Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det ok å advare andre bilister om fartskontroll?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-08, 00:13   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Er det ok å advare andre bilister om fartskontroll?

Jeg tror på deg når du sier du ikke skryter av råkjøring. Men det gjør meg betenkt at det er så lett å innrømme at det går for fort altfor ofte. Og de finnes, de som skryter av det, og irriterer seg høylytt over en bot de har fått. Smekk på pungen (ja, eller dåsa) sier jeg også.

Gammel 18-06-08, 00:12   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man får bot om det blir oppdaget at man advarer.

Gammel 18-06-08, 00:14   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Gjør man det altså? Jeg har hørt at man gjør det, men aldri vært sikker på om det var tilfelle eller ei. Det er ulovlig? Eller kommer det inn under "hindre politiet i å utføre jobben sin"-forseelse?

Gammel 18-06-08, 00:20   #4
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg pleier ikke å gjøre det, hadde ikke klart det om jeg hadde villet heller, jeg skjelver som et aspelau når jeg har kjørt forbi politiet, så jeg har nok med å holde meg selv på veien.
Ikke fordi jeg har gjort noe galt altså, de gjør meg bare redd for å gjøre noe galt

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 10:20   #5
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Gjør man det altså? Jeg har hørt at man gjør det, men aldri vært sikker på om det var tilfelle eller ei. Det er ulovlig? Eller kommer det inn under "hindre politiet i å utføre jobben sin"-forseelse?

Mener det var noe sånt. Det er en stund om jeg har lest om folk som ble tatt for dette nå, så det kan være endret.

Jeg varsler ikke, utover å gi et hint per telefon til folk jeg kjenner som skal samme vei.

Jeg syns fartskontroller er helt greit så fremt de ikke står rett etter skilting om nedsatt fartsgrense. Jeg har blitt tatt 1 gang, i 60 i en 50 sone, akkurat der fartsgrensen gikk fra 60 til 50, greit nok det - jeg var treg med å bremse ned der jeg lå i venstrefeltet på 4-felts vei. Det som ikke var greit var at når jeg spurte politimannen om de hadde målt meg rett etter 50 skiltet så insisterte han på at det hadde de ikke gjort, når jeg fikk boten sto der "*****veien ved 50". Jeg sjekket noen dager senere og den eneste forekomsten av tallet 50 i den gaten var 50-skiltet. Er det så vanskelig å svare ærlig på et enkelt spørsmål?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 10:01   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier i fra til mannen *har ikke råd til bot*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 10:07   #7
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Jeg advarer ikke andre bilister om fartskontroll

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 15:42   #8
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Gjøss ... Bra jeg bor i et land der uanmeldte politikontroller er ulovlig, alle kontroller er forhåndsvarslet, f.eks. i radio ...

Men effekten av å varsle andre om kontroller med å blinke med lysene, den er jeg litt usikker på. Det er ikke sikkert at det er en kontroll bare fordi noen blinker med lysene. Trailersjåfører blinker jo ofte på hverandre. Det kan være en hindring i veien eller noen som vil varsle andre om at lysene deres ikke funker. Jeg gidder ikke varsle andre bilister, jeg bryr meg rett og slett ikke nok om andre fremmede mennesker. Hvis vi er flere i en gjeng som kjører samme strekning gis det selvsagt beskjed bakover dersom noen ser en kontroll.

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

10-20 km mindre i timen kan være livreddende *prippen*

Ja, jeg husker jeg tenkte det, den gangen jeg lå budnet på hender og føtter foran en løpsk dampveivals ... Men hvis har planer om å frontkollidere, så spiller det liten rolle om man kjører 110km/t eller 130km/t. Jeg er drittlei den ensidige fokuseringen på fart, kjøreforhold og sjåførens dyktighet spiller inn og. Jeg mener ikke at man skal ikke skal ha fartgrenser, men 8000 i bot, helt uavhengig av forholdene på stedet, syns jeg er teit.

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 27-06-08 kl 15:57.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 16:01   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Politiet har uttalt at f.eks. SMS-tjenester om kontroll ikke er uønsket, det samme om GPS med fotoboksvarsling. Hensikten med fartskontroller er (visstnok) ikke å ta folk, men å få folk til å senke farten.

Nå aner ikke jeg hva sambo gjør, og siden jeg ikke kjører bil kan jeg egentlig ikke svare. Men jeg mener det Scarlett sier over her, at fartskontroller bør jo fungere slik at folk faktisk senker farten, og hvis advarsel om kontroll fører til det, er det vel og bra. Det er ikke dermed sagt at jeg syns det er greit å blinke, jeg har rett og slett ikke satt meg inn i akkurat det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 16:17   #10
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Ja, jeg husker jeg tenkte det, den gangen jeg lå budnet på hender og føtter foran en løpsk dampveivals ... Men hvis har planer om å frontkollidere, så spiller det liten rolle om man kjører 110km/t eller 130km/t. Jeg er drittlei den ensidige fokuseringen på fart, kjøreforhold og sjåførens dyktighet spiller inn og. Jeg mener ikke at man skal ikke skal ha fartgrenser, men 8000 i bot, helt uavhengig av forholdene på stedet, syns jeg er teit.

Spesielt i slike situasjoner som det ja
Men poenget mitt er ihvertfall at man har bedre tid til å reagere og handle mest mulig fornuftig, når man har lav (lovlig) fart. I mange situasjoner utgjør 10-20 km/h endel.
Men ellers er jeg enig med deg i at 8000 uavhengig av forholdene på stedet er drøyt.

