Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-17, 10:46   #441
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Valg 2017] Eit vanskeleg valg

Men den er så åpenbart upolert - en medierådgiver hadde jo plukket den av ham på noen timer. Jeg tror det er det som slår an. Særlig i kontrast til Listhaug aka kaldt monster, Erna Stålkontroll, og polert og rådgiverkontrollert inntil han er så ukomfortabel at han ser ut som om han helst vil reise på hytta - hele tiden - Støre.

Gammel 28-08-17, 10:55   #442
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men den er så åpenbart upolert - en medierådgiver hadde jo plukket den av ham på noen timer. Jeg tror det er det som slår an. Særlig i kontrast til Listhaug aka kaldt monster, Erna Stålkontroll, og polert og rådgiverkontrollert inntil han er så ukomfortabel at han ser ut som om han helst vil reise på hytta - hele tiden - Støre.

Hvis den slår an ville vel ikke en medierådgiver plukket den av? Jeg tror de står og heier. "Le litt, Vedum! Le litt! Fremmedfrykt er lettere å svelge med litt morsom latter! Ingen hører på hva du sier!"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-17, 11:11   #443
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke de bruker PR-rådgivere i SP. Jeg tror han er en av de naturlig "begavede" populistene - de gjør det ikke så bevisst, de bare føler intuitivt på seg hva som slår an, og så gjør de det. Selvforsterkende blir det også, selvsagt.

Gammel 28-08-17, 11:18   #444
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke de bruker PR-rådgivere i SP. Jeg tror han er en av de naturlig "begavede" populistene - de gjør det ikke så bevisst, de bare føler intuitivt på seg hva som slår an, og så gjør de det. Selvforsterkende blir det også, selvsagt.

De har nå to medierådgivere ansatt i kommunikasjonsavdelingen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-17, 11:18   #445
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tenkte å legge inn noen linker i dag.
Norge fikk kritikk av FN i forbindelse med returen til Russland - lenke
Enslige asylbarn - lenke

Den saken jeg tenkte spesielt på var denne. Hvor staten faktisk ble dømt.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å anta at det Listhaug sier er utopiske tilstander.

Dette. Listhaugs måte å skape fiendebilder er utrolig farlig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-17, 11:41   #446
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De har nå to medierådgivere ansatt i kommunikasjonsavdelingen.

Men det er jo ikke erfarne "PR"-folk, det er en broiler og en ung journalist. Det er ikke Try, liksom.

Gammel 28-08-17, 11:48   #447
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo ikke erfarne "PR"-folk, det er en broiler og en ung journalist. Det er ikke Try, liksom.

Nei, men de kan være vel så gode. Spesielt på slik "underkommunisert PR" som folk tror kommer rett fra hjertet, og som er basert på personens egen væremåte, utstråling og særtrekk. Min erfaring er at broilerne er bedre til å jobbe med folk som trengs å læres opp, læres av, og som virkelig trenger å øve på å gjøre noe veldig annerledes enn det som kanskje faller dem naturlig. Johaug er jo bare et følelsesmenneske, ikke sant? Vedum er jo bare likanes, ikke sant? "Ikke hold tilbake gråten, da får alle sympati". "Bare le den fine latteren din, da vippes folk av pinnen".

Gammel 28-08-17, 13:35   #448
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg vet ikke, men jeg tror de "beste" populistene (merk hermetegnene!) er de som er det intuitivt og naturlig, og så kan det sikkert finpusses av rådgivere.

Gammel 28-08-17, 13:41   #449
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, jeg vet ikke, men jeg tror de "beste" populistene (merk hermetegnene!) er de som er det intuitivt og naturlig, og så kan det sikkert finpusses av rådgivere.

Ja, det tror jeg også. Man ser jo at noen er naturlige talenter, men jeg tror også at flinke PR-rådgivere også sørger for at det som funker blir ytterligere fremhevet, mens det som ikke funker blir "ullet inn": I Vedums tilfelle så funker det jo å være en likandes fyr med litt snål, avvæpnende latter, mens å svare for mye av politikken utenfor hans kjerneområder slett ikke funker. Så da uller man inn politikken ved hjelp av latteren.

