Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-09, 09:24   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Mener du første gang noen sinne? I så fall stemmer ikke det. Jeg fikk kirkevalgkort for mange år siden og da var jeg blitt feilaktig oppført som medlem (er aldri blitt døpt og har aldri vært medlem). Ikke var det så lett å melde seg ut heller, skulle det vise seg. Da jeg skulle gifte meg borgerlig for tre år siden fant jeg ut ved en tilfeldighet at jeg fremdeles var medlem. Det holdt da å sende en mail og si at oppføringen var feilaktig, så fikk jeg bekreftelse på at jeg var strøket.

Jeg kjenner jeg blir litt irritert på hele greia, fordi jeg vet om så mange (inkludert meg selv) som gjentatte ganger har blitt feilaktig oppført og da kan jeg ikke unngå å tenke at det spekuleres i det.

De sa i alle fall et sted at dette er første gang kirken henvender seg til alle sine medlemmer samtidig, eller noe sånt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-09, 23:31   #2
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da jeg meldte meg ut av statskirken for mange år siden, hadde jeg ikke dåpsattest. Fikk beskjed om at uten den kunne jeg ikke melde meg ut, for da visste de ikke om jeg var medlem! Men det var ikke noe problem å få en ny dåpsattest

Vel, jeg fikk da meldt meg ut ved hjelp av den flunkede nye dåpsattesten, og har ikke mottatt noe valgkort. Mannen er medlem, da, så jeg vet ikke hvordan ståa er med jentene selv om de ikke er døpt

Gammel 07-08-09, 09:41   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg blir ikke surere om jeg får reklame fra kirken enn fra andre steder. Både Elkjøp og kirken vil ha meg som forbruker - det er lov å prøve.

Ikke er jeg utmeldt heller, så jeg får valgkort. Ungene er derimot ikke døpt og får ikke noen henvendelser fra kirken heller. Og skulle de få det så plager det meg lite.

Det som ville plaget meg var om jeg hadde meldt meg ut og deretter blitt innmeldt igjen mot min vilje. Og det ville jeg sett som min soleklare rett å ringe og ytre min mening om.

Nei - det er ikke den som tilfeldigvis plukker opp telefonen når jeg ringer som personlig har begått en feil. Men så ringer jeg ikke vedkommende person heller. Jeg ringer kirken og det er den som tar telefonen sin jobb å svare på vegne av kirken. Denne må da i egenskap av å representere denne kirken tåle å høre at noen av kundegrunnlaget deres er forbannet fordi de tross alt har begått negativt salg - ikke bare en men flere ganger.

Om et annet firma sendte meg en regning på noe jeg ikke bare aldri hadde bestilt, men sågar funnet meg i å avbestille opptil flere ganger så ville jeg også vært noe annet enn pus i stemmen.

Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 17:44   #4
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg blir ikke surere om jeg får reklame fra kirken enn fra andre steder. Både Elkjøp og kirken vil ha meg som forbruker - det er lov å prøve.

Derfor har jeg reservert meg for all reklame.

Meldt meg ut for flere år siden og har ikke mottatt valgkort. Tar det som et godt tegn.

Er medlem i Humanetisk Forbund og har registrert datteren min der slik at kirka ikke skal få kloa i henne. Når hun er 15 år kan hun bli
medlem i Humanetisk Forbund om hun ønsker det. De har ikke barn som medlemmer, kun som registrerte fordi livssyn er noe man skal bestemme selv og ha et bevisst valg til.

Egentlig ville jeg ikke organisere meg, ville stå alene i mitt livssyn, men hvis man ikke er medlem av noe trossamfunn går pengene dine til Statskirka selv om du ikke er medlem. Forbanna tull!

Gammel 07-08-09, 18:08   #5
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

(…) men hvis man ikke er medlem av noe trossamfunn går pengene dine til Statskirka selv om du ikke er medlem. Forbanna tull!

Korrekt; det du skriver her er forbanna tull.

