|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?
Jeg var på gyn undersøkelse da jeg bodde i Sveits. Dama som utførte den undersøkelsen hadde de største ringene og tredde elegant hanskene utenpå før hun gjorde det hun skulle ...
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg ser problemet, men nei, nei, nei et forbud spesielt mot parfyme på offentlige kontorer lar seg ikke gjennomføre i praksis.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg jobbet en periode på et kontor der det hang en lapp om at noen reagerte på parfyme. Jeg fulgte selvsagt oppfordringen, men oppdaget til min store overaskelse at mange av de "gamle" ikke gjorde det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?På helsestasjonen her har de, om ikke forbud, så i alle fall oppfordring om å ikke bruke parfyme.
Sist redigert av Enhjørning : 10-11-09 kl 00:36. Årsak: det manglet et vesentlig "ikke" |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Min mor er som deg, Skvetten, og det har ført til at jeg i svært liten grad bruker parfyme. I mitt eget hjem tar jeg dog ikke like tore hensyn, annet enn når mamma skal komme (de bor 35 mil unna, så jeg vet om det når de kommer) Jeg sørger derfor for å ha parfymefri såpe på gjestetoalettet, vasker huset med mopp uten såpe før de kommer (eller lufter veldig godt ut om jeg trenger noe mer enn vann på noen av juniors matflekker) etc. Generelt har jeg etter at jeg fikk barn parfymefritt vaskemiddel også, før når jeg brukte lett parfymert vaskemiddel vasket jeg altid gjesteengetøyet parfymefritt når de skulle komme.
|
|
|
#6 |
|
Har laget seg en tittel
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Tror også det er mye mangel på kunnskap. Jeg hadde ikke vært klar over denne problemstillingen hadde det ikke vært for at min mor sliter med det samme som deg. Jeg tar hensyn og bruker så å si aldri parfyme lenger.
|
|
|
#7 |
|
Helt konge
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Det er nok uvitenhet. Jeg reagerer selv på en del parfymer og ikke minst på duftlys og slikt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
A friend with benefits
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Jeg har alltid brukt litt parfyme, men ikke når jeg har små barn. Nå bruker jeg kun parfyme om jeg skal ut/på fest etc. Jeg har en venninne som er her minst en gang i uken. Hun bruker sterk og tung parfyme, som henger igjen i puter/tepper i dagesvis etterpå, det er veldig ubehagelig. :urk: Og nei, Carolin, det er ikke deg.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Parfymeforbud på offentlige kontorer?Det er ingen tvil om at det er bedre at folk går ut og røyker og lukter litt når de kommer inn igjen, enn om de røyker ved bordet. Jeg er veldig lei av at man blander sammen ting når denne diskusjonen kommer opp. |
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Bedre, men ikke bra nok. Jeg syns det er helt utrolig at folk får lov til å røyke på jobb om de jobber med mennesker. Rett og slett fordi de stinker. Det er ubehagelig og ekkelt.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Det at det er ekkelt synes jeg er et dårlig argument, for da kan man trekke inn personer med dårlig kroppslukt også. Det springende puktet mener jeg bør være at dersom de arbeider med mennesker bør det unngås fordi det er mange som blir alvorlig syk av de partiklene som sitter på en røyker etter at vedkommende har røykt. |
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Visst er det ikke et dårlig argument. Som gravid, f.eks. kan jeg finne på å spy av røykelukt og det hender fremdeles jeg brekker meg. At folk kan bli syke er nå en ting, men jeg syns nå det er helt og totalt på trynet at du mener at f.eks. ungene skal komme hjem fra barnehagen og lukte røyk fordi de har koset med røykere. Hvorfor i all verden skal man akseptere det mer enn andre? Det er en uting.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Nå har jeg aldri sagt eller ment det, Sitron. Det jeg har sagt er at det er stor forskjell på ubehag og på å bli potensielt livstruende syk. |
|
|
|
#14 |
|
Ustabil
|
Nei, vi kan ikke enes om det. For det er mange som får allergiske reaksjoner av røyk også, og som får utløst astmaanfall av røyk. Er det på noen måter "bedre" (såpass får man tåle??) om folk blir syke av sigarettrøyk, enn om de blir syke av parfymelukt? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Det er sammenlignbart, bare det at det er få mennesker som er såpass innrøykt at det er et problem. Det er også røykeforbud på offentlig sted og det er ikke slik at det røykes inne hos de aller fleste mennesker. Når det kommer til parfyme er det en helt annen greie rett og slett. Det er et stort problem fordi det er så mange som bruker det og det til tross for at mennesker blir syke og de vet om det. |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Jeg lurer på hvor mange som får påvist alvorlig astmaanfall av å være i samme lokale som en som røyker ute? Er det veldig vanlig altså? |
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Nei, ikke med mindre vedkommende er godt innrøykt eller akkurat har røykt et par sigaretter på rappen. |
|
|
|
#18 |
|
Ustabil
|
Det er vel generelt ikke "veldig vanlig" å reagere så sterkt som Skvetten på parfyme heller. Vi snakker om små grupper. Spørsmålet er i hvilken grad flertallet av befolkningen skal innrette seg på små gruppers premisser, og hvorvidt alle små grupper skal vektlegges, eller bare noen få. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
De trenger ikke ha røykt en gang, de må bare være innrøykt, det holder det. Som regel er det lettere å unngå en røyker fordi man kan flytte seg så langt bort som mulig, parfyme derimot er det langt verre å flytte seg bort fra fordi alle bruker det. |
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er jeg sterkt, sterkt uenig i. Jeg synes ikke at barn og syke "må tåle såpass". Røykelukt sitter igjen i klær og alt, og man kan bli skikkelig dårlig av det. Jeg blir det.
|
![]() |
|
|