Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomen

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-12, 16:04   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trygg Trafikk ber foreldre om å låne ut den nyaste bilen til ungdomen

Dessuten, om jeg mistenkte at min 18 år gamle sønn kjørte som en idiot og risikerte både sitt eget og andres liv ville jeg ikke sendt han ut i noen av mine biler. Da måtte han godtatt å ha meg som passasjer en stund til.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 17:40   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Dessuten, om jeg mistenkte at min 18 år gamle sønn kjørte som en idiot og risikerte både sitt eget og andres liv ville jeg ikke sendt han ut i noen av mine biler. Da måtte han godtatt å ha meg som passasjer en stund til.

Det er ikke nødvendig å kjøre som en idiot. Jeg klare å kjøre min fars veldig stødige og helt nye Volvo rett ut i ødemarken da jeg var 19, fordi jeg var for urutinert til å skjønne at det var glattere på landeveien enn på motorveien og kom for fort inn i en sving. Det var absolutt ikke snakk om idioti eller villmannskjøring. Det var kun et spørsmål om feilvurdering, grunnet manglende erfaring.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 17:44   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke nødvendig å kjøre som en idiot. Jeg klare å kjøre min fars veldig stødige og helt nye Volvo rett ut i ødemarken da jeg var 19, fordi jeg var for urutinert til å skjønne at det var glattere på landeveien enn på motorveien og kom for fort inn i en sving. Det var absolutt ikke snakk om idioti eller villmannskjøring. Det var kun et spørsmål om feilvurdering, grunnet manglende erfaring.

Nemlig, det skrev jeg om litt tidlige i tråden.

-Pippi
Gammel 31-08-12, 19:39   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det en selvfølge at barna mine har en trygg bil når de skal ut og kjøre. Vi har to trygge biler.

Gammel 01-09-12, 23:23   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en ti år gammel bil nå, og jeg kommer sannsynligvis til å ha en atten år gammel bil når mitt neste barn tar lappen. :realist:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 08:25   #6
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg har en ti år gammel bil nå, og jeg kommer sannsynligvis til å ha en atten år gammel bil når mitt neste barn tar lappen. :realist:

Jeg er realist sammen med deg, bare at min bil er enda eldre. Tipper ungene må holde seg med bil sjøl når den tid kommer.

Gammel 04-09-12, 08:09   #7
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Mye av skylden må ungdommene selv ta når de på liv og død skal ha en gammal, trimmet, usikker BMW. Ungdomsbil altså...

Det finnes billige skuddsikre biler. Renault Laguna f.o.m. år 2001 f eks. Saab 9-3 fra samme tiden fås også billig etterhvert.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-12, 08:19   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma tenkte som Trygg Trafikk. 2 uker etter at jeg fikk lappen kjøpte hun splitter ny bil og beholdt ikke den gamle. Selv som tenåring var jeg alltid veldig ansvarlig, så jeg tror hun anså muligheten for at jeg skulle drive "tullingkjøring" som svært liten, og det hadde hun rett i.

Det gikk 3 uker før jeg klarte å rygge i stykker hele forskjermen (ja, jeg RYGGET i stykker forskjermen). Det kosta masse penger, men mamma priste seg bare lykkelig over at ingen ble skadet. Men vi har aldri hatt noe nært forhold til bilen vår i vår familie.

Gammel 04-09-12, 08:34   #9
Left
Passiv

Standard

Antar at min da 18-åring kommer til å skaffe seg bil selv. Han er en relativt nøktern ung herremann, som hyler tydelig fra baksetet om jeg beveger meg en millimeter over fartsgrensa, slik at jeg regner med han ikke blir den nye fartsbølla i Aurskogs skoger når den tiden kommer. Skaffer han seg bil, skal den være i forskriftsmessig god stand, og så tenker jeg at det går bra så lenge han kjører med vett og forstand.

Svar med sitat
Gammel 12-04-14, 15:19   #10
Haugen76
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2014
Haugen76 har et hav av muligheter foran seg
Standard

veldig fornuftig men mange foreldre, selv de som har råd for noe nyere og sikrere, kjøper gamle bil for uarferne tenåringer som er mest utsatt for risiko desverre.

