|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)Ser i lokalavisen at for skoleåret 2007/2008 er det foreslått å kutte ut vinterferien.Dette er i grunnskolen.
Sist redigert av amo : 05-01-07 kl 23:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Så stor, den lille lykken
|
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)Jeg har bare ett barn i skolealder, og hun er førsteklassing - så erfaringen min er begrenset.
![]() |
#3 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)Som lærer kjenner jeg i hvert fall at jeg blir helt fortvila bare ved tanken. Tror ikke jeg klarer meg fra jul til påske uten vinterferien; trenger den både for å få et pusterom og for å få unna retting og alt anna forefallende som man ikke får unna når elevene er på skolen.
![]() |
#4 |
Så stor, den lille lykken
|
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)
Jeg kan godt være med på å snu forusetningene, altså - dersom jeg også får vinterferie (dvs vinterferiestengt kontor der jeg får pusterom og får tatt igjen alt som har hopet seg opp) er jeg helt for å beholde den.
![]() |
#5 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Jeg tviler på at mine niendeklassinger hadde likt forslaget. At vi lærere trenger pusterom til å få rettet litt og puste er en ting, men det er faktisk fryktelig travelt å være ungdomsskoleelev også. Feriene er pusterom som gjør at de kan fokusere bedre etter endt ferie. det er utrolig hvor mye bedre de jobber etter ei uke ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)For folk som vanligvis har vinterferien i uke 10 skulle det vel ikke gjøre så mye å slå sammen de to feriene. Å ha fri en uke, være på skolen de to neste og så ha fri i nok en uke blir det i hvert fall lett bare surr av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)Tror barna har mere godt av to ferieperioder en 1.
![]() |
#8 |
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)Dette høres ut som en oppskrift på skoletrøtte unger.
![]() |
#9 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)Så lenge en ikke øker anntall skoledager i året, å målet er å ha en lang istedet for to korte ferier syns jeg det bare blir tullete. (jeg vil ikke ha flere skoledager heller) Det er like vanskelig for foreldre i full jobb å ta to uker påskeferie som det er å ta en uke vinterferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
I mål
|
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)Jeg synes ikke det er særlig lenge til påske og må innrømme at jeg synes det virker greiere med en lang påskeferie. Også særlig fordi det er få andre som har anledning til å ta fri i vinterferien; og at mange må være på sfo eller passes av andre (som chara legger jeg heller ikke noe dømmende i dette, jeg tenker bare at det er uheldig at det blir sånn). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
navnet sjemmer ingen
Lærerene får jo den uka okke som, og personlig hadde det nok vært greit med to uker i ett også. Jeg snakker om hva mine elever hadde hatt mest utbytte av læringsmessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
I mål
|
Ja, jeg skjønner det, og selvsagt skal lærerne ha den også - men jeg tenker likevel at jeg tror at såpass mange barn er alene/på SFO den uka at det totalt sett i livet deres ville vært bedre å få den senere... kanskje ikke læringsmessig, men kanskje familiemessig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
navnet sjemmer ingen
Jeg tviler på at så mange foreldre kan ta seg fri både de tre dagene i påskeuks som sfo har stengt pluss flere dager før eller etter påsken. Min mann hadde aldri hatt muligheten til det, men å ta fri 2-3 dager i feb/mars pluss de tre dagene i påsken pleier å gå fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I mål
|
Ja, jeg vet ikke, jeg vet bare at der jeg jobber ville det vært mye lettere å få forlenget påskeferien enn å ta vinterferie. Og så er jeg litt smålei av at vi som ikke har skolebarn jobber dobbelt hele vinterferien siden det tross alt er mange som tar seg ferie, samme hvor dårlig det egentlig passer.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Aktiv
![]() |
Forskjellen er at alle andre tar denne avspaseringen når det passer en selv og arbeidsgiver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
Joda, men det er ikke skrekkelig mange steder det er lett å ta en ukes ferie utenom vanlige ferier altså... hos oss vil man da gjerne havne med å jobbe doble dager hele uka før... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)En gang på 80'tallet da jeg og søstera mi gikk på skole hadde faktisk bare jeg vinterferie. Lillesøs bodde nordpå med mamma og de hadde ikke vinterferie, fordi det oftest var så dårlig vær på den tida - og kanskje fordi fiskerpappaene var på lofotfiske (hva vet jeg). Den "tapte" ferieuke fikk de ihvertfall igjen til sommeren tror jeg.
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Signerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
One of These Days
|
![]() Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)For meg er det virkelig vane med vinterferie, men siden påsken er så tidlig ute så kjennes det ikke uoverkommelig ut. For skoletrøtte elever og travle elever på vgs, så tror jeg nok at vinterferien er veldig kjærkommen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tante Sofie
|
Nordlending her: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|