Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 16:29   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Det er vel antall anmeldte relasjonsvoldtekter som øker? Som i at mørketallene blir mindre fordi det er gjort noen grep med å rydde opp i forhold til behandling av de som anmelder? :tatt fra mener-å-huske-kilden:

Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:17   #42
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

http://www.dagbladet.no/2011/04/07/n...riks/16094833/

Skremmende holdning fra en fastlege som skal hjelpe voldtektsofre.

Han er dessverre målbærer for tusener på tusener av stille samtykkende. Det er alle dem som gud har pålagt å holde seg unna alkohol, men som likevel ynder å ferdes gatelangs til alle døgnets tider. I sin taxi, til fots, bak kebabdisken. Dritings damer i utfordrende bekledning blir inkarnasjonen av alt de har lært er skittent med med det nye samfunnet de lever i. Målt opp mot de rigide religiøse pålegg de vokste og stadig vekk vokser opp med. Deres egne er ikke tilgjengelige på noe kjønnsmarked, så har man opplevd både suksess og avvisning på byen. Jeg tror det store flertallet muslimske menn mener inni seg at fulle damer som har fornedret seg selv til å komme i en slik hjelpesløs situasjon rett og slett fortjener det.

Sist redigert av Brutus_ : 07-04-11 kl 17:46.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:44   #43
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Påkledningskodeksen for kvinner i islam er jo nettopp tilstedeværende av samme logikk. Kvinner skal kle seg anstendig for ikke å vekke begjær.

Så til dere som prøver å viske ut hvilket religiøst og kulturelt univers overgriperen har vokst opp i. Det er gjort lite på å kartlegge hva som trigger muslimske menn til å voldta berusa vestlige kvinner på vei hjem fra byen. Jeg tror det genereres mye galskap hos individer som har vokst opp med at kvinner er halvparten så mye verdt som menn og må gå innpakka for å slippe blikk. En kroppsløs kultur blottet for kurtise og kjærlighet. Og så komme til et samfunn som i deres øyne spyr ut syndighet i form av løsaktige kvinner, et mediebilde som flyter over av nakenhet. Kombinert med episoder med mislykket respons hos dette, i deres øyne, "horemarkedet", er det nok mye latent agressivitet. Jeg tror det er de sykeste av dem som kjører løpet helt ut. Men hvis man lukker øynene for en større kollektiv mentalitet hos disse folka, vil en aldri komme uvesenet til livs.

Gammel 07-04-11, 18:40   #44
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja ja... Tilbake til tiden hvor kvinner ikke kan gå ut uten anstand.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 18:54   #45
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer selvsagt til å oppdra mine jenter til å ta vare på seg selv og ikke blåøyd oppsøke alt som er av potensielle farer. Såpass pragmatisk er jeg. Jeg sier ikke "samfunnet burde vært slik at kaniner og ulver burde kunne leke sammen" og sender en gjeng fluffy garnnøster ut i skogen og håper det går bra. Det gjelder, som Missa påpeker, mange flere arenaer enn uteliv og sexliv.

Gammel 07-04-11, 20:22   #46
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg kommer selvsagt til å oppdra mine jenter til å ta vare på seg selv og ikke blåøyd oppsøke alt som er av potensielle farer. Såpass pragmatisk er jeg. Jeg sier ikke "samfunnet burde vært slik at kaniner og ulver burde kunne leke sammen" og sender en gjeng fluffy garnnøster ut i skogen og håper det går bra. Det gjelder, som Missa påpeker, mange flere arenaer enn uteliv og sexliv.

Samme her. Men det jeg reagerer på med at dette står i avisen er at disse jentene som har blitt voldtatt dessverre garantert har tenkt akkurat det: "hvis bare jeg ikke...", og dermed tar skyld de egentlig ikke har, siden man strengt tatt burde kunne sove naken på en benk i parken. Og uansett hvor rett det er å gi ungene våre de rådene, så blir det helt feil når autoritetspersoner sier sånn i avisen. Det er en forskjell der.

