne
|
I et krisemøte er man veldig ofte opptatt av krisen som nettopp har skjedd. Når det gjelder forbedring og videre arbeid er det viktig at man setter seg ned litt i ettertid, men mens hendelsen er fortsatt frisk i minne, for å sikre seg at man får med seg alt. Både ting som skjedde i forkant og evaluering av håndteringen av episoden.
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg fatter og begriper ikke at det går an å synes det er ok for ufaglærte å jobbe i bhage?? Hvorfor skal ikke barn ha krav på samme kompetanse som på andre områder i samfunnet?? De krevel vel mer en bare omsorg? Sist redigert av Lisa : 29-04-08 kl 16:24. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Glitter: Det var vanlig før ja, jeg kjenner mange som jobbet både på SFO og i barnehage. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg er veldig spent på de nye "avdelingsløse" barnehagene som bygges, men store åpne rom. Hvordan blir støynivået der?
|
|
|
#10 |
|
anglofil
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg synes det er TRAGISK at det kun er antall plasser som teller. I bydelen jeg bor i har full utbygging nesten gått på helsen løs, både for barn og voksene i de eksisterende bhagene. Når de regner ut hvor mange barn de kan ha per avdeling så teller de med ganger og toalett og stuer inn flere barn, pluss en voksen til. De store avdelingene får mindre barn inn så lenge de fyller 3 år i løpet av året ... masse "nye regler" for å møte behovet. Nå som det blir lovpålagt blir det vel enda verre. Sist redigert av Lisa : 28-04-08 kl 10:45. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Alltid like optimist
Ang store åpne rom; det tror jeg blir ganske kortvarig - ut ifra den erfaringen jeg har (dvs jeg kjenner en del som jobber i slike barnehager).
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg fatter heller ikke hva en sammenlikning med 50 tallet har å gjøre i denne diskusjonen. Faktum er at det hjelper lite å ha lover å forholde seg til når lovene lett kan brytes "med loven i hånd". Det er helt for jævlig å se hva som har skjedd i bare på 3 år i denne bydelen, flere barn presses inn på samme avdeling og det blir så trangt om plassen at støynivået rett og slett blir for mye både for liten og stor (ansatte sykemeldes i mye høyere grad en før) Vi i FAU møter opp på bydelsmøtene men til ingen nytte, den lange køen av barn blir ikke mindre, bare større. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Det ligger kanskje i min opprørske natur, men jeg greier bare ikke helt å se at kvalitet=mange førskolelærere. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Kvalitet for meg handler om at barnehagen ikke ser ut som "hønsebur" med 13 små barn og 4 voksene på 16 kvadrat meter, at barn ikke må gå over en stor trafikkert vei for å komme til uteområdet, at de får et forsvarlig måltid i bhagen hver dag ( bydel Grunerløkka definerte et fullverdige måltid som "et glass melk per barn"), at barnehagen har råd til å kjøpe inn perler og formingsmateriale osv osv. Dette ser jeg på som helt grunnleggende "infrastruktur" som må være til stede for at en bhage i det hele tatt skal kunne være forsvarlig. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
Det er slik jeg også tenker. Kvalitet er mye mer enn kvalifisert arbeidskraft, selv om også kvalifisert arbeidskraft er en del av kvalitet. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Alltid like optimist
Det kan sikkert bli sånn når det er sånn manko på førskolelærerer som det er i noen deler av landet. Her i kommunen har vi ledige førskolelærere, pga for få stillinger i forhold til pedagoger - da får styrerne velge og vrake og barnehagene får GODE pedagoger.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Selvfølgelig finnes det dårlige førskolelærere. Som det finnes dårlige leger, snekkere og frisører. Vi gir ikke opp hele profesjonen av den grunn, eller overlater arbeidet til en hvem-som-helst?
|
|
|
#18 |
|
anglofil
Nettopp, men av en eller annen merklig grunn er ikke dette prinsippet så viktig når det gjelder, etter min mening, en av de aller viktigeste jobbene i samfunnet vårt, de som passer på barna våre. Jeg vet ikke engang hva jeg skal si når jeg hører at ped ledere etter 7 års efaring ikke har kommet opp i 300 000 kr ...... takk og pris for at det fortsatt finnes noen ildsjeler som "orker" bry seg å jobbe som ped leder i bhager selv om lønna er så elending. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ustabil
|
Nei, selvsagt ikke. Men man skal ikke bare innbille seg at kvalitet = førskolelærer. Da har man glemt at det er barna som er hovedpersonene i barnehagene. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
anglofil
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Det er neppe barnas behov eller sikkerhet som står i sentrum hvis man gir blaffen i hvem som passer på det, det stilles ingen krav om kompetanse whatsover. Hvor ellers i samfunnet hadde det funket? Hvorfor er ikke barns behov like viktig som alt annet? Det er da mange yrker som krever en viss basiskunnskap og det burde jammen meg omsorg for så mange barn gjøre også. (Altså, at det er minst en kvalifisert ansatt per avdeling, det er vel minimuskrav) |
|
|
|
![]() |
|
|