Haugen76 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 07:49   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette synes jeg var tullete greier. Det kommer da an på hva slags bil det er om den eldste bilen er trygg nok eller ikke.

Vi skal i disse dager selge en Volvo stasjonsvogn som er 14 år gammel. Den kjører vi rundt i til daglig med unger og alt og føler oss ikke mindre trygge enn vi har gjort tidligere. Så lenge den er i god, teknisk stand tenker jeg en ungdom kan ha mye glede og trygghet av den bilen i enda noen år. Mye mer enn i en eller annen liten, lett bil av nyere dato.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 09:33   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi skal i disse dager selge en Volvo stasjonsvogn som er 14 år gammel. Den kjører vi rundt i til daglig med unger og alt og føler oss ikke mindre trygge enn vi har gjort tidligere. Så lenge den er i god, teknisk stand tenker jeg en ungdom kan ha mye glede og trygghet av den bilen i enda noen år. Mye mer enn i en eller annen liten, lett bil av nyere dato.

Jeg hadde ikke hatt skrupler med å plassere 18-åringen bak rattet på en 14 år gammel Volvo stasjonsvogn. Virkelig ikke. (Sånn utover det faktum at tanken på ungene mine bak rattet på en bil skremmer vettet av meg. Punktum. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 10:42   #13
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Å låne ut bilen er kanskje mer forebyggende enn å servere en ungdom en egen ny sikker bil.

De er forhåpentligvis litt forsiktige med mammas bil, ja.
(Husker forresten svogern var nøye med å fjerne barnesetet når han skulle ut og råne i bilen til svigers. Barnesete baki var visst dødsflaut).

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 15:29   #14
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja det et hvordan bilen brukes som er hovedproblemet. Jeg er ganske sikker på at en attenåring i et panserverk av en pappasponset BMW med knallsterk motor er i større risiko enn attenåringen som har fått låne oldefars "mann med hatt-bil".

Jammen det er da ikkje snakk om BMW nødvendigvis her? Du drar jo fram eit ytterpunkt. BMW er ikkje meir trygg enn andre bilar? Dei er jo håplause på glatta f.eks (har hatt BMW)

Gammel 31-08-12, 15:59   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

At det er fart og idiotkjøring som forklarer at gutter i alderen under 22 år er mest utsatt er det vel ingen tvil om. At de fleste ulykkene blant denne gruppen skjer i helgene er heller ingen tilfeldighet. Holdninger betyr mye.
Det et alt for mange som bruker bilen som leketøy.

Men er det en grunn til å sende de ut i 20 år gamle biler i stedet for nyere og sikrere biler? (Uten at det betyr sprek sportsbil eller SUV.)

Jeg øvelseskjører for tiden med min 16 år gamle gutt, og jeg sørger for at han vet nøyaktig hvordan og hvorfor ulykker kan skje i ulike situasjoner.
Jeg henter også opp bilder og videoer fra ulykker hvor ungdommer er representert og snakker med han om situasjonen rundt dette. Viser intervjuer med ungdommer som er skadd for livet og håper han skjønner hvor alvorlige konsekvensene kan bli (både for han og andre). Snakker om hvordan han ville hatt det dersom han var skyld i en annen persons død eller funskjonshemming.

Og så er jeg litt takknemlig for at veiene vi kjører på til vanlig er i typisk by- og tettbebygde strøk, altså steder som ikke innbyr til idiotkjøring i samme grad som landeveiskjøring gjør. Her vil det i det minste være fysisk hinder mellom kjørebanene der hvor farten kan bli høy. (Uten at det betyr at det er formildende, dette tenker jeg bare stille i mitt eget hode.)
Selv om ulykkene skjer her også er det svært sjelden dødsulykker forekommer, det er nok fordi det statistisk sett er relativt liten risiko for møteulykker.

-Pippi
Gammel 04-09-12, 08:11   #16
vestlandsfanden
Superaktiv

Medlem siden: Aug 2010
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Mye av skylden må ungdommene selv ta når de på liv og død skal ha en gammal, trimmet, usikker BMW. Ungdomsbil altså...

Det finnes billige skuddsikre biler. Renault Laguna f.o.m. år 2001 f eks. Saab 9-3 fra samme tiden fås også billig etterhvert.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.