|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ber om abort etter en utepils …:synes him er usedvanlig klok i dag:
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg synes kampanjen er unyansert og synes ikke folk nødvendigvis er dumme fordi de blir veldig, veldig bekymret for å ha drukket under graviditeten. Det står vel at man ikke vet noe om skadevirkningene og hvor lite som skal til. |
|
|
|
#4 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …
Hele poenget er jo at ingen er i stand til å gi en god pekepinn her, og derfor lander man på "Best med totalavhold". Jeg er en av dem som irriterer meg grenseløst over nettopp dette, for når jeg er rundt IKM eller gravid, så kunne jeg faktisk godt tenke meg et glass rødvin eller to i uken. HVIS det ikke var farlig. Bare fordi du synes at totalavhold er easy peasy toppen av lykke betyr ikke at alle synes det.
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg kan tildels være med på det kie og him sier, men jeg setter et skille mellom uerfaren førstegangsgravid og rett og slett dumskap. Man er i overkant lettpåvirkelig og dum hvis man ber om abort etter å drukket alkohol, for mangler man allmennkunnskapen skal det ikke mange tastetrykkene til på en PC før man blir godt nok informert. Mangler man PC, eller vet man ikke hva det er, finnes det andre måter å lese om alkohol og graviditet på.
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Skremmern: Det er mulig jeg er feilinformert, men så vidt jeg forstår så holder de åpen muligheten for at ytterst lite alkohol kan skade fostret. Hvis, om, at og men.
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Nei det er helt riktig det, det er ingen garantert nedre risikogrense bortsett fra totalavhold. Men når det er sagt, så er jo sjansen svært liten for fosterskade om man tar et glass før man vet at man er gravid. Jeg tror (ikke vet) at det er vel mer sånn at man heller aborterer enn at fosteret lever videre skadet. Risikoen for fosterskade øker jo da utover i svangerskapet til den synker igjen, og den øker med konsumet.
|
|
|
#8 |
|
weird
Så da er kampanjen villedende, da?
Budskapet var jo nettopp det man tenker på disse damene som dumme for å ha trodd på. Om budskapet er feil så er det vel også kritikkverdig å kjøre en kampanje på dette?
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/06/11/537846.html
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Hvis man mener at man har skadet barnet sitt beyond hope ved å ta en øl før man visste at man var gravid er det bare en eneste ting å gjøre. Da MÅ man være totalavholds. Punktum. Man må rett og slett ta konsekvensen av sin egen oppfatning og ikke skylde på staten. Staten har en opplysningsplikt i fht helse og dette er helt grei informasjon folk har godt av, all den tid damer drikker mer og mer og har overtatt et kontinentalt og mannlig drikkemønster.
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Er den ikke etterrettelig? Hva er den sier som er direkte galt, da?
|
|
|
#11 |
|
På vei
Sv: Ber om abort etter en utepils …Kampanjen er vel ikke villedende eller budskapet feilaktig. Fagfolk mener man kan få fosterskade på grunn av et glass vin. Denne skaden er f.eks. konsentrasjonsvansker. Mener du at en slik skade er så ubetydelig at man ikke skal advare? Ut fra det som diskuteres kan jeg også spørre om det motsatt, er denne skaden så alvorlig at det legitimerer abort? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Dette er hentet fra sidene til helsedirektoratet:
|
|
|
#13 |
|
På vei
Jepp, konsentrasjonsvansker er bare en skade barnet kan få, som er lite alvorlig. Jeg vil allikevel påstå at de fleste skader barnet får pga alkohol ikke gir god grunn til abort. Når man snakker om føtalt alkoholsyndrom befinner man seg i helt andre enden av skalaen, og skadene er store. Kanskje er mange flere enn det vi er klar over skadet på grunn av mors inntak av alkohol. Dersom f.eks. mange av tilfellene av adhd og de fleste konsentrajons- og lærevansker skyldes alkohol, er dette faktisk et samfunssproblem i tillegg til et personlig problem for de det gjelder. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ber om abort etter en utepils …Jeg skjønner at noen damer har et litt annet forhold til abort enn meg når man vurderer slikt etter noen glass med vin.
|
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Jeg er en av dem som setter stor pris på et par glass vin eller en pils noen ganger i uken, men samtidig så er det et enkelt offer (som å slutte å røyke, det er liksom så selvsagt at man skal det) å la være.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Men hvis jeg ikke er feilinformert, så betyr jo dette i realiteten at barnet kan være skadd? Hvorfor er det da så merkelig at folk vurderer abort gitt at de har drukket? (Nå antar jeg selvfølgelig for diskusjonens skyld at man ikke er prinsipiell motstander av abort, men at man tilhører en gruppe som synes det er OK å ta abort hvis barnet er skadet.)
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Jeg synes det er merkelig at disse gravide lar vær å bruke hodet, ja. Jeg innser jo at andre har et helt annet forhold til abort enn meg, men det er lov å bruke fornuft og skjønn, også i dette tilfellet. Det står ingen steder at fosteret tar skade av alkoholpåvirkning, men man bør unngå det da man ikke vet hvor lite som skal til. Skremmselspropaganda tar gjerne for seg worst case scenario, men da kommer dette med å tilegne seg relevant kunnskap på banen, for det er ingenting som tilsier at man på bakgrunn av informasjonen tilgjengelig skal måtte ta abort.
|
|
|
#19 |
|
På vei
Man bør kanskje vurdere både det eventuelle skadeomfanget og risikoen før man vurderer abort, i det minste. Risikoen for skade på grunn av alkohol tidlig i svangerskapet tror jeg ikke er stor, og skadeomfanget er f.eks. konsentrasjonsvansker. Er det en grei grunn for abort? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Ja, men nå er vel risikoen ukjent? Senskadene er vel også ukjente? Det er vel det som er poenget med hele kampanjen, man vet at alkohol er veldig skadelig for foster, vi har ikke oversikt over hvilke skader det kan gjøre eller når i graviditeten skadene kan oppstå.
|
![]() |
|
|