Jeg har jo hengt rundt endel politikere i jobbsammenheng, og det er enorme forskjeller på talenter. Og politisk talent trenger på ingen måte å gjenspeile debattalent, eller talent for å få frem sin politikk.

Gammel 28-08-17, 13:46   #450
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sant. Og det han gjør, sikkert finpusset, funker også som bare rakkern, for tiden.

Jens Stoltenberg var jo også et stort retorisk talent, med masse sjarm og en utstråling av godhet, og fikk det finpusset til perfeksjon av proffer.

Og så ser man av og til de stakkars politikerne som blir pusset sånn at de ender opp som kanteløse runde steiner uten personlighet eller noe som helst annet. Jeg tenker litt på Al Gore, som som presidentkandidat var verdens kjedeliste mann, men som selvpålagt klimaprofet, med full funding og eget budskap faktisk ble både interessant og morsom.

Jeg syns faktisk synd på Støre som ser ut til å bli pusset så iherdig på at det blir ingenting tilbake av HAM. Bare en vanlig politiker som sier vanlige politikerting.

Gammel 28-08-17, 13:54   #451
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ja, Støre var jo virkelig ansett som et talent, og som veldig interessant før den skrekkelige hendelsen i Kabul.

Jeg syns han fremdeles er et godt politisk valg (og et betydelig bedre alternativ enn Solberg eller Vedum), men han har ikke den intuitive utstrålingen. Jeg gleder meg til Hadia Tajik får en større rolle i valgkampene. Hun er et enormt politisk talent, og med ekstrem god evne til å lese situasjoner, få folk til å føle seg sett, hun er rå på folkemøter, hun husker hva folk sier og spør om, og svarer skikkelig. Veldig fascinerende.

Gammel 28-08-17, 14:58   #452
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men altså, dere som forlater Venstre nå - tror dere virkelig at Norge blir et bedre sted uten Venstres stemme og arbeid på tinget? For miljø, for asylbarna, for innovasjon og verdiskapning, for utdanning, forskning og kunnskap, mot barnefattigdom og for et grønt skatteskifte?

Jeg syns det er utrolig trist at taktikk gjør at folk lar være å stemme på et parti som jobber for så mye bra, fra den posisjonen velgerne har gitt dem.

Listhaug kommer til å skrike ut djevelskapen sin uansett posisjon, det vi trenger er stemmer som er tydelige imot. Det har i HVERT fall ikke AP eller SP vært!

Gammel 28-08-17, 16:21   #453
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, dere som forlater Venstre nå - tror dere virkelig at Norge blir et bedre sted uten Venstres stemme og arbeid på tinget? For miljø, for asylbarna, for innovasjon og verdiskapning, for utdanning, forskning og kunnskap, mot barnefattigdom og for et grønt skatteskifte?

Jeg syns det er utrolig trist at taktikk gjør at folk lar være å stemme på et parti som jobber for så mye bra, fra den posisjonen velgerne har gitt dem.

Listhaug kommer til å skrike ut djevelskapen sin uansett posisjon, det vi trenger er stemmer som er tydelige imot. Det har i HVERT fall ikke AP eller SP vært!

Jammen, Poly. De har jo vært garantister for en regjering med Listhaug, Amundsen og Anundsen. Noen av oss synes det er helt skrekkelig. Blant annet fordi jeg tror at ord er makt og fordi jeg synes jeg ser tydelige tegn på at aksepten for hva man kan si og hvor splittende man kan være i som statsråd, er blitt flyttet på. Ord er mektige. Og klart Listhaug vil hyle ut djevelskapen sin - men nå sitter hun i maktposisjon og gjør det. Og selv om hun hevder at det er en elite (for eksempel. feministeliten) som egentlig bestemmer her i landet, så er jo ikke det sant. HUn bestemmer egentlig en hel masse ting. Og Venstre sier ikke en forbanna ting imot.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-17, 16:25   #454
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jammen, Poly. De har jo vært garantister for en regjering med Listhaug, Amundsen og Anundsen. Noen av oss synes det er helt skrekkelig. Blant annet fordi jeg tror at ord er makt og fordi jeg synes jeg ser tydelige tegn på at aksepten for hva man kan si og hvor splittende man kan være i som statsråd, er blitt flyttet på. Ord er mektige. Og klart Listhaug vil hyle ut djevelskapen sin - men nå sitter hun i maktposisjon og gjør det. Og selv om hun hevder at det er en elite (for eksempel. feministeliten) som egentlig bestemmer her i landet, så er jo ikke det sant. HUn bestemmer egentlig en hel masse ting. Og Venstre sier ikke en forbanna ting imot.

