Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Klær og utstyr vi trenger for en februarsnuppe

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-09, 20:11   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Klær og utstyr vi trenger for en februarsnuppe

Uff, ja nå må vi begynne å finne ut alt vi trenger her.
Jeg har ikke peiling, og blir kjempeusikker på hvor mye vi trenger og hva vi trenger.
Trenger man feks brystpumpe, og bør man da ha en elektrisk eller? Bør man ha MME i hus? Flasker?
Hvor mye ull trenger vi, og hvor mye pleier man å få av gaver når barnet blir født? Og hvilke størrelser er vanlig å få?

Til nå har jeg kjøpt:
to ullbodyer str 50
ulldress str 50
ulldress str 56/62
en ull strømpebukse str 50
en bomull strømpebukse str 50 og en i str 60
to par sokker str 50
en bukse str 50
en bomullsbody str 50.
en nøstebarnlue i tynn ull str 50/56
en joha litt tykk ull-lue i str 50/56

Trenger jeg egentlig mer i str 50 da? Det er jo ikke lenge jeg kan regne med at frøkena er så lita. Men tror ikke jeg får noen stor baby, med strek under tror. Man vet jo aldri. Ville uansett ha noe i den minste størrelsen så får jeg heller gi det bort til noen som trenger det om det ikke passer.

Hjelp meg dere kloke damer?!

Gammel 28-09-09, 20:16   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klær og utstyr vi trenger for en februarsnuppe

Du trenger egentlig lite i str 50. Mange trenger jo ikke noe i str 50, tross alt!

Når det kommer til klær, så er det egentlig bodyer man trenger litt av. Da kan du egentlig like godt kjøpe 56 og evt brette litt opp tenker jeg. (men jeg er jo ikke førstegangsmor og blitt litt blasert av den grunn). Det er jo mest om dere får enten en gulpunge eller "dritunge" som gjør at det blir mye skift..Ellers er de jo bare deilige, disse småttisene.

Gammel 28-09-09, 20:16   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden var stor (4,1) kg da han ble født, men gikk mye ned i vekt og brukte tid på å ta igjen fødselsvekten. Vi brukte str 50 lenge, og måtte ut og shoppe mer. Jeg tror hvertfall du trenger flere body'er og strømpebukser. Det skjer lett noen bæsje-lekkasjer av ymse slag.

Gammel 28-09-09, 20:17   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså: Det er veldig gøy å shoppe når babysen er vel i hus og altså!...(både nettshopping og butikkshopping)

Gammel 28-09-09, 20:18   #5
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Kan bare svare for hvordan det var hos oss, men vi fikk mer enn nok klær. (Tips: Ikke røsk av lappen og kast den i vask før du har sjekket hvor mange andre bodyer du har i samme str). Dessuten sa alle til meg at jeg ikke måtte kjøpe så mye i str 50 siden de vokser så fort. Snuppa mi brukte 50 til hun var 6 uker. Men kanskje greit å evt kjøpe mer hvis hun faktisk er lita Synes det virker som om du har bra med klær.

Ellers ville jeg hatt vognbag, vognpose og bilstol i orden. Vi brukte vognbag som seng lenge.

Jeg brukte vel pumpe litt til å begynne med, men fikk aldri taket på det. Den var manuell så kan være derfor. Pappa'n har gitt MME hvis jeg har vært ute. Flaske får du i en av disse gratis babypakkene (husker ikke om det var apotekets, Rimi sin eller babyverden). Ville evt kjøpt flere/andre hvis behov.

Gammel 28-09-09, 20:18   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men altså: Det er veldig gøy å shoppe når babysen er vel i hus og altså!...(både nettshopping og butikkshopping)

Eh, ikke alltid...

Gammel 28-09-09, 20:20   #7
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også du trenger flere bodyer og strømpiser, men ville kjøpt dem i 56 og brettet opp som Bauche sier. Så varer de sikkert til det blir april-mai. Jeg ville satset på ullplagg i denne størrelsen.

Jeg likte å ha pumpe fordi jeg hadde planer om å pumpe meg og fryse ned, noe jeg også gjorde, samt at vi helt fra starten (dvs fra han var ca 2-3 uker) satset på at S fikk en flaske utpump av faren hver dag for at han skulle få mate litt, jeg skulle få litt fri og S skulle venne seg til flaska. Dersom du ikke har slike planer, trengs ikke pumpe. Jeg hadde forøvrig manuell Avent, det funket så det suste for meg.

Jeg hadde ikke MME, men jeg vet mange har det fordi de ønsker psykisk noe i bakhånd ift ammingen. Hvis du tenker det er viktig for deg, kjøp et par kartonger. Ellers er det bare å sende mannen på butikken hvis du plutselig trenger.

Jeg tipper du får veldig mye kjoler i gave. Det er ikke så nyttig har jeg inntrykk av. Jeg ville presisert til folk du kjenner godt som lurer på hva du ønsker deg at du ønsker deg feks bodyer og strømpiser fra Nøstebarn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:22   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Alle som kjøpte klær i gave kjøpte str 62... Ikke ta lappene av før du vet om du får bruk for det, ja.

Gammel 28-09-09, 20:27   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Planer for mating?! Har ikke tenkt på det en gang jeg. Men det er sikkert veldig lurt å prøve med flaske ganske tidlig så man ikke blir helt fastlåst?

