Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-07, 20:48   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Lærerene får jo den uka okke som, og personlig hadde det nok vært greit med to uker i ett også. Jeg snakker om hva mine elever hadde hatt mest utbytte av læringsmessig.

Ja, jeg skjønner det, og selvsagt skal lærerne ha den også - men jeg tenker likevel at jeg tror at såpass mange barn er alene/på SFO den uka at det totalt sett i livet deres ville vært bedre å få den senere... kanskje ikke læringsmessig, men kanskje familiemessig?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 20:51   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, jeg skjønner det, og selvsagt skal lærerne ha den også - men jeg tenker likevel at jeg tror at såpass mange barn er alene/på SFO den uka at det totalt sett i livet deres ville vært bedre å få den senere... kanskje ikke læringsmessig, men kanskje familiemessig?

Jeg tviler på at så mange foreldre kan ta seg fri både de tre dagene i påskeuks som sfo har stengt pluss flere dager før eller etter påsken. Min mann hadde aldri hatt muligheten til det, men å ta fri 2-3 dager i feb/mars pluss de tre dagene i påsken pleier å gå fint.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 20:52   #3
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg tviler på at så mange foreldre kan ta seg fri både de tre dagene i påskeuks som sfo har stengt pluss flere dager før eller etter påsken. Min mann hadde aldri hatt muligheten til det, men å ta fri 2-3 dager i feb/mars pluss de tre dagene i påsken pleier å gå fint.

Ja, jeg vet ikke, jeg vet bare at der jeg jobber ville det vært mye lettere å få forlenget påskeferien enn å ta vinterferie. Og så er jeg litt smålei av at vi som ikke har skolebarn jobber dobbelt hele vinterferien siden det tross alt er mange som tar seg ferie, samme hvor dårlig det egentlig passer....
Vel, men det viktigste er jo hva som er bra for barna. Det er vel ikke noe entydig svar på det dessverre.

Gammel 06-01-07, 20:59   #4
chara
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
chara er litt kul
Standard

At lærerne kan tenke seg å beholde ferien (avspaseringen) kan jeg forstå, men det er jo ingen andre jobber som kan velge seg et sånt pusterom selv om vi også kunne ønsket oss det (vi har jo også ofte avspasering å bruke, men det er ikke så ofte man har anledning til å bruke den avspaseringen midt i en travel februar), så jeg synes vel ikke det argumentet er så bra.

Forskjellen er at alle andre tar denne avspaseringen når det passer en selv og arbeidsgiver.
Lærere har mye av denne avspaseringen. Høstferie, vinterferie og noen uker i sommerferien. ( vi har bare 4 uker FERIE). Det hadde vært greit for meg å kunne avspasere utenom disse "feriene", men det tror jeg ikke hadde vært gjennomførbart.
_________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 21:01   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av chara, her.

Forskjellen er at alle andre tar denne avspaseringen når det passer en selv og arbeidsgiver.
Lærere har mye av denne avspaseringen. Høstferie, vinterferie og noen uker i sommerferien. ( vi har bare 4 uker FERIE). Det hadde vært greit for meg å kunne avspasere utenom disse "feriene", men det tror jeg ikke hadde vært gjennomførbart.
_________
Chara

Joda, men det er ikke skrekkelig mange steder det er lett å ta en ukes ferie utenom vanlige ferier altså... hos oss vil man da gjerne havne med å jobbe doble dager hele uka før...

Gammel 07-01-07, 20:40   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

En gang på 80'tallet da jeg og søstera mi gikk på skole hadde faktisk bare jeg vinterferie. Lillesøs bodde nordpå med mamma og de hadde ikke vinterferie, fordi det oftest var så dårlig vær på den tida - og kanskje fordi fiskerpappaene var på lofotfiske (hva vet jeg). Den "tapte" ferieuke fikk de ihvertfall igjen til sommeren tror jeg.

Er det ingen skikkelige nordlendinger her da, som kan gi svar?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 21:16   #7
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

En gang på 80'tallet da jeg og søstera mi gikk på skole hadde faktisk bare jeg vinterferie. Lillesøs bodde nordpå med mamma og de hadde ikke vinterferie, fordi det oftest var så dårlig vær på den tida - og kanskje fordi fiskerpappaene var på lofotfiske (hva vet jeg). Den "tapte" ferieuke fikk de ihvertfall igjen til sommeren tror jeg.

Er det ingen skikkelige nordlendinger her da, som kan gi svar?

Nordlending her:

De siste årene har vinterferien vært lagt i tilknytning til påskeferien, men i år ser jeg at det er vinterferie fra 5-9 mars. (SFO holder åpent)

Fridager ellers i løpet av skoleåret var/ er som følger:

22.9
23.10
24.11
Juleferie (fra 20.12 til 3.1)
16.2
Påskeferie (fra 2.4 til 9.4)
30.4
18.5

Her har ikke elevene høstferie, men tror det kompenseres med senere skolestart.
Jeg ser ingen problemer med vinterferie. Skoleruta utdeles i forbindelse med skolestart, og man har dermed god tid til å planlegge hvordan man organiserer i forhold til den. For meg/ oss er det helt kurrant å avvikle ferie i det tidsrommet hvis det planlegges i tide.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 22:25   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Joda, men det er ikke skrekkelig mange steder det er lett å ta en ukes ferie utenom vanlige ferier altså... hos oss vil man da gjerne havne med å jobbe doble dager hele uka før...

