Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehagerutiner i Norge vs utlandet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 22:07   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehagerutiner i Norge vs utlandet

Her er forøvrig støvlettene til storebror en dag i vinter når vi hentet ham i barnehagen. Hele gutten så ut sådan. Vi måtte bare forevige.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg sko2.jpg (163,4 KB, 36 visninger)

Sist redigert av DM : 25-06-07 kl 22:13.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:15   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Her er forøvrig støvlettene til storebror en dag i vinter når vi hentet ham i barnehagen. Hele gutten så ut sådan. Vi måtte bare forevige.

Sånne støvletter har vi også vært borti. Røde. Som man ikke kunne se var røde..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:25   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg nyter å hente en skitten ztjerne i barnehagen. Så lenge han er tørr innerst og ikke har våt/bæsjebleie er jeg strålende fornøyd. Ofte fortsetter vi leken ute etter barnehagen, så å bytte på han før henting ville være totalt unødvendig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:52   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg egentlig glad for at de IKKE gjør, for de er ute nesten hele dagen, og da blir ungene skitne. Jeg vil heller hente en skitten og fornøyd unge UTE enn å hente en gyllende ren unge inne, som kanskje ikke har fått utfolde seg så mye. Hun er gravskitten når jeg henter henne (alltid ute), og hele ansiktet er et eneste stort smil etter å ha lekt seg halvt ihjel i sandkasse og på gresset.
De vasker selvsagt ungene i ansiktet og på hendene flere ganger daglig, og skifter klær som er ekstremt skitne eller våte, og mette er de alle sammen, så det er ikke noe problem.

Gammel 25-06-07, 21:58   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så enkel at jeg ikke synes det hadde gjort noe å fått en ren unge hjem hver dag jeg - det høres deilig ut Elin. Nyt det!

For som du sier så har det jo ikke noe med at hun ikke er aktiv (les: møkkete) det øvrige av dagen, men at hun vaskes før hun drar hjem. Det hadde vært nydelig! Selv er jeg helt ærlig og innrømmer at jeg synes det er pes å måtte dra en klissvåtgjørmete unge ut fra lekeområdet om høsten ved henting, og så (i pene jobbklær) dra dem ut av alt dette parkdressgørret, og så ta på "leveringsyttertøyet". Hadde ikke gjort noe om dette var gjort før jeg hentet nei!

Dog: med dagens bemanning i bhg er jeg glad de IKKE prioriterer denslags, bare så det er sagt. Men det er lov å drømme...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:08   #6
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt det kan være deilig.

Men jeg håper ikke dette er noe som smitter over til Norge

Jeg føler jeg har mer enn nok å gjøre i barnehagen, og skifter/vasker på mange - om ikke ALLE skal ha rene klær når de blir hentet. Dessuten er det jo veldig variabelt når dette her.

Men jeg forstår at det er kjekt!

Om vi skal noe etter bhg har jeg med ekstra skift til Hannah.

Synes hun er søtest når hun har skitt fra topp til tå jeg

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 22:21   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er glad de ikke priorterer dette. Mange nevner personalsituasjonen, men de er jo færre ansatte enn i en norsk barnehage.

Men jeg skjønner godt at et annet klima gir andre krav og muligheter. Det er gjerne like lettvint å dusje en flokk med unger i lite klær, som å få dem gjennom hånd- og fjesvaskprosedyren.

De er nesten alltid ute når vi henter, så det sier seg selv at da er de skitne.

Det er slett ikke alltid de blir vasket fra topp-til-tå når de kommer hjem heller. :Bekjenner: Hender og litt midt i ansiktet holder frem til kveldsstellet hjemme hos familien sjuske.

Gammel 25-06-07, 23:41   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er slett ikke alltid de blir vasket fra topp-til-tå når de kommer hjem heller. :Bekjenner: Hender og litt midt i ansiktet holder frem til kveldsstellet hjemme hos familien sjuske.

Ikke alltid vi rekker å gjøre mer før neste morgen heller gitt...

Gammel 26-06-07, 07:14   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det holder som regel fint her også. Og jeg visste ikke engang at det var sjuskete.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 08:25   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det holder som regel fint her også. Og jeg visste ikke engang at det var sjuskete.

Ikke jeg heller... Her skiftes ikke skitne klær med mindre vi skal noe spesielt. Vasker hendene før middag - som oftest - og tar ansiktet hvis det er altfor ille.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 08:33   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I så fall er jeg også sjuske. På denne tiden av året er jo Vesla stort sett ute og blir enda mer møkkete på ettermiddagen.

Jeg tenker på huden også, jeg da. Vesla er lettere atopisk og dusjing hver dag er ikke bra for huden hennes. Nå som vi stort sett må dusje hver dag så ser jeg at hun blir veldig tørr. Hvis hun i tillegg skulle dusjet i barnehagen så tror jeg ikke det hadde vært særlig bra for henne. Saltvannsbading hjelper heldigvis sammen med sol. (jada - avsporing)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 23:56   #12
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg skjønner godt det kan være deilig.

