|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Klassetilhørighet og barnehagestart. | |||
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
21 | 13,73% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
8 | 5,23% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
17 | 11,11% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
2 | 1,31% |
| Jeg/vi tilhører arbeiderklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved ettårsalder. |
|
86 | 56,21% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved toårsalder. |
|
29 | 18,95% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved treårsalder. |
|
7 | 4,58% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Barnehagestart ved fire-femårsalder. |
|
0 | 0% |
| Jeg/vi tilhører middelklassen. Vi brukte ikke barnehage. |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg har yrke i fattigkassa: hjelpepleier. Sambo er i militæret + er tømrer. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestart
Vel hvis du leser lenken så er jo du og din familie da helt 100% etter det resultatet NOVA undersøkelsen viste. Arbeiderklasse og med et helt klart valg basert på at du tror det er best for barna dine å ikke gå i bhagen før de er 3 år. Akkurat det undersøkelsen sier Sist redigert av Lisa : 10-07-07 kl 22:51. Årsak: god forbid og/å feil |
|
|
|
|
|
#4 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg er enig med Lisa, jeg tror klassetilhørighet kommer til å bli viktigere og viktigere igjen. Jeg tror den mest røde sosialdemokratiske tiden er over. Jeg tror vi beveger oss mer og mer i retning av privatisering med tilhørende "eliteskoler", "elitesykehus" og "elitesykehjem". Jeg tror også at vi kommer til å få flere goder via arbeidsgiver; frynser som vaskehjelp, barnevakt, tilgang til psykolog og lege etc. Jeg tror også at vi holder på å skape en "ny" form (egentlig eldgammel) for klasse med au-pairer, vaskehjelper, gartnere etc.
|
|
|
#6 |
|
Originala
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg har vanskelig for å forstå de som hevder at vi lever i et klasseløst samfunn. Jeg synes det er så tydelig i mange sammenhenger. Kanskje ikke nødvendigvis økonomisk, men for eksempel i forhold til viktige avgjørelser som tas i samfunnet, hvem som definerer hva som er "bra kultur" mv. Sist redigert av Fadese : 13-07-07 kl 14:57. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig, det er nok ikke et klasseløst samfunn vi lever i. Men jeg tror kanskje begrepene arbeiderklasse, middelklasse og overklasse er noe utdatert i forhold til Norge i dag. Skillet mellom arbeiderklasse og middelklasse er i beste fall diffust. Kanskje skillet går mellom de med og uten utdannelse? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg antar vi tilhører middelklassen? Jeg har høyere utdannelse, men Nobus har ikke det. Lillemor begynte i barnhagen da hun var 2 år, men det var primært fordi hun ikke fikk plass før. Tok ut litt mer enn ordinær permisjon, men hun var hos dagmamma på deltidsplass fra hun var 15 mnd og frem til hun begynte i barnehagen. nobalille kommer til å begynne i barnehagen når han blir 15 mnd.
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartMiddelklasse her, som den høyere funksjonæren jeg er.
|
|
|
#10 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg anser meg selv og gubben som medlemmer av arbeiderklassen.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg har ingen hyller.
|
|
|
#12 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartHar mange bøker i hyllene våre vi. Og ikke svartmal snekkere. De jobber og står i, bygger digre og lekre hus til dere i overklassen. Tjener godt gjør dem også. Sjefen til sambo sto med en liging på 12 mill i fjor. Det er mye her på bøgda, og han var blant de 50 rikeste av oss vanlige dødelige i bøgda. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg har en bror som er møbelsnekker, en bror som er tømrer og en som er bilmekaniker.
|
|
|
#14 |
|
Epikur
|
Psst, macy. Det er nok ikke mange fra overklassen her inne. Og ettersom vi bor i byen har vi ikke råd til hverken å kjøpe eller bygge hus, de aller fleste av oss.
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartJeg kjenner også igjen den bokhyllen der gitt |
|
|
|
|
|
#18 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Flytt til bygda du. Kjøpte hus i 2003 for godt under en mill her vi. Nå pusser vi jevnt og trutt opp, jeg er jo sammen med en dyktig snekker. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Overklassen er Røkke og co, ja. Gamle penger og nye penger, folk helt uten bekymringer og mer enn 20 mill i formue.
|
|
|
#20 |
|
Quiet, please
|
Sv: Nytt forsøk: Klassetilhørighet og barnehagestartVi er vel middelklasse, tenker jeg. Jeg jobbet i bokhandel før jeg gikk ut i permisjon, mamma var hjemmehjelp da hun jobbet og pappa er en tøysekopp, så jeg tilhører egentlig arbeiderklassen. Men jeg snek meg vel opp i middelklassen da jeg giftet meg med en bankmann med universitetsutdannelse og ble hjemmeværende bankfrue. Storesøster begynte i barnehage da hun var 18 måneder gammel, og det regner jeg med at lillesøster også kommer til. Så sant vi får plass når vi flytter hjem, riktignok.
|
![]() |
|
|