Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elendig hundeeier

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-10, 10:11   #21
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elendig hundeeier

Huff, for en fæl opplevelse! Håper det går bra med lille skatt nå.

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Men så må jeg samtidig si ( og jeg mener ikke dere siden mannen din faktisk var der sammen med barnet) at utrolig mange foreldre ikke tar ansvar for barna sine i situasjoner der de møter hund også. Man bør lære barna hvordan man skal møte dyr, og i alle fall ikke la de gå rett i mot hunder de ikke kjenner uten følge.

Jeg sliter litt med dette selv. Lillebror elsker dyr, og da særlig hunder. Han løper villig bort til alle hunder som kommer forbi, mens jeg prøver etter beste evne å kommunisere til hundeeier og spørre om vi får lov til å hilse på. Jeg er selv ikke særlig vant til hunder og sliter litt med hva som er riktig kotyme her. Jeg vil ikke at lillebror skal komme opp i unødvendig farlige situasjoner, men heller ikke skremme han med at hunder er farlige.

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 10:15   #22
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men det var jo ikke det de gjorde her? De trodde jo de var utenfor kontakbar avstand.

Båndet skal være veldig kort om det ikke er kontaktbar avstand på en benk altså.

Det er faktisk like mange uansvarlige foreldre som det er hundeeiere. Og da snakker jeg ikke om denne hendelsen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 10:18   #23
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Og ang. det å tro. Jeg tror aldri at en hund er snill, selv om eierne sier den er aldri så elskverdig. Vi har med barna på mange hundearrangement, og de kunne faktisk ikke vært med om de ikke kunne oppføre seg rundt hunder. Det er veldig mange som sier at hunder burde tåle alt, selv klåfingra barn oppi hundekurven/inni hundeburet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 10:46   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg er selv ikke særlig vant til hunder og sliter litt med hva som er riktig kotyme her. Jeg vil ikke at lillebror skal komme opp i unødvendig farlige situasjoner, men heller ikke skremme han med at hunder er farlige.

Jeg lærer Glitterbarnet at han aldri skal hilse på en hund før han har spurt eieren om det er greit, og så må han forholde seg til det hundeeieren sier. Før han kunne snakke selv, så spurte jeg.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Båndet skal være veldig kort om det ikke er kontaktbar avstand på en benk altså.

Vel, nå trodde mannen til Gaiamor at de var utenfor kontaktavstand da. Da syns jeg det blir litt merkelig om vi skal bedømme lengde på benk og bånd.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Det er faktisk like mange uansvarlige foreldre som det er hundeeiere.

Det er jeg veldig klar over.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 10:46   #25
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med mange andre her. Man går ikke fra hunder på offentlig sted. Om en hund skulle bite, så går man ikke bare fra den som ble bitt og regner med at alt er bra, man følger det opp, og avhengig av hvor stygg situasjonen er må det få noen konsekvenser for hunden. Ikke nødvendigvis avliving, men trening på utrygge situasjoner, munnkurv ute blant folk og så videre.

Men - man stoler ikke på hunder. Aldri. Ikke egen en gang. Og er man ukjent med hunders kroppsspråk bør man i alle fall ligge unna. Vil man klappe en hund spør man om lov først, og man lar hunden komme til seg. I dette tilfelle var det jo ikke snakk om å klappe hunden, men man bør være klar over at hunder kan oppfatte det å bli stirret på som en trussel. Om hunden da er bundet har den ingen steder å flykte, og da kan den se seg nødt til å forsvare seg. Det bør ikke skje, når det allikevel gjør det er det ikke nødvendigvis hundens feil. Eieren må uansett ta ansvar.

Jeg har selv en hund som er skeptisk i nye situasjoner, og han er dessverre ikke vant med barn. Barn har brå og uberegnelige bevegelser, og det gjør ham utrygg. Etter at det kom baby i hus bryr han seg ikke om barn under ett år lenger, så vi regner med det går seg til. Han har aldri bitt noen, men vi holder ham unna barn - også eget - og snur aldri ryggen til om det er barn i nærheten. Vi går ikke fra ham. Til gjengjeld forventer jeg faktisk at folk ikke gjeter ham for å klappe når han tydelig trekker seg unna. Det er ikke alle som respekterer det, han er ikke en kosebamse selv om han ser sånn ut.