Men jeg håper ikke dette er noe som smitter over til Norge

Jeg ser jo helt klart at værforholdene i Norge gjør at dette vanskelig kan la seg gjøre, og det var en av grunnene til at jeg i utgangspunket spurte.

Jeg har heller ikke følelsen av at vask/dusj og skift går på bekostning av noe annet den tiden hun er der. Som sagt, de spiser lunsj mellom 1130-1200 og jeg henter henne 1230 senest, og da er hun, og alle de andre ferdig dusjet/vasket og skiftet på. De som skal være lenger blir da lagt for hvilestund, og de andre går hjem.

Gammel 26-06-07, 08:33   #13
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Når jeg hentet gullet på fredag, satt han i våte bukser og spiste ettermiddagsmat... da jeg påpekte det ble personalet litt overrasket, og trodde han kanskje hadde sølt melk på seg. Men nei, det merket jeg at det ikke var. Da jeg sjekket vogna la jeg merke til at dyna var søkkvåt etter alt regnet...
Han hadde vel stått under takrenna igjen. Ja, det har skjedd tidligere også.

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Blir du ikke gal når du merker slike ting? Syns du det er greit, og at de barnehageansatte gjør jobben sin? Jeg hadde klikka om vogna hadde blitt stående under takrenna, og om barnet mitt hadde gått i våte klær (over lengre tid). Det er da lov til å bruke litt sunn fornuft på jobben vel?

Jeg blir irritert og lei meg på gullets vegne, og avd. leder merket på kroppsspåråk at jeg syns det var under pari at han satt våt og spiste.. Forrige gang det skjedde ble jeg møtt av en svært ydmyk ped.leder, som beklaget og gjorde meg oppmerksom på at han hadde vært gjennomvåt da han stod opp tidligere på dagen. Men jeg er nok ikke flink nok til å si i fra på ting jeg reagerer på. Jeg er selv lærer og vet at det inne i mellom kan gå fort i svingene... Jeg er kanskje redd for å bli sett på som en "sur klager". Jeg vet at de gjør sitt beste, og i bunn og grunn er jeg kjempefornøyd med personalet, og måten de møter gutten min på. Men skjer det enda en gang, så tror jeg nok at jeg må ta meg sammen å si klarere i fra.

Er jeg håpløs?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 00:02   #14
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Ja, selvsagt. Dog!

Gammel 26-06-07, 08:28   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk er at om foreldrene ønsker potte/dotrening, så følges det stort sett opp

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 09:12   #16
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Min sönn gaar i halvdagsbhg. i Tyskland. Han blir hentet til fast tid (1245, evt. 1430 de dagene han spiser varm lunsj i bhg.) og har da nyvaskede hender, inkl. skrubbing med neglebörste hvis det er nödvendig. Hender vaskes alltid etter "grisete aktiviteter", för maaltider, etter toalettbesök, og altsaa för henting. I tillegg pusser de tennene etter hvert maaltid.

Klaerne er skitne, men ikke sinnsykt mökkete i og med at de ikke er ute hvis det er veldig daarlig vaer. Jeg foretrekker aa skifte klaer selv dersom vi skal noe spesielt. Hvis ikke lar jeg han ha paa seg de skitne klaerne resten av dagen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 09:34   #17
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg for min del er bare glad til at ikke mellombror blir dusjet i barnehagen. For et eksembarn som han, hadde det betydd store ubehag.

Jeg har vel aldri tenkt over at det er pesete å få møkkete barn hjem, jeg synes det er ganske så sjarmerende med et gullende rent ansikt og klær fulle av gjørme og sand.

Pottetrening ble fulgt godt opp i vår barnehage. Vi ga beskjed når vi hadde sluttet med bleie hjemme og sendte med mer enn nok skift...

Gammel 26-06-07, 10:46   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn som er skitne fordi de har lekt med sand og jord og kanskje litt vann er helt greit. Barn som har snørr ned på halsen er ikke greit. Barn som har rester etter frokosten i ansiktet når man henter på ettermiddagen er ikke greit. Barn som har tunge tissebleier eller har gått med en skittbleie lenge er ikke greit.

Det første opplever jeg stadig vekk i barnehagen vår. Resten av tingene er unntakene, og oppleves veldig, veldig sjelden.

Gammel 26-06-07, 11:16   #19
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Vår opplevelse av barnehagen er nok ganske langt fra din, Elin! Jeg skulle ønske at de var LITT mer nøye på hygiene i barnehagen.

At barna er skitne betyr ikke at barna har hatt det mer eller mindre morsomt. Skitne barn er skitne barn, kort og godt. Det er selvsagt naturlig at de blir skitne i lek, av sand, jord, gress, maling, plastelina og så videre. Men jeg HADDE satt pris på om jeg kunne hente ungene i barnehagen og slippe å finne rester av frokosten godt blandet med inntørket snørr og sand i ansiktet - klokka 17.

Jeg er enig i at frokostrester ikke har noe i ansiktet å gjøre når klokka er 17. I min verden har de ingenting i ansiktet å gjøre kl 10 heller. Jeg reagerer på at du ønsker å slippe å hente barn med frokost i ansiktet. Det må da være viktigere å påpeke at barnet bør få slippe å gå med frokost i ansiktet hele dagen.

