Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 22:21   #1
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Verste veit eg ikkje, men det første eg tenker på er ei nabofamilie. Jente 5 år og jente 6 år spring omkapp mot bilen "jeg vil sitte framme" hyler begge. "Nei, *lillesøster 3 år* kom først" svarer far. Alle tre jentene sit laust og sleng i bilen kvar gong eg ser dei. Det er kanskje ikkje så sjokkerande at dei same jentene raser rundt på sykkel utan hjelm, gjerne to-tre på kvar sykkel, og har trampoline utan sikkerheitsnett... Min 6 åring kommenterer det stadig til dei (dei er veninner), "det er ikke lov å være mer enn en på en sykkel", "det er ikke lov å være 5 på en trampoline uten nett" osv. Vart litt avsporing dette.

Gammel 15-07-09, 22:35   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

2 åring på fanget til bestemor i fremsetet.
Samme nevnte 2åring som går frem og tilbake i bilen mens de kjører.
Baby på ett par mnd som ligger på fanget til sin mor i fremsetet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 22:32   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det verste jeg har sett var løs høy barnestol (typen plastspisestol) plassert foran i en van. Sånn skulle familien kjøre nedover Europa til hjemlandet, med en far som kjørte som et svin.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 22:48   #4
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det verste jeg har sett var løs høy barnestol (typen plastspisestol) plassert foran i en van. Sånn skulle familien kjøre nedover Europa til hjemlandet, med en far som kjørte som et svin.

:shock:

Det verste for min del er når jeg tenker meg om en gang mannen min hadde hatt jenta hos seg på jobb, i bilstolen. Da jeg hentet klikket han bare stolen på plass i basen. Da vi kom frem dit vi skulle såg jeg at hun ikke hadde selene på! Ble en streng telefon til far da ja.

Gammel 15-07-09, 22:56   #5
Left
Passiv

Standard

Vi kjører ikke en meter uten at barna er festet skikkelig. OM jeg skulle funnet på å ikke sette dem fast, så får begge hysterisk anfall - d u k a n j o i k k e k j ø r e u t e n å f e s t e o s s - v i l d u a t v i s k a l DØ e l l e r?!!!

Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 23:11   #6
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Vi har en pakistansk jente i b.hg, og i den familien er bilsikring ikke eksisterende. OK, de kommer fra en annen kultur, men moren er oppvokst i Norge, og burde vite bedre.
Minstejenta er knapt 2 år, og har siden hun var ganske liten, sittet på fanget til den eldste søsteren, uten seler begge to Jenta som går hos oss, står alltid mellom setene og ser fremover
Moren kjører som om hun har stjålet både bil og bensin, og tar ikke hensyn til verken fartsgrenser eller "kjør sakte-skilt". I tillegg lar hun bilen stå på tomgang, mens hun er inne og henter datteren, MENS DE ANDRE BARNA SITTER I BILEN!!! Nå har vi gitt henne beskjed om at hun må ta ut nøkkelen fra tenningen når hun forlater bilen på barnehagens område!!

Jeg er målløs!!!!

Gammel 16-07-09, 10:27   #7
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Vi kjører ikke en meter uten at barna er festet skikkelig. OM jeg skulle funnet på å ikke sette dem fast, så får begge hysterisk anfall - d u k a n j o i k k e k j ø r e u t e n å f e s t e o s s - v i l d u a t v i s k a l DØ e l l e r?!!!

Jeg flirte godt av denne, ja.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 10:53   #8
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Mor og far på snøscooter med en ett åring og treåring i mellom seg.

Meg selv som liten i hattehylla på bilen hos mor og far.

Gammel 16-07-09, 23:50   #9
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi møtte en bil med en far som kjørte med hjelp fra dattera på ca 3-5 år, på fanget, det som var så vittig var at politiet kjørte foran oss, så de snudde rundt i veien å tok etter, tror ikke de fikk fatt i han, men dere skulle sett tryne på han dom kjørte da han møtte den politibilen.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 23:55   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Måten mine foreldre reiste på ferie med fem unger, hund og katt på:
Stor bil, toseter, madrasser i hele bagasjeområdet, tilhenger bak. Der lå vi og slanget oss og sov, helt usikret, ferie etter ferie. Ja, på andre turer også.

Når man skulle transportere med seg baby i vanlig bil, lå babyen i bag på bagasjehylla.

Verden går heldigvis fremover.

Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 21:43   #11
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Så en familie på tur en gang med tre barn, alle var usikkret. Det ene barna hang ut vinduet i fart faktisk, jeg ble her målløs!

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 17:46   #12
Kinita
Fullverdig medlem

Kinita sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Kinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har slutta å bli overrasket jeg. Ser så mye rart.
På skolen til guttungen er det mange som bare "kaster" unga løst i bilen.
Beste (eller verste heter det vel) var vel noen som var i avisa i forbindelse med trafikksikkerhet, hvor de la ut i det vide og brede, men selv kjører de unga hjem fra barnehagen mens de henger ut vinduet, står i forsetet osv.

