|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
Nei, det er ikke det. Tiltenkt fra Krf ja, men ikke fra de andre partiene som stemte for den.
![]() |
#42 |
Bedreviter
|
Det er ikke i strid med ordningen slik den ble vedtatt. Personlig kunne jeg ikke bry meg mindre om hvordan KrF egentlig ønsker at jeg skal forvalte pengene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
På vei
Det vet jeg da. Det jeg sier er at det burde vært et krav, siden den opprinnelige intensjonen med kontantstøtten var å gi barna økt tid med foreldrene. Dessuten er mange tydligvis mot kontantstøtten fordi den premierer/utbetales til de som ikke benytter seg av et offentlig tilbud. Ved å snu på det og si at den er en støtteordningen for de som tar seg av egne barn unngår man den tankegangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Nei, og derfor hadde jeg sett at den ble revidert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Var den egentlig ment til å gi foreldre mer tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har full forståelse for at noen ønsker å gå lenger hjemme med barna sine. Jeg er bare ikke enig i at staten skal subsidiere dette.
![]() |
![]() |
#47 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg er motstander av ordningen i seg selv. Vi søkte om kontantstøtte det året vi ikke fikk barnehageplass og måtte betale dagmammaen kontantstøttesummen + makspris barnehage - hvitt.
![]() |
#48 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Blir overrasket over at noen sitter med overskudd etter å ha betalt dagmamma for kontantstøttepengene. Vi måtte ut med 2200 ekstra i tillegg til kontantstøtten på 3300 da vi hadde dagmamma, så det var nesten like mye som om vi hadde hatt han i bhg.
![]() |
#49 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er så enig med deg, Tjorven. Staten finansierte jo dessuten denne ordningen allerede før kontantstøtten - med skatteklasse to, som fortsatt er en ordning for familier med en inntekt.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Bedreviter
|
Dette var i 2003, da kontantstøtten var ganske ny. Jeg tror ikke det er vanlig pris for dagmammaer nå lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
navnet sjemmer ingen
Det er jo et poeng. Vi hadde aldri fått barnehageplass i vår bydel til mini, så derfor blir jeg hjemme et år til med kontantstøtte og oppsparte midler. Jeg har ingen interesse av å få barnehageplass i en annen bydel og måtte kjøpe meg en bil til når jeg har omtrent ti barnehager innen sykleavstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Hertuginne
|
Du får ingen tomater av meg, jeg er helt enig.
![]() |
#53 |
etterpåklokest
|
Takk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
trøtt
|
![]() Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Så lenge det ikke er reell full barnehagedekning burde det betales en klekkelig kontantstøtte til foreldre som er så uheldige å få barn i november (altså på "feil" årstid), slik at man fikk støtte fram til neste hovedopptak - der man får barnehageplass i det området man ønsker.
![]() |
#55 |
Personlig pessimist
|
Ja, men i den situasjonen synes jeg det er mer naturlig å åpne for å forlenge foreldrepengeperioden til kommunen kan stille med adekvat barnehageplass. Det er for ille at man skal måtte time og tilrettelegge fødselstidspunkt etter barnehageopptaket.
![]() |
![]() |
#56 |
Bare sær
Det håpløse med skatteklasse 2 for gifte er jo at den slett ikke er knyttet til omsorg for barn. Man får statssubsidier for å forsørge et voksent arbeidsført menneske som ikke har noe annet å gjøre hjemme enn å vaske hus og lage mat.
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Og jeg har fortsatt ikke skjønt hvorfor det er negativt at kvinner velger å jobbe deltid om de har muligheten til dette, og ønsker det for å være mer hjemme sammen med barna sine. Er det fordi det går ut over pensjonen? Fordi det er ugunstig for arbeidsgiver? Fordi det kan antas å være diskriminerende? Om det skyldes sistnevnte tenker jeg at det kanskje er en mer biologisk tinget grunn for at flesteparten av de som velger å gå hjemme med barna er kvinner. Dette var en avsporing, men siden du tok det opp hadde det vært interessant å vite mer om hva som ligger bak (jeg har ikke fulgt særlig med på verken nyheter eller politikk det siste året og vel så det).
Jeg hadde heller aldri hatt råd til å ta ulønnet permisjon, men vi har nå en gang ordnet oss slik at jeg valgte å studere et yrke hvor jeg kunne jobbe natt for å være hjemme med barna mens de fortsatt er små og så heller realisere yrkesdrømmen når de er litt større (fordi den type jobb ikke lar seg kombinere med deltid i særlig stor grad). Jeg har forståelse for at ikke alle kan ordne seg slik, men til orientering ligger det kanskje langt mer bak en slik avgjørelse enn at man har ordnet seg lett uten å kjenne på tapet av noe. For min del betyr dette en del år med lavere inntekt (skjønt, med utgifter til tre barnehagebarn om jeg hadde jobbet fulltid hadde summen vi stod igjen med hver måned vært noenlunde lik, men da taper jeg også goder som feriepenger, pensjonsopptjening og evt lønnsgrunnlaget for sykepenger/uføre om noe skulle skje). I tillegg til at jeg ikke får det helt store faglige utbytte av jobben min all den tid det begrenser seg til nattevakter. Allikevel synes jeg det gir meg langt mer å få tilbringe disse årene sammen med barna i det lange løp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Med & uten trylleformel.
|
Får ikke håpe at mine utsagn provoserte deg, det hørtes igrunn ikke som mine ord. Det er klart det ikke er alle som har muligheten til å jobbe ved siden av kontantstøtten. Men mange er ikke klar over de forskjellige løsninger, om man ikke har barnehageplass eller ønsker å være mer sammen med barnet.
![]() |
![]() |
#59 |
etterpåklokest
|
Jeg leser deg som om du går ut fra at flertallet ønsker å kunne ordne seg slik? |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Med & uten trylleformel.
|
Litt samme manglende forståelsen her. Men noen sliter med å få 100 % jobb, særlig fast, fordi så mange, særlig helsearbeidere jobber deltid. Nå er det forøvrig ganske forståelig at mange ønsker å jobbe deltid etter noen år i dette stadig heftigere yrket, særlig med barn hjemme. For tiden er jeg pedagogisk leder i barnehage, heftig med fulltid der også og små barn hjemme.
![]() |
![]() |
|
|