Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-14, 11:03   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte

Logiske meg er helt enig med dere. Livredde meg har lyst til å rømme til fjells og bli selveberget bonde uten kontakt med andre mennesker.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:06   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Logiske meg er helt enig med dere. Livredde meg har lyst til å rømme til fjells og bli selveberget bonde uten kontakt med andre mennesker.

Jeg er foreløpig mer ulogisk redd for "kill to shock"-terror enn for Ebola i Norge. Og på et logisk plan enda mer redd for atomkraftverket på Kola.

Logisk sett er jeg dypt bekymret for en verden med stadig mindre stabilitet og forutsigbare fremtidsdrømmer for store deler av befolkningen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:18   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Esme. Jeg trøster meg med sånt som dette (fra @Vox via I fucking love science ):

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:20   #4
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir helt absurd å diskutere hvorvidt helsepersonell skal få hjelp eller ikke. Det er så selvfølgelig at jeg skjønner ikke at slikt i det hele tatt kan skape en debatt.

Jeg sitter å følger direktesendingen nå og ser innredningene ebolasmittede blir liggende i og i den forbindelse lurer jeg på hvor smertefullt dette er og om disse pasientene er bevisste hele tiden. Jeg skjønner symptomene, men i hvilken tilstand er pasienten? (jeg forstår jo at redselen for å dø er veldig tilstede).

Gammel 07-10-14, 11:42   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det blir helt absurd å diskutere hvorvidt helsepersonell skal få hjelp eller ikke. Det er så selvfølgelig at jeg skjønner ikke at slikt i det hele tatt kan skape en debatt.

Gammel 07-10-14, 11:47   #6
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg argumenterer ikke mot reiseforsikring altså. Det skulle tatt seg ut!

Jeg bare lurer på om ikke staten til syvende og sist tar ansvar for borgere som har vært dumme og ufornuftige. Hvis en sånn motorsykkelturist ikke kan betale for seg og dermed ikke kommer seg ut av Thailand - stiller ikke ambassaden da opp på noen måte? Jeg trodde det var sånn, men jeg er åpen for at jeg tar feil, jeg har aldri researchet det på noen måte.

Ren idioti dekkes jo forøvrig ikke av reiseforsikringer heller, hvis man f.eks. deltar i risikosport gjør man vel det gjerne på egen risiko.

Gammel 07-10-14, 11:48   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg bare lurer på om ikke staten til syvende og sist tar ansvar for borgere som har vært dumme og ufornuftige. Hvis en sånn motorsykkelturist ikke kan betale for seg og dermed ikke kommer seg ut av Thailand - stiller ikke ambassaden da opp på noen måte? Jeg trodde det var sånn, men jeg er åpen for at jeg tar feil, jeg har aldri researchet det på noen måte.

Ren idioti dekkes jo forøvrig ikke av reiseforsikringer heller, hvis man f.eks. deltar i risikosport gjør man vel det gjerne på egen risiko.

Den medisinske behandlingen får du vel uansett. Det er vel regningen for den som skiller forsikring/ikke forsikring de fleste steder?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:48   #8
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Joda, dei stiller opp. Men rekninga kjem også. Stod ein artikkel om det i VG for ei stund sidan:
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ng/a/10080028/

Gammel 07-10-14, 11:53   #9
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har ein kollega og ei veninne som reiser uten reiseforsikring. Alle formaningar og råd preller av. Dei tenker berre at sannsynligheita for at noko skal skje er så liten at det ikkje er så nøye.
Når det gjeld veninna mi, som eg reiser på jentetur med ein gang i året, syns eg rett og slett at det er frekt og respektlaust ovanfor oss ho reiser med. Dersom ho skulle bli alvorlig sjuk blir det jo vi som må ta ansvar og eventuelt hjelpe til med å legge ut for medisinsk behandling dersom ho ikkje har pengar sjølv. Det har gått bra hittil, men det er jo berre flaks.
Kollegaen har eg reist med i jobbsamanheng, men på jobbreiser er ein kanskje forsikra gjennom arbeidsgiver? I alle fall i staten?

Gammel 07-10-14, 11:55   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Kollegaen har eg reist med i jobbsamanheng, men på jobbreiser er ein kanskje forsikra gjennom arbeidsgiver? I alle fall i staten?

Statsansatte på jobbreise er forsikret, så det skal ikke være noe problem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:58   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Eg har ein kollega og ei veninne som reiser uten reiseforsikring. Alle formaningar og råd preller av. Dei tenker berre at sannsynligheita for at noko skal skje er så liten at det ikkje er så nøye.
Når det gjeld veninna mi, som eg reiser på jentetur med ein gang i året, syns eg rett og slett at det er frekt og respektlaust ovanfor oss ho reiser med. Dersom ho skulle bli alvorlig sjuk blir det jo vi som må ta ansvar og eventuelt hjelpe til med å legge ut for medisinsk behandling dersom ho ikkje har pengar sjølv. Det har gått bra hittil, men det er jo berre flaks.