Jeg vet at folk vet bedre, så jeg blander meg ikke oppi. I såfall hadde jeg hatt jobb 24 timer i døgnet, så mye dårlig sikring som det er.
Folk får gjøre som de vil, så passer jeg på meg og mitt, og sikrer selvfølgelig guttungen ordentlig.

Kinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 20:13   #13
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ei jente stående i bilen hengende over faren som kjørte er vel det verste jeg har sett. (midt i sentrum, masse trafikk)

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 12:06   #14
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I barnehagen har jeg stadig sett folk som setter barna sine usikret foran i bilen, det er fullstendig uansvarlig. Har også sett mødre med barna på fanget. Vi har ekstra bilstol i bagasjerommet. Det benyttes når vi har andre barn med oss, eller når storesøster skal sitte på med andre.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 15:24   #15
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

På vei hjem fra ferie sist lørdag, i venstre felt sneglet det seg en overfylt stasjonsvogn forbi. Vi lå jevnt i fart, så jeg fikk god oversikt på den lille gutten som stakk hodet opp fra bagasjerommet. Der hadde han tydeligvis fått seg et lite rede hvor han kunne sove, midt i mellom stabler av feriebagasje.

Jeg ble så sjokkert at jeg ikke rakk å notere bilnummeret før de var ute av rekkevidde igjen. Det hadde jeg jammen meg meldt om jeg ikke hadde surret bort tida.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 22:46   #16
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser enkelte forteller om seg selv og at de f.eks har glemt å feste selene. Det synes jeg faktisk er litt annerledes enn å bevisst unnlate å sikre barnet sitt. Da storebror var baby og brukte babybilstol, kom jeg en gang frem dit jeg skulle og oppdaget til min store forskrekkelse at stolen ikke var satt fast med sikkerhetsselene. Helt utrolig at JEG kunne glemme noe sånt, og det satte en skikkelig støkk i meg. Stolen hadde stått i bilen og jeg hadde satt storebror oppi og festet stolselene. Vanligvis hadde jeg stolen inne og satte han i stolen der, før jeg bar han ut i bilen og festet han med bilselene. Brudd på rutinen var alt som skulle til.

Gammel 15-07-09, 23:31   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg ser enkelte forteller om seg selv og at de f.eks har glemt å feste selene. Det synes jeg faktisk er litt annerledes enn å bevisst unnlate å sikre barnet sitt. Da storebror var baby og brukte babybilstol, kom jeg en gang frem dit jeg skulle og oppdaget til min store forskrekkelse at stolen ikke var satt fast med sikkerhetsselene. Helt utrolig at JEG kunne glemme noe sånt, og det satte en skikkelig støkk i meg. Stolen hadde stått i bilen og jeg hadde satt storebror oppi og festet stolselene. Vanligvis hadde jeg stolen inne og satte han i stolen der, før jeg bar han ut i bilen og festet han med bilselene. Brudd på rutinen var alt som skulle til.

Jeg er helt enig i at det er stor forskjell på å glemme å feste beltet og å bevisst unnlate å ta hensyn til trafikksikkerhet. Det gjør ingen forskjell hvis uhellet er ute, men det er jo ikke så ofte man glemmer å feste beltet.

Gammel 15-07-09, 23:34   #18
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er helt enig i at det er stor forskjell på å glemme å feste beltet og å bevisst unnlate å ta hensyn til trafikksikkerhet. Det gjør ingen forskjell hvis uhellet er ute, men det er jo ikke så ofte man glemmer å feste beltet.

Om man krasjer blir selvfølgelig skaden like stor, ja.

Gammel 15-07-09, 22:56   #19
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

-To biler som fylles med folk. I den ene setter en mor seg bak i bilen med et spedbarn på fanget, samt en ca 3 åring løs ved siden av. I bil to er det 5 voksne, og en løs ca 3 åring på fanget.

-står i kø, side om side med et gammelt vrak av noe slag, og oppdager at to smårollinger sitter sammen i passasjersetet foran i bilen. De kunne vel være omkring 5-6 år. Om de hadde selene på så jeg ikke, men det var i grunn ganske uvesentlig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 22:59   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fremdeles beryktet i en liten landsby på sørsiden av Kreta. Vi skulle ta en lang taxitur på 2 timer. Vi bestilte taxi i god tid, jeg var innom, inspiserte utvalget av barneseter og valgte et forovervendt sete. Snuppa var under 2, så jeg hadde egentlig kvaler nok med dette.

Da vi skulle hentes hadde sjåføren satt setet i baksetet uten å feste det. Han mente at det ikke var nødvendig heller. Når jeg gjorde det klart at vi ikke satt oss i bilen før setet var ordentlig festet (etter en liten diskusjon), kom han visst med noen gloser som min greskkyndige venn nektet å oversette. Jeg var visst ***&%#€ og storforlangende.

Vi toget tilbake til taxisentralen til fots. Jeg tok et babysete som jeg monterte selv (snuppa var langt mindre enn 13 kilo). Damen på sentralen holdt på å omfavne meg, for hun hadde også forsøkt å fortelle at setene faktisk må festes.

Da min far var tilbake i landsbyen et halvår etter kom både damen på taxisentralen og sjåføren og lurte på hvordan det stod til med barnebarna.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.