Gammel 27-06-08, 16:22   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

Spesielt i slike situasjoner som det ja
Men poenget mitt er ihvertfall at man har bedre tid til å reagere og handle mest mulig fornuftig, når man har lav (lovlig) fart. I mange situasjoner utgjør 10-20 km/h endel.
Men ellers er jeg enig med deg i at 8000 uavhengig av forholdene på stedet er drøyt.

Absolutt. 70 i 50-soner er ikke bra. Og ingenting irriterer meg mere enn bilister som kjører 65km/t i 80-sonen, bare for å cruise videre i de samme 65km/t når de kommer til 50-sonen!

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 18:30   #12
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Absolutt. 70 i 50-soner er ikke bra. Og ingenting irriterer meg mere enn bilister som kjører 65km/t i 80-sonen, bare for å cruise videre i de samme 65km/t når de kommer til 50-sonen!

Amen!

Jeg ligger vanligvis 10-20 over i 70/80/90-soner, 30-60 holder jeg fartsgrensen. Jeg har opplevd noen ganger å ligge bak en sinke som cruiser i 70 i 80 sonen, for så å fortsette videre i 70 i 50-sonen, og hvem står der? UP! Men for hver gang jeg opplever det så er det altfor mange tilfeller der UP glimrer med sitt fravær ...

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:12   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen blir skadet av litt stjeling? Så klart man blir det? Det kommer an på hva man stjeler og fra hvem. Hvis man stjeler trygden til en minstepensjonist, kan hun sulte ihjel.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:15   #14
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ingen blir skadet av litt stjeling? Så klart man blir det? Det kommer an på hva man stjeler og fra hvem. Hvis man stjeler trygden til en minstepensjonist, kan hun sulte ihjel.

Tro om det er utbredt?

Jeg tror ikke noen dør av at småknask forsvinner fra butikkhyllene, men det er likevel større tabu enn å bryte fartsgrensene.

Gammel 18-06-08, 00:20   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Tro om det er utbredt?

Jeg tror ikke noen dør av at småknask forsvinner fra butikkhyllene, men det er likevel større tabu enn å bryte fartsgrensene.

Det ene er en foreseelse. Det andre er kriminelt. All nasking kan bli politianmeldt. Lovverket anser det som verre for samfunnet.

Eller tar jeg feil i jussen min igjen?

- No. 4 -
Gammel 18-06-08, 00:12   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Scarlett (og dere andre som sier dere kjører for fort) - hvorfor gjør du det? Det kan da ikke være så vanskelig å følge med på speedometeret, eller?

Gammel 18-06-08, 00:22   #17
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Aha, jeg synes det er logisk at det er forbudt å advare. Bare for å klargjøre, så er jeg prinsipielt i mot å advare. Men de siste politikontrollene jeg har sett har vært satt opp slik at de virker mer som bomstasjon enn en funksjon som skal sikre at vi tar trafikkreglene på alvor. Antakelig har det gjort noe med min respekt, men jeg ville nok aldri blinket til en råkjører og heller ikke i soner der fartsgrensen var under 80.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men Scarlett (og dere andre som sier dere kjører for fort) - hvorfor gjør du det? Det kan da ikke være så vanskelig å følge med på speedometeret, eller?

Det er mulig jeg ikke burde hatt lappen, men dette er typiske situasjoner der jeg har kjørt for fort:

• fartsgrensen ble endret på et sted jeg kjører ofte og jeg ble litt "skiltblind"
  • fartsgrensen hadde blitt endret på et sted jeg kjører sjeldent nå, men er godt kjent. Alle andre biler holdt "gammel fart" og jeg kjørte nok på autopilot
  • det var 80-sone med motorveistandard

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:27   #18
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

• fartsgrensen ble endret på et sted jeg kjører ofte og jeg ble litt "skiltblind"
  • fartsgrensen hadde blitt endret på et sted jeg kjører sjeldent nå, men er godt kjent. Alle andre biler holdt "gammel fart" og jeg kjørte nok på autopilot

Dette karakteriserer vel deg som mulig lite observang sjåfør? Eller er jeg for tøff mot deg nå? Skiltene skulle ikke være veldig vanskelige å få med seg, mener jeg.

Gammel 18-06-08, 09:49   #19
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meta, her.

Dette karakteriserer vel deg som mulig lite observang sjåfør? Eller er jeg for tøff mot deg nå? Skiltene skulle ikke være veldig vanskelige å få med seg, mener jeg.

Jeg tror ikke alle er like observante alltid, er dere det? Jeg synes det er et hakk å gå fra at jeg forteller om enkeltepisoder til å sette en merkelapp på meg som sjåfør. Ellers er det nok et poeng for meg å være litt "tøffere" mot meg selv ift når jeg skal la bilen stå. Kronisk søvnunderskudd setter ned konsentrasjonsevnen, og på dårlige dager kan det være nødvendig å la bilen stå.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 00:18   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Tja, hvorfor. Det er primært en uvane. Også er jeg ikke spesielt opptatt av å følge regler bare for å gjøre det. :ærlig:

Jeg ser selvsagt argumentet om at høy fart øker sannsynligheten for ulykker, og derfor kjører jeg aldri det jeg anser for uforsvarlig. Jeg snakker ikke om 150 i 60-sonen, liksom.

Jeg ser at jeg er på tynn is, og at dere har rett, altså. Hvis dere lurer. Men jeg synes det er atskillig verre å kjøre lovlig, men uvettig og hensynsløst eller inkompetent enn å ligge i 95 på motorveien.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.