Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Klær og utstyr vi trenger for en februarsnuppe

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-09, 20:34   #1
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klær og utstyr vi trenger for en februarsnuppe

Vi fikk også høre at vi ikke trengte så mye i 50 men det slo feil, heldigvis fikk vi av familie og venner i 50 så vi klarte oss en stund. Han brukte 50 til han var vel nesten 3 mnd.

Jeg ville nok kjøpt noe i 56 å så satset på å brette det opp.Ville nok hatt noen ullstilongser å ullsokker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:35   #2
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Min erfaring er at str 50 utgår fullstendig, barna mine ble født 50 og 52 cm lange og vokste 1,5 cm i uka de to første månedene.
Det er ingen krise hvis 56 blir for stor synes jeg da, kan bare brette opp armene på bodyene f.eks.

Jeg anbefaler strikkede votter, lue, sokker, og teppe i ren ull - det er nydelig og fantastisk på samme tid. Lurt på natta også, hvis du har vinduet åpent blir ofte "endene" på babyen kalde.

Gulpekluter trenger du haugevis av - jeg hadde minst 20 med begge og barna hadde ingen problemer med å bruke opp 4-5 stykker (gulp) daglig, uten at jeg tror at de gulpet sånn skrekkelig mye.

Men dette er bare min personlige mening altså.

Forresten så trengte jeg skrekkelig mange kjerringtruser også,
da jeg kom hjem fra sykehuset

Gammel 29-09-09, 12:55   #3
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg anbefaler strikkede votter, lue, sokker, og teppe i ren ull - det er nydelig og fantastisk på samme tid. Lurt på natta også, hvis du har vinduet åpent blir ofte "endene" på babyen kalde.

Men husk at man ikke skal bruke luer på babyene om natta ift. krybbedød. (Ihvertfall det som gjaldt da jeg hadde spebarn)

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:32   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det var greit å ha skinnpose først, og så kjøpte vi stor dunpose året etter. Den hadde vært for stor til bagen.

Gammel 28-09-09, 20:35   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Lammeskinnet inne dunposen ja, det var ikke så dumt
Og gaskluter. :notere:

Hvor mange pledd og hvor mange sett sengetøy trenger man feks?
Og er det vanlig å feste dyna nederst i senga så den ikke sklir over hodet på barnet? Eller er det bare noe jeg innbiller meg?
Er litt redd for slike ting og jeg.

Og hvilke madrasser er ok?

Gammel 28-09-09, 20:44   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Og er det vanlig å feste dyna nederst i senga så den ikke sklir over hodet på barnet? Eller er det bare noe jeg innbiller meg?
Er litt redd for slike ting og jeg.

Vi la en tung bok på dyna nederst, men jeg innrømmer at jeg ikke har hørt om noen andre som har gjort det. Men jeg er også litt redd av meg .

Vi kjøpte en liten vogndyne og en babysengdyne. I starten lå han med vogndyna også om natten.

Babysengdyna fra Ikea er forresten ganske stor, S brukte denne da han var 2 år. Jeg ville hatt noe mindre til en liten baby.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:47   #7
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Mesoft til bæsj er veldig praktisk.

Bæretøy har vi også brukt masse. Elastisk sjal når hun var nyfødt og hadde kolikk og måtte bæres hele døgnet, ergosele senere. Det er kjempekoselig for liten og stor

Gammel 28-09-09, 20:36   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde masse flanellskluter fra Sparkjøp. De ble brukt til det meste; gulpekluter, liggeunderlag, håndkle osv. Og etter babytiden har de vært geniale til husvask.

Gammel 28-09-09, 20:38   #9
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Husker lilleHvis tissa ut tre sengesett og pysjamaser i løpet av en natt, forresten - bare fordi beina var for tynne til at bleiene passa

Gammel 28-09-09, 20:40   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Husker lilleHvis tissa ut tre sengesett og pysjamaser i løpet av en natt, forresten - bare fordi beina var for tynne til at bleiene passa

Tre stk ja.
Men hvilke størrelser kjøpte dere på dyne og sånn da? Finnes det mange størrelser?

Gammel 28-09-09, 20:41   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

65x80 cm er vogndyne. Denne bruker vi enda... Men må vel snart gå over til den som er hakket større (100x120? ).

