|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn lik
Takk nolo - du sa det for meg.
![]() |
#22 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn lik
Det er ikke noe galt i å være løvemamma, det som er galt er de som aldri makter å se noen annnens side, uansett.
![]() |
#23 |
Steiketakkehatar
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
![]() |
#24 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg må innrømme at jeg skjønner stebesteforeldrene her. Hvis jeg forstår innlegget rett, har ikke paret det er snakk om felles barn, og mannen har ingen barn fra før. Dvs. at stebesteforeldrene kun har barnebarn via datteren, og ingen via sønnen. Jeg skjønner godt at de ikke går i "besteforeldremodus" da. Jeg ville nok reagert mer hvis det var biologiske barnebarn i denne nye familien og svært tydelig forskjellsbehandling, uten at jeg hadde forventet full likebehandling. Men her synes jeg egentlig ikke det er mye å reagere på.
![]() |
#25 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg synes damen i innlegget det var linket til er merkelig. Hun kommer med sine store barn og gifter seg inn i en familie og så skal hennes barn, som jo er fremmede i utgangspunktet, behandles likt som barna til stefarens søsken?
![]() |
#26 |
Passiv
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likDrømmeprinsens mor har fire ekte barnebarn, også mine to som ikke er ekte. hun behandler mine annerledes enn de andre - mot mine er hun litt høflig, mens mot de andre er hun direkte ufin. |
![]() |
![]() |
#27 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg leste også innlegget og ble litt irritert. Er enig med Frode Thuen og de fleste her. Det er jo ikke særlig rettferdig overfor de ekte barnebarna heller, at noen har 3 besteforeldrepar og de kanskje bare har to. Syns uansett dette må være opp til de aktuelle (ste)besteforeldrene.
![]() |
#28 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likFamilie er familie, gjennom blod eller ikke. Det blir som å si at besteforeldre ikke har "plikt" til å behandle adoptivbarnebarn som sine egne.
![]() |
#29 |
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg syns kjærligheten og klemmene bør være like.
![]() |
#30 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likDet avhenger vel av hvor mye man ser disse stebarnebarna. Mine foreldre fikk stebarnebarn før de fikk egne barnebarn (min svogers barn), men både de og min søster med mann bodde langt unna, og de bodde ikke fast hos faren sin. De var med på ferie av og til, men det føltes over hodet ikke naturlig for mine foreldre å forholde seg til dem som barnebarn. Da de fikk egne barnebarn, ble det derfor en opplagt forskjellsbehandling. Jeg aner ikke hvordan disse barna har følt det, men jeg har aldri stusset over at dette var dårlig gjort av foreldrene mine på noe vis. Barna hadde jo en mamma og en pappa, og min søster var pappaens nye kone. At hennes foreldre ikke regnet slektskap til hans barn, er ikke så underlig.
![]() |
#31 |
Leser
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg er mest enig med nolo. Jeg tenker dette er veldig situasjonsavhengig. Alderen på barna, kontakten med barna, om barna har egne besteforeldre etc. Hvis det hadde vært meg som hadde vært i denne situasjonene så hadde jeg neppe reagert, men det er fordi disse barna har velfungerende besteforeldre og at forskjellsbehandlingen ikke er mellom søsken, men mellom søskenbarn.
Ja, men da hadde du jo skapt forskjellsbehandling fordi at ste-barnebarna hadde fått ekstra fra sine biologiske besteforeldre? Det hadde vel vært vanskelig for de biologiske barnebarna?
![]() |
#32 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Eg synest det bir litt søkt å blande inn adoptivbarn. Adoptivbarn er jo pr. definisjon eigne barn (her barnebarn). Det er ikkje stebarn. Stebarn har i dei fleste tilfelle to sett besteforeldre i utgangspunktet, så "stebesteforeldre" blir jo ein tilleggsbonus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg skjønner ikke problemet til denne dama for å være helt ærlig. Kanskje jeg hadde skjønt det dersom de ikke hadde noen på farssiden som stilte opp, men det har de jo. Broren min er gift med ei som hadde en sønn fra før, han var 6 når mammaen og broren min ble sammen, det har ikke vært lett å få et kjempegodt forhold til han, og for min del er det forskjell på han og tanteungen min, sånn er det bare. Jeg har ikke gjort forskjell i forhold til pakker til jul, der har det faktisk skjedd at han har fått den dyreste, men jeg har aldri han på besøk her, det har verken han eller jeg et ønske om. Han overnatter heller aldri hos mine foreldre, foreldrene mine hadde nok ikke sagt nei, men han selv har ikke villet. Så klart det blir forskjell, han får jo ting fra farens del av familien som søsteren hans ikke får, og det er jo logisk. Og tanteungen min får jo mer fra vår siden av familien enn han får, rett og slett fordi vi er mer sammen med henne. Nå er han såpass voksen at dette uansett ikke er noe problem, men han har aldri reagert verken på det ene eller det andre.
![]() |
#34 |
Absolut ateist
|
Men det finnes også mange uten og. Så lenge det her er snakk om små barn som oppdras av steforelder som sine egne, så syns jeg det er ytterst merkelig at resten av familien velger å diskvalifisere de som familiemedlemmer. Hva om disse barna blir stebarnsadoptert? Skal da de ikke-biologiske besteforeldrene komme 7 år etter og si: jah, nå er dere endelig gode nok for oss!
![]() |
#35 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg synes hun i dette innlegget i Aftenposten krevde veldig mye av sine svigerforeldre jeg da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg leste innlegget og synes dama virket som om hun hadde "hengt seg opp" i dette, og er en av disse som kun ser ting ut fra hva som er greit for hennes egne søte små.
![]() |
#37 |
maler
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likDet er ikke noe entydig svar på et sånt spørsmål tenker jeg. Hvis det er snakk om halvsøsken uten alt for stor aldersspredning vil det være direkte slemt å gjøre synlig forskjell på dem. Og man gjør ikke forskjell på gaver til barn i samme selskap. Men dette var vel snakk om inngiftede barn i en familie og biologiske i en annen, og det blir litt annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likJeg synes ikke svigerdatters barn og egene barbebarn kan sidestilles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Nybegynner
Medlem siden: Jan 2009
![]() |
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likNår dem er sammen, så syns jeg det. Foreldrene til min stefar er død. Så vet ikke hvordan dem ville gjort det. Men pappaen min, har en pappa som døde når han var liten. Bestemor er gift på nytt. Og sammen med han har hun to barn. Og mannen hennes har alltid behandlet oss likt som sine biologiske barnebarn. men det blir kanskje litt anderledes, da bestefar har hvert i bilde siden min pappa var liten, Også er vi hans stesønn biologiske barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Har ste-besteforeldre "plikt" til å behandle biologiske og inngifte barnebarn likMine stebesteforeldre (foreldrene til pappas nye kone) har aldri behandlet meg og mine helsøsken likt mine stesøsken. Det har aldri falt meg inn at det ikke skulle være ok. Vi ungene var 10-13 år da pappa og nye fruen flyttet sammen, da med hennes to barn. Vi hadde jo besteforeldre fra før, og forventet vel aldri å få et sett til. Stebesteforeldrene har alltid vært hyggelig og hjelpsomme, vi fikk symbolske gaver til jul, men stusset aldri over det. De var besteforeldrene til xx og yy, og aldri vår "eiendom", selv om vi spiste noen søndagsmiddager der, feiret jul med dem noen ganger osv. Jeg må si at jeg, som har vært i samme situasjon som problemstillerens barn, aldri har tenkt over at dette kan oppleves som et problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|