Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

1 av 10 norske kvinner voldtatt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-14, 15:26   #1
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 1 av 10 norske kvinner voldtatt

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva er definisjonen av voldtekt i undersøkelsen?

"I undersøkelsen ble deltagerne spurt: «Har noen noen gang tvunget deg til ha samleie ved å bruke fysisk makt eller ved å true med å skade deg eller noen som står deg nær?» Tilsvarende spørsmål ble stilt om oralsex, analsex og fingre eller objekter i vagina eller anus."

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 15:19   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg mener også at det er viktig med slike undersøkelser. Men jeg ønsker klarhet i forhold til begrepsbruk i media i etterkant.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 15:38   #3
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener Imma. ETTER at du påpekte det, enda jeg tenker barnslig mye koffert i hverdagen. Men når du har påpekt det ser jeg jo at personer som er utsatt for seksuelle overkrep helt sikkert har en helt annerledes terskel for disse tvetydige uttrykkene enn andre. Jeg skjønner at ikke journalisten har tenkt slik, men hadde det vært meg som hadde skrevet artikkelen ville jeg ikke likt at teksten min kunne feiltolkes eller såre, og satt pris på en tilbakemelding slik at jeg kunne korrigert det uttrykket.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 16:31   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg skjønner hva du mener Imma. ETTER at du påpekte det, enda jeg tenker barnslig mye koffert i hverdagen. Men når du har påpekt det ser jeg jo at personer som er utsatt for seksuelle overkrep helt sikkert har en helt annerledes terskel for disse tvetydige uttrykkene enn andre. Jeg skjønner at ikke journalisten har tenkt slik, men hadde det vært meg som hadde skrevet artikkelen ville jeg ikke likt at teksten min kunne feiltolkes eller såre, og satt pris på en tilbakemelding slik at jeg kunne korrigert det uttrykket.

Jeg tar til meg denne, og vil understreke at jeg ikke mener det er tåpelig å bli lei seg om man tolker at det er upassende. Men jeg tror på ingen måte dette er noe alle som har vært utsatt for overgrep reagerer på. Det er tross alt ikke et utrykk som betyr det HI tolker det som, verken direkte eller indirekte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 17:32   #5
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Dette blir nesten som denne:http://mobil.aftenposten.no/meninger...l#.Uw4WJNO3PFo

Synes ikke det er respektløst, siden det nok ikke er skrevet med vilje for å provosere eller såre.

Gammel 26-02-14, 18:10   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Dette blir nesten som denne:http://mobil.aftenposten.no/meninger...l#.Uw4WJNO3PFo

Synes ikke det er respektløst, siden det nok ikke er skrevet med vilje for å provosere eller såre.

Jeg syns ikke det er sammenlignbart, der er det jo et bevisst ordspill.

Gammel 26-02-14, 23:41   #7
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns ikke det er sammenlignbart, der er det jo et bevisst ordspill.

Det var jo det det ikke var, og at de ble sånt oppstyr, slik jeg forstod det? Om det var med vilje, er det ikke sammenlignbart, det er jeg enig i.

Gammel 27-02-14, 07:25   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Det var jo det det ikke var, og at de ble sånt oppstyr, slik jeg forstod det? Om det var med vilje, er det ikke sammenlignbart, det er jeg enig i.

Jeg forsto det som det var med vilje, men ikke for å være slem eller for å latterliggjøre.

Gammel 27-02-14, 16:18   #9
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg forsto det som det var med vilje, men ikke for å være slem eller for å latterliggjøre.

I følge dem selv var det uvitenhet.

http://m.nettavisen.no/nyheter/--bek...e/3753019.html

Gammel 26-02-14, 18:48   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine tanker går litt i retning av Espen Eckbos hårløse karakter som tolker absolutt alt med den minste henvisning til hår som en fornærmelse. Han er jo så urimelig og oppfarende at det blir komisk - jeg sier ikke at det er tilfelle her, altså, men det illustrerer poenget. Ens egen bakgrunn og egne ømme punkter har jo enormt å si for hvordan man tolker omverdenen. Jeg ser det tydelig hos meg sjøl også.

Gammel 26-02-14, 18:50   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte tenke lenge før jeg kom på relasjonen mellom skritt og skritt her. Jeg synes det er søkt å mene at det har noe som helst med respektløshet å gjøre. Jeg bruker jo knapt skritt om underliv heller, mens skritt som steg er et vanlig ord, og det der er et etablert uttrykk. Det blir tilsvarende å ikke kunne skrive "mørketall" i en artikkel om utlendinger av frykt for å bli tolket rasistisk.

Gammel 26-02-14, 22:45   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg måtte tenke lenge før jeg kom på relasjonen mellom skritt og skritt her. Jeg synes det er søkt å mene at det har noe som helst med respektløshet å gjøre. Jeg bruker jo knapt skritt om underliv heller, mens skritt som steg er et vanlig ord, og det der er et etablert uttrykk. Det blir tilsvarende å ikke kunne skrive "mørketall" i en artikkel om utlendinger av frykt for å bli tolket rasistisk.

