|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Romfolkets situasjon
Hva forventer nordmenn av tilrettelegging? Blir nordmenn arrestert i utlandet skrikes det om at det forventes gode sanitære forhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Romfolkets situasjonLille Trille, du.
![]() |
#44 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Å. Jeg trodde det var med vilje, jeg. Jeg tok det i hvert fall ikke ille opp.
![]() |
#45 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonInteressant å lese det du skriver, Hatti, du har mye kunnskap om emnet, noe jeg har manglet og som er grunne til at jeg ikke vil delta i diskusjoner her eller IRL. Det overrasker meg at folk kan mene så mye uten helt å ha peiling. Å bli møtt med kommentarer om at romfolket har valgt sin skjebne når de forlanger å være reisende og ikke slå rot, opprører meg. Jeg synes det er helt forferdelig hvordan disse menneskene blir møtt, og det gjør meg veldig trist at vi ikke er det spor bedre i Norge. Rike og liksom-opplyste som vi er.
![]() |
#46 |
kamerat
|
![]() |
#47 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Romfolkets situasjonRomfolket har jo alltid kommet hit nord når sommeren kommer, jeg synes dette har tatt voldsomt av og mener pressen og agurktiden bør ta en stor del av skylda for hvor stort dette problemet plutselig er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg vet ikke mye om romfolk, men etter å ha reist i Romania noen ganger har jeg blitt eksponert for forholdene de lever under der og hørt hvordan de omtales og sett hvordan de blir behandlet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg er som Ramses, jeg kan lite om dette emnet og velger derfor ikke å synse for høylydt. Jeg setter derfor stor pris på innleggene dine, Hattifnatten - de er til opplysning og til ettertanke, og interessante.
![]() |
#50 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg kjenner jeg synes det er vanskelig å mene noe. Jeg har null problemer med å forstå at om man er fattig og har det trasig, så søker man lykken der hvor det er melk og honning. Og det er det jo i Norge. Samtidig så har jeg heller ikke problemer med å forstå at de som får dette tett innpå seg reagerer. Vi har en stor, fin slette som nærmeste nabo. Jeg hadde garantert ikke likt om den ble bebodd av folk i spikertelt som forsøplet og tigget på dørene, helt uavhengig av situasjonen deres. "Not in my back yard" er noe som de fleste kan relatere seg til...
![]() |
#51 |
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonAng. å "løse" problemer med romfolk så forsøkte jo Frankrike seg med masseutsendelse for noen år siden. Det førte til en ganske kritisk situasjon i EU-systemet fordi det så til de grader gikk på tvers av verdier EU er tuftet på.http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3811415.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
Akkurat i forhold til dette spørsmålet er det viktig med dialog. "Vil ha det sånn" kan det ligge mye i. Hvis man blir sett på som mindreverdig av samfunnet rundt seg så er det kanskje bedre å holde seg sammen med "sine". Hva er et livsmønster som er nedarvet og hvor man ikke ser andre muligheter og hva er "selvvsagt"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Erfaren nok
|
Det er ikke rart i det hele tatt! Og jeg har ikke påstått det heller?
![]() |
#54 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Romfolkets situasjonJeg har ikke løsningen på problemet (overrasket nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Jeg glemmer ikke da vi var på ferie i Romania for endel år siden. Den verste ferien jeg noensinne har hatt av flere årsaker. Vi dro b.la inn til en større by et godt stykke unna turismen. Etter det klarte jeg ikke nyte ferien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
Jeg synes ikke naboene på Årvoll er lite rause. Jeg har stor forståelse for at det er ubehagelig å plutselig ha en campingplass i nabolaget. Nå har jeg oppfattet det som at naboene på Årvoll mest av alt reagerte på at de ble invitert dit og oppfattet invitasjonen som en slags hevn fra den ene tomteeieren som de lenge hadde vært i konflikt med. Det hevdes at romfolket ble brukt som spillbrikker i en konflikt (dette er noe jeg har lest og ikke kan bekrefte). Naboene sier at romfolket i seg selv ikke har plaget dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Romfolkets situasjonMen, hva er det riktige å gjøre da?
![]() |
#58 |
|
Hvor "er" de? Romfolk har sjeldent noe "hjem". Sendes de "hjem" så sendes de på gata i et skakkjørt land. De har ikke noe hus eller noen by som venter. Noen har det, men mange har levd som reisende i generasjoner og har ingen ting å bli sendt "hjem" til. Hvilket statsborgerskap de har er gjerne tilfeldig i forhold til hvor de tilfeldigvis er registrert. At vi har få romfolk i Norge kommer delvis av at vi hadde noen temmelig groteske lover mot at de av rasistiske årsaker ikke fikk adgang til riket. Fra tyvetallet og fram til 1956 hadde ikke romfolk adgang til Norge, basert på at de var romfolk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Erfaren nok
|
Ja, klart det er fordommer, og det er nok mange uutnyttede ressurser. Men vet vi at det er det de ønsker, å bli registert, få jobb og være i et system som arbeidstaker? Det kan jo umulig være like enkelt å få jobb når man reiser rundt med hele familien over korte perioder?
![]() |
#60 |
|
Amnesty skriver dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|