Man kan jo ha det morsomt selv om man vasker seg? Jeg skulle også ønske at de kunne vaske barna litt på slutten av dagen. Da vi enda hadde bleieunger opplevde vi også jevnlig å komme i barnehagen til en stink-bombe, som nødvendigvis måtte skiftes før vi kunne dra hjem. Det hadde vært OK om de skiftet bleier litt oftere.

Hvis barna hentes til faste tider syns jeg det ville vært naturlig at de er noen lunde rene og tørre når de blir hentet. I de fleste norske barnehager har man jo bare kjernetid, og så kommer og går barna resten av dagen, så da er det vanskelig å få til i praksis.

Vi tenker visst helt forskjellig. I min verden er det viktig at de er tørre i løpet av dagen, om de har blitt klissvåte og er grovskitne når jeg henter dem så gjør det meg virklig ingenting, med mindre de forteller meg at de har vært våte og kalde hele dagen. Det har jeg heldigvis til gode å oppleve.

Men 8 timer etter frokost burde det vært mulig å vaska vekk makrell i tomat fra ansiktet...

Helt enig, men den burde vært fjernet i det barnet er ferdig med frokosten.

Hygiene ved toalettbesøk har jeg ikke kommentert, men jeg er enig med deg at hvis det er slik det fungerer i deres bhg er det for dårlig. Ta det opp!

Det viktigste må de være hvordan barna har det i løpet av dagen. Jeg skjønner godt at dette lar seg gjøre i Elin sin bhg der alle blir hentet på ett bestemt tidspunkt. Derimot synes jeg det er rart å lese at så mange av dere andre ønsker dette i norske barnehager. Hvordan ser dere for dere at dette skal skje i praksis? Skal man ta barna ut av leken til forskjellige tider, vaske og skifte klær, og så skal barnet sitte og vente på mor og far? Hvem er dette et gode for? Barnet eller foreldrene?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-07, 08:36   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg er enig i at frokostrester ikke har noe i ansiktet å gjøre når klokka er 17. I min verden har de ingenting i ansiktet å gjøre kl 10 heller. Jeg reagerer på at du ønsker å slippe å hente barn med frokost i ansiktet. Det må da være viktigere å påpeke at barnet bør få slippe å gå med frokost i ansiktet hele dagen.

Vi tenker visst helt forskjellig. I min verden er det viktig at de er tørre i løpet av dagen, om de har blitt klissvåte og er grovskitne når jeg henter dem så gjør det meg virklig ingenting, med mindre de forteller meg at de har vært våte og kalde hele dagen. Det har jeg heldigvis til gode å oppleve.

Helt enig, men den burde vært fjernet i det barnet er ferdig med frokosten.

Hygiene ved toalettbesøk har jeg ikke kommentert, men jeg er enig med deg at hvis det er slik det fungerer i deres bhg er det for dårlig. Ta det opp!

Det viktigste må de være hvordan barna har det i løpet av dagen. Jeg skjønner godt at dette lar seg gjøre i Elin sin bhg der alle blir hentet på ett bestemt tidspunkt. Derimot synes jeg det er rart å lese at så mange av dere andre ønsker dette i norske barnehager. Hvordan ser dere for dere at dette skal skje i praksis? Skal man ta barna ut av leken til forskjellige tider, vaske og skifte klær, og så skal barnet sitte og vente på mor og far? Hvem er dette et gode for? Barnet eller foreldrene?

Det jeg prøver å si er at jeg forstår at de har det travelt i barnehagen, og at det derfor kan være vanskelig å få gjort ting straks og med en gang. Men at man ikke har "hatt tid" å vaske ansiktet på 8 timer - da er det ikke tiden det handler om men, rutiner, og kanskje viljen.

Jeg tror ikke barna tar skade av å gå med matrester og snørr i fjeset. Derfor ser jeg det ikke som "kritisk" om de blir gående sånn en stund. Selvsagt syns jeg at barna skal vaskes etter hvert måltid, og at snørr skal tørkes fortløpende. Men om ikke det går - så syns jeg I DET MINSTE de kunne dratt over noen ansikter og hender på slutten av dagen, for syns skyld, liksom.

Hygiene ved toalettbesøk "følges opp" på følgende måte: Det henger en plakat over toalettet som viser at barna skal skylle ned i doen og vaske hender. De små barna som må ha hjelp med tørking, eller som nettopp har sluttet med bleie blir fulgt på do, og da snakker man om håndvask og påser at det skjer. Men når barna begynner å tørke seg selv så blir de bare sendt på do, og ingen spør en gang når de kommer tilbake om de har husket å vaske seg.

Min yngste nærmer seg ferdig med barnehagen - så jeg gidder ikke ta det opp. Vi tok det opp utallige ganger den gangen vi hadde bleieunger, og hver gang var det et "enkelttilfelle" at en unge hadde blitt gående med bæsj og blitt sår, eller med tiss til bleia begynte å lekke. Yngste har ett år igjen i barnehagen, og begynner å bli så stor at vi kan drille henne. Det er tross alt lettere å påvirke sitt eget barn enn barnehagen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:15.