|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?
|
|
|
#22 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Ved at de snakket vi om at vi må "huske på å ta vare på hverandre (som det står i artikkelen) - Et budskap som kirken har formidlet i alle år" . Det er jo ikke forkynnelse man snakker om her i denne artikkelen da. Det var en deilig sommerdag hvor barna satt spent å hørte på kirkeklokkene og de sang sanger de hadde lært. At presten hadde på prestekappe er jo fordi dette er hans uniform.
|
|
|
#23 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Men de besøker jo aldri moskeer eller synagoger! Dersom dette var ett av mange innslag hadde det vært mer forståelig, men man burde fortsatt unngått forkynnelse.
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Hadde det vært topp om imamen eller rabbineren fortalte at det vedkommende trodde på var sannheten?
|
|
|
#25 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Overgrep er det ikke.
|
|
|
#26 |
|
Bedreviter
|
Kirken, og absolutt alle andre tros- og etikkretninger i verden. Det er temmelig arrogant å antyde at det å ta vare på sine medmennesker er noe som er typisk for kristendommen.
Med en gang man snakker om gudstjeneste er man over i forkynning. Jeg ville ikke hatt noe problem med at mine barn besøkte verken en kirke eller en moske, men det er stor forskjell på å besøke bygningen og overvære den religiøse handlingen som bedrives der. Ville du for eksempel være like komfortabel med at dine barn skulle delta i muslimsk bønn? |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Ekvilist
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Jeg synes det er synd at det ble denne mannen som uttalte seg, for saken er viktig synes jeg - men argumentene hans stinket. Hadde jeg vært medlem av HEF ville jeg nok gitt en tilbakemelding.
|
|
|
#28 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Ser for meg unger som kommer hjem og nekter å spise uren pølse.
|
|
|
#29 |
|
Bedreviter
|
Jeg synes det skjer ganske ofte at uttalelser av den typen kommer fra HEF. Noe som er hovedgrunnen til at jeg skyr organisasjonen som pesten, på tross av at jeg identifiserer meg med en hel del av det organisasjonen står for. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Det er mulig jeg er blomstrende naiv her, men jeg hadde faktisk ikke klart å hisse meg opp om jeg hadde fått beskjed om at Storebror hadde vært på besøk i en moske og deltatt i en muslimsk bønn, på lik linje som jeg ikke gidder bli sur fordi han er med på julegudstjeneste i kirken.
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Teo: Enig. HEF som organisasjon står for mye bra, men de har en del sprut sprø medlemmer som litt for ofte får lov til å være litt for synlige.
|
|
|
#32 |
|
Textrovert
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Jeg fikk helt skrekken for HEF etter et livssynsseminar jeg var med på for mange, MANGE år siden. Mer intolerant og bedrevitende møl enn det de utsendte representantene kom med der, skal man lete lenge etter. Jeg har aldri helt fått sansen for HEF igjen etter dette.
|
|
|
#33 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Jeg er enig i det Inagh skriver. Jeg har et avslappet forhold til dette og syns den seansen som beskrives i artikkelen virker harmløs i seg selv. Hadde ikke hatt problemer med at datteren min sammen med skolen overvar bønn i moskéen (kan forsåvidt bli aktuelt, vi bor i det området Dagsavisen nylig omtalte som "gettoen").
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Sønnen min kommenterer ofte at maten er halal. Hva spiste dere i dag da? Det var halal.
Jeg er jo medlem, og akkurat det er tema for en ganske kraftig debatt innad. Problemet er jo at alle de humanetikerne med normale meninger driver og melder seg ut i protest (Poly:
|
|
|
#36 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Ser at du har rett, Glitter, men skal jeg endre på ting så må jeg være langt mer aktiv enn det jeg har kapasitet til. Og ork til. Og jeg vil ikke være passivt medlem til tøyset.
|
|
|
#38 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?Nei, gud forby.
|
|
|
#39 |
|
Ekvilist
|
Jeg var medlem av HEF en gang i tiden, og kjente på det samme. Derfor meldte jeg meg ut. Samtidig tenker jeg at det slik det er i alle mulige organisasjoner, noen galninger på ytterpunktene (homofobe og kvinnefiendtlige prester for eksempel) og det litt synd dersom disse skal få sette standarden liksom. Kanskje jeg bør melde meg inn igjen?
|
|
|
#40 |
|
Glamorøs
|
|
![]() |
|
|