Ellers ser det ut på det jeg har skrevet at vi regner med å få så mye, det gjør vi ikke altså, men det er kjekt å vite hvilke størrelser som er vanlige å få så jeg ikke kjøper masse klær og så får vi en del i akkurat samme størrelser.

Så flere strømpebukser og bodyer altså. Det er sikkert lurt ja.

Vogn har vi vel egentlig også bestemt oss for. Det blir en Brio Happy. Hvilke poser er greit å bruke i en sånn liten vogn da? Ullpose? Eller er det like greit å kjøpe dun med det samme?

Og hvor mange kluter trenger jeg? Og hvilke kluter? Var på sparkjøp i dag og der hadde de litt forskjellige kluter

Gammel 28-09-09, 20:28   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser til øyet blir stort og vått - jeg lurer på mye av det samme siden vår kommer en måneds tid seinere. Jeg har kjøpt fire-fem plagg til nå. Hvor lenge før termin bør man kjøpe inn de store tingene, forresten? Det er greit å ha ting klart i litt god tid, tenker jeg, men hva er god tid?

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:31   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Hvor mange kluter kommer an på om du får gulpeunge. Greit å ha noen liggende, men det er fort gjort å bestille via nettet fra SparKjøp om du trenger flere. Gaskluter er fine til gulp men kanskje litt store som vaskekluter.

Vi har aldri hatt annet enn dunpose, men mulig det finnes bedre alternativer. Jeg la lammeskinn inni dunposen når hun var bittelita. Der sov hun dag som natt

Får du mange klær i en str er det bare å bytte.

Gammel 28-09-09, 20:32   #12
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg synes det var greit å ha skinnpose først, og så kjøpte vi stor dunpose året etter. Den hadde vært for stor til bagen.

Gammel 28-09-09, 20:32   #13
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg leser til øyet blir stort og vått - jeg lurer på mye av det samme siden vår kommer en måneds tid seinere. Jeg har kjøpt fire-fem plagg til nå. Hvor lenge før termin bør man kjøpe inn de store tingene, forresten? Det er greit å ha ting klart i litt god tid, tenker jeg, men hva er god tid?

Jeg var ganske avslappet og begynte 3 mnd før. Burde holdt, men formen min var ikke forenelig med shopping, så hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg nok gjort unna mer litt tidligere.

Gammel 28-09-09, 20:34   #14
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk også høre at vi ikke trengte så mye i 50 men det slo feil, heldigvis fikk vi av familie og venner i 50 så vi klarte oss en stund. Han brukte 50 til han var vel nesten 3 mnd.

Jeg ville nok kjøpt noe i 56 å så satset på å brette det opp.Ville nok hatt noen ullstilongser å ullsokker.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 20:35   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Min erfaring er at str 50 utgår fullstendig, barna mine ble født 50 og 52 cm lange og vokste 1,5 cm i uka de to første månedene.
Det er ingen krise hvis 56 blir for stor synes jeg da, kan bare brette opp armene på bodyene f.eks.

Jeg anbefaler strikkede votter, lue, sokker, og teppe i ren ull - det er nydelig og fantastisk på samme tid. Lurt på natta også, hvis du har vinduet åpent blir ofte "endene" på babyen kalde.

Gulpekluter trenger du haugevis av - jeg hadde minst 20 med begge og barna hadde ingen problemer med å bruke opp 4-5 stykker (gulp) daglig, uten at jeg tror at de gulpet sånn skrekkelig mye.

Men dette er bare min personlige mening altså.

Forresten så trengte jeg skrekkelig mange kjerringtruser også,
da jeg kom hjem fra sykehuset

Gammel 28-09-09, 20:35   #16
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Lammeskinnet inne dunposen ja, det var ikke så dumt
Og gaskluter. :notere:

Hvor mange pledd og hvor mange sett sengetøy trenger man feks?
Og er det vanlig å feste dyna nederst i senga så den ikke sklir over hodet på barnet? Eller er det bare noe jeg innbiller meg?
Er litt redd for slike ting og jeg.

Og hvilke madrasser er ok?

Gammel 28-09-09, 20:36   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Vi hadde masse flanellskluter fra Sparkjøp. De ble brukt til det meste; gulpekluter, liggeunderlag, håndkle osv. Og etter babytiden har de vært geniale til husvask.

Gammel 28-09-09, 20:38   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Husker lilleHvis tissa ut tre sengesett og pysjamaser i løpet av en natt, forresten - bare fordi beina var for tynne til at bleiene passa

Gammel 28-09-09, 20:39   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Flanellsklutene jeg så på var så store!!

Åh, jeg elsker at dere er så engasjerte og hjelpsomme altså!!!

Gammel 28-09-09, 20:39   #20
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi hadde masse flanellskluter fra Sparkjøp. De ble brukt til det meste; gulpekluter, liggeunderlag, håndkle osv. Og etter babytiden har de vært geniale til husvask.

Jepp, disse er geniale

Vi kjøpte madrass på ikea. Og overmadrass er lurt, den er enklere å vaske hvis uhellet skjer. Hos oss har det holdt med 2 sengesett, men vi bruker ofte bare flere pledd i steden for dyne. Frøken urolig ble pakket til en babywrap i flere mnd for å hindre den verste kavinga.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:49.