Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-08, 08:10   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Er det ok å kritisere tynne folk?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det er det mange som tror, men det er feil... Problemet er bare det at vi undervektige ikke får gehør for at vi faktisk reagerer på kritikk...

Uenig og uenig.

Gammel 07-05-08, 09:13   #2
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror uansett det er verre for overvektige å bli kritisert for vekta.

Hvem det er verst for går det vel ikke an å si noe om. For noen overvektige ville det vært grusomt, mens andre bryr seg mindre. Det samme gjelder tynne.
Følelsen til den tynne som blir kritisert og blir såret av det må jo være likestilt med den sårheten en overvektig føler over slik kritikk.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 19:28   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Hvem det er verst for går det vel ikke an å si noe om. For noen overvektige ville det vært grusomt, mens andre bryr seg mindre. Det samme gjelder tynne.
Følelsen til den tynne som blir kritisert og blir såret av det må jo være likestilt med den sårheten en overvektig føler over slik kritikk.

Ikke når det "ideale" er å være tynn.

Gammel 07-05-08, 19:36   #4
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Det hjelper ikke når alle rundt deg forteller at det er langt fra idealet. Jeg driter i hva motebladene sier, det går litt mer inn på meg hva folk rundt meg mener.

Gammel 07-05-08, 21:53   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Idealet er å være tynn ja, men jeg tror nok av mange av oss som snakker om å være for tynne her, er enda tynnere enn det som fremstilles som idealet.

Jeg for min del har i hvert fall vært det. Tynn, og helt uten former. Det eneste som stakk ut fra resten av kroppen var knoker og ledd. Ikke pupper, rumpe og hofter, slik damer skal ha liksom...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:34   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er vel ok?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:45   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Åh, har du endelig lagt på deg! Det var da enda godt. Nå ser du nesten frisk ut."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 17:47   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

"Åh, har du endelig lagt på deg! Det var da enda godt. Nå ser du nesten frisk ut."

Gammel 30-04-08, 21:54   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Den har jeg hørt også.
Og kommentarer ifht størrelsen på lunsj og kropp.

Gammel 30-04-08, 22:15   #10
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Hvordan skinn og bein ser ut skal en stort sett holde seg fra å kritisere, om man ikke har en j.. lig god grunn (de finnes som når helsa er i fare, men er få, og ingen som utelukker takt og empati...).

Når det er sagt kan man godt kritisere det skjønnhetsidealet noen film/mote- personligheter velger å fronte. Vektkurven for kvinnlige modeller og skuespillere har stupt over de siste tiårene, med dertil hørende ekstremt slankepress både for utøverene selv og for jenter/kvinner generellt, som igjen henger sammen med økende forekomst av spisefortyrrelser. Så om man harselerer litt med at noen rike kjendisdamer skrur kroppsidealet enda strammere til, og slik kan ufarliggjøre idealiseringen av dem, er ikke det i sum nødvendigvis av det onde...

(Og i den grad det betyr noe hva vi menn mener tilsier mine opplysninger fra venner og kjente over de siste 15 årene at det ikke finnes ett ideal as long as we are concerned: Noen av mine venner foretrekker syltynne, vevre figurer, andre mer muskuløse og veltrente, mens atter andre synes frodige, generøse former er perfekt.)

Sist redigert av Ulvefar : 30-04-08 kl 22:26.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 12:27   #11
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

...og en annen tante av meg kom med den kommentaren om meg, til min mor.
Jadda, jeg har så flotte og taktfulle tanter atte.

Atter en av tantene mine lurte så kjekt på (noen år senere, da vekta mi hadde tatt av andre veien og jeg var heller rund) "Næh! Er du også på tjukka nå!?"
"Eh, nei..."

Gammel 06-05-08, 22:08   #12
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne fikk jeg i ymse bursdager i barndommen: "Du skal vel ikke ha kake, som er så tynn. Du spiser vel ingenting". Hyggelig og sensitivt sagt av voksne mennesker...

Jeg ble innkalt til div møter hos helsesøster i ungdommen for jeg "hadde jo spiseforstyrrelser". Min mor måtte til slutt forklare at jeg spiste. I store mengder faktisk.

Jeg opplever at folk har lavere terskel for å kommentere tynne mennesker på en negativ måte.

Gammel 06-05-08, 22:32   #13
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Folks kropp er et ømtålig tema, og skjeve kommentarer kan gjøre enorm skade. Uansett om man er for tykk eller for tynn.