Ben "don't let facts get in the way of a good rant" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 19:53   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

http://www.vl.no/kristenliv/article4502324.ece

Denn er kanskje litt grei.

Gammel 08-08-09, 17:39   #7
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Korrekt; det du skriver her er forbanna tull.

Ben "don't let facts get in the way of a good rant" Murphy

Gammel 08-08-09, 18:57   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Egentlig ville jeg ikke organisere meg, ville stå alene i mitt livssyn, men hvis man ikke er medlem av noe trossamfunn går pengene dine til Statskirka selv om du ikke er medlem. Forbanna tull!

Det mener jeg bestemt at ikke stemmer. Mulig det var slik tidligere, for det er en godt etablert myte.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-09, 20:19   #9
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Det mener jeg bestemt at ikke stemmer. Mulig det var slik tidligere, for det er en godt etablert myte.

Hm, myte? Jeg skal undersøke det nærmere, men er det jeg er blitt fortalt av et annet medlem.

Jaja, glad jeg er medlem likevel. De jobber for saker som å skille kirke og stat, fjerne RLE-faget, forske på befruktede egg og andre ting det er viktig å støtte opp om.

Gammel 08-08-09, 20:22   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

fjerne RLE-faget, .

Hva er egentlig galt med RLE-faget nå? Jeg spør av ren nyskjerrighet for jeg forstår det rett og slett ikke. (Jeg har bare peil på ungdomsskolens fagplaner i faget)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 21:29   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Akkurat det med barnemedlemsskap er en definisjonssak. Så lenge man kan melde inn barns navn til HEF for at livssynssamfunnet skal få statsstøtte for barnet så er det vel omtrent så nært medlemsskap som det kan bli. Det kalles ikke medlem, men HEF får da absolutt medlemsstøtte pr. barn som foreldre melder med navn og personnummer slik at organisasjonen får støtten. Ikke alle velger å gjøre dette, men HEF får medlemsstøtte for ganske mange barn.

Ja, og det samme gjelder jo for medlemskap i kirken også. Man er vel ikke offisielt "medlem" i kirken heller, før man fyller 15?
Jeg er litt motstander av å registrere barna mine hos HEF også, jeg, selv om en av oss voksne er medlem.

Gammel 08-08-09, 17:48   #12
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, og det samme gjelder jo for medlemskap i kirken også. Man er vel ikke offisielt "medlem" i kirken heller, før man fyller 15?
Jeg er litt motstander av å registrere barna mine hos HEF også, jeg, selv om en av oss voksne er medlem.

Jeg synes det er greit å ha henne registrert siden jeg er medlem. Hun er ikke betalende medlem som jeg, og den dagen hun blir 15 trenger hun ikke melde seg ut av noe fordi hun ikke er medlem av noe. Hadde hun vært døpt måtte hun ha meldt seg ut selv. For meg er livssyn såpass personlig, så i prinsippet har jeg ingen rett å melde henne inn i noe hun er altfor liten til å ta stilling til. Når man døper et barn er de automatisk medlem av kirken.

Gammel 08-08-09, 21:40   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Akkurat det med barnemedlemsskap er en definisjonssak. Så lenge man kan melde inn barns navn til HEF for at livssynssamfunnet skal få statsstøtte for barnet så er det vel omtrent så nært medlemsskap som det kan bli. Det kalles ikke medlem, men HEF får da absolutt medlemsstøtte pr. barn som foreldre melder med navn og personnummer slik at organisasjonen får støtten. Ikke alle velger å gjøre dette, men HEF får medlemsstøtte for ganske mange barn.

Det tenkte jeg også.

