|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Følelsen av fattigdomEg forstår det slik at det handler om at ho gjorde eit forsøk på å flytte nærmare skulen, men det fungerte så dårleg å skille seg ut økonomisk i Nordstrand at ho nå har flytta til Tøyen. Likevel har ho skrive ei bok om forskjellane i ein rik bydel. Men ho har jo absolutt tatt konsekvensene av det dårlege valet ho gjorde.
Ja. Dette. Når ho får barn forsørger ho seg i tillegg som frilanser. Det krev at ein har ressurser. Det er ikkje bare-bare å fortsette i ein slik type jobb og flytte til ein kommune oppi dalom med låge boligpriser.
|
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Følelsen av fattigdomDet er sikkert annerledes i Oslo, men jeg har inntrykk av at folk har klare preferanser for hvor de vil bo og at det er direkte knyttet til trivsel, livskvalitet og grunnleggende verdier. Jeg kunne ikke tenke meg å bo hvor som helst i min by.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Følelsen av fattigdom
Jeg tror ikke det er annerledes i Oslo i det hele tatt. Det er veldig mange steder i byen jeg absolutt ikke vil bo. Heldigvis har jeg ikke råd til å bo der heller.
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Følelsen av fattigdomHun kunne jo ikke vite på forhånd hvordan det ville oppleves da. Jeg skjønner virkelig ikke mye av kritikken her. Og jeg synes dette er veldig viktig:
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Ja, det er masse man kan. Og ikke alltid man greier å ta de riktige valgene. Skal det da være ulovlig å skrive bok eller snakker om erfaringene sine?
|
|
|
#8 |
|
|
Roman! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Niks. Save
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Men ho TAR konsekvensene av det og flytter til Tøyen etter at ho har finne ut at ho gjorde eit dårleg val. Eg skjønner ikkje kor du vil? Ho prøver og feiler og tar ansvar.
|
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Følelsen av fattigdomJeg har ingen vanskeligheter med å se at det er et stort samfunnsproblem at man har ensartet befolkning med rike og fattige bydeler, og at det kan være tøft å bo begge steder. Det jeg reagerer på er at det ofte framstilles som at det er slik det er, overalt, mens det egentlig er et problem begrenset til en svært liten del av landet. Og man trenger jo strengt tatt ikke å bo akkurat der, i alle fall ikke om man ser litt overordnet på det. De fleste gjør jo ikke det. Men det er selvsagt fullt mulig å både kjenne det på kroppen som et problem, og å skrive bøker om det likevel.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 20-10-16 kl 12:47. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Følelsen av fattigdomMan flytter heller inn i en rønne på Nordstrand og Steinerskolen enn å flytte til Stovner i en romslig treroms og god nærskole.
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Følelsen av fattigdomJeg ville ikke hatt barna mine på Steinerskolen om jeg så fikk betaling for det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Men om hun hadde fått betalt for det så hadde det jo kanskje løst fattigdomsproblemet...
|
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg har bare lest artikkelen, ikke romanen. Og jeg er litt enige med de som er kritiske, for hadde jeg vært fattig av årsaker helt og fullstendig ut av min kontroll, så hadde det nok irritert meg litt at det i veldig stor grad er fattige som henne som uttaler seg. Altså som til en viss grad må sies å ha valgt situasjonen de er i.
|
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror ikke hun hadde vært veldig mye rikere om hun hadde fortsatt å bo på Bjølsen eller hadde flytta til Stovner, altså. Jeg oppfatter henne som å ha så lav inntekt at den hadde vært skikkelig lav uansett. Derfor syns jeg det blir absurd når høyt udannede mennesker med veldig god inntekt sammenlikner det med om de skulle flyttet til Holmenkollåsen.
|
|
|
#18 |
|
Personlig pessimist
|
Derfor (vi er tross alt på FP) helgarderte jeg meg med å skrive "til en viss grad", for det er jo selvsagt ikke sånn at hun hadde vært rik om hun flyttet et annet sted. Men opplevelsen av fattigdom, som jo er det jeg har oppfattet at hun ønsker å si noe om, påvirkes jo utvilsomt av omgivelsene.
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Absolutt. Det kan være der endel av uenigheten i tråden ligger. Noen mener at dette kunne løses ved å fortsette å bo på Bjølsen, mens jeg tror hun hadde vært veldig fattig der også. Hun ville ikke hatt råd til noe mer, bortsett fra kanskje et bedre hus, men ikke ha mer å rutte med i bursdager og til mat. Det ville sikkert ikke oppleves like kontrastfyllt siden demografien er mer variert på Bjølsen, men det betyr ikke at det hadde vært peachy.
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Følelsen av fattigdomHvilke fattige i Norge er det som ikke har valgt situasjonen de er i, bortsett fra barn og enkelt grupper av innvandrer/asylsøkere? |
|
|
|
![]() |
|
|