Dette!

Gammel 28-08-17, 18:20   #455
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker også Tajik. Var på en lansering av noen greier en gang,vet slags faglig folkemøte. Hun var knivskarp i sine kommentarer i plenum.

Gammel 28-08-17, 18:42   #456
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Har dere prøvd denne? https://morgenbladet.no/2017/djevele...33#/party/ap/4[/url]

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-17, 18:50   #457
Normy
Superduperaktiv

Normy sin avatar

Medlem siden: Jun 2016
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Pøbelsara, du sa det!

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-17, 19:18   #458
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope, Polyanna sa det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-17, 20:27   #459
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tajik for priminister!

Gammel 29-08-17, 11:29   #460
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har livet skjedd IRL og eg har ikkje klart å følgje opp tråden. Men eg har i alle fall blitt meir og meir sikker på at eg kjem til å stemme SV eller Rødt. Og så synest eg det er fint at eg må velje mellom dei to - dei kunne tent på å slå seg saman.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

De (den naive venstresiden, that is) sa det samme om fraværsgrensa. "Tror dere virkelig at elevene blir friskere av strengere oppmøtekrav?" Ja, det tror vi, og vi hadde rett. : punktum:

Jeg tror ikke reelt syke folk blir friskere av kutt i sykelønnen, men ganske mange av dem vil ha råd til å sette av penger som dekker et lite kutt i lønnen mens man er borte fra jobb. Hvorfor skal man gå rett til 20 %, hvorfor ikke 10 % eller 5 %?
Det problematiske er selvsagt at noen av oss bare tjener nok til at ting akkurat går rundt, og dermed selvsagt ikke har råd til å tape noen tusenlapper en måned. Jeg er for kutt i sykelønn, men mener det bør være et tak, eller en bunn, for når det er greit å trekke lønn og ikke. I tillegg bør det være et tak på hvor lenge kuttet skal vare. Noen diagnoser er jo langvarige og alvorlige, og kanskje det ville være fornuftig å gå tilbake til full lønn etter et halvt års kutt.

Dette er blant dei meir konstruktive innspela frå deg i denne saken. Likevel, dette med differensiering av diagnoser - veldig mange av dei eg har møtt i helsevesenet, som pasient (meg sjølv inkludert) - har ikkje klare diagnoser flr deig at brukt år på utredning. Og det tar tid! Ein blir henvist til ein avdeling, står på venteliste, får sjekka ut eit syntom, får negative svar og må i gang med ny runde med henvisning og venteliste. Dersom det skal innførast ein modell som skal redusere diffuse sjukemeldingsårsaker, som muskel- og skjelett og lettare psykiske lidelsar, må det skje ei effektivisering av helsevesenet. Det kan ikkje vere dei sjuke som ikkje er ferdig utreda som må ta heile belastninga her. NAV krev diagnoser og eg mistenker at mange diffuse diagnoser eigentleg burde vere "under utredning". I alle fall har både eg og mange med meg hatt desse samlebeteiknelsane i utredningsprosessen. Og dette tar gjerne år.

Eg skulle ønske at dei store sjukehusa jobba meir på tvers av avdelingane. Då kunne folk slippe å bruke opp år med sjukepengar og AAP på å få sjekka eit og eit symtom.

