Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

35-timersuke for barnefamilier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 13:08   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 35-timersuke for barnefamilier

Hvorfor trenger småbarnsforeldre en ekstra ferieuke på lik linje med de over 60 år?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:10   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvorfor trenger småbarnsforeldre en ekstra ferieuke på lik linje med de over 60 år?

For å ta seg av barna sine når det er planleggingsdager, skoleferier osv. Ganske innlysende spør du meg, at det er like viktig som at de over 60+ kan ta seg en uke ekstra i syden.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:13   #3
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

For å ta seg av barna sine når det er planleggingsdager, skoleferier osv. Ganske innlysende spør du meg, at det er like viktig som at de over 60+ kan ta seg en uke ekstra i syden.

Jeg er ikke enig med deg, men det er greit nok, vi trenger ikke å diskutere at vi ikke er enige.

Gammel 15-10-12, 13:13   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke enig med deg, men det er greit nok, vi trenger ikke å diskutere at vi ikke er enige.

Nei, det er lov å være uenig.

Gammel 15-10-12, 13:20   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder de over 60 - så er det vel ikke fordi de har det så travelt.

Men mange av de kan være slitne på tampen av et langt arbeidsliv, og en uke ekstra ferie kan være et av godene som gjør det attraktivt å fortsatt stå i jobb.

Gammel 15-10-12, 13:44   #6
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Velger å ikke ha noen formening da jeg har 35,5-timersuke nå med 100% stilling. MEN.....det er jo kun fordi jeg jobber turnus.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 14:01   #7
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For vår del hadde det vært mer nytte i om alle fritidsaktiviteter kunne blitt lagt til SFO-tiden. Da kunne vi komt hjem spist middag gjort lekser og kost oss. I stedet for å komme hjem stresse på med middag og lekser og løpe videre til aktiviteter.

Gammel 15-10-12, 14:07   #8
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

For vår del hadde det vært mer nytte i om alle fritidsaktiviteter kunne blitt lagt til SFO-tiden. Da kunne vi komt hjem spist middag gjort lekser og kost oss. I stedet for å komme hjem stresse på med middag og lekser og løpe videre til aktiviteter.

Ofte må vi spise middag til kvelds for å i det hele tatt rekke middag.

Gammel 15-10-12, 14:40   #9
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt enig med Lisa og synes dette er helt tullete. Det vokser opp en hel generesjon i sør-europa nå der arbeidsledigheten nærmer seg femti prosent for unge og der velferdsstaten må kutte kraftig kraftig ned. Og så ønsker vi oss kortere arbeidsdag for å unngå stress med fritidsaktiviteter og middagslaging etter jobb. Synes det er vilt.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:02   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg er helt enig med Lisa og synes dette er helt tullete. Det vokser opp en hel generesjon i sør-europa nå der arbeidsledigheten nærmer seg femti prosent for unge og der velferdsstaten må kutte kraftig kraftig ned. Og så ønsker vi oss kortere arbeidsdag for å unngå stress med fritidsaktiviteter og middagslaging etter jobb. Synes det er vilt.

Vi er så utrlig priviligerte her i Norge. Men fornøyde er vi aldri.

Gammel 15-10-12, 15:03   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Applaus Lisa, helt enig, men får ikke prikket deg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 16:28   #12
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Dulter på Lisa. Helt enig.

Gammel 15-10-12, 15:38   #13
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men altså.. her i artikkelen er det jo ikke 6 timers arbeidsdag som er forslaget, men 35 timers uke.
Jeg har 40 timers uke, men for at ting skal gå rundt i heimen, så har jeg nå gått ned til 37,5 og jeg merker veldig godt at en halvtime ekstra hver dag gjør hverdagen mye lettere.

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:41   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også enig med Lisa.
Vi kan virkelig ikke begi oss innpå noe slik.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 16:11   #15
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det er da ikke 6 timers dag det handler om, men 35 timer i uka for begge småbarnsforeldre. Ingen tvil om at vi priviligerte og har det godt selv i full jobb. Men det er da en del, særlig kvinner, som velger å jobbe redusert noen år mens de har småbarn. Andre familier velger Au-pair til avlastning. Og vi har kontantstøtte, som for mange er uaktuelt alternativ. Eller virker motsatt, mødre jobber mindre. Forslaget skal være tiltak for at flere skal starte i 100% stilling, og forbli der. Og at fedre også rammes. Selv om jeg helt klart ser bedriftsøkonomiske problemer. Det pekes på en god del her, med dagens ordninger.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8164668
http://ledernett.no/Nyheter/Siste-ny...l-aa-jobbe-mer

Vi må vel forvente at det kommer en diskusjon om de godene vi allerede har. Inkludert barnetrygd.

Og noen mener kvinner blir syke av 100% stilling og oppfordres til å jobbe mindre.
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7861055

Sist redigert av Lavender : 15-10-12 kl 16:17.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:54   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ofte må vi spise middag til kvelds for å i det hele tatt rekke middag.

