Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 12:03   #21
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er helt uakseptabelt å arrangere gudstjeneste i barnehagen!

Å kalle det er overgrep er idiotisk.

Gammel 16-06-09, 12:24   #22
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

På hvilken måte mener du at unger lærer om "forskjellige religioner og verdier" ved at barnehagen deltar i "friluftsgudstjenester og andre kristne ting"?

Ved at de snakket vi om at vi må "huske på å ta vare på hverandre (som det står i artikkelen) - Et budskap som kirken har formidlet i alle år" . Det er jo ikke forkynnelse man snakker om her i denne artikkelen da. Det var en deilig sommerdag hvor barna satt spent å hørte på kirkeklokkene og de sang sanger de hadde lært. At presten hadde på prestekappe er jo fordi dette er hans uniform.
Men nå er jeg opptatt av kristne verdier da, så jeg er muligens litt inhabil i diskusjonen Men om mitt barn hadde vært med å besøkt en moske eller en katolsk kirke eller annen type religion hadde det vært topp for min del!
(Men jeg har jo søkt en menighetsbhg bevisst men enda ikke fått plass der. Den bhg er faktisk kjempepopulær i mitt område)

Gammel 16-06-09, 12:31   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men de besøker jo aldri moskeer eller synagoger! Dersom dette var ett av mange innslag hadde det vært mer forståelig, men man burde fortsatt unngått forkynnelse.

Gammel 16-06-09, 12:34   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Men om mitt barn hadde vært med å besøkt en moske eller en katolsk kirke eller annen type religion hadde det vært topp for min del!

Hadde det vært topp om imamen eller rabbineren fortalte at det vedkommende trodde på var sannheten?

Jeg syns ikke gudstjenester har noe i barnehagen å gjøre, men å kalle det overgrep blir å skyte spurv med kanon. Å besøke gudshus og å lære om ulike religioner er selvfølgelig helt greit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:34   #25
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Overgrep er det ikke.

At barnehagen deltar i en filuftsgudstjeneste kjenner jeg at jeg ikke har så mange meninger om, rett og slett.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:37   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mariss, her.

Ved at de snakket vi om at vi må "huske på å ta vare på hverandre (som det står i artikkelen) - Et budskap som kirken har formidlet i alle år" .

Kirken, og absolutt alle andre tros- og etikkretninger i verden. Det er temmelig arrogant å antyde at det å ta vare på sine medmennesker er noe som er typisk for kristendommen.

Sitat:

Det er jo ikke forkynnelse man snakker om her i denne artikkelen da. Det var en deilig sommerdag hvor barna satt spent å hørte på kirkeklokkene og de sang sanger de hadde lært. At presten hadde på prestekappe er jo fordi dette er hans uniform.
Men nå er jeg opptatt av kristne verdier da, så jeg er muligens litt inhabil i diskusjonen Men om mitt barn hadde vært med å besøkt en moske eller en katolsk kirke eller annen type religion hadde det vært topp for min del!
(Men jeg har jo søkt en menighetsbhg bevisst men enda ikke fått plass der. Den bhg er faktisk kjempepopulær i mitt område)

Med en gang man snakker om gudstjeneste er man over i forkynning. Jeg ville ikke hatt noe problem med at mine barn besøkte verken en kirke eller en moske, men det er stor forskjell på å besøke bygningen og overvære den religiøse handlingen som bedrives der. Ville du for eksempel være like komfortabel med at dine barn skulle delta i muslimsk bønn?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:39   #27
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er synd at det ble denne mannen som uttalte seg, for saken er viktig synes jeg - men argumentene hans stinket. Hadde jeg vært medlem av HEF ville jeg nok gitt en tilbakemelding.

Gammel 16-06-09, 12:39   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser for meg unger som kommer hjem og nekter å spise uren pølse.

Gammel 16-06-09, 12:41   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det er synd at det ble denne mannen som uttalte seg, for saken er viktig synes jeg - men argumentene hans stinket. Hadde jeg vært medlem av HEF ville jeg nok gitt en tilbakemelding.

Jeg synes det skjer ganske ofte at uttalelser av den typen kommer fra HEF. Noe som er hovedgrunnen til at jeg skyr organisasjonen som pesten, på tross av at jeg identifiserer meg med en hel del av det organisasjonen står for.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:41   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig jeg er blomstrende naiv her, men jeg hadde faktisk ikke klart å hisse meg opp om jeg hadde fått beskjed om at Storebror hadde vært på besøk i en moske og deltatt i en muslimsk bønn, på lik linje som jeg ikke gidder bli sur fordi han er med på julegudstjeneste i kirken.

