|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg er enig i at ordningen ikke er optimal slik den er i dag. Kontantstøtte burde kun vært utbetalt til de som var hjemme med barna, og ikke til de som benytter dagmamma. Det var jo det som var tanken bak kontantstøtten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bare sær
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?
Nei, det var ikke bare det. Tanken var også at man skulle få samme støtte uansett tilsynsordning. Det er ikke noe utilsiktet hull i regelverket som gjør at det er mulig å bruke dagmamma og få kontantstøtte.
|
|
|
#3 |
|
Fjellpiper
|
Tanken bak har vel vært litt ulik for de forskjellige partiene som støttet ordningen. For FrP har det såvidt jeg vet vært argumentert spesifikt for at alle skal få "samme" offentlige tilskudd uavhengig av om de har barn i barnehage eller har annet tilsyn. Det mener jeg blir feil fordi barnehage er et pedagogisk tilbud til barn, og dermed noe annet enn en au pair. Jeg mener at barn har godt av å gå i barnehage, men det avhenger selvsagt av kvaliteten på barnehagen, størrelsen på barnegruppene, kompetansen til de ansatte osv. Der kunne man ha gjort MYE med mer penger, så å velge å i stedet gi pengene til f.eks. svarte dagmammaer synes jeg er ganske uheldig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Det har aldri vært et krav at man skal være hjemme med barna. Det har alltid vært et alternativ til barnehageplass, uavhengig av hva man ellers valgte å bruke pengene på. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Nei, man trenger ikke kutte ut all offentlig støtte/utbetaling, men man kan se på om man skal bruke den på andre måter. I tilfellet kontantstøtte mener jeg den muligens hadde hatt mer for seg til å øke kvaliteten i barnehagene. Barnehagediskusjonene har dreid seg om kvantitet i årevis. Det er på tide med kvalitet. Om du vil sammenligne med røyking, så er det jo alltid en overveining hvor mye som skal brukes på forebyggende arbeid.
|
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Selv om jeg absolutt synes det har en verdi å være hjemme med barna mine utover fødselspengeperioden, og personlig ikke ville vært komfortabel med ettåring i barnehage, så synes jeg det er mer fair at kontantstøtten brukes på dagmamma av mange. For de har antagelig prøvd å få barnehageplass først, uten å lykkes. I de tilfeller der dagmamma faktisk koster mer enn barnehage, som her.
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg synes det er feil å bruke kontantstøtten til å betale for barnepass når den er tiltenkt å gi foreldre muligheten til å være hjemme med barna i stedet for å ha dem i barnehage (selv om jeg nok hadde kommet til å gjøre det selv om situasjonen ble slik). De fleste som mottar kontantstøtten har ikke særlig mye inntekt sammenlignet med de som går i full jobb så sånn sett kan man jo si at de betaler like mye (minst) for at denne ordningen skal passe for dem som at andre betaler for barnehageplass. Jeg ser at ordningen slår uheldig ut for noen slik at den blir utnyttet i en grad som ikke kommer barna tilgode, men det er fryktelig synd om dette skal ødelegge for alle de som faktisk bruker kontantstøtten slik den var tenkt. Da blir det helt feil å fjerne den for å unngå at noen snylter eller bruker den feil. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Det er verken "snylting" eller "feil" å bruke kontantstøtten til å betale dagmamma (eller til å betale husleie eller nye sko, for den del). Det er helt i tråd med slik reglene for kontantstøtte er satt opp. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Jeg synes det. Og det er jo i strid med ordningen slik den var tiltenkt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bare sær
Nei, det er ikke det. Tiltenkt fra Krf ja, men ikke fra de andre partiene som stemte for den.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke i strid med ordningen slik den ble vedtatt. Personlig kunne jeg ikke bry meg mindre om hvordan KrF egentlig ønsker at jeg skal forvalte pengene mine. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nei, og derfor hadde jeg sett at den ble revidert. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Var den egentlig ment til å gi foreldre mer tid |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Blir overrasket over at noen sitter med overskudd etter å ha betalt dagmamma for kontantstøttepengene. Vi måtte ut med 2200 ekstra i tillegg til kontantstøtten på 3300 da vi hadde dagmamma, så det var nesten like mye som om vi hadde hatt han i bhg.
|
|
|
#15 |
|
trøtt
|
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Så lenge det ikke er reell full barnehagedekning burde det betales en klekkelig kontantstøtte til foreldre som er så uheldige å få barn i november (altså på "feil" årstid), slik at man fikk støtte fram til neste hovedopptak - der man får barnehageplass i det området man ønsker.
