|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)
Du bør være veldig takknemmelig for at det er slik blandt ungdommen på din arbeidsplass. Hos oss opplever vi nesten daglig episoder hvor elever ertes på grunn av feile klær og lignende. Det er til tider så ille at det går ut over timeplanen, fagene og elevenes læring. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?Poenget med det du skriver er jo at det i bunn og grunn ikke er merkeklærne i seg selv om er greia. Erting og mobbing foregår - og da er klær en av greiene de plukker på, det blir feil for jenta uansett. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?
Hvis det er mitt innlegg du henviser til så må jeg tilføye at denne jenta hadde innpass i gruppa frem til i begynnelsen av det aktuelle skoleåret. Hun lekte veldig godt med disse jentene i mange år. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)Oslo78 - du unngår å kjøpe ting som er anerkjent konsekvent? |
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)Men måten du formulerer deg på får meg til å tenke at din klespolitikk like gjerne fører til press andre veien, i form av fordommer mot dem som kjøper andre klær enn deg.
|
|
|
|
#6 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)Jeg husker hvor stolt jeg var når jeg i 5.klasse fikk Adidas knappebukse. Nesten alle de tøffe i klassen hadde disse og det var IKKE det samme og ha en kopi. Så lenge det er klær til brukenes bris så synes jeg ikke det gjør noe. En bukse til barneskole barn bør koste under 600kr mener jeg. helst under 300og, men en bukse til 600kr for å føle seg litt mer med har jeg ikke noe i mot. Husker jeg i 7.klasse fikk en Levis bukse fordi alle andre også hadde dette. Var utrolig stolt og fikk mange positive kommentarer for det. Det betydde mye for meg som ble mobbet store deler av barndommen. Bruke samme bukse året etterpå når jeg begynte på ungdomskolen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Er frisk!
|
"Det er bedre å ha noe du ikke trenger enn å trenge noe du ikke har" (sitat en eller annen...). Hvis du har nok penger til å kjøpe hva som helst men føler at du bør unngå å kjøpe de aller dyreste merkene, er det selvsagt mye bedre enn å føle at du bør kjøpe de dyreste merkene men ikke ha penger til det.
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)Hva er merkeklær? H&M, cubus- og lindexklær har også merker. Jacadi og diverse dyre franske merker har barna selv sjelden noe forhold til og det betyr sjelden noe motemessig. Me-mini, katvig, molo etc er andre litt dyrere merker for barn i en alder hvor de selv sjelden tenker over hva klærne koster. Nøstebarn er også definitivt et klesmerke som er på moten blant småbarnsforeldre. Wow for eksempel er et populært merke som slett ikke er dyrt.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)Det er vel med dette som med alt annet i livet. Ungene må på et eller annet vis lære seg å forholde seg til det. Press eller forskjeller, oppnåelige eller uoppnåelige ønsker. Det være seg klær, ferie, leker etc. At man ønsker seg og har lyst på et plagg fra et spesielt merke - så lenge man faktisk først og fremst ser på om man liker plagget - kan jeg ikke helt se er ensbetydende med at man totalt har gitt etter for presset. Det betyr ikke at man nekter å bruke klær som ikke er av rette merket. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
keep on dreaming
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)Jeg forstår at det må være sårt å ikke kunne kjøpe merkeklær for barn som vokser opp i miljøer der merkebevisstheten er høy. Jeg ble født på slutten av 60-tallet, og begynnelsen av 80-tallet var altså min ungdomsskoletid, og merkepresset i mitt miljø var enormt! Jeg hadde foreldre som hadde god kjøpekraft og jeg fikk stort sett det jeg ønsket, men jeg kjente også barn som falt helt på utsiden pga foreldrenes dårlige økonomi. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)Det virker på meg som om dyre merkeklær er fy fy, nøstebarn og klær som er ideologiske-lagd miljømessig riktig er derimot greit fordi de passer med våre verdier. Hjemmestrikkede klesplagg (som egentlig koster mye både i garn og tid) er selvsagt ok og ingen unger har vel noensinne ertet de som ikke har hjemmelagde klær |
|
|
|
|
|
#12 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?Min datter har alltid vært opptatt av klær men før skolen var det kun farger, bling-faktor osv som tellet. Men det tok ikke lang tid etter hun startet skolen at hun begynte å bli veldig bevisst på hvilke meker klær hun ville ha. Jeg merket det var et voldsomt fokus på klær blandt mange av jentene i alle første klassene og det var mye sammenlikninger og det å ville ha det samme som de andre. Men merkeklær var det jo ikke, det var typisk visse hello kitty topper, vester, wow bukser og ikke minst, som nevnt i den andre tråden, Converse sko. Og ekte Converse sko må vite, ikke den billige kopien på Skoringen
|
|
|
#13 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Veldig godt poeng. Jeg irriterer meg grønn over folk som sitter høyt oppe på sin hest og rakker ned på de som kjøper dyrt barnetøy produsert i Danmark, mens de selv mener det er mye bedre å kjøpe billig 3 pack på H&M som bruker bomull høstet av barnearbeidere i Kazakhastan.
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Veldig enig. Katvig, som jeg handler mye fra, bruker resirkulerte plastflasker i sitt regntøy og sine dresser, og materialet de bruker er organisk og testet for skadelige stoffer.
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om dette med barn og merkeklær. Mine er barnehagebarn, så motepress er det lite av. Men jeg innrømmer glatt at jeg er bevisst på type klær jeg kjøper (for meg ligger vel egentlig politiske årsaker bak). Jeg handler en del fra utlandet, og ellers en del i de typiske kjedebutikkene.
|
|
|
#16 |
|
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?Jeg handler foreløbig kun billig-klær fra kjedebutikkene. Eldste er 8 år og mye mer opptatt av mønster og farger enn merke. Hun har dog arvet en søppelsekk med merkeklær av slekt. Hun bryr seg lite om merket enda heldigvis, men innser at jeg må kjøpe noe etterhvert som hun blir eldre for at hun ikke skal falle ehlt utenfor.
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?Det eneste jeg legger noe særlig penger i til ungene er gode sko (sko er det eneste vi ikke arver), og skikkelige ytterklær (gjerne brukt). Ellers så arver vi, kjøper brukt, litt hjemmesydd, mye hjemmestrikket og det aller meste handler vi på billigkjedene KappAhl, Lindex, Cubus og H&M. Har handlet endel Nøstebarn til de to yngste, fordi svigermor så gjerne ville spandere, ellers hadde jeg nok ikke gjort det. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?
Det med gode sko har jeg og vært opptatt av. Det svir litt nå når jeg ser eldstejenta på 17 trippe ut i slaskete ballerinasko og jugglete plastsko fra Økonomisko- jeg som har brukt en formue på de føttene hennes! Da jeg var alene og hadde dårlig råd arvet hun heldigvis mye fra venner, men skoene var alltid nye og av god kvalitet. Nå når hun handler mye selv har jeg ikke så mye jeg skulle sagt lengre.-Men jeg la et godt grunnlag da... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?Synes merkeklær er helt ok så lenge man har råd.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() |
Sv: Hva mener du om merkeklær (til barn)?hmm var visst en gammel tråd det her
|
![]() |
|