Jeg har nemlig full tro på at min mann jeg som foreldre har såpass stor innflytelse at det til syvende og sist blir våre verdier og holdninger som blir overført til sønnen vår.

Gammel 16-06-09, 12:42   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Teo: Enig. HEF som organisasjon står for mye bra, men de har en del sprut sprø medlemmer som litt for ofte får lov til å være litt for synlige.

Synd jeg allerede er protestutmeldt.

Gammel 16-06-09, 12:46   #32
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk helt skrekken for HEF etter et livssynsseminar jeg var med på for mange, MANGE år siden. Mer intolerant og bedrevitende møl enn det de utsendte representantene kom med der, skal man lete lenge etter. Jeg har aldri helt fått sansen for HEF igjen etter dette.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 12:48   #33
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det er mulig jeg er blomstrende naiv her, men jeg hadde faktisk ikke klart å hisse meg opp om jeg hadde fått beskjed om at Storebror hadde vært på besøk i en moske og deltatt i en muslimsk bønn, på lik linje som jeg ikke gidder bli sur fordi han er med på julegudstjeneste i kirken.

Jeg har nemlig full tro på at min mann jeg som foreldre har såpass stor innflytelse at det til syvende og sist blir våre verdier og holdninger som blir overført til sønnen vår.

Jeg er enig i det Inagh skriver. Jeg har et avslappet forhold til dette og syns den seansen som beskrives i artikkelen virker harmløs i seg selv. Hadde ikke hatt problemer med at datteren min sammen med skolen overvar bønn i moskéen (kan forsåvidt bli aktuelt, vi bor i det området Dagsavisen nylig omtalte som "gettoen").

Gammel 16-06-09, 12:51   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser for meg unger som kommer hjem og nekter å spise uren pølse.

Sønnen min kommenterer ofte at maten er halal. Hva spiste dere i dag da? Det var halal.

Jeg synes det skjer ganske ofte at uttalelser av den typen kommer fra HEF. Noe som er hovedgrunnen til at jeg skyr organisasjonen som pesten, på tross av at jeg identifiserer meg med en hel del av det organisasjonen står for.

Jeg er jo medlem, og akkurat det er tema for en ganske kraftig debatt innad. Problemet er jo at alle de humanetikerne med normale meninger driver og melder seg ut i protest (Poly: ), i stedet for å sørge for at bildet av HEF endrer seg. Det kan man bare gjøre innenfra, ikke melde seg ut og irritere seg over at man har overlatt styringen til tullingene.

Gammel 16-06-09, 12:56   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HEF ender opp som en menighet til slutt - kun for fanatikerne.

Gammel 16-06-09, 12:57   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ser at du har rett, Glitter, men skal jeg endre på ting så må jeg være langt mer aktiv enn det jeg har kapasitet til. Og ork til. Og jeg vil ikke være passivt medlem til tøyset.

Gammel 16-06-09, 12:58   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Endre meg? Trenger jeg å endres?

Gammel 16-06-09, 12:59   #38
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nei, gud forby. :iler og retter:

Gammel 16-06-09, 13:03   #39
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var medlem av HEF en gang i tiden, og kjente på det samme. Derfor meldte jeg meg ut. Samtidig tenker jeg at det slik det er i alle mulige organisasjoner, noen galninger på ytterpunktene (homofobe og kvinnefiendtlige prester for eksempel) og det litt synd dersom disse skal få sette standarden liksom. Kanskje jeg bør melde meg inn igjen? (Ja, i HEF altså. )

Gammel 16-06-09, 13:12   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, gud forby. :iler og retter:

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Kanskje jeg bør melde meg inn igjen? (Ja, i HEF altså. )

Jeg er ikke så veldig aktiv jeg heller, men jeg leser Humanist med stor glede og interesse. Det er godt å se at til tross for de mest rabiate, så er det lov å komme med kritikk, det er lov å krangle så busta fyker og det er stor bredde som kommer frem. Problemet er jo at media elsker gærningene, og vil selvsagt lage en sak når noen uttaler seg slik som i denne artikkelen. Det er ikke like attraktivt å lage en sak hvis han hadde uttalt seg moderat og veloverveid, da hadde det sannsynligvis ikke blitt noen sak i det hele tatt. Det handler ikke alltid om å "slippe frem" gærningene, med at alle de andre ikke blir hørt i media.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.