Hundre prosent enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 22:58   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I noen sammenhenger blir dette regnet som en voldtekt, andre ganger ikke.

Men det er jo voldtekt, vil jeg si. Tenker det finnes mange typer voldtekt, alt fra partner som "tvinger seg på" til overfall av fremmed mann ute på gata.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-14, 08:27   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har opplevd så og si nøyaktig det samme og jeg greier ikke å tenke på det som annet enn en voldtekt. Jeg sa nei flere ganger, men var for full og flau til å lage et rabalder og virkelig slåss ham unna.

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men det er jo voldtekt, vil jeg si. Tenker det finnes mange typer voldtekt, alt fra partner som "tvinger seg på" til overfall av fremmed mann ute på gata.

Nå var det en del mer til min sak, som jeg ikke har så lyst til å legge ut om her (bla. var det jeg som la meg i hans seng for å kose - dog ikke seksuelt intendert -, jeg sa ikke distinkt nei og jeg satte meg ikke til motverge, han hadde heller ingen trusler). Jeg har aldri sett på det som en voldtekt, men følte absolutt det var uetisk og dårlig gjort. Jeg er klar over at nyanseforskjeller kunne gjort at jeg hadde sett på det på et annet vis, eller at andre kanskje kunne følt det annerledes.

Ikke meningen å debatere min sak spesifikt, men det er jo interessant at slike hendelser eventuelt kan gi utslag på slike målinger som her tas opp.

Selv skriver jeg det av på kontoen om at det er en grunn til at man helst ikke bør drikke for mye alkohol i en alder av 16, og helst sove i egen seng.

Gammel 26-02-14, 23:11   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sagt distinkt nei - mann gjennomfører likevel = voldtekt i alle definisjoner vil jeg tro. Tvilstilfellene er vel mer der man hverken har samtykket eller motsatt seg, men likevel ikke var enig.

Gammel 27-02-14, 10:12   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg bare lurer på en ting.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Uw8AhM7h58E

Sitat:

Det var IPSOS MMI som gjennomførte undersøkelse for NKVTS. De fikk et tilfeldig utvalg av befolkningen mellom 18 og 75 år fra Folkeregisteret, som fikk tilsendt et invitasjonsbrev i posten. Der kunne de også reservere seg mot undersøkelsen om de ville.
Selve datainnhentingen ble gjennomført ved telefonintervju. Svarprosenten var på 43 prosent og 2435 kvinner og 2092 menn svarte på undersøkelsen.

Jeg ville trodd at en del som har opplevd tabubelagte hendelser ikke ønsker å dele disse med andre, og kanskje aller minst med en fremmed i telefonen? Slik sett kan jo mørketallene være høyere enn 9,4 %. (Mulig det er drøftet i undersøkelsen, jeg har ikke lest den)

Gammel 27-02-14, 10:32   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville trodd at en del som har opplevd tabubelagte hendelser ikke ønsker å dele disse med andre, og kanskje aller minst med en fremmed i telefonen? Slik sett kan jo mørketallene være høyere enn 9,4 %. (Mulig det er drøftet i undersøkelsen, jeg har ikke lest den)

Enig, det høres ut som et opplegg for enorme mørketall.

Gammel 27-02-14, 07:40   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Klart det må ha vært med vilje.

Gammel 27-02-14, 08:38   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men Pelle, det vil jo i såfall kun gi et negativt utslag, om den som er utsatt for det ikke definerer det som voldtekt. Da vil heller ikke undersøkelsen definere det som det og tallene kan være enda høyere. Og det er jo uansett et seksuelt overgrep. Jeg tror dessverre kvinner er så vant til å bli utsatt for negative seksuelle opplevelser at man nedten ikke definerer det som overgrep. Jeg tror 90% av alle kvinner jeg kjenner har vært utsatt for negative seksuelle opplevelser, hvor menn har tatt seg til rette i større eller mindre grad.

Gammel 27-02-14, 08:48   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg har absolutt vært utsatt for andre uønskede seksuelle hendelser, altså, både privat og av fremmede på byen.

Hvordan man definerer hendelser er jo ekstremt viktig i undersøkelser. Kvinner fra mange land vil feks. ofte ikke definere uønsket sex fra ektemann som voldtekt. Det betyr jo ikke at det ikke er en voldtekt. Min hendelse er ikke en voldtekt ut fra beskrivelser Imma gjenga, slik jeg forstår det.

Hvis det er slik at 9,4 % av norske kvinner reelt har gjennomgått voldtekt der trusler og tvang har vært benyttet er jo dette noe ganske annet enn om 9,4 % hadde gjennomgått voldtekt inkl. slikt som jeg beskriver. Men at alt for mange kvinner opplever uønskede ting er i seg selv et stort problem, som selvsagt fortjener fokus. Men da bør man kalle det "overgrep" eller noe annet, og la den juridiske voldtektsdefinisjonen stå for seg selv, så den ikke vannes ut og blir utydelig for både kvinner og menn.

Blir surrete hva jeg prøver å si, jeg argumenterer ikke mot noen, jeg bare deler noen tanker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.