Gammel 28-09-09, 20:42   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Tre stk ja.
Men hvilke størrelser kjøpte dere på dyne og sånn da? Finnes det mange størrelser?

Det er ikke så mange størrelser i vanlige butikker, men Ikea opererer med egne størrelser for barn. Så hvis du kjøper dyne på Ikea må du kjøpe sengetrekk der også

Gammel 13-11-09, 01:28   #13
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Tre stk ja.

Str 65x80 til vogn/vugge og str 80x100 til sprinkelseng er de målene jeg har i min butikk.

Gammel 13-11-09, 01:52   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Str 65x80 til vogn/vugge og str 80x100 til sprinkelseng er de målene jeg har i min butikk.

Da synes jeg du mangler en størrelse. Vi gikk opp til 100X140 i dyne til begge jentene da de var 8–9 måneder, og begge sov i den dyna i sprinkelsengen til de hadde passert tre år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:39   #15
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi hadde masse flanellskluter fra Sparkjøp. De ble brukt til det meste; gulpekluter, liggeunderlag, håndkle osv. Og etter babytiden har de vært geniale til husvask.

Jepp, disse er geniale

Vi kjøpte madrass på ikea. Og overmadrass er lurt, den er enklere å vaske hvis uhellet skjer. Hos oss har det holdt med 2 sengesett, men vi bruker ofte bare flere pledd i steden for dyne. Frøken urolig ble pakket til en babywrap i flere mnd for å hindre den verste kavinga.

Gammel 28-09-09, 20:41   #16
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Flanellsklutene er ikke for store - de er akkurat passe igrunn. Krymper litt i vask, men kan legges dobbelt under hodet i seng/vogn, eller på skulderen etter mating.

Gammel 28-09-09, 23:30   #17
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Her brukte vi aldri 50, snuppa var 53 da hun kom ut. Ellers er jeg enig med Niobe, alle kjøper 62. Man får gjerne mye når første barnet kommer, og mindre ved nr to og tre.

Jeg fullammet, men har følt en trygghet vet å ha en boks MME+ en flaske stående bare i tilfelle. Det kan også være greit å ha ei pumpe, enten for å pumpe sprengte pupper, eller for å få opp produksjonen. For meg holdt en manuell pumpe i massevis!

Jeg skriver liste:
-ammeinnlegg, inkl et par i ull (jeg brukte engangs innerst og ull utenpå, man vil ikke ha brystbetennelse
-amme-bh
-et godt lammeskinn
-en god ulldress til baby, jeg brukte str 62 fra nyfødttiden, bare brettet opp
-er du like heldig som meg, trenger du et tonn gulpekluter ... :urk:¨
-en enkel "førstehjelpspakke", i hvert fall febertermometer og paracet er greit å ha, altså.
-vi hadde mye glede og nytte av ulltepper i ymse varianter; pakke rundt baby i bilsetet, legge nederst i en evt pose for å fylle ut når babyen er liten osv
-når det gjelder ull ville jeg ikke kjøpt alt for mye, men prøvd meg fram. Min yngste reagerte på ull (eksem), så det er greit å se hvordan det går først og finne produkter som funker.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:42   #18
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg føyer meg til Primrose og ber deg ta en titt på det du får før du tar av lappen. det blir fort mye tøy! Min februarsnuppe bodde i ullstrømpebukse og ullbody de første ukene + dress i vogna. Og så lå hun på skinn i vogna og i sengen.

Jeg synes det holder med to sengesett til den lille babydyna.

Og så anbefaler jeg bæretøy, enten Mei Tai eller en annen sele. Vi brukte den allerede på sykehuset, hun trivdes bedre der enn i "sykehusbaljen".

Gammel 28-09-09, 20:39   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Flanellsklutene jeg så på var så store!!

Åh, jeg elsker at dere er så engasjerte og hjelpsomme altså!!!

Gammel 28-09-09, 20:43   #20
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Jeg erkjenner at jeg kommer til å være fattiglus i februar.
Kommer nok ikke til å kjøpe dyne og slik på Ikea om jeg må kjøpe alt av trekk der. Det er vel litt tungvindt?
Kikket på sengene deres og, men syns kanskje noen av dem virket litt skranglete? men det er mulig de er solide fordet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.