Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-13, 18:25   #41
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Merd?

Jeg har alltid visst at salma er oppdrett og jeg syns den er god. Jeg tenker mer miljøhensyn i denne tråden enn smak.

Kan oversettes med "bur i vann".

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 18:31   #42
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Merd?

Jeg har alltid visst at salma er oppdrett og jeg syns den er god. Jeg tenker mer miljøhensyn i denne tråden enn smak.

Ja. Jeg er ikke ærlig overrasket over at en gourmetkokk ikke vil ta i oppdrettsfisk.

Gammel 07-02-13, 18:38   #43
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker mer miljøhensyn i denne tråden enn smak.

Miljøhensyn er vanskelig, fordi det er mange hensyn. Jeg reagerte på listen til Grønn hverdag. Kongekrabbe er helt sikkert bærekraftig, men den er også et skadedyr og det er har i mange år vært diskutert om den skal utryddes i Norge, for den er ikke en naturlig del av den norske faunaen. F.eks her:

http://www.imr.no/filarkiv/2012/03/k...abbe.pdf/nb-no

Under økosystemeffekter.

Jeg er veldig glad i både Salma og de andre Salmavariantene, og syns de er helt på høyde med villaks. Villaks kan være så mangt. Det man fisker i elvene ut på høsten, er ofte utsultet fisk, for laksen spiser ikke når den skal gyte. Og mesteparten dør også etter gytingen.

Gammel 07-02-13, 18:46   #44
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jo generelt det er litt tøysete (tabloid) å single ut ett produkt på den måten – skal man være skeptisk, er det vel til oppdrettsfisk over hele fjøla. Jeg hører gjerne fornuftige argumenter om skadevirkninger og evt. problemer med næringsinnhold, men sånn Nå Må Vi Slutte Med Salma, Vondt Er Det Også! blir jeg litt fnisete av.

Villaks er vel en rimelig begrenset ressurs?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 19:07   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toffskij, jeg oppfattet det hovedsaklig som et angrep på oppdrettslaks, og en påstand om at salma ikke er bedre enn annen oppdrettslaks.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 19:18   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salmalaksen skiller seg hovedsakelig fra annen oppdrettslaks pga slaktemetoden, som er mye mer skånsom.

Men jeg syns dette er verdt å merke seg:

Sitat:

Oppdrettslaksen er det norske husdyret som bruker minst medisiner.

Havbruksforskning har fått til veldig mye (på relativt lite ressurser, om man sammenligner med landbruk) mtp medisinering, for og miljø. Medisinbruken er redusert til nesten ingenting.

Både etisk og miljømessig er jeg langt, langt mer skeptisk til kylling.

Gammel 07-02-13, 19:31   #47
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg syns dette er verdt å merke seg:

Havbruksforskning har fått til veldig mye (på relativt lite ressurser, om man sammenligner med landbruk) mtp medisinering, for og miljø. Medisinbruken er redusert til nesten ingenting.

Er det? Bruker de ikke tonn på tonn av lusemiddel da?

Ellers er jeg uenig i at salmalaks er totalt blottet for næringsverdi, for det er den da vitterlig ikke. Selv om de er svømmende grønnsaker fettsyremessig, dessverre, omega-3 fettsyrene er ikke lange nok fordi fisken får fettsyrene sine fra vegetabilsk for og ikke alger (produserer EPA og DHA, de marine fettsyrene) som villfisk.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 19:37   #48
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å svare på overskriften, så skryter derimot Eivind Hellstrøm og Ingrid Espelid Hovig den opp i skyene. Jeg leste kokebok om livrettene deres i går faktisk og la merke til dette.

Det er sikkert ikke bare roser og solskinn å være oppdrettslaks, for all del, men dette var da litt voldsomt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 19:56   #49
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner derimot godt at Maaemo ikke vil bruke salma i kjøkkenet sitt, det strider selvfølgelig mot alle prinsippene deres om økologisk, kortreist mat fra små dedikerte produsenter. Og jeg er enig i at tilbudet man får av fisk i norske butikker er traurig; det er jo ganske kjipt at i de aller fleste supermarkeder er salmalaksen den beste fiskeråvaren de har. Norske butikkfiskedisker er jo jevnt over en katastrofe.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 20:58   #50
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For å svare på overskriften, så skryter derimot Eivind Hellstrøm og Ingrid Espelid Hovig den opp i skyene. Jeg leste kokebok om livrettene deres i går faktisk og la merke til dette.

Det er sikkert ikke bare roser og solskinn å være oppdrettslaks, for all del, men dette var da litt voldsomt.

Eivind Hellstrøm og Salma/Tine har en avtale. De har blant annet laget en kokebok sammen og han promoterer Salma ganske heftig. Så spesielt objektiv er han vel ikke.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:01   #51
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Er det? Bruker de ikke tonn på tonn av lusemiddel da?

Ellers er jeg uenig i at salmalaks er totalt blottet for næringsverdi, for det er den da vitterlig ikke. Selv om de er svømmende grønnsaker fettsyremessig, dessverre, omega-3 fettsyrene er ikke lange nok fordi fisken får fettsyrene sine fra vegetabilsk for og ikke alger (produserer EPA og DHA, de marine fettsyrene) som villfisk.

