|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diskriminering ved boligutleieVi kontaktet folk som selv annonserte. Etter visning utelukket vi a) dame som ikke hadde avklart leiesummen med NAV, b) samboerpar som trengte midlertidig sted å bo pga solgt huset sitt og et par til. Valget falt på par med barn, der den ene var ufør. Vi håpet på at folk med barn var stabile og ikke flyttet så ofte. De så relativt utradisjonelle ut, så hadde ikke blitt overrasket over om de hadde fått avslag en del andre steder. De ble i alle årene vi leide ut, så det gikk fint for oss.
|
|
|
#3 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieHvorfor er det ille? jeg er ikke rassist eller har fremmedfrykt. Jeg har mange venner med forskjellige religioner, og kulturvaner uten at jeg syns det er noe annet enn spennende.
2003-2008 Sist redigert av SpetakkelRandi : 19-06-11 kl 15:41. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieog ja, jeg mener det er en rett som privat boligeier å velge ut hvem man ønsker å leie ut til, særlig hvis man bor i boligen selv.
|
|
|
#5 |
|
Magisk
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diskriminering ved boligutleie
Det var fordomsfullt, ja!
|
|
|
#6 |
|
Magisk
Sv: Diskriminering ved boligutleieOg som alenemor fra krisesenter er jeg veldig glad for at ikke alle tenker som noen i denne tråden. Mange kvinner lever med trusler etter et brudd, det gjorde jeg og, men for de aller fleste går det bra. Voldelige menn holder seg som regel unna når de vet at andre er i nærheten, i tillegg til faren for å få politiet etter seg. Selvfølgelig skjer det at de gjør alvor av trusler, men de fleste gjør det for å skremme.
|
|
|
#7 |
|
Deltidsmamma
|
Hvis det hadde vært ekstreme kristne hun hadde opplevd, hadde det jo vært det hun hadde vært skeptisk til, da vettu |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Magisk
Hun skulle bodd i bibelbeltet hvor jeg vokste opp. Her snakker vi ekstremt kristne, ja.
|
|
|
#9 |
|
Metallica!!
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieAltså jeg skjønner fint hva SR snakker om, jeg har hatt noen hos meg på jobb som hadde store problemer med å tilpasse seg fordi jeg var kvinnelig sjef og det kunne ikke vedkommende forholde seg til. Han skulle ikke bli snakket til av meg, ikke ta ordre, ikke snakke til eller med de andre damene på jobb etc etc, det er veldig slitsomt å forholde seg til. Men det er jo ekstreme tilfeller da, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det er de ekstreme tilfellene av de fleste forhold man ikke har så lyst å måtte forholde seg til. I alle fall ikke i sitt eget hus.
|
|
|
#10 |
|
Deltidsmamma
|
Det tror jeg faktisk kan være ekstreme kristne, fordi du er preget av det. Jeg har mange kristne venner og familie, og er ikke skeptisk i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Diskriminering ved boligutleieNå er det jo slik at kommunen og boligbyggelag har utleie også, så jeg mener at folk selv får bestemme hvem de vil ha i hus. Noen vil ha ditt og noen datt. Personlig ville jeg brydd meg mest om kjemi, referanser og ingen festing. Så får de være gule, blå, alene, røykende (ute) med hund for alt jeg bryr meg.
|
|
|
#12 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Diskriminering ved boligutleieJa, og hvis de skal lage eksotisk mat må jeg få smake.
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieHadde jeg ikke kunne få velge hvem som skulle bo i huset mitt så hadde jeg ikke leid ut, enkelt og greit. Når man selv bor i samme hus vil man helst ha noe som man ikke risikerer brenner hele greia ned, eller er narkomane og lar speøytespissene flyte eller har så mye fester at verken en selv, ungene eller naboene får sove. Man vi heller ikke ha en som uttrykker frykt for at mannen skal drepe henne. Trist, men veldig sant.
|
|
|
#15 |
|
heimføing
|
Ble litt nysgjerrig nå - gikk det like greit når han skulle leie alene, uten norsk kone?
Jeg har vært over ti år på leiemarkedet, som leietaker, og jeg har alltid hatt annonse selv når jeg har søkt etter leilighet. Jeg lærte fort at de fleste utleiere aldri annonserer med ledig leilighet for de vil ikke ha femti henvendelser.
Vel. Mange leietakere med kommunal garanti er helt ok. Men så har vi dessverre de som gjør at man skyr hele gruppen. Ja, kommunen betaler. Men så risikerer man å få folk med lav bo-evne rett og slett, som kanskje ødelegger leiligheten. Ja, man får det nok erstattet av kommunen, men det krever at man dokumenterer og legger inn krav osv. Som utleier orker man ikke slikt styr, så man skyr unna hele gruppen "kommunale leietakere". Man vil leie ut og ha det enklest mulig, dvs at husleien kommer når den skal, og at leiligheten er i samme stand når leietakeren flytter ut igjen.
Ja, det er i grunnen litt sant. Å være røyker gjør det vanskelig å få leid, jeg merket det selv siden jeg røkte på den tiden jeg var på leiemarkedet.
Jepp. Hvis man ikke selv kan leie ut til hvem man vil, så er alternativet rett og slett å la være å leie ut. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Tittel og tittel....
|
Vi flyttet i mai i fjor, og han bodde der vi bodde sammen(studentleilighet) til august, og fram til nå har han bodd litt her og der og hos venner, så nei det har jo ikke vært like enkelt.
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Asså - låne ut bilen??? Det er noe helt annet altså. Man låner IKKE UT BILEN SIN! |
|
|
|
#19 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Joda, man kan vri det denne veien også, og si at de som leier ut diskriminerer. Jeg er helt sikker på at de fleste som vi har måttet si nei til her, har en eller annen grunn de kunne sagt at vi sikkert diskriminerte på. Det være seg husdyr, røyking, singel, unge, gamle, etc. Sikkert noen som kunne antatt at de ble valgt bort pga klær også...
Hvordan mener du at det skal foregår da? Her kommer det flere ti-talls mennesker på visning, og vi har ikke plass til alle. Hvordan skal vi da velge ut hvem?
Jeg synes det blir for enkelt å dra det rasistkortet. Jeg har inntrykk av at man uansett blir dømt i situasjoner hvor man må¨velge blant flere mennesker, og det er en eller flere muslimer eller andre med annen religion i gruppa, og man ikke velger denne. Man skal liksom få dårlig samvittighet for å ikke ha valgt denne personen, selv om man faktisk ikke la religionsforskjellen til grunn for valget.
Vi har røykeforbud i sokkelen, men vi spør ikke folk om de røyker, og vi utelukker ikke folk pga røyking. De får bare beskjed om at om de røyker, så må de gå ut. Ikke møtt motstand på det hittil, og vi har hatt noen røykere boende her.
|
|
|
#20 |
|
Ekvilist
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieDet er forskjell på røyking og hundehold sammenlignet med etnisitet og religiøs overbevisning, SpetakkelRandi. Jeg synes den type sammenligning blir helt søkt.
|
![]() |
|
|