Jeg håper det går bra med jenta og at hun ikke ble alt for skremt. Sikkert lurt å ordne et møte med en snill og rolig hund så hun lærer seg at alle hunder ikke biter.

Gammel 12-07-10, 11:13   #26
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns den diskusjonen om hvorvidt mannen min gjorde noe galt er litt unødvendig. Jeg skriver jo allerede i hovedinnlegget at han innrømmer at det var hans egen skyld at han feilberegnet avstanden, og at vi ikke kjeftet eller noenting. Derfor kommer vi heller ikke til å gå videre med saken, selv om det kan være litt fristende å gi heksa en liten vekker.

Det jeg reagerte på var den totalte mangelen på folkeskikk ETTER bitingen. Hvis toåringen min hadde bitt hunden, så hadde jeg jo sagt unnskyld og prøvd å følge opp, selv om jeg hadde advart på en eller annen uforståelig norsk dialekt først.

Ja, det var i Norge, og jeg håper inderlig at hunden hadde et gyldig pass. Det er for eksempel en ting jeg gjerne skulle visst før vi dro til legen.

Gammel 12-07-10, 11:16   #27
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men bare for å si det; lille skatt prøvde ikke å klappe hunden, da hadde hun blitt bitt i hånda. Hun satt på huk og så på den, derfor ble hun bitt i ansiktet.

Gammel 12-07-10, 11:18   #28
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her mener jeg at det bare er hundeeieren sin feil, hunden kan jo ikke noe for at den har en idiot til eier!! Jeg hadde ringt politiet, for dette er en hundeeier som ikke fortjener å være hundeeier!! Og hunden fortjener en bedre eier!!

Stakkars dere som har opplevd noe sånt!!!

Gammel 12-07-10, 11:40   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En hund som biter bare noe sitter seg på huk og ser på den, burde vært gjort noe med. Enkelt og greit.

At hunder kan bite om de blir "påtvunget" kontakt og plaget er en ting, men sånn helt ut av det blå? Det hjelper ikke det spøtt at damen "advarte" på forhånd. Jeg synes dere skal anmelde saken, selv om de satt seg nærmere enn de burde. Hvis den *piiip* hunden er så mannevond burde den ikke vært i nærheten av folk i det hele tatt.

Sånn på siden og alt det der:
På 17.mai hadde min bror med hunden bort på skolen. Det er en fuglehund (de biter generelt ikke) og den var i kort bånd og satt ved siden av min bror. Det var ikke få foreldre som lot små unger på 2-3 år løpe bort til hunden og klappe den uten at de hverken spurte om lov eller var med bort selv. Nå er hunden til min bror godt barnevant ettersom den har vokst opp sammen med Knotten og alle hans påfunn, men det kunne ingen av disse ansvarsløse foreldrene vite. Aldri-aldri klappe ukjent hund!

Gammel 12-07-10, 11:42   #30
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det jeg reagerte på var den totalte mangelen på folkeskikk ETTER bitingen. Hvis toåringen min hadde bitt hunden, så hadde jeg jo sagt unnskyld og prøvd å følge opp, selv om jeg hadde advart på en eller annen uforståelig norsk dialekt først.

Alle er vel enige i at man ikke oppfører seg sånn. Grunnen til "diskusjonen" som du kaller det, er vel at her har dere mulighet til å endre egen handlemåte siden. Den nekete dama får dere jo ikke gjort stort med, annet enn å i verste fall anmelde. Dumme folk finnes. Synd med sant.

Gammel 12-07-10, 12:03   #31
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God bedring til lillejenta.

Gammel 12-07-10, 12:56   #32
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Ja, og så håper jeg jeg ikke gir inntrykk av å bare trekke på skuldrene av dette altså. Jeg hadde vært livredd og helt fra meg om mitt barn ble bitt, særlig i ansiktet.

Gammel 15-07-10, 22:39   #33
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Huff - for en håpløs oppførsel av hundeeier! Man går ikke fra en hund som man ikke er trygg for, og spesielt ikke når barnet tydeligvis allerede var i nærheten av hunden da hun gikk. Og når uhellet er ute så oppfører man seg da på en annen måte! Håper virkelig det går bra med jenta di og at det ikke gir varige men.

