Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er hijaben kvinneundertrykkende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-09, 14:48   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvorfor føler noen seg nakne og undertrykket uten Hijab, egentlig? Fordi de er vant med at sånn skal det være, kvinner SKAL bruke Hijab?

Har ikke lest lenger enn hit, men jeg antar det er av samme grunn som du sikkert ville følt deg naken hvis du hadde gått på Kvadrat kun iført trusa.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 11:48   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

For en kvinne som tvinges til å ha sex så er sex unndertrykkende maktmisbruk og vold. for en kvinne som ønsker å ha sex er sex (forhåpentligvis) supert.

Samme med hijab. En kvinne som velger selv - og har et reelt valg også - å bruke hijab så er det ikke undertrykkelse. For en kvinne som må bruke hijab enten hun vil eller ikke så vil jeg si det er ganske grov undertrykkelse til og med.

Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:39   #3
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Samme med hijab. En kvinne som velger selv - og har et reelt valg også - å bruke hijab så er det ikke undertrykkelse. For en kvinne som må bruke hijab enten hun vil eller ikke så vil jeg si det er ganske grov undertrykkelse til og med.

Den første gruppen vi sannsynligvis ikke ha de helt store problemene med å legge den igjen hjemme for å ta på seg politiuniformen. Den andre vil kanskje ikke la seg rekruttere uansett. (Jupp, jeg datt inn i politidebatten igjen)

På den annen side mener jeg at islam har en stor jobb å gjøre hva angår kvinnesynet sitt, generelt sett. Jada, det finnes liberale muslimer, og ingenting er bedre enn det. Men fundamentalistiske holdninger må bort. Og hva er vel bedre da, enn å tilrettelegge for at muslimske kvinner kan ta arbeid i politiet, et av de mest macho yrkene vi har? Hva er vel mer kvinnefrigjørende enn å patrujere gatene og opprettholde lov og orden? Man må vel kunne se på dette som et skritt i riktig retning, og at hijabliberalisering er en pris man må betale for et større gode? Slik at om 20 år så kan kollegaen min være med på prosjektmiddag uten at mannen setter foten ned? Eller at min muslimske medpasient kan gå til vår mannlige gynekolog uten at mannen hennes er med som oppsynsmann?

For å svare på hovedspørsmålet da, slik jeg egentlig burde:
Hvorvidt hijaben er kvinneundertrykkende er helt og holdent situasjonsavhengig.

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 19-02-09 kl 14:45.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:43   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

På den annen side mener jeg at islam har en stor jobb å gjøre hva angår kvinnesynet sitt, generelt sett.

Jeg mener i grunnen at mange menn (og en god del kvinner) har en jobb å gjøre i fht kvinnesynet sitt.

Gammel 19-02-09, 14:46   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg mener i grunnen at mange menn (og en god del kvinner) har en jobb å gjøre i fht kvinnesynet sitt.

Amen!

Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:48   #6
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 14:48   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er likevel mitt syn at holdningsendringer innenfor muslimsk fundamentalistiske grupperinger vil gi en effektiv gevinst, i forhold til holdningsendringer i andre grupperinger.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 11:50   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sitron sa det mens jeg drev og skrev om det.

Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 11:56   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det da samtidig undertrykkende å spare seg til man blir gift med å ha sex, å skrive under på kontrakter og gå med ringer som symboliserer at man er dydige?

Gammel 19-02-09, 12:02   #10
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det da samtidig undertrykkende å spare seg til man blir gift med å ha sex, å skrive under på kontrakter og gå med ringer som symboliserer at man er dydige?

Dette er jo likt for menn og kvinner, og dermed ikke kvinneundertrykkende, hvertfall.
Jeg synes jeg ser den dagen menn må dekke til sitt nydelige hår

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 16:35   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Dette er jo likt for menn og kvinner, og dermed ikke kvinneundertrykkende, hvertfall.
Jeg synes jeg ser den dagen menn må dekke til sitt nydelige hår

Menn HAR kleskode i islam, så det argumentet holder ikke.

Gammel 19-02-09, 16:39   #12
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg vet da det.
Men følger de den på lik linje, som de gjerne krever av damene?

Gammel 19-02-09, 16:46   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg vet da det.
Men følger de den på lik linje, som de gjerne krever av damene?

Klart menn i islam, som ER troende i ordets rette forstand, følger kleskoden på lik linje som kvinner. Akkurat som det er kvinner OG menn som ikke følger kleskodene, så er det menn og kvinner som følger de. JEG vet iallfall personlig om menn som ikke går i shorts eller trøyer som viser skuldre/brystparti, på lik linje som jeg vet om menn som ikke gjør det. Og gjelder det samme kvinner med hijab? Jeg tror det, gitt.

Gammel 19-02-09, 16:45   #14
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

På hvilken måte synes du at mennenes kleskode kan sammenlignes med kvinnenes?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 16:48   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Åååå, er menn sin kleskode mindre undertrykkende fordi de ikke dekker seg særlig markant til i forhold til kvinner, sett fra ditt vestlige ståsted?

Tenk om en gudfryktig muslim egentlig kunne tenke seg en tur på stranden i speedo, men må la vær i heten fordi Koranen sier det, det må føles litt kjipt til tider.

Gammel 19-02-09, 17:10   #16
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Langt profetskjegg klør og er i veien! Ikke utenkelig at det er mer ubehaglig enn en hijab.
Det er også godt mulig det hjelper kvinner å styre sine lyster, spesielt om man ikke investerer mye tid i renhold av høysåten....

...men selv om menn er like mye fanger av internaliserte normer og gruppepress som kvinnene så blir det ikke helt det samme all den tid det er mennene som sitter med definisjonsmakten i religion, familie og rettssystem.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-09, 11:58   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jeg gjenkjenner argumentasjonene i denne tråden fra min famøse etikk-eksamen der jeg prøvde å argumentere for at man ikke kan si at barnearbeid er umoralsk ut i fra prinsippet om universell etikk.

Gammel 19-02-09, 12:22   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har sikkert rett i det. Bare ingen mener at ALLE kvinner gjør det pga. tradisjon, for det stemmer aldeles ikke.

Gammel 19-02-09, 12:25   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du har sikkert rett i det. Bare ingen mener at JEG gjorde det pga. tradisjon, da blir jeg sur, for det stemmer overhodet ikke.

Nei, det er det ingen som gjør. Men det kan være at mannen din ikke hadde skiftet til ditt etternavn om det var spesielt på grunn av tradisjon.

For det er veldig typisk, jeg og mine søsken har et veldig sjeldent og gammelt etternavn. Min svigerinne byttet, fordi det er så fint at alle i familien har samme navn, mens hverken min mann eller min søsters mann gjorde det.

Men jeg mener at så lenge vi også har gammeldagse skikker som folk selvfølgelig skal få følge om de vil, så bør vi holde fingrene av fatet når det gjelder så uskyldige ting som et hodeplagg. Det er hverken skadelig eller noe, bare sært for den som står utenfor skikken.

Gammel 19-02-09, 12:30   #20
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Kvinneundertrykkende skikker er en uting.
Det med at "kvinnen skal ta mannens etternavn-tradisjonen" er også en uting, og noe jeg gjerne skulle sett var annderledes.
Jeg vil ikke hindre de kvinnene som vil ta mannens etternavn; jeg skulle bare ønske at det ble mer 50/50, sånn at jeg ikke følte press om å ta mannens etternavn

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.