Hvis vi først skal kverulere litt, så tror jeg de aller fleste lærere mer enn gjerne hadde byttet vekk vinter"ferie", høst"ferie" og lang sommer"ferie" med å få lov til å bestemme en fridag og ferieuke i ny og ne selv. Vi må alltid reise på ferie når det er som dyrest, og vi kan aldri ta en langhelg utenom feriene. Vi kan nemlig ikke jobbe dobbelt uka før -dvs: vi jobber gjerne dobbelt, men vi får ikke avspasere når vi vil for det....

Men det var en digresjon ifht spørsmålet. For meg ville det ikke spilt noen rolle i det hele tatt. Jeg tror enkelt og greit jeg ville latt være å stemme over det, og bare tatt skoleruta til etterretning når den kom.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 21:08   #9
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er det virkelig vane med vinterferie, men siden påsken er så tidlig ute så kjennes det ikke uoverkommelig ut. For skoletrøtte elever og travle elever på vgs, så tror jeg nok at vinterferien er veldig kjærkommen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 23:26   #10
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Der jeg er fra i finnmark så har man ikke høstferie, men vinterferien har de.

Vi har nå og bestandig hatt vinterferie. alene så påskeferie en del uker etterpå
Bor i Nordland.
Både grunnskolen og den vidregående

Gammel 08-01-07, 01:33   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bedre at ungene må være på SFO i to uker i påskeferien enn i vinterferien?

For mange er det ikke lettere å få ferie i forbindelse med påsken enn i vinterferien.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 08:48   #12
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Hvor: på en øy
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg vet hva jeg mener, lærere som må ha en tenkepause..??

ærlig talt få dere en jobb . Aner dere hvor priviligerte dere er . Hadde jeg vist hva lærere gjør og har det den gangen jeg skulle bestemme meg for utdannelse så hadde jeg blitt lærer. Det er vel den eneste jobben som er familievennlig, for det er jo kun dere som har fri når deres egne barn har fri . Vi vanlige arbeidere må la barna enten være alene hjemme, eller på en SFO med folk som arbeider der for å sitte å drikke kaffe .
Det er ikke synd på dere, for vi jobber tross alt HELE året, og må ta ferie når det passer arb.giver og er det i den dyreste periden ja så... Og hvis vi må ta oss fri de såkalte små feriene taper vi masse penger, gjør dere??

Nei, jul, påske og sommerferie. Greit, det kan man leve med for barnas skyld, men for de voksne. De kan jo være på jobb og arbeide med neste halvårsplan, lage prøver for neste peride og rette forrige. Men de fleste tar jo ferie da..for barna har jo fri...

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 10:52   #13
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

ærlig talt få dere en jobb . Aner dere hvor priviligerte dere er . Hadde jeg vist hva lærere gjør og har det den gangen jeg skulle bestemme meg for utdannelse så hadde jeg blitt lærer. Det er vel den eneste jobben som er familievennlig, for det er jo kun dere som har fri når deres egne barn har fri . Vi vanlige arbeidere må la barna enten være alene hjemme, eller på en SFO med folk som arbeider der for å sitte å drikke kaffe .
Det er ikke synd på dere, for vi jobber tross alt HELE året, og må ta ferie når det passer arb.giver og er det i den dyreste periden ja så... Og hvis vi må ta oss fri de såkalte små feriene taper vi masse penger, gjør dere??

Nei, jul, påske og sommerferie. Greit, det kan man leve med for barnas skyld, men for de voksne. De kan jo være på jobb og arbeide med neste halvårsplan, lage prøver for neste peride og rette forrige. Men de fleste tar jo ferie da..for barna har jo fri...

For et utrolig nedlatende, arrogant og uvitende svar. Sett deg inn i sakene før du uttaler deg. Du vet tydeligvis ikke mye om hvordan lærerne jobber.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 13:35   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

O - du uvitende menneske!
Greit nok at du ikke har kunnskap om læreryrket, men jeg blir flau på dine vegne når du velger å spy din uvitenhet ut i full offentlighet.

Jeg jobber ikke som lærer, jeg er sykepleier og jobber helg, jul, påske, pinse og 17. mai (gjør du?). Likevel har jeg heldigvis intelligens nok til å vite at læreryrket ikke består av ferier og kaffedrikking.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 13:44   #15
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

O - du uvitende menneske!
Greit nok at du ikke har kunnskap om læreryrket, men jeg blir flau på dine vegne når du velger å spy din uvitenhet ut i full offentlighet.

Jeg jobber ikke som lærer, jeg er sykepleier og jobber helg, jul, påske, pinse og 17. mai (gjør du?). Likevel har jeg heldigvis intelligens nok til å vite at læreryrket ikke består av ferier og kaffedrikking.

Gammel 08-01-07, 13:50   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De lærerne jeg kjenner jobber langt mer enn jeg gjør, med til dels vesentlig lavere lønn, og i alle fall under desidert mer stressende og kummerlige forhold. Og hvis du er så misfornøyd med å tape penger på feriene dine, så kan du kanskje bare finne deg en annen jobb selv?

Gammel 08-01-07, 14:16   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fy flate. At det går an! Jeg SKJEMS på dine vegne! Det nytter vel ikke å banke vett inn i deg heller. Du burde rødme langt inn i beinmargen av et så tåpelig innlegg!

Gjett hvor mye ferie en lærer har, forresten! 4 uker og 1 dag!
Hvor mye ferie har du? 5 uker?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 14:21   #18
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Olfiga: Jeg regner med at jeg gjør rett i å ta hele uttalelsen din som en spøk?

Gammel 08-01-07, 19:18   #19
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som lærerdatter med nogenlunde oversikt over hva det kreves av lærere må jeg bare le av noe så uvitende som dette.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-07, 00:13   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

dere som har fri når deres egne barn har fri

Dette er vel omtrent det eneste jeg er enig med deg i her og en av grunnene til at jeg prøver meg på lærerskolen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.