Gammel 07-04-11, 21:55   #47
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er en veldig vanskelig balansegang. Jeg er igrunnen enig i at jenter bør ta noen forhåndsregler for unngå å havne i en slik situasjon. Men når man sier det, så blir det veldig fort vridd til at ansvaret for en voldtekt ligger hos jenta. Og jeg synes det er uhyre viktig at ansvaret legges der ansvaret skal være - hos gjerningsmannen. Derfor er det nok ikke klokest av en lege å gå ut i avisa på denne måten, spesielt ikke når han er mann og innvandrer.

Samtidig er det en så stor "katastrofe" å bli voldtatt, at det skader ikke å tenke seg om to ganger hva man gjør. Det er litt som at det hjelper ikke at man hadde forkjørsretten på sin side hvis man har blitt påkjørt av en trailer. Da er man dessverre den svake part, og må kanskje vike selv om det ikke er rettferdig.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:14   #48
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm.

Er det noen språkfolk i denne tråden?

En etnisk nordmann er en "innfødt" med norske røtter. En som er adoptert fra Korea kan være nordmann, men ikke etnisk nordmann. Mener jeg .

Når man snakker om den siste tidens voldtektbølge i Oslo.....jammen ble ikke den ene mannen satt fri i dag. Har bor ikke langt unna voldtektsofferet.....Er det slik man beskytter kvinner/voldtektsoffere

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:52   #49
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Hvor er kvinnegruppa Ottar når man trenger deres røst? Jo, de er på demo mot en klesbutikk fordi modellene er for tynnkledd

Gammel 07-04-11, 22:52   #50
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg har noen strøtanker angående det der at man anbefaler kvinner til å ikke gå alene hjem fra fest (også de som mener at kvinner som blir utsatt for overgrep ikke har skyld):

Hva gjør det med samfunnet? Om det blir allment akseptert at det er nå "dumt gjort" at kvinner går hjem alene fra fest. Om nå alle kvinner hadde sluttet med det, er det virkelig noen som tror at det hadde blitt slutt på overfallsvoldtekter med det?

Så får man den sterke påvirkningen fra samfunnet, om det er "dumt gjort" å gå hjem alene fra fest, så blir det jo "dumt gjort" å gå hjem alene fra kino selv om man var edru også. Og så videre og videre om alle skal la være å gjøre det som er "dumt" da. Konsekvensen er jo at man får et samfunn hvor kvinner blir stadig mer presset til å ikke bevege seg i det offentlige rom.

Og hvor dumt er det egentlig å gå alene hjem fra fest? Sjansen for å bli utsatt for en overfallsvoldtekt (og da snakker jeg generelt, ikke Grünerløkka for to år siden) er jo faktisk veldig lav. Er det riktig samfunnsutvikling at alle kvinner skal bli så begrenset i sine bevegelser i det offentlige rom på grunn av den tross alt lille risikoen? Det er jo faktisk et temmelig stort press og skremming av å få kvinner til å ikke bevege seg fritt. Statistisk sett er det jo egentlig større risiko for å bli skadd om man sitter på med en bil på glatt vinterføre enn å gå alene. Statistisk sett.

Jeg liker det rett og slett ikke dette her, at man skal gå med på premisset om at det er så innmari dumt gjort å gå alene hjem fra fest. Det er farligere for en ung mann å stå i taxikø. Ikke noe avisoppslag om sånt. Det er alltid det at kvinner skal legge om livet sitt for å unngå voldtekt, og det er klart at i dette presset så ligger det en ganske sterk føring og ansvarliggjøring av kvinnen.

Gammel 07-04-11, 23:00   #51
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Da må du ta med at det er farlig å gå av 31-bussen på Sinsen uten følge.

Gammel 07-04-11, 23:04   #52
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det er utrolig vanvittig at det har blitt sånn at man, som kvinne, ikke kan gå alene hjem på kveldstid.
Jeg blir skremt av alle voldtektene det blir skrevet om, og går overhodet ikke hjem alene etter det er mørkt. Jeg går ikke engang hjem fra togholdeplassen som er et lite stenkast fra der jeg bor, rett og slett fordi jeg ikke orker tanken på å være så redd og nervøs de minuttene det tar å gå den biten. Nå er det forsåvidt ørliten sjanse for at det skal skje noe på den strekningen, og såvidt meg bekjent, har det heller ikke skjedd noe der, selvom det er et litt "belastet" område like ved, på andre siden av jernbanen. Men jeg er blitt en pyse på det området, noe jeg ikke var for 20 år siden, og den redselsfølelsen ønsker jeg ikke, dermed unngår jeg enhver situasjon som gjør at jeg må gå alene i mørket.

