|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Textrovert
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg er en sånn person som kan bli barnslig lei meg dersom jeg forventer middag, f.eks,. men så vil de andre bare "ta en brødskive sånn i hånda". Jeg trenger ikke fin mat, og er ingen feinschmecker (de skyter seg jo bare i foten, for da ender man jo opp med å like nesten ingenting), men jeg er glad i mat per def. Det kan godt være tomatsuppe fra Toro, bare jeg kan sette meg ned og nyte den, og ikke sluke den stående ved kjøkkenbenken, f.eks.
|
|
|
#2 |
|
intro
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?
Enig! Jeg kjente at jeg protesterte innvendig da noen foreslo at vi på en jobbtur "bare kunne ta noe raskt innimellom" i stedet for å spise en skikkelig middag etter at dagens program var ferdig. For meg er noe av det beste med studieturer i jobbsammenheng å spise og drikke godt sammen med kollegaene.
|
|
|
|
#3 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg går gjerne ut og spiser, mest for å ha et sted å treffe venner, litt for å slippe å lage noe selv. Jeg er nok truende til å velge noe i kategorien "godt nok", og velger gjerne bort den dyreste maten for å heller bruke pengene på mer vin, for å si det sånn.
Akkurat det kunne jeg også følt, men da på grunn av settingen, vinen og den sosiale opplevelsen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg konkluderer gjerne igjen: på dette området er vi jammen forskjellige.
|
|
|
|
#5 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg skjønner deg godt, men for meg er det også et poeng her at interiør-gjenstanden, eller hva man kjøper, varer litt lenger enn restaurantbesøket. Dessuten hadde jeg nok blitt litt stressa hvis jeg skulle ut og "spise bort" så mye penger, for tenk om jeg ikke var helt i form den dagen... (Noe som er en reell problemstilling.) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
På vei
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Mat er en av livets gleder. Jeg er generelt glad i mat, men setter selvfølgelig ekstra pris på god mat. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Hasselnøtt: Jeg tenker på mannen min når jeg leser hva du skriver, han er rett og slett ikke så veldig interessert i mat. (Han har også nesen/bihulene full av gurba som skal opereres vekk, så jeg er veldig spent på om det kommer til å skje noe med smaksansen hans etterpå.). Tror rett og slett ikke alle er like sensitive på alle områder.
Jeg synes alltid jeg får god mat (når jeg får bestemme vel og merke!) Jeg er feks veldig glad i avocado, kokt egg, nybakt brød, rugsprø, te, fiskeboller i hvitsaus, cowboymat. Så maten trenger ikke å være avansert for å være god. Når mannen og ungene får bestemme blir det derimot mye jeg ikke liker: pannekaker, grøt, tomatsuppe (fra pose), ting jeg generelt sett synes smaker veldig lite.
|
|
|
#10 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg er veldig glad i god mat, kaker og alt som er godt. Det er stas å være voksen og være i stand til å bestemme middagene selv. Men jeg ser også at det ikke blir gourmet til hverdags. Til vanlig er det mannen som er kokk, både til hverdags og fest - så vi spiser absolutt mye god mat hjemme hos oss. Innimellom får jeg likevel et lite behov for å bare spise noe. Vi prøver også å lære barna våre å like mat som ikke er "det beste de vet". Vi kan ikke velge bare det beste, vi må utvide repertoaret og lære oss å like flere typer mat.
|
|
|
#11 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg er nok mer på ditt nivå, Hasselnøtt. Jeg synes mat kan være god, mindre god eller vond, men jeg klarer ikke oppdrive de voldsomme følelsene rundt det. Et besøk på et gourmetrestaurant ville være fullstendig bortkasta for min del, det er jo bare mat, liksom. (Det hjelper jo ikke at jeg ikke drikker vin, som jeg skjønner er en del av greia på fancy steder.) Jeg er opptatt av at maten skal være noenlunde sunn og at alle skal få bestemme iblant, men der stopper det egentlig. Jeg kan bli like glad av ei brødskive som av et restaurantmåltid.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg er nok også mer der. Dvs. jeg liker jo god mat, men jeg bruker ikke spesielt mye energi på å lage det. Brødskive kan funke vel så godt, og noen ganger må jeg bare ha i meg noe fordi jeg er sulten. Jeg har aldri vært interessert i matlaging, så bortsett fra pannekaker og salat, så lager jeg/vi ikke maten selv fra bunnen av. Det er kun unntaksvis. Det er ikke verdt den tida det tar, og ungene liker heller ikke den type mat som krever slik innsats. Noe av det beste jeg får er ferdigpizza (Milano) som som jeg dunger jalapeño på, og spiser med rømme oppå, f.eks. Sist redigert av Dronningen : 24-09-10 kl 23:45. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Rockesøster
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg er ikke superglad i fisk. Jeg synes det er helt ok, men ikke fantastisk mat som jeg virkelig GLEDER meg til å spise. Likevel spiser vi det ca 2 ganger i uka, fordi jeg synes det er en bra ting å få i seg. Og sånn synes jeg det er med ganske mye "hverdagsmat" for min del.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Vi er nok ikke der at vi syns vi kal bruke 5000 på en middag, men jeg vil at hverdagsmaten skal være god. Man skal ikke bli sulteforet på god mat.
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Vi bruker heller ikke 5000 på en middag særlig ofte, men det kommer til å skje snart fordi vi har noe som virkelig må feires.
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Når vi virkelig feirer noe, så ender vi opp på 1500.
Ja, det var ikke ment som noen motsetning.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi også, og selv da kjenner jeg et stikk av dårlig samvittighet fordi vi kunne brukt det på noe mer fornuftig..
|
|
|
|
#19 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?5000? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
I mål
|
Sv: Hvorfor er mat- og måltidskos så innmari viktig?Jeg synes det er viktig med hyggelige middager fordi vi samles da, fordi vi snakker om dagen vår og slikt. Det er ikke så viktig for meg at enhver middag er en smaksopplevelse, men det er viktig at vi har det ok hyggelig ved bordet. Helgefrokoster er også viktig for meg, av samme grunn. I mitt hode er det derfor helt utopisk at barna skal stå opp før og smøre seg knekkebrød og slikt, jeg vil at alle skal vente på rundstykker og egg. |
|
|
|
![]() |
|
|