Selv om jeg har en hund som jeg er helt trygg på i forhold til barn, så ville jeg aldri gått fra den aleine der noen kunne komme bort til den. Jeg har blitt litt forundret over hvordan folk oppfører seg i forhold til å hilse på hund, så det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Man vet ikke hvordan en presset, redd hund oppfører seg. Hunder kan snappe som en advarsel, hvis man ikke tar første hint, og det kan oppfattes som et bitt (og er det forsåvidt også).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 01:11   #34
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God bedring.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er hårreisende å oppføre seg slik som hundeeieren gjorde etterpå. (Når det er sagt er jeg ikke helt sikker på hva du tenkte med tråden? Om det var for å fortelle om vesla eller for å ha det som en diskusjon om hvordan hundeeiere burde oppføres seg?)

Gammel 16-07-10, 08:29   #35
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Hvem vil ha en hund med en slik atferd ?
God bedring til jenta di :comfort:

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 08:57   #36
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

En hund som biter bare noe sitter seg på huk og ser på den, burde vært gjort noe med. Enkelt og greit.

At hunder kan bite om de blir "påtvunget" kontakt og plaget er en ting, men sånn helt ut av det blå? Det hjelper ikke det spøtt at damen "advarte" på forhånd. Jeg synes dere skal anmelde saken, selv om de satt seg nærmere enn de burde. Hvis den *piiip* hunden er så mannevond burde den ikke vært i nærheten av folk i det hele tatt.

Sånn på siden og alt det der:
På 17.mai hadde min bror med hunden bort på skolen. Det er en fuglehund (de biter generelt ikke) og den var i kort bånd og satt ved siden av min bror. Det var ikke få foreldre som lot små unger på 2-3 år løpe bort til hunden og klappe den uten at de hverken spurte om lov eller var med bort selv. Nå er hunden til min bror godt barnevant ettersom den har vokst opp sammen med Knotten og alle hans påfunn, men det kunne ingen av disse ansvarsløse foreldrene vite. Aldri-aldri klappe ukjent hund!

Må bare signere Ru her, dette er en veldig ustabil hund uansett hvordan man vrir og vender på hendelsen. Jeg hadde nok anmeldt saken.

Jeg har selv en golden retriever som snill som dagen er lang. Men dette vet jo ikke andre mennesker og jeg blir stadig vekk overrasket over foreldre som bare lar ungene sine buse bort til han. Nå er jeg ganske så nazi der at jeg sier klart i fra til ungene at de må spørre meg først. Det er ikke alltid det passer. Feks så har vi nettopp hatt en runde med ørebetennelse på han nå og da aner ikke jeg hvordan han vil reagere om en ukjent unge kommer og herjer med han.

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 08:58   #37
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Litt kjapp med å trykke på knappen der..
Håper at det går bra med jenta di Gajamor. At såret gror fint og at hun ikke blir livredd alle hunder.

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 13:17   #38
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Takk for alle svar!

Hva jeg tenkte med tråden? Det var nok 80% for å skrive av meg frustrasjon og redsel, 10% kozemoze-tigging, og 10% håp om at noen visste noe om hvor farlig det var å bli bitt.

Hadde jeg ønsket en glødende diskusjon om hundeeiere generelt, så hadde jeg nok heller laget et HI om at alle som har hund er noen forferdelige svin. Men denne tråden handlet vel i utgangspunktet mer om enkelte tyske kvinnelige hundeeiere på campingplasser på nordvestlandet. Dermed så var den kanskje ikke så egnet til å lage en generell debatt ut av.

På den andre siden har jeg fått masse deilig kosemosetrøsteklemming nå, sårene er grodd og lille skatt løper igjen etter nabohunden (jada, vi stopper henne), så nå kan dere godt gå over til en generell debatt om dumme hundeeiere og vettlause småbarnsforeldre. Så lenge dere ikke bruker oss som eksempel på vettlause foreldre, for vi er nemlig helt perkfete.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

God bedring.Jeg er selvfølgelig enig i at det er hårreisende å oppføre seg slik som hundeeieren gjorde etterpå. (Når det er sagt er jeg ikke helt sikker på hva du tenkte med tråden? Om det var for å fortelle om vesla eller for å ha det som en diskusjon om hvordan hundeeiere burde oppføres seg?)

Gammel 18-07-10, 13:51   #39
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Godt at hun er fin igjen og at hun ikke har tatt helt skrekken.

Og ja, kozemoze og sånn.

Gammel 18-07-10, 14:00   #40
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde det var vanlig oppfatning at en hund som biter bør avlives. Denne hunden ble ikke veldig provosert engang. Hun var bare innen rekkevidde.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.