Det er fortsatt bruk, men mye, mye mindre enn før. Jeg kan grave litt i kveld.

Gammel 07-02-13, 21:31   #52
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Stemmer dette? Laks er jo i gruppen fet fisk, som er veldig sunt, og nesten all laks i butikken er jo oppdrettslaks. Har det blitt slik pga utvikling av nytt for? Syns nesten det burde opplyses bedre, anbefalingen er vel fet fisk et par ganger i uken, og da er jo egentlig ikke laks i den gruppen lenger?

Gammel 07-02-13, 21:36   #53
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg synest det er vanskelig å få tak i villfisk i vanlige butikker. Er det noen som vet om noen merker som er villfisk? Før hadde jeg morfar.

Skreien du får i butikkene i disse dager er villfanget, torskefilet er ofte villfanget og sei også. Ellers er steinbitfilet villfanget og sjøfrosset, dvs den du får i fiskedisken har vært frosset.

Gammel 07-02-13, 21:36   #54
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Stemmer dette? Laks er jo i gruppen fet fisk, som er veldig sunt, og nesten all laks i butikken er jo oppdrettslaks. Har det blitt slik pga utvikling av nytt for? Syns nesten det burde opplyses bedre, anbefalingen er vel fet fisk et par ganger i uken, og da er jo egentlig ikke laks i den gruppen lenger?

Jeg hørte nylig et foredrag av Harald Arnesen, han viste data på at det nesten ikke er noe igjen av de marine fettsyrene igjen i laksen vi spiser her til lands. Det har med foret å gjøre ja.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7487978

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:38   #55
Ivars_mamma

Ivars_mamma sin avatar

Standard

Hvordan vet jeg forskjell på barentshavtorsk og kysttorsk?

Jeg regner med at de mener at skreien er barnetshavtorsk, mens vanlig er kysttorsk? Skreien kommer jo fra barnetshavet, før den går inn til kysten og ned fra nord og helt til møre. Regner ikke med den blir mindre bærekraftig på veien....

Gammel 07-02-13, 21:49   #56
Ivars_mamma

Ivars_mamma sin avatar

Standard

Strøm-torsken, er det oppdrett?

Kjenner at jeg må sjekke dette litt. Jeg har antatt at den var oppdrett, men når man leser hva de skriver selv, på strømtorsk:

Sitat:

La oss være enige om at den beste torsken du kan få servert er den som ble trukket opp fra havet for noen timer siden. Rett opp fra det rene, klare vannet og direkte til sløying og filetering. Er du enig i at det er den beste torsken du kan få servert?

Det er akkurat dette som er STRØM®. Tre timer etter at fisken tas opp fra det iskalde og friske havet ligger den som en skinn og benfri filet i en pakke som holder den fersk helt fram til ditt kjøkken. Aldri frosset. Aldri utsatt for oksydering. Aldri lagt direkte på is sammen med andre varer. Aldri vært i fare for å bli behandlet feil på veien til deg.

Ble litt usikker nå.

Gammel 07-02-13, 21:51   #57
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Jeg hørte nylig et foredrag av Harald Arnesen, han viste data på at det nesten ikke er noe igjen av de marine fettsyrene igjen i laksen vi spiser her til lands. Det har med foret å gjøre ja.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7487978

FBI testen sier ingenting om hva som var normalnivå før, da. Men klart, dette er interessant ifht kostholdsrådene. Og laks er jo blitt rimelig mat, foruten om Salma. Og begynner mange nok å spise kveite til 250,- kg så er jo den utryddningstruet i løpet av kun kort tid.

Gammel 07-02-13, 21:52   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Googlet litt, og det er visst oppdrett i saltstraumen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 21:53   #59
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Torsk som blir oppdrettet er nok i havet. Så dette kan bare være en måte å formulere seg på for å gi inntrykk av at den er vill.

Gammel 07-02-13, 22:02   #60
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Toffskij, jeg oppfattet det hovedsaklig som et angrep på oppdrettslaks, og en påstand om at salma ikke er bedre enn annen oppdrettslaks.

Slik oppfattet jeg det også:

Opprinnelig lagt inn av fra Dagbladet

I en stikkprøve på Rimi Oslo S, fant Dagbladet at en pakke med laksefilet fra Northland, merket med norsk oppdrettslaks, koster 119 kroner kiloen, mens en pakke Salmalaks koster 218 kroner kiloen, altså nesten det dobbelte. Det er det ingen grunn til, mener Maaemo-sjefen.

Sitat:

I restauranten bruker han selv bare sesongens villfisk.

- Du er ikke redd for å bli oppfattet som snobbete?

- Det er i så fall misforstått. Jeg er en fagperson som er opptatt av god mat på tallerkenen, og vi har gjort noen valg som vi står for. Dette handler ikke først og fremst om vår mat, men om hva slags fisk folk får i butikken. Akkurat som grønnsaker har fisk en sesong. Nå går det for eksempel fint an å få tak i skrei, sier Esben Holmboe Bang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.