|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?
For enkelthetes skyld så signerer jeg deg Tjorven. Bortsett fra at her var det gutten og ikke jenta som skrek som ett uvær, sov i 20 minutter, skrek i 3 timer. Jeg var ofte usikker på om det var meg det var noe galt med, mye tårer og frustrasjon. Men jeg setter ingen av de i "snill/slem" bås, de er forskjellige.
|
|
|
#2 |
|
Møllspist fletthurpe
|
signerer denne, bortsett fra at min knert er 2 år og i 2 årstrass.. men han er en drøm i forhold til storesøster,... fælt å si.. hvis noen spurte meg om snuppa var snill som liten, sa jeg alltid "nei hun er helt forferdelig. hun skriker hele tiden og hun sover nesten ikke. ond og slem er hun vel da"..
|
|
|
#3 |
|
Tankefull
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Når gjelder spedbarn er det nok flaks ja.
|
|
|
#4 |
|
Tankefull
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Ok, la oss si du er slank Floksa, og jeg er tykk.
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Men det er vel et snev av sannhet i det?
|
|
|
|
#6 |
|
Tankefull
|
Jah, men så lenge du ikke kommer med noen annen løsning enn at det du gjør funker for deg så hjelper det meg veldig lite altså.
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 04-09-10 kl 10:34. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
can-jur
|
Okey? Men hva vi gjør er jo stort sett lite relevant for andre?
|
|
|
|
#8 |
|
Tankefull
|
Nei, men du kan jo heller fortelle om dine metoder i håp om de kan hjelpe andre? Noen metoder funker på flere barn. Du kan gi ideer til de som trenger det, selv om de kanskje ikke funker.
|
|
|
#9 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg er ganske sikker på at et barns atferd er en kombinasjon av arv og miljø. Det sagt, så avhenger også årsaken til hva man betegner som et "snilt barn", nøyaktig hva man legger i begrepet. F.eks. tror jeg det er lettere å få et lydig barn enn et empatisk barn, hvis man måler i foreldreanstrengelse. "Snille" barn i betydningen lydig, vil oppføre seg pent på butikken, kle på seg ved kommando, gjøre det du ber dem om når du ber om det, no questions asked. Det er forholdsvis lett å oppnå hos de fleste barn, hvis man tar i bruk metoder med direkte atferdsmodifikasjon, belønning og straff, på en måte de fleste vil ta avstand fra. Selvsagt er det mange barn som er greie å ha med på butikken, kler fint på seg og hjelper til når de blir spurt, helt uten terrorregimer også. Jeg har en sånn fireåring hjemme. Men gud hjelpe meg hvordan denne fireåringen var da hun var ettåring. Da var det mye hyl og skrik, gitt. Begge jentene har vært urolige som babyer. Og jeg var så lei av spørsmålet om de var snille, at jeg svarte "Nei, hun skriker ganske mye og sover urolig om natta. Synes du hun er slem, da?". Det fikk som regel frem det absurde i å bruke begrepet "snill" om en baby. Nå hører vi stadig kommentarer om hvor snill fireåringen er, men nå føles det helt ok å si "Ja, hun er veldig omsorgsfull og snill, og grei å ha med å gjøre". Utfordringen nå er at det ikke blir hele hennes identitet og verdi; å være "snill". Jeg klapper imidlertid ikke meg selv og mannen på skuldra for at hun er så grei å ha med å gjøre nå, like lite som vi hadde skyldfølelse for at hun var vanskelig å ha med å gjøre som baby. Jeg er stolt av at vi som oftest klarer å gi dem rom til å være seg selv, og at vi er bevisste hver dag på å ikke krenke dem for å oppfylle våre behov for at de skal "oppføre seg".
Nei, det synes jeg ikke er provoserende. Men det er viktig å være ydmyk for at det er andre foreldre som også har jobbet hardt for å finne gode løsninger, men hvor gode løsninger ikke er så lette å finne, ja, noen ganger er den eneste løsningen tid. Det er greit å være bevisst på at man er heldig som har barn hvor denne løsningen var tilgjengelig, og at man hadde ressurser til å lete og finne dem. Det er f.eks. i de fleste tilfeller lettere å være to samarbeidende voksne om å lete etter løsningene og sette dem i verk, det er lettere om man ikke er redusert fysisk eller psykisk av en eller annen grunn, og det er lettere om man har barn som ikke har sterk autonom vilje eller atferdspåvirkende diagnoser. Det er også greit å være bevisst på at metoden man har valgt for å oppnå barn som legger seg fint i sin egen seng og sover hele natta, kan være metoder andre er prinsipielt i mot.
|
|
|
#10 |
|
Tankefull
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Selvsagt kan en påvirke, men det er en god posjon flaks med i bildet.
|
|
|
#11 |
|
saftig
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg liker ikke kategoriseringen av snille og slemme barn. Når det er sagt, er jeg overbevist om at noen barn er enklere av natur, mens noen krever mer polering. Noen barn blir "snille" av seg selv selv om foreldrene ikke gjør ting særlig pedagogisk og gjennomtenkt, mens gjennomtenkte og pedagogiske foreldre kan få et barn som ikke er så lett å ha med å gjøre. Det betyr absolutt ikke at oppdragelse ikke har noe å si - tvert imot.
|
|
|
#12 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Når det gjelder soving, så har vi hatt en i hver ekstremkategori: på den ene siden Frøkna, som sov hele natten fra hun var tre uker gammel og sover gjennom et middels jordsjelv. På den andre siden Blobben, som var immun mot alle søvntiltak, som ikke sov to timer sammenhengende søvn før hun var over året, holdt oss våkne hver natt til hun var over to år gammel, ikke sov en natt sammenhengende før hun var nesten tre og generelt hodt på å ta livet av oss i perioder. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Det Floksa skriver er jo at det å være en god foreldre er å ikke ha fasitsvar på alt, men å prøve seg frem til hva som passer for det enkelte barn. Og det er veldig sant! Det er ikke dermed sagt at man gjør en dårlig jobb om man ikke lykkes med å løse et problem, men at det er flaks hvis man lykkes er heller ikke sant. Så ja, jeg er enig med deg Floksa. Noen ganger er det fint å få annerkjennelse for at man har gjort en god jobb og ikke bare hatt flaks. Når det er sagt vil jeg allikevel presisere at det også kan dreie seg om flaks, og at når man ikke finner løsningen på problemet så er det ikke alltid det hjelper å lete mer.
|
|
|
#15 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Mim, kaken ser deilig ut, men jeg er allergisk mot blåbær. Hva gjør jeg da?
|
|
|
#16 |
|
Tankefull
|
|
|
|
#17 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg har verdens herligste, blideste og kvikke 3-åring, men hun sov ikke ei hel natt før hun var nesten 3. Jeg svarte folk at hun var snill, la aldri ut om at hun vekket moren sin flere ganger om natta. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg får alltid positive tilbakemeldinger in the real world jeg også, men hvis jeg deler en del av metodene her inne, så er det veldig varierte tilbakemeldinger ja. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
guru advisor
|
Jeg skjønte ikke helt HI. Det var så hissig skrevet? Du blir provosert over at mennesker sier at du har flaks når ungene oppfører seg ordentlig, er det dèt? Det skjønner jeg. Sist redigert av Minerva : 04-09-10 kl 11:10. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
can-jur
|
|
|