|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtatt
"I undersøkelsen ble deltagerne spurt: «Har noen noen gang tvunget deg til ha samleie ved å bruke fysisk makt eller ved å true med å skade deg eller noen som står deg nær?» Tilsvarende spørsmål ble stilt om oralsex, analsex og fingre eller objekter i vagina eller anus."
![]() |
#2 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg mener også at det er viktig med slike undersøkelser. Men jeg ønsker klarhet i forhold til begrepsbruk i media i etterkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg skjønner hva du mener Imma. ETTER at du påpekte det, enda jeg tenker barnslig mye koffert i hverdagen. Men når du har påpekt det ser jeg jo at personer som er utsatt for seksuelle overkrep helt sikkert har en helt annerledes terskel for disse tvetydige uttrykkene enn andre. Jeg skjønner at ikke journalisten har tenkt slik, men hadde det vært meg som hadde skrevet artikkelen ville jeg ikke likt at teksten min kunne feiltolkes eller såre, og satt pris på en tilbakemelding slik at jeg kunne korrigert det uttrykket.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Jeg tar til meg denne, og vil understreke at jeg ikke mener det er tåpelig å bli lei seg om man tolker at det er upassende. Men jeg tror på ingen måte dette er noe alle som har vært utsatt for overgrep reagerer på. Det er tross alt ikke et utrykk som betyr det HI tolker det som, verken direkte eller indirekte.
![]() |
#5 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattDette blir nesten som denne:http://mobil.aftenposten.no/meninger...l#.Uw4WJNO3PFo
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det er sammenlignbart, der er det jo et bevisst ordspill.
![]() |
#7 |
Det var jo det det ikke var, og at de ble sånt oppstyr, slik jeg forstod det? Om det var med vilje, er det ikke sammenlignbart, det er jeg enig i.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
Jeg forsto det som det var med vilje, men ikke for å være slem eller for å latterliggjøre.
![]() |
#9 |
![]() |
#10 |
intro
|
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattMine tanker går litt i retning av Espen Eckbos hårløse karakter som tolker absolutt alt med den minste henvisning til hår som en fornærmelse. Han er jo så urimelig og oppfarende at det blir komisk - jeg sier ikke at det er tilfelle her, altså, men det illustrerer poenget. Ens egen bakgrunn og egne ømme punkter har jo enormt å si for hvordan man tolker omverdenen. Jeg ser det tydelig hos meg sjøl også.
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg måtte tenke lenge før jeg kom på relasjonen mellom skritt og skritt her. Jeg synes det er søkt å mene at det har noe som helst med respektløshet å gjøre. Jeg bruker jo knapt skritt om underliv heller, mens skritt som steg er et vanlig ord, og det der er et etablert uttrykk. Det blir tilsvarende å ikke kunne skrive "mørketall" i en artikkel om utlendinger av frykt for å bli tolket rasistisk.
![]() |
#12 |
Fortynnet
|
Hundre prosent enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
heimføing
|
Men det er jo voldtekt, vil jeg si. Tenker det finnes mange typer voldtekt, alt fra partner som "tvinger seg på" til overfall av fremmed mann ute på gata. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattSagt distinkt nei - mann gjennomfører likevel = voldtekt i alle definisjoner vil jeg tro. Tvilstilfellene er vel mer der man hverken har samtykket eller motsatt seg, men likevel ikke var enig.
![]() |
#16 |
Unik
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg bare lurer på en ting.
Jeg ville trodd at en del som har opplevd tabubelagte hendelser ikke ønsker å dele disse med andre, og kanskje aller minst med en fremmed i telefonen? Slik sett kan jo mørketallene være høyere enn 9,4 %. (Mulig det er drøftet i undersøkelsen, jeg har ikke lest den) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
intro
|
Enig, det høres ut som et opplegg for enorme mørketall.
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattMen Pelle, det vil jo i såfall kun gi et negativt utslag, om den som er utsatt for det ikke definerer det som voldtekt. Da vil heller ikke undersøkelsen definere det som det og tallene kan være enda høyere. Og det er jo uansett et seksuelt overgrep. Jeg tror dessverre kvinner er så vant til å bli utsatt for negative seksuelle opplevelser at man nedten ikke definerer det som overgrep. Jeg tror 90% av alle kvinner jeg kjenner har vært utsatt for negative seksuelle opplevelser, hvor menn har tatt seg til rette i større eller mindre grad.
![]() |
#20 |
Unik
![]() Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtattJeg har absolutt vært utsatt for andre uønskede seksuelle hendelser, altså, både privat og av fremmede på byen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|