Grusomt at det har blitt sånn .

Gammel 07-04-11, 23:06   #53
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt enig med tankegangen din Esme. Samtidig så vil jeg som mor til to døtre be om at de ikke går alene hjem etter fest.

Det er et dilemma.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:09   #54
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt er det ille at det er blitt sånn. Men så lenge det er sånn, så må man nesten ta de forhåndsregler man kan? Det er ikke det samme som å si at det er greit at det er sånn. Det er det selvsagt ikke. Det er heller ikke det samme som å si at det er kvinnes feil at hun blir voldtatt om hun gikk hjem alene, osv. Selvsagt ikke.

Og ja, selvsagt hadde man blitt kvitt det meste om ingen hadde gått ut. Men folk går ut. Man hadde blitt kvitt alle bilulykker om ingen kjørte. Men folk kjører. Og da er det helt legitimt å ta de steg man kan for å gjøre dette på tryggest mulig måte?

Gammel 07-04-11, 23:24   #55
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Påkledningskodeksen for kvinner i islam er jo nettopp tilstedeværende av samme logikk. Kvinner skal kle seg anstendig for ikke å vekke begjær.

Så til dere som prøver å viske ut hvilket religiøst og kulturelt univers overgriperen har vokst opp i. Det er gjort lite på å kartlegge hva som trigger muslimske menn til å voldta berusa vestlige kvinner på vei hjem fra byen. Jeg tror det genereres mye galskap hos individer som har vokst opp med at kvinner er halvparten så mye verdt som menn og må gå innpakka for å slippe blikk. En kroppsløs kultur blottet for kurtise og kjærlighet. Og så komme til et samfunn som i deres øyne spyr ut syndighet i form av løsaktige kvinner, et mediebilde som flyter over av nakenhet. Kombinert med episoder med mislykket respons hos dette, i deres øyne, "horemarkedet", er det nok mye latent agressivitet. Jeg tror det er de sykeste av dem som kjører løpet helt ut. Men hvis man lukker øynene for en større kollektiv mentalitet hos disse folka, vil en aldri komme uvesenet til livs.

Jeg har orker ikke forholde meg til dine generaliseringer men må bare si at jeg faktisk synes denne årsaken du påpeker her ikke lenger blir bortforklart på noen som helst måte. Faktisk det motsatte, folk som behandler disse menneskene og andre "eksperter" har vært veldig tydlige på å forklare "konsekvensen" av å komme fra samfunn der maktforhold mellom menn og kvinner er som de er. Dette er selvfølgelig ingen unnskyldning men denne forklaringen blir i alle fall ikke visket ut som du påstår.

Ellers kjenner jeg at jeg er veldig enig i det Esme sier i tråden. Men når det er sagt, jeg har bodd i denne bydelen der de fleste av disse voldtektene har skjedd siste ti årene og jeg tar mine forhåndsregler. Jeg går aldri ute sent på natterstid og hadde aldri gått i det område midt på natta selv om jeg hadde bott i umiddelbar nærhet til busstoppet. Jeg tar konsekvent taxi hvis det bikker midnatt. Trist, men slik er det.

Gammel 07-04-11, 23:28   #56
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Selvsagt er det ille at det er blitt sånn. Men så lenge det er sånn, så må man nesten ta de forhåndsregler man kan? Det er ikke det samme som å si at det er greit at det er sånn. Det er det selvsagt ikke. Det er heller ikke det samme som å si at det er kvinnes feil at hun blir voldtatt om hun gikk hjem alene, osv. Selvsagt ikke.