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, men i den situasjonen synes jeg det er mer naturlig å åpne for å forlenge foreldrepengeperioden til kommunen kan stille med adekvat barnehageplass. Det er for ille at man skal måtte time og tilrettelegge fødselstidspunkt etter barnehageopptaket.
|
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?Jeg har motforestillinger mot deltid av flere grunner. For det første fordi det setter mange kvinner i en situasjon hvor de faktisk ikke kan forsørge seg selv hvis de plutselig må. Det hemmer både karriereutvikling og lønnsutvikling for kvinner. Det kan være med på å gjøre kvinner mindre attraktive på arbeidsmarkedet, fordi det forventes at kvinner vil være mer eller mindre ute av arbeidslivet når de har små barn. Og dessuten har det gjort det vanskelig for noen yrkesgrupper å i det hele tatt få heltidsstillinger. Som for eksempel sykepleiere. Ved flere sykehus kjører de grunnturnuser med 80 % stillinger, noe som gjør at mange må på ekstravaktjakt for å kunne forsørge seg og familien. Og når man belager seg på ekstravakter, er det vanskeligere å planlegge både økonomi, fritid og omsorg for barn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Sv: Kontantstøtte - hvordan brukes den og hva synes dere om den?(Beklager at jeg deler opp innlegget ditt, men hodet er virkelig ikke med meg i dag og jeg må gjøre det slik for å fatte meg i korthet siden jeg egentlig ikke burde sitte her nå.)
Da tenker jeg at en god del av disse kan ha mulighet for å bygge på stillingen sin eller bytte stilling dersom det skulle skje at de må forsørge seg selv. Om man skal tenke worst case scenario tror jeg de fleste er villige til å gjøre drastiske valg om det er det som kreves for at de skal klare seg. Selv om jeg har forståelse for at det er en stor fordel å kunne velge arbeid og stillingsprosent etter hva som motiverer.
Slik jeg ser det tenker jeg at de som ønsker denne ordningen ser at valget de tar får konsekvenser i form av at noe må ofres. Det blir, i mine øyne, det samme som å si at de som har valgt å jobbe fulltid ofrer tid sammen med barna sine. (Jeg sier ikke at dette er feil, men at vi ser ulikt på hvilke arenae vi ønsker å prioritere mer tid på - for noen passer det utmerket å jobbe fulltid mens barna koser seg i barnehagen.)
Tja, både og. Som regel - i alle fall har det vært slik de gangene jeg har vært jobbsøkende - finnes det 100% stillinger som sykepleier som ikke blir besatt på grunn av manglende interesse. Slik arbeidsmarkedet er nå er det ofte en del ledig på f eks sykehjem eller andre, mindre attraktive institusjoner. Man må jo ikke plent jobbe på sykehuset selv om dette er førstevalget. Igjen tror jeg det går litt på at man må være villig til å tenke kreativt og kanskje ta til takke med en helt grei ordning om man ønsker en annen jobbsituasjon enn den man ser ved første øyekast. På den andre siden er jeg absolutt for at andelen fulle stillinger i helsesektoren og andre sektorer hvor det etterspørres av både arbeidsgivere og -takere skal økes, men ikke på bekostning av at det skal bli vanskelig for dem som ønsker å tilbringe mer tid med familien ved å jobbe deltid.
Igjen tenker jeg at dette i hovedsak er valg kvinnen tar fordi hun ønsker det ut fra sine overbevisninger enn ut fra at det tilfeldigvis er hun som må ofre seg. Men jeg sitter helt klart ikke på fasiten. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
det kan de nok ha, men jeg kjenner fler som hadde store prøblemer med å kommer tilbake til full stilling i arbeidslivet etter år som deltidsarbeidende - og at de må ta til takke med en lønn som overhode ikke er egnet til forsørgelse av en familie.
Jeg tenker at dette kanskje er avhengig av hvor man er livet. Det er kanskje greit når man har små barn, men ikke fullt så greit når man i ettertid ser at man har blitt forbikjørt på mange områder. Dessuten ser ofte prioriteringer veldig annerledes ut i etterpåklokskapens lys. Valg som en familie gjør som helthet, kan ofte slå ujevnt og urettferdig ut ved et samlivsbrudd, for eksempel.
Kanskje du har rett i det. Samtidig kan det godt hende at man konkurrerer med folk som har klart å multitaske både full jobb og familieliv. Her hvor jeg bor, tror jeg faktisk ikke at det ville blitt sett på som veldig positivt at man har jobbet deltid mange år. Og i manndominerte bransjer tor jeg definitivt ikke at det er det.
NSF har gjort en undersøkelse som viste at mellom hver tredje og hver fjerde deltidsansatte sykepleier ønsket seg større stillingsbrøk.
]
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Det skal godt gjøres å multitaske full jobb samtidig som man går hjemme med små barn, og dette tror jeg i så fall kun gjelder en særdeles liten brøkdel. Om en arbeidsgiver ikke forstår viktigheten av å tilbringe tid sammen med barna mens de er små er det kanskje dette synet vi bør jobbe for å påvirke snarere enn at familier skal ta valg som strider mot de øverste prioriteringene |
|
|
|
![]() |
|
|