Selvassurering kan være greit i noen tilfeller. Men reiseforsikring koster så lite i forhold til hva den dekker, så det synes jeg er direkte galskap.

Skulle det skje noe alvorlig kan man blir ruinert for resten av livet.

Gammel 07-10-14, 11:59   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, dei stiller opp. Men rekninga kjem også. Stod ein artikkel om det i VG for ei stund sidan:
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ng/a/10080028/

Staten stiller i liten grad opp, altså, artikkeln nevner jo flere som har hatt kronerulling for å frakte folk hjem. (Og jeg mener det bør være nettopp slik)

Sitat:

Så mange som 1 av 5 drar på ferie uten reiseforsikring.
- De er en plage, både for oss, for UD og for seg selv, sier markedsdirektør Ottar Sefland i Europeiske Forsikring.

Sitat:

Når ulykken har skjedd og du ligger der i sykesengen - da er gode råd dyre, bokstavelig talt.
Familien hjemme kan ikke hjelpe. Ei heller turoperatøren, UD, flyselskapet eller hotellet ditt.

Sitat:

- Mange tror at Staten og UD tar regningen hvis noen kommer ille ut på ferie. Sånn er det ikke, understreker Frode Overland Andersen, underdirektør i UD.

Gammel 07-10-14, 12:04   #13
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Staten stiller i liten grad opp, altså, artikkeln nevner jo flere som har hatt kronerulling for å frakte folk hjem. (Og jeg mener det bør være nettopp slik)

No var du jo litt selektiv i siteringa di frå artikkelen. Det står også følgande:

Sitat:

Men de fleste som ber om det, får hjelp.
Og etterpå kommer regningen.

og

Sitat:

Norske utenriksstasjoner bruker stadig mer tid på å hjelpe nordmenn i nød. Altfor ofte ser de at tilskadekomne mangler forsikring

Så det er ikkje akkurat sånn at du blir blankt avvist dersom du tar kontakt. Men det kostar.

Gammel 07-10-14, 12:05   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

No var du jo litt selektiv i siteringa di frå artikkelen. Det står også følgande:

og

Så det er ikkje akkurat sånn at du blir blankt avvist dersom du tar kontakt. Men det kostar.

At man må betale flere hundretusen i etterkant, er ikke godt nok for veldig mange. De ser ikke på det som hjelp. Believe me. De fleste fraktes IKKE hjem på kreditt fra UD.

Gammel 07-10-14, 11:56   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Nei, de stiller i liten grad opp. Du aner ikke hvor mange slike det finnes der ute - det er enormt mange. demått ehatt egen post på statsbudjsettet hvis staten/ambassaden skulle stilt opp. Ambassader finnes primært for diplomatiske forbindelser, ikke som utstrakt hånd til dumme folk. (Jeg har til dels jobbet med tematikken og hørt mang en sur turist)

Gammel 07-10-14, 12:00   #16
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, de stiller ikke opp. Du aner ikke hvor mange slike det finnes der ute - det er enormt mange. demått ehatt egen post på statsbudjsettet hvis staten/ambassaden skulle stilt opp. Ambassader finnes primært for diplomatiske forbindelser, ikke som utstrakt hånd til dumme folk.

UD stiller vel opp? Stod i alle fall det i den VG-artikkelen. Men ikkje gratis, sjølvsagt.

Gammel 07-10-14, 12:04   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

UD stiller vel opp? Stod i alle fall det i den VG-artikkelen. Men ikkje gratis, sjølvsagt.

Jeg endret svaret mitt til "i liten grad". De kan bistå med noe praktisk, men ikke betale. Folk har råtnet på sykehus i Thailand fordi ingen gidder å betale. Så har man ikke ressurssterke folk bak seg, ligger man der. Og det mener jeg er helt greit - for det er derfor vi andre har reiseforsikring.

Tusenvis av hjernedøde folk er feks i Thailand årlig, og oppfører seg idiotisk. Staten kan selvsagt ikke redde alle disse.

Gammel 07-10-14, 12:25   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Økonomisk sett er du ansvarlig selv. Det skjer jo rett som det er at venner og familie av en syk/skadet person uten reiseforsikring må samle inn penger til vedkommendes behandling/hjemreise. Å ikke ha reiseforsikring er langt forbi idiotisk, og jeg tenker at staten slett ikke skal være ansvarlig for de som velger det. Å frakte hjem denne helsearbeideren blir selvsagt i en helt annen kategori.

Gammel 07-10-14, 14:23   #19
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Å ikke ha reiseforsikring er langt forbi idiotisk, og jeg tenker at staten slett ikke skal være ansvarlig for de som velger det. Å frakte hjem denne helsearbeideren blir selvsagt i en helt annen kategori.

Nuff said. I stand corrected.

Gammel 07-10-14, 12:00   #20
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Og: SELVSAGT frakter vi hjelpepersonell hjem. Selvsagt. De er helter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.