Og ja, selvsagt hadde man blitt kvitt det meste om ingen hadde gått ut. Men folk går ut. Man hadde blitt kvitt alle bilulykker om ingen kjørte. Men folk kjører. Og da er det helt legitimt å ta de steg man kan for å gjøre dette på tryggest mulig måte?

Gammel 07-04-11, 23:39   #57
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke tanken på at kvinner ikke skal kunne bevege seg fritt uten å bli overfalt, men jeg ser samtidig poenget i å ta forholdsregler. Man er nødt til å forholde seg til de farene som truer, sånn er det bare. Det med å være måteholden med alkohol er så absolutt et stort poeng også i denne sammenheng.

Gammel 08-04-11, 00:55   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men jeg har noen strøtanker angående det der at man anbefaler kvinner til å ikke gå alene hjem fra fest (også de som mener at kvinner som blir utsatt for overgrep ikke har skyld):

Hva gjør det med samfunnet? Om det blir allment akseptert at det er nå "dumt gjort" at kvinner går hjem alene fra fest. Om nå alle kvinner hadde sluttet med det, er det virkelig noen som tror at det hadde blitt slutt på overfallsvoldtekter med det?

Så får man den sterke påvirkningen fra samfunnet, om det er "dumt gjort" å gå hjem alene fra fest, så blir det jo "dumt gjort" å gå hjem alene fra kino selv om man var edru også. Og så videre og videre om alle skal la være å gjøre det som er "dumt" da. Konsekvensen er jo at man får et samfunn hvor kvinner blir stadig mer presset til å ikke bevege seg i det offentlige rom.

Og hvor dumt er det egentlig å gå alene hjem fra fest? Sjansen for å bli utsatt for en overfallsvoldtekt (og da snakker jeg generelt, ikke Grünerløkka for to år siden) er jo faktisk veldig lav. Er det riktig samfunnsutvikling at alle kvinner skal bli så begrenset i sine bevegelser i det offentlige rom på grunn av den tross alt lille risikoen? Det er jo faktisk et temmelig stort press og skremming av å få kvinner til å ikke bevege seg fritt. Statistisk sett er det jo egentlig større risiko for å bli skadd om man sitter på med en bil på glatt vinterføre enn å gå alene. Statistisk sett.

Jeg liker det rett og slett ikke dette her, at man skal gå med på premisset om at det er så innmari dumt gjort å gå alene hjem fra fest. Det er farligere for en ung mann å stå i taxikø. Ikke noe avisoppslag om sånt. Det er alltid det at kvinner skal legge om livet sitt for å unngå voldtekt, og det er klart at i dette presset så ligger det en ganske sterk føring og ansvarliggjøring av kvinnen.

Jepp. Det er her jeg ender med at det logiske blir å gi menn portforbud medmindre de følges av en kvinne isteden for å i det minste ramme en og annen skyldig fremfor kun uskyldige dersom vi først skal ha et samfunn hvor predatorene skal få begrense folk såpass.

Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 01:05   #59
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er veldig enig med Esme.

Gammel 08-04-11, 02:08   #60
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg har orker ikke forholde meg til dine generaliseringer men må bare si at jeg faktisk synes denne årsaken du påpeker her ikke lenger blir bortforklart på noen som helst måte. Faktisk det motsatte, folk som behandler disse menneskene og andre "eksperter" har vært veldig tydlige på å forklare "konsekvensen" av å komme fra samfunn der maktforhold mellom menn og kvinner er som de er. Dette er selvfølgelig ingen unnskyldning men denne forklaringen blir i alle fall ikke visket ut som du påstår.

Ellers kjenner jeg at jeg er veldig enig i det Esme sier i tråden. Men når det er sagt, jeg har bodd i denne bydelen der de fleste av disse voldtektene har skjedd siste ti årene og jeg tar mine forhåndsregler. Jeg går aldri ute sent på natterstid og hadde aldri gått i det område midt på natta selv om jeg hadde bott i umiddelbar nærhet til busstoppet. Jeg tar konsekvent taxi hvis det bikker midnatt. Trist, men slik er det.

Når det er trist, er det ikke noe man bør ta tak i?

Emneord
jenter, overfall, voldtekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.