Da vekta mi sakte men sikkert krøp oppover var det ingen som kommenterte noe (før mamma fant det for godt å spør om jeg var gravid igjen). Omtalte kommentar gjorde at jeg gikk relativt raskt ned ganske mange kilo. Da kom kommentarene om at jeg var for tynn, begynte å bli kantete i ansiktet, ser nesten syk ut osv. Det syntes jeg ikke var ok i det hele tatt. Noen sa at kommentarene kom av bekymring for helsa mi. Men jeg vet ikke jeg

Gammel 07-05-08, 02:10   #14
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Folks kropp er et ømtålig tema, og skjeve kommentarer kan gjøre enorm skade. Uansett om man er for tykk eller for tynn.

Da vekta mi sakte men sikkert krøp oppover var det ingen som kommenterte noe (før mamma fant det for godt å spør om jeg var gravid igjen). Omtalte kommentar gjorde at jeg gikk relativt raskt ned ganske mange kilo. Da kom kommentarene om at jeg var for tynn, begynte å bli kantete i ansiktet, ser nesten syk ut osv. Det syntes jeg ikke var ok i det hele tatt. Noen sa at kommentarene kom av bekymring for helsa mi. Men jeg vet ikke jeg

Nesten som om jeg skulle skrevet det selv. Da Aurora var 10 måneder gammel og jeg veide litt over 60 kg. ble jeg spurt om jeg var gravid. Nå, nesten 10 kg. mindre får jeg høre akkurat de tingene du nevner her. Lurer på hvordan jeg må se ut for å få høre at jeg er fin, jeg.
Er folk bekymret for helsa går det vel an å si noe sånt som "Går det bra med deg? Du ser litt sliten ut?" eller noe sånt, det hadde jeg tålt mye bedre enn ting som går direkte på kritikk av utseendet.

Gammel 07-05-08, 08:27   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Denne fikk jeg i ymse bursdager i barndommen: "Du skal vel ikke ha kake, som er så tynn. Du spiser vel ingenting". Hyggelig og sensitivt sagt av voksne mennesker...

Jeg ble innkalt til div møter hos helsesøster i ungdommen for jeg "hadde jo spiseforstyrrelser". Min mor måtte til slutt forklare at jeg spiste. I store mengder faktisk.

Akkurat det samme her.
Denne helsesøsteren ødela flere år av min ungdomstid: For ei med komplekser opp til ørene var det ekstra hyggelig å få så sterke signaler om at jeg var så tynn at jeg så syk ut.

Gammel 30-04-08, 17:46   #16
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke det er stuerent å krisitsere noen for hvordan de ser ut, men akk så langt det kan være mellom liv og lære...

Gammel 30-04-08, 17:48   #17
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, så tynne håndledd, jeg kan jo holde rundt dem, det er jo skummelt! Hvordan går det egentlig med spisingen. Uff, mine håndledd er ikke så tynne ... :måler:

Gammel 30-04-08, 18:03   #18
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke det er ok å kritisere uansett jeg. Eneste gangen jeg kritiserte ei tynn jente var da hun sto ved siden av en annen veninne med 40 kg overvekt, og bedyret... ææææsj jeg er så tjukk asså....
Da sa jeg vitterlig: Jeg synes du er altfor tynn og du hadde vært kjempefin om du hadde lagt på deg 5 kg.

Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 18:06   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er det aller minste mer ok å kommentere andres undervekt enn overvekt. Og jeg syns det virker som mange har veldig mye mindre hemninger når det gjelder kommentarer til undervektige.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-08, 20:56   #20
tvillingmamma83
høyt og lavt

tvillingmamma83 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
tvillingmamma83 er litt kul
Standard

synes ikke det går an å diskutere hvem det er verst for det har jo ikke noe med det¨å gjøre!
det finnes mennesker som veier gode hundre kg å er fornøyde, friske og sunne og mennesker som veier 40 kg å er det samme og det er DERES IDEAL, det er det som har noe å si.
når det er sagt er mitt ideal å være slank, men jeg har vært på begge sider å fått komentarer ang begge deler å for meg vil jeg jo si at komentaren: jøss så godt du ser ut, har du tatt av deg, gav meg motet jeg trengte til å fortsette, men da jeg var meget ung å ikkke fant klær å hele tiden fikk høre, herrgud å tynn du er kan du ikke spise noe da, ble jeg ganske lei meg, tok med meg en venninne hjem så hun kunne se hva jeg spiste

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.