|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg mener konsekvensen av en legetabbe bør være ulik, ut fra hva som har skjedd. Og det er den vel også. Er det sykehusets rutiner eller nivå som er for dårlig så er det naturlig med en annen konsekvens av dette enn om legen er dritings. Uansett mener jeg at når det skjer noe fullstendig uforutsett ved sykehusene så er en granskning en selvfølge, og det er en enda større selvfølge at de pårørende får fullt innsyn i en slik granskning. De bør ha en soleklar rett til å sette seg inn i alle fakta etter eget ønske. |
|
|
|
#2 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg synes det er vanskelig å si/mene noe om denne saken, annet enn at det var tragisk at det skjedde. På den annen side kan jeg ikke kan fatte og begripe at man på død og liv "må" la gravide gå så lenge over terminen, hvis forskning viser at dette kan være en risiko...
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusAngående overtid så varierer det jo noe. Jeg har time til igangsetting på termindatoen. (Så får vi se om de lever opp til avtalen da. :engstelig: ) |
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Sv: Fødselstabbe på AhusAsfyksier på store, fine terminbarn er jo det verste som finnes nesten. Alles skrekk. Man venter på en frisk, fin baby og så kommer det ut en som er livløs, mer eller mindre uventet. Det skjer heldigvis ikke så ofte. Alle som driver med fødselshjelp vet at det der er ikke enkelt. Når man går tilbake, hender det at man i etterpåklokskapens lys kanskje kunne ha skjønt noe underveis. Men det finnes dessverre ingen registreringer som er 100%. Med de overvåkningsmulighetene vi har idag, vil vi fortsatt ha enkelte uventet dårlige barn.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusVeldig bra, Katta! |
|
|
|
#6 |
|
Rockesøster
|
Sv: Fødselstabbe på AhusUtrolig flott redergjort, Katta. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fødselstabbe på Ahus
Det er kanskje tidenes understatement.
|
|
|
#8 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: Fødselstabbe på AhusKatta beskrev det veldig bra.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusMen er det noen saklig grunn for at pårørende ikke får tilgang på all informasjon? |
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusVeldig bra innlegg, Katta. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Rockesøster
|
Nå tar jeg forbehold om at jeg ikke har lest saken helt og fullt, men slike granskninger ufattelig omstendige prosesser med et utall av mennesker involvert. Når det foreligger en endelig konklusjon får pårørende vite, men ikke før, ettersom halvferdige rapporter er en kilde til flere spørsmål enn svar. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Søt og rar
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJeg tror mangelfull informasjon og svikt i omsorg og ivaretaking etter alvorlige utfall ofte er det som fører saker til media, kanskje snarere enn hvilke feil som evt. har blitt gjort underveis.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Det tror jeg også. Det er mange ting fra den gangen jeg fikk enern som jeg faktisk ikke har skjønt før jeg kom på fp mange år seinere. Det er synd, for den eneste komplikasjonen da jeg skulle ha toern var igrunnen panikkangst så det holdt - fordi jeg ikke ante hva som skjedde rundt meg. For noen av oss så er jo kunnskap ekstremt beroligende. En bedre måte å takle den biten på hadde kanskje kunnet avhjelpe mye for flere. |
|
|
|
#14 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man får vel tilgang på all informasjon som er relevant?
|
|
|
#15 |
|
Søt og rar
|
Tja.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sist redigert av m^2 : 11-12-12 kl 21:21. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Jeg husker første gangen jeg leste journalen til Lillemann godt og grundig. Ene sykepleieren spurte meg i ettertid om det gjorde vondt å lese den...
|
|
|
#18 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Fødselstabbe på AhusDet er nok endel helsepersonell som uten tvil kunne vært bedre på informasjon. Jeg vet ikke hvor mye man har om det under utdanning, men jeg opplevde det egentlig både når jeg fikk storebror og når jeg fikk lillebror. Nå var det ikke så veldig graverende ting, men bl.a ble jeg faktisk ikke informert om at lillebror var innlagt på nyfødt intensiv det første døgnet. Det fikk jeg vite når helsesøster var på hjemmebesøk. Jeg er ikke så veldig spørrende av meg når det gjelder slike ting, så jeg er egentlig litt avhengig av at leger/sykepleiere informerer.
|
|
|
|
#19 |
|
heimføing
|
Men da synes jeg at jeg må få informasjon om hvorfor jeg ikke får noen informasjon, for å si det sånn. Det kan jeg nok slå meg til ro med og dermed la være å løpe til avisene i ventetiden.
Det tror jeg også. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Fødselstabbe på AhusJournalen fremstår som ufølsom - det var en god formulering. For eksempel ser vi stadig at folk er forbannet fordi det står i fødselsjournalen "kom inn med fine rier og 4 cm åpning". Men - fødselen er jo ikke i gang før med såpass åpning og rier. Ergo - man kan ha hatt et helvetes lurveleven før dette, men fødsel er det jo ikke. Subjektiv opplevelse vil være at journalen er full av tøv, mens fra fødeteknisk hold kan det jo stemme på en prikk. |
|
![]() |
|
|