Jeg synes det er greit å ha henne registrert siden jeg er medlem. Hun er ikke betalende medlem som jeg, og den dagen hun blir 15 trenger hun ikke melde seg ut av noe fordi hun ikke er medlem av noe. Hadde hun vært døpt måtte hun ha meldt seg ut selv. For meg er livssyn såpass personlig, så i prinsippet har jeg ingen rett å melde henne inn i noe hun er altfor liten til å ta stilling til. Når man døper et barn er de automatisk medlem av kirken.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil ha hanne registrert siden du samtidig sier at det er viktig at de skal få velge selv. Er det ikke mer realt å ikke registrere henne når det er så viktig for deg?

Gammel 07-08-09, 09:44   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

bina - en del politiske partier gjorde akkurat det samme for noen år siden. De fikk da støtte for medlemmer de ikke hadde. Og en del av de ansvarlige for dette ble faktisk idømt fengsel for svindelen. Det er ikke bare å stå på en liste det er snakk om - det henger penger sammen med dette også.

Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 11:09   #15
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har full forståelse for at folk blir irriterte over å bli tvangsinnmeldt i en organisasjon de ikke føler tilhørighet til, men jeg har ingen forståelse for folk som ringer og skjeller ut andre for det. Snakk om å rette baker for smed. Det må kunne gå an å formidle budskapet uten at det går over i utskjelling.

Gammel 07-08-09, 11:18   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har full forståelse for at folk blir irriterte over å bli tvangsinnmeldt i en organisasjon de ikke føler tilhørighet til, men jeg har ingen forståelse for folk som ringer og skjeller ut andre for det. Snakk om å rette baker for smed. Det må kunne gå an å formidle budskapet uten at det går over i utskjelling.

Ja, det er jeg enig i. Men ansatte må også kunne tåle å ta i mot slikt, uten å ta det personlig. Og Kirken kunne vært litt flinkere til å ordne opp i meldemsregisteret sitt når folk allerede har sagt i fra både en og to og tre ganger tidligere at de ikke er medlemmer, så hadde disse stakkars ansatte sluppet en del slike telefoner. Du kan tro jeg sleit med å styre gemyttet da jeg skulle ordne opp i det falske medlemsskapet mitt nå sist. Jeg ble sendt som en kasteball hit og dit, og de krevde først en utmelding, deretter holdt det visst med en mail, først etter at jeg hadde påpekt at utmeldingsskjemaet kun er for de som faktisk har vært medlem. (Neida, jeg var snill som et lam. Et lam faktisk. ).
Så, jeg har en ørliten forståelse for de sinte ikke-medlemmene, men jeg har ingen forståelse for at Kirken bruker de stakkars ansatte som unnskyldning for at de ikke har gjort noe galt.

Gammel 07-08-09, 11:21   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg meldte meg ut da jeg var i konfirmasjonsalder - og har ikke blitt tilbakeført som medlem i ettertid. Ikke fikk jeg valgkort heller og den ene gangen jeg sjekket, så sto jeg ikke i registrene.

Men jeg håper virkelig at de som får valgkort og ikke er medlemmer holder seg for god til å kjefte opp det stakkars mennesket som tilfeldigvis tar telefonen. Som om det er den som er skyldig.

Gammel 07-08-09, 12:53   #18
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men jeg håper virkelig at de som får valgkort og ikke er medlemmer holder seg for god til å kjefte opp det stakkars mennesket som tilfeldigvis tar telefonen. Som om det er den som er skyldig.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-09, 11:23   #19
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir litt matt over hva man gidder å henge seg opp i. Er det ikke bare å kaste valgkortet da?

Gammel 07-08-09, 11:26   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Jeg blir litt matt over hva man gidder å henge seg opp i. Er det ikke bare å kaste valgkortet da?

Joda, kaste valgkortet, og poste en ferdigfrankert konvolutt for å si ifra at man ikke vil stå som medlem. Sikkert ingen big deal. Og som jeg sa til han på "mitt" kirkekontor: siden jeg ikke har noen tro, så er jeg ikke akkurat redd for konsekvensene av å stå oppført i feil trossamfunn. Ikke akkurat eternal damnation. Men det er en prinsippsak som faktisk betyr mye for mange av oss.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.