Da slår det meg at du kanskje har for mange barn og/eller for mange fritidsaktiviteter og at det strengt tatt ikke er staten sitt problem at dere av og til spiser middag til kvelds.
Jeg gjør det for øvrig ofte selv også.

Ellers er jeg fullstendig enig med Lisa.

Sist redigert av rine : 15-10-12 kl 20:16.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 18:28   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Da slår det meg at du kanskje har for mange barn og/eller for mange fritidsaktiviteter og at dette strengt tatt ikke er staten sitt problem at dere av og til spiser middag til kveld.
Jeg gjør det for øvrig ofte selv også.

Jeg kjenner til flere par som har fått flere barn enn de strengt talt klarer å "følge" opp, og blir helt avhengig av foreldre og andre for å få kabalen til å gå opp når det gjelder tidsklemme og slike ting. Jeg klarer ikke å synes at det er statens problem at familieplanleggingen slo feil.

Gammel 15-10-12, 22:59   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner til flere par som har fått flere barn enn de strengt talt klarer å "følge" opp, og blir helt avhengig av foreldre og andre for å få kabalen til å gå opp når det gjelder tidsklemme og slike ting. Jeg klarer ikke å synes at det er statens problem at familieplanleggingen slo feil.

Hvor mange barn bør man minimum ha for at det skal være ok, eller tillatt, å ha noen tanker og meninger om samfunnet man lever i, da? Hvis man ikke får barnehageplass i umiddelbar nærhet, men må pendle og bruke store deler av morgenen samt ettmiddagen på dette, og man har kanskje bare denne ene ungen, burde man ikke fått barn, da? Man har jo ingen garantier for hvor knirkefri fremtiden vil bli, om man i det hele tatt vil ha jobben man har nå om fem år, og alt er i det hele tatt ganske usikkert, så man burde strengt tatt avstå fra å reprodusere i det hele tatt skal man følge den tankegangen. Skal man planlegge Livet må det ikke være særlig mange fartsdumper på veien, ikke hvis man skal ha rett til å si eller mene noe, hvert fall.

Jeg blir ganske oppgitt over disse seg-selv-å-takke-holdningene som ofte regjerer. Å kalle flere barn enn "normalen" "familieplanlegging som slo feil" provoserer meg kraftig, og jeg synes det sier en del om mennesket som sier det samt evnen de har til refleksjon over utviklingen i samfunnet.

Gammel 15-10-12, 23:10   #19
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

og jeg synes det sier en del om mennesket som sier det samt evnen de har til refleksjon over utviklingen i samfunnet.

Deg om det.

Jeg sier bare noe om et par familier jeg vet om, som også ikke hadde valgt det samme en gang til. Folk må jo få så mange barn man vil, men jeg synes det er ugreit at besteforeldre nærmest blir tvunget til å ta seg av barnebarna sine fordi barna skal slippe SFO feks. Her snakker vi forøvrig ikke om folk som ikke har fått barnehageplass, de jobber begge, har ikke pendlerproblemer. Det ble bare veldig mye mer slitsomt enn de hadde tenkt. Jeg synes ikke man kan forvente at besteforeldre eller andre skal stille opp.

Gammel 15-10-12, 23:20   #20
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvor mange barn bør man minimum ha for at det skal være ok, eller tillatt, å ha noen tanker og meninger om samfunnet man lever i, da? Hvis man ikke får barnehageplass i umiddelbar nærhet, men må pendle og bruke store deler av morgenen samt ettmiddagen på dette, og man har kanskje bare denne ene ungen, burde man ikke fått barn, da? Man har jo ingen garantier for hvor knirkefri fremtiden vil bli, om man i det hele tatt vil ha jobben man har nå om fem år, og alt er i det hele tatt ganske usikkert, så man burde strengt tatt avstå fra å reprodusere i det hele tatt skal man følge den tankegangen. Skal man planlegge Livet må det ikke være særlig mange fartsdumper på veien, ikke hvis man skal ha rett til å si eller mene noe, hvert fall.

Jeg blir ganske oppgitt over disse seg-selv-å-takke-holdningene som ofte regjerer. Å kalle flere barn enn "normalen" "familieplanlegging som slo feil" provoserer meg kraftig, og jeg synes det sier en del om mennesket som sier det samt evnen de har til refleksjon over utviklingen i samfunnet.

Samfunnet trenger barn, så strengt tatt bør vi bare applaudere de som trekker opp snittet. Men, det sagt, så er det jo faktisk et foreldreansvar å klare å ta seg av egne barn, og noen av oss setter grensen ved det antallet vi selv mener vi klarer å følge opp. Også utenfor de rammene som legges av det offentlige i form av barnehage, SFO og eventuelle velferdsordninger.

At det finnes familier med for mange barn i forhold til foreldrenes kapasitet er vel ikke noen nyhet, egentlig, men antallet kan like gjerne være 2 som 5.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.