|
|
|
|
#1 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg var 12 år med en lillebror på 5 og husker godt at mamma, som var alene med oss, slet veldig med å få endene til å møtes. Et eldre ektepar kom på besøk med 4 bæreposer mat før jul. Husker mamma stod på kjøkkenet og gråt av takknemlighet og glede, og skammen jeg selv følte rundt det å være "fattig". Hater fortsatt det ordet, og jeg vil egentlig fortsatt ikke vite av at mamma faktisk har samlet tomflasker om natten slik at hun kunne kjøpe kneipp og ost. Til middag hadde vi poteter med saus eller suppe, og vi dro på biblioteket eller museum (gratis) når vi skulle gjøre noe koselig sammen. Dersom jeg hadde fått vite at noen mente og snakket bedrevitende eller nedlatende om vår økonomiske situasjon, ville det føltes utmattende og deprimerende.
|
|
|
|
#2 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2012
![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Hurra for Kie og Amalie som skriver så fint det jeg sjøl ville sagt. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Joda. Det gikk veldig bra med meg etterhvert. Men det er klart man husker.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg har antagelig erfaring nok med NAV til å kunne forsvare å ha en mening, og jeg er likevel kritisk til fremstillingen i bloggen. Det er ikke det faktum at noen er fattige jeg reagerer på, men jeg stiller meg spørrende til uttalelser som denne:
Det finnes ikke den statsmakt i verden som kan hindre mennesker i å gjøre dårlige valg. Ideelt sett burde nok ingen barn være nødt til å feire jul på hospits eller i campinghytte, nei, men det er da veldig lite av det som kommer frem i bloggen som kan tyde på at staten er skyld i situasjonen som er oppstått. Jeg er ikke i tvil om at situasjonen er lei for de involverte, men i hvor stor grad skal staten ha et skreddersydd sikkerhetsnett for alle og enhver?
|
|
|
|
#6 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Hovedpoenget med denne diskusjonen her var ikke å diskutere om PT2 har det fælt eller ikke. Vi stusset på bloggen og måten ting ble fremstilt på. Han er jo anonym og må i grunn regne med spekulasjoner ut i fra det han skriver. Alle vi skjønner at det er kjipt med lite penger eller stusselige kår, men det er heller ikke så rart at vi da ser på årsaker og muligheter for folk som sliter.
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Se etter et vennlig fjes i mengden
|
|
|
#8 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Ja, som jeg skulle skrevet det selv.
|
|
|
|
#9 |
|
En Som Trener
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg tenker at han ville fått pepper om han ikke var anonym også jeg da. Da ville han fått pepper for å eksponere de uskyldige barna sine på denne måten. Jeg ønsker bare å ønske alle en riktig god jul jeg, om den blir feiret på et slott eller i en campinghytte. Der det er hjerterom osv...
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg har store problemer med å forstå at denne tråden skal gi magevondt og pustevansker. Vi diskuterer; |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Enig med deg, Rine. Denne tråden ble laget på grunnlag av bloggen som Pappatilto opprettet. Fordi jeg mislikte tonen, og synes den var så over the top at jeg faktisk (nesten fortsatt) lurer på om den er ekte.
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Det er ganske mange som har slåss mot NAV her, på forskjellige måter, og i forskjellige faser av livet. Det er folk som har måttet gå til banken for å be om hjelp til å takle livet når man ikke får utbetalinger fra hverken NAV eller arbeidsgiver som man har krav på. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Det vennligste fjeset jeg vet om tilhører ei som aldri ville ydmyke meg med uendelig ryggklapping og medlidenhet og jatting. Hva ville jeg vært uten mennesker med mot til å stille kritiske spørsmål, som vet jeg tåler å bli stilt krav til og som aldri lar meg synke ned i selvmedlidenhet og tafatthet, og som sier sannheten, samme hvor ubehagelig den kan være? Jeg tør ikke tenke tanken. Hva er vennlighet? Jeg antar det kommer an på hva man ønsker å oppnå?
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Fantastisk innlegg Kie, det kom godt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Mulig det virker slik for deg, men ikke for meg.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Eh- ja? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Å blogge i offentlighet er vanligvis forbundet med et ønske om at noen skal lese det man skriver. I tillegg oppfatter jeg det sånn, at bloggere gjerne har noe å melde. Utover de ofte intetsigende meldingene om hverdagsliv som legges ut på f.eks Facebook. Hvis ikke, burde man jo kunne finne en annen arena for nedtegnelse av tanker kun for privat bruk, enn en åpen internett-side...
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Ja, jeg mener det må gå an å diskutere med denne bloggen som utgangspunkt. Er spørsmålene han stiller retoriske? Ønsker han ikke debatt? I siste innlegg skriver jo pappatilto at han skriver bok om det å være fattig. Jeg antar han ønsker å leses. Og da åpner man også for å tolkes.
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Når jeg skriver på nett, det være seg forum, facebook eller svar i blogger, vet jeg at det er flere som leser. Og de som leser har da full mulighet til å tro meg, tvile på det jeg sier, kritisere innholdet og min integritet. Det er noe man faktisk tillater andre ved å skrive på nett.
![]()
|
|
|
#20 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg er så kjempe teit jeg at jeg tror på han, men ser jo også at sosialen har gitt garanti så da får dem vel snart tak over hodet. |
|
|
|
![]() |
|
|