|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...
Ja, det skal jeg hilse og si at det gjorde. |
|
|
|
|
#2 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg kjenner til en ung mann som fikk kusma bare for et par år siden. En ting er at han ble temmelig syk der og da og gikk glipp av flere uker på skolen. En annen ting er usikkerheten om han ble steril.
|
|
#3 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Ja, det gjorde det, og det var ikke udramatisk for alle, min mann mistet hørselen på et øre etter kusma, fordi sykdommen ødela hørselsnerven. det er faktisk et betydelig handicap, som bl.a medfører manglende mulighet til å peile lyd, som kan være skummelt f.eks i trafikken, da man ikke hører hvor ting kommer fra.
|
|
#4 |
|
Snikende tiger
|
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å være så naiv og historieløs. Og i tillegg ha lov til å ta sånne valg som kan påvirke mange. Etter den andre laaaaange diskusjonen burde egentlig ingenting overraske meg, men jeg er fremdeles litt sjokkert over enkeltes evne til å kun benytte seg av den "kunnskapen" som gagner dem selv best og fint overse fakta, forskningsrapporter og ikke minst historie.
|
|
#5 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Scarlett: nei ingen i min omgangskrets har hatt dette de siste årene, men da jeg var liten på 80-tallet var det noen med kusma. Jeg dro en gang til legen med mini her og sa det var sikkert røde hunder, da lo han av meg og sa at røde hunder så og si ikke fantes i landet mer. Det var bare varmeutslett, men jeg trodde det var røde hunder. |
|
|
|
|
#6 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Det var få som døde av meslinger på 70-tallet, men gå tilbake til 1900-tallet så døde veldig mange ja, og helst i lutfattige strøk. De hadde dårlig mat, var tynne og spinkle, elendige boforhold-gjerne 10 mann på et rom og kjøkken. Rotter og mus bodde sammen med dem og smitten var stor. Det er jo mye, mye bedre boforhold og andre tider i dag til at det kan oppstå meslingepidemier her. |
|
|
|
|
#8 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
-vaksiner |
|
|
|
|
#9 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Hvorfor får de fleste barn vannkopper da? Etter din logikk (minus vaksinasjon, som du tidligere i tråden har sagt ikke har utryddet sykdommer) burde jo forekomsten av denne være redusert også. |
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Kjære deg, kråka, på 20 år? Ingenting av de faktorene du nevner der har forandret seg særlig mye siden 1988 i Norge.
|
|
#11 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Iset: ja hva er du så redd for da? |
|
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg er ikke redd for min egen del, men tenker på de barna som ikke kan få vaksinene og som dermed blir mer utsatt for smitte når folk ikke vaksinerer sine friske barn, og ikke minst grøsser jeg jo at tanken på at sykdommer vil blusse opp igjen om flere og flere slutter å vaksinere.
|
|
#13 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: De som ikke vaksinerer barna er ...Vannkoppene er en harmløs sykdom, og kroppen ornder fint opp selv. Sier ikke at det ikke kan være farlig med vannkoppene, men de aller fleste tåler dem. I barnehagene er det mange barn og voksne samlet på en plass og smitte skjer fort der. Mange blir nok smittet der, små steder og mange folk på en plass. Jeg er ingen lege så kan ikke svare på alt her altså. :humrer:
Nå har da mine fått trippelvaksinen, så helt uvaksinert er de ikke. Jeg er ikke lege så kan ikke svare med sikkerhet, men jeg kan tro at det ville gått bra uten mmr-også. Eller i hvert fall latt dem blitt 2-3 år før de fikk den. Kan strekke meg så langt. |
|
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg er seriøst glad du hentet deg inn i neste setning, hvor du sier at det ikke kan være farlig for noen med vannkopper... For hadde guttungen min fått vannkopper da han var rundt året, tviler jeg på om han hadde overlevd den harmløse barnesykdommen. (Ergo fikk han da også akuttvaksine mot det.)
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 28-02-09 kl 01:55. |
|
|
|
|
#15 |
|
Travelt opptatt
|
Det nytter ikke det spøtt, da de fleste sykdommer smitter før man merker at man er syk. Så du linken jeg la ut som viste at man kunne være smittebærer av meslinger i opptil 14 dager før det brøt ut? Så den eneste måten du kan være sikker på å unngå å smitte spebarn med meslinger og gravide med røde hunder, er å isolere dere.
Så du ikke tallene fra Sveits og USA som viste at 4 av 1000 barn som få meslinger enten dør eller får en alvorlig hjerneskade? Og det er i i-land i dag! Amerikanere kan ikke akkurat kalles tynne og spinkle, og sveitsere bor ikke 10 mann på et rom og kjøkken.
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Så du vet på forhånd når barna dine kommer til å bli syke? Meslinger smitter i 14 dager før det bryter ut, vannkopper i 10 dager.
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Vet du, jeg blir stadig forundret over din uvitenhet. Det er tydelig at du ikke er særlig opplyst på det som skjer rundt om i verden. Smittefaren er meget reell dersom man reiser en del. Det finnes deler av verden, ikke så langt fra Norge heller forresten, hvor tuberkulose er hverdagskost blant annet. Slik at det å hevde at de sykdommene vi vaksinerer mot er så sjeldne blir meget misvisende.
For å opplyse deg enda litt, Kråka, så er deten oppblomstring av kikhoste som opptrer epidemisk rundt om i vårt ganske land og det i 2009.
Ja, det var jammen betryggende at legen din sa for over 20 år siden, verden har endret seg siden den gang vet du.
Å, kjære vene. Dette blir neste for mye. Det er nok ikke slik du beskriver selv om jeg skjønner at det da blir lettere for deg å forholde seg til i og med at du har bedre levekår enn dette. Men ærlig talt, har du ikke lest artikler om de epidemiene du beskrive? Som andre har sagt før meg det var nok ikke helt din sannhet som er fakta.
Men selv om du nevner vaksinasjoner som en av faktorene for å hindre sykdom så velger du selv å utsette andre for smittefare. Vel, det sier vel en del om din måte å tenke på. For dersom alle andre vaksinerer sine barn og seg selv så er jo du og dine trygge da.
Det er jammen godt at du modererte deg her, for det er nok ikke alt som er slik du oppfatter det. Av solidaritet til disse barna og de voksne som kan bli alvorlig syke av selv den minste barnesykdom burde vi la oss og våre barn vaksinere. |
|
|
#18 |
|
Søkende
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var på denne måten lillesøster ble smittet. Hun skulle faktisk ha fått første mmr bare en måned etter at hun ble syk. Nå er den utsatt i noen år (av legen) da meslinger var grunnen til at hun skulle få den. |
|
|
|
|
#19 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Nei, det er du jammen ikke, for makan til svada som det du kommer med i denne debatten skal man lete lenge etter(og nå har jeg lest hele tråden).
|
|
#20 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Det var jo ikke det jeg spurte om. Tror du ikke at dersom ikke vi andre vaksinerte barna våre med MMR vaksinen at kusma,meslinger og røde hunder ville spredd seg like fort og mye som vannkopper gjør i dag. Tenk hvor mange barn som går i barnehage nå, ift. på 70-tallet? |
|
|
![]() |
| Emneord |
| vaksinasjonskonspirasjon |
|
|