|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet
Det er jo ikke så veldig rart da. Politiet ønsker jo å overvåke absolutt alt alle gjør alltid, og de påstår det er fordi det ville gjøre dem bedre i stand til å avsløre kriminelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Neivel. Men jeg velger å tro at de besitter en viss kompetanse og erfaring - og det skader ikke å bruke sunn fornuft i tillegg til å høre på råd fra profesjonelle. Hvis du leste resten av innlegget mitt, så du sikkert at jeg ikke var for full overvåkning av barna. Men å ha muligheten (med barnas viten og en åpen dialog rundt emnet) til å undersøke logg osv, det kommer jeg til å ønske. I min naivitet tenker jeg at det på sett og vis kan oppleves trygt for dem også.
Sist redigert av leliane : 17-08-08 kl 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJeg har oversikten over hva ungene drver med på nett, men etter hvert som de blir eldre, skal jeg selvsagt respektere den private sfæren deres også der. Jeg leser ikke storebrors sms'er, og jeg åpner ikke post addressert til dem.
![]() |
![]() |
#24 |
Pauset
|
Den der kunne du spare deg Mim. Jeg har flotte oppegående barn og jeg stoler på dem. Så om du har oppfattet meg som en mor som ikke stoler på mine barn så tar du helt feil. Samtidig mener jeg at vi kan ikke kaste barna ut i vannet før vi har lært dem å svømme...... Derfor må vi følge litt med på hvor de er på nettet og hva de legger ut om seg selv. Det har ikke noe direkte med mistillit, men at man innser at de lett glemmer det vi har snakket om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Pauset
|
Det du sier her Liven syns jeg er viktig. Det er på en måte en trygghet for barna at du har litt oversikt. De føler seg ivaretatt av en klok mamma og tenker ikke at mamma spionerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Pauset
|
Kanskje vi skal definere hva "snoking" er før du og Mim retter beskyldninger mot meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
Jeg uttaler meg pga. hva du skriver i hovedinnlegget. Du synes det er greit å spionere på hva barna gjør på nettet. Det synes ikke jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
© All rights reserved
|
Hvis man sjekker hva de legger ut om seg selv uten at de vet at du sjekker og har gitt deg tillatelse til sjekke - da sniker du. Sist redigert av 007 : 18-08-08 kl 10:26. Årsak: Pinlig skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
By the Sea
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetOm vi leser msn loggen, mailene og det som står skrevet på facebook/nettby uten at barna vet det, blir det akkurat som om våre foreldre skulle lest våre dagbøker, skoledagbøker, brev og alle lappene fra skoletimene da vi var tenåringer. Jeg grøsser ved tanken - og jeg synes det er helt uakseptabelt.
![]() |
#31 |
Expired
Jeg er helt enig.
![]() |
#32 |
flisespikker
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJeg synes ikke det er "snoking" å lese det som blir lagt ut åpent på f.eks. Facebook. Det er veldig langt fra private dagbøker, slik jeg ser det. Mulig jeg er farget av at moren min alltid har pleid å følge sånn halvveis med på det jeg skriver på offentlige fora (Usenet, hjemmeside, blogg, FP), altså.
![]() |
#33 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJeg er helt enig med Skilpadda. Faktisk så synes jeg det å registrere seg på Nettby, Facebook eller hvor det nå er ungene befinner seg, og derfra sende en PM eller legge inn et innlegg som sier "Hei, det er mamma. Hyggelig å se deg her." kan være en utrolig god vekker for barnet (og vennene til barnet) om hvor offentlig den informasjonen de legger ut faktisk er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bedreviter
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Expired
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetKjære vene. Jeg kan fint snakke om at jeg er på Facebook og Nettby til dem. Jeg trenger ikke sende PM for å "vekke" dem, liksom.
![]() |
#36 |
Bedreviter
|
Det er faktisk noe helt annet å bli fortalt at hvem som helst kan lese det de skriver og å faktisk oppleve det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Expired
Jeg tror mange undervurderer ungene sine.
![]() |
#38 |
flisespikker
|
Det er nok sant. Men det er lett å overvurdere dem også. Det er veldig, veldig mange som innimellom bommer litt på hva de legger ut hvor, og glemmer hvem og hvor mange som har mulighet til å lese det. Både av barn og voksne.
![]() |
#39 |
Expired
Joda, men det er slikt det går an å snakke om.
![]() |
#40 |
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJeg synes det er veldig fair å sende message på FB for eksempel og si "hei, mamma her!" (men kanskje ikke på wallen |
![]() |
![]() |