Men altså, Støre. Jeg kjenner at jeg er skikkelig ambivalent når det gjelder ham. Jeg tror han er et skikkelig menneske og han er åpenbart smart. Absolutt en mann jeg hadde vært glad for å ha som venn eller slektning eller kollega. Men det er ETT eller annet som er "off" med ham når det gjelder rollen som politisk leder. Litt at han er "tåkefyrste" (så snart han slipper tak i den nøye PR-rådgiver-inntreningen på "klar tale"), men kanskje mest at han er så veldig frakoblet det mange opplever som norsk virkelighet. Det er kanskje derfor "vaktmester på hytta" blir så gøyalt. Og eiendomsinvesteringene som bare er for omfattende til at han klarer å holde orden på dem (som Aftenpodden uttrykte det i dag). Til og med når han snakker med pondus om at han GJERNE betaler formueskatt med glede så bommer han, for hans formueskatt - en fyr med mer arvet formue enn han klarer å holde rede på - er selvsagt uproblematisk og en sånn kommentar er virkelig en ørefik til alle bedriftseiere med 10 gravemaskiner og 15 mann i arbeid, som betaler skatt på bedriftens inntjening og skatt på egen lønn og skatt på utbytte de eventuelt tar ut, og i år der det ikke er hverken inntjening eller utbytte eller lønn å få, bare minus, må betale formueskatt på TOPPEN av det, fordi bedriften jo er VERDT masse, selv om den taper så det står etter. Så han blir til og med for "elite" for de med formueskatt - då e da gale!

Men det er ingen krise det heller, jeg TROR det som får meg til å syns han er "off" er selve hjelpeløsheten hans rundt dette, at han så tydelig ikke får dreisen på det, tross hjelp fra Norges absolutt mest kompetente støtteapparat. Han virker frustrert og utilpass og lei seg og misforstått, og jeg syns rett og slett synd på ham. Og det er jo ingen resept på brakvalg, akkurat.

Hva tenker dere, vil han finne seg selv i rollen som statsminister om han først blir valgt og får "være seg selv"?

Eg er veldig einig der. Og eg sakner eit tydelig alternativ til Solberg. Støre er diplomat, ikkje leiar. Og han var ein dyktig utenriksminister. Men han er ikkje statsminister.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Han er jo ikke en racer på å fremstå som en "ordentlig" arbeider, den mannen. Men så har jeg vel aldri egentlig hatt et behov for å ha en tømmerhogger som statsminister heller. Allikevel tror jeg egentlig han gjør seg bedre i en mer effektiv, mindre... fasadeorientert stilling. Og så ser jeg ikke hvem andre AP skulle brukt. Hadia Tajik er ikke helt der, og Giske.... Nei.

Nei. Eg har tenkt på Storberget, etter at eg såg han intervjua i ei Dagsrevyen-sending. Det er synd at han er heilt ute.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det har jo vært veldig mye snakk om folk som har mistet statsborgerskapet etter mange, mange år i Norge den siste tiden. Det mest horrible eksempelet jeg har hørt om var den familien der også barn født i Norge risikerte å miste statsborgerskapet fordi UDI mistenkte at besteforeldrene fikk opphold på falskt grunnlag. Jeg vil vel tørre å påstå at å miste statsborgerskapet sitt på det grunnlaget, er det samme som "vilkårlig". Dessuten finnes det jo mange eksempler på at Norge ser bort fra menneskerettighetene, f.eks. skjer det jo at folk fengsles uten dom. Så spørsmålet er jo i bunn og grunn bare hvor langt vi skal gå.

Noko av problemet med FRP er at dei har satsa hardt på dette med returnering av asylsøkarar. Problemet er at særleg kriminelle er ikkje returnerbare. Sjå bare på Mullah Krekhar. Og dermed har dei gjort papirlause til ei gruppe der dei statuerer eksempel. I tillegg har dei sagt "papirlayse og andre kriminelle" mange nok gonger til at folk assosierer det å mangle papirer med kriminalitet. I verkelegheita er det i veldig mange tilfelle kulturelle faktorar som gjer at folk mangler papir. Det er ikkje alle afrikaner som har eit forhold til kalender og fødselsdato på same måte som europearane. Og mange som har "lyge om alder" har vist seg å ikkje ha skjønt viktigheita av desse datoane som dei sjølv har eit omtrentlig forhold til. Eg sitt med eit inntrykk av at FrP og regjeringa har gått aktivt inn for å kriminalisere papirlause, for å kunne halde valgløfte sine. Det var ikkje enkelt-penkelt å returnere Krekhar, så då må dei ha andre tall å vise til. Og dermed har dei etablert ei språkleg assosiasjon som kriminaliserer det å komme frå ein kultur kor papir ikkje er så viktig.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:13.