|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte
De sa i alle fall et sted at dette er første gang kirken henvender seg til alle sine medlemmer samtidig, eller noe sånt.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteDa jeg meldte meg ut av statskirken for mange år siden, hadde jeg ikke dåpsattest. Fikk beskjed om at uten den kunne jeg ikke melde meg ut, for da visste de ikke om jeg var medlem! Men det var ikke noe problem å få en ny dåpsattest
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg blir ikke surere om jeg får reklame fra kirken enn fra andre steder. Både Elkjøp og kirken vil ha meg som forbruker - det er lov å prøve. |
|
|
|
#4 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
Derfor har jeg reservert meg for all reklame.
|
|
|
#5 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Korrekt; det du skriver her er forbanna tull. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansattehttp://www.vl.no/kristenliv/article4502324.ece
|
|
|
|
#7 |
|
Magisk
|
|
|
#8 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det mener jeg bestemt at ikke stemmer. Mulig det var slik tidligere, for det er en godt etablert myte. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Magisk
Hm, myte? Jeg skal undersøke det nærmere, men er det jeg er blitt fortalt av et annet medlem.
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Hva er egentlig galt med RLE-faget nå? Jeg spør av ren nyskjerrighet for jeg forstår det rett og slett ikke. (Jeg har bare peil på ungdomsskolens fagplaner i faget) |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, og det samme gjelder jo for medlemskap i kirken også. Man er vel ikke offisielt "medlem" i kirken heller, før man fyller 15?
|
|
|
#12 |
|
Magisk
Jeg synes det er greit å ha henne registrert siden jeg er medlem. Hun er ikke betalende medlem som jeg, og den dagen hun blir 15 trenger hun ikke melde seg ut av noe fordi hun ikke er medlem av noe. Hadde hun vært døpt måtte hun ha meldt seg ut selv. For meg er livssyn såpass personlig, så i prinsippet har jeg ingen rett å melde henne inn i noe hun er altfor liten til å ta stilling til. Når man døper et barn er de automatisk medlem av kirken.
|
|
|
#13 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Det tenkte jeg også.
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ha hanne registrert siden du samtidig sier at det er viktig at de skal få velge selv. Er det ikke mer realt å ikke registrere henne når det er så viktig for deg?
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansattebina - en del politiske partier gjorde akkurat det samme for noen år siden. De fikk da støtte for medlemmer de ikke hadde. Og en del av de ansvarlige for dette ble faktisk idømt fengsel for svindelen. Det er ikke bare å stå på en liste det er snakk om - det henger penger sammen med dette også. |
|
|
|
#15 |
|
saftig
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg har full forståelse for at folk blir irriterte over å bli tvangsinnmeldt i en organisasjon de ikke føler tilhørighet til, men jeg har ingen forståelse for folk som ringer og skjeller ut andre for det. Snakk om å rette baker for smed. Det må kunne gå an å formidle budskapet uten at det går over i utskjelling.
|
|
|
#16 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, det er jeg enig i. Men ansatte må også kunne tåle å ta i mot slikt, uten å ta det personlig. Og Kirken kunne vært litt flinkere til å ordne opp i meldemsregisteret sitt når folk allerede har sagt i fra både en og to og tre ganger tidligere at de ikke er medlemmer, så hadde disse stakkars ansatte sluppet en del slike telefoner. Du kan tro jeg sleit med å styre gemyttet da jeg skulle ordne opp i det falske medlemsskapet mitt nå sist. Jeg ble sendt som en kasteball hit og dit, og de krevde først en utmelding, deretter holdt det visst med en mail, først etter at jeg hadde påpekt at utmeldingsskjemaet kun er for de som faktisk har vært medlem. (Neida, jeg var snill som et lam. Et lam faktisk.
|
|
|
#17 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg meldte meg ut da jeg var i konfirmasjonsalder - og har ikke blitt tilbakeført som medlem i ettertid. Ikke fikk jeg valgkort heller og den ene gangen jeg sjekket, så sto jeg ikke i registrene.
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg blir litt matt over hva man gidder å henge seg opp i. Er det ikke bare å kaste valgkortet da?
|
|
|
#20 |
|
Sviiisj!!
|
Joda, kaste valgkortet, og poste en ferdigfrankert konvolutt for å si ifra at man ikke vil stå som medlem. Sikkert ingen big deal. Og som jeg sa til han på "mitt" kirkekontor: siden jeg ikke har noen tro, så er jeg ikke akkurat redd for konsekvensene av å stå oppført i feil trossamfunn. Ikke akkurat eternal damnation. Men det er en prinsippsak som faktisk betyr mye for mange av oss.
|
![]() |
|
|