|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetSelvsagt kjøler et kaldt soverom (eller underliggende rom) ned resten av boligen, med mindere skilleveggen er ytterveggsisolert. Hvor mye avhenger av isolasjonsevne og areal på skillevegger, temperaturforskjell mellom rommene. Strømregningen vil uten tvil påvirkes av dette gjennom en vinter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnet
Så enkelt er det ikke. Det kommer jo an på planløsningen i huset. Vi har fire kalde soverom i husets 2. etasje. Vinduet på det ene står alltid åpent, på de tre andre er vinduene stengt når det er som kaldest, men det er ingen oppvarmingskilder der. Det er heller ingen ovn i trappegangen mellom etasjene (lukket trapp og gang). Oppholdsrom er i husets hovedetasje. I underetasjen er det oppholdsrom og et noe oppvarmet soverom. Dette varmes dels fordi hun som bor der gjerne vil ha det på 17-18 grader og dels fordi det ligger vann- og avløpsrør i etasjeskilleren. Det åpne vinduet på soverommet påvirker ikke strømregningen vår. Hadde vi hatt oppvarmede rom i samme etasje som eller over det iskalde soverommet, hadde saken vært annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det Karamell sa:
Og hvorfor tenker du det er bedre å sjokklufte før og etter soving, når man liker å ha vinduet åpent hele natta og ikke har problemer med at det kjøler ned huset om dagen? Hva er fordelene med denne sjokkluftingen (som man må huske på en stund før man skal legge seg, ha bevissthet til å iverksette når man står opp, og huske på å lukke før man går på jobb)?
![]() |
#44 |
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetÅ sjokklufte er jo uansett en veldig dårlig løsning når behovet er å sove i et rom med kald og frisk luft hele natten. Effekten av sjokklufting varer veldig kort når man er tre mennesker i et lite rom.
![]() |
![]() |
#45 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg må ha frisk luft for å sove godt, selv når jeg sover i hus med balansert ventilasjon. Hvis ikke våkner jeg med hodepine eller migrene, og skikkelig poser rundt øynene. Det hjelper på ingen måte å lufte før jeg legger meg. Det tar ikke lange tiden før den effekten er over.
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg har full forståelse for at man vil sove kaldt og med frisk luft. Vi sover også kaldt (målte 8 grader en gang nå i vinter), men må ikke ha vindu åpent for å få det på vinteren (tre dårlig isolerte yttervegger og ingen ovn). Nå på vinteren så skulle vi uansett ikke ha åpent vindu uten velge å åpne opp ekstra før vi legger oss og når vi er hjemme. Vi har soverom i 2. etasje, men det er rimelig enkelt å få dit en stige og det er ubeskyttet så at ingen skulle se om noen klatret inn så derfor har vi alltid vinduer stengt når vi ikke er hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() |
#48 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Peppy!
|
Jeg så en dokumentar om et norsk kvinnefengsel (Helene flytter inn, kanskje?), hvor det kom frem at en vanlig kilde til bråk var om vindu skulle være åpent om natten i cellen. De bodde på flermannsrom, og konflikten stod alltid mellom de norske og utenlandske kvinnene. Utlendingene syntes det var absurd å ha et vindu åpent om vinteren. Enormt disiplinerende for meg, jeg må unngå fengsel, for å sove med lukket vindu hadde vært tortur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetJeg er en sånn som egentlig burde sove ute hele året. Jeg liker at det er frisk luft og kaldt når jeg sover. (Mannen min er ikke enig med meg, så jeg ligger nærmest vinduet.)
![]() |
![]() |
#51 |
|
Kald og frisk er ikke det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetDet ville overraske meg om våre låser ikke var godkjent. De er solide saker. Og helt ærlig har det ikke ramla meg inn at de ikke kunne være det, i mitt hode er det det normale at hinduer stort sett er åpne, det ee slik jeg er vokst opp og trodde at ting var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Semiaktiv
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetOm vårt vindu er åpent for lufting så inviterer det ikke til innbrudd, vi har vindu som først må lukkes helt fra innsiden for å kunne gå fra luftestilling til helt åpent (må stenge håndtaket på høyre side og åpne det under for å skifte stilling, og da må vinduet være igjen). NorDan Sikkerhetsvindu. Så det er ikke mulig å komme inn den veien, uansett verktøy.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-02-24 kl 09:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetUten at jeg har så mye kriminell erfaring, så tror jeg det er andre ting som inviterer til innbrudd enn et vindu på gløtt i andre etasje. Og det vil definitivt være enklere å knuse et kjellervindu og snike seg inn der enn å klatre opp en stige og knote med å lirke opp et vindu i låst luftestilling. Kanskje jeg skal skifte karriere?
![]() |
#55 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Altså, det er helt udiskutabelt at dersom du har kaldere rom som grenser mot varmere, og det er uisolert eller lite isolert i skillekonstruksjonen, så avgir det varmere rommet varme til det kaldere rommet. Enten rommene ligger ved siden av hverandre eller over/under hverandre. Som sagt, hvor mye det utgjør avhenger av areal av felles skillekonstruksjon, isolasjonsevne i skillekonstruksjonen, temperaturforskjell. Dette er bare fysikk. Om det kalde rommet er oppe, og du fyrer i rommet under, blir rommet oppe varmere og rommet nede kaldere. Naturen tilstreber likevekt. Hvis du stadig slipper ut varm luft i fra det kalde rommet driver du denne varmeforflytningen. Det er ikke sikkert det utgjør mye, men det er et varmetap over den kalde årstiden som kan karakteriseres som "fyring for kråka". |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Semiaktiv
![]() Sv: Vindu litt åpent hele døgnetPåvirkningen på temperaturen i resten av huset er så lite merkbar, at det ikke er behov for å bruke mer strøm selv om vinduet er åpent. Vi merker ingen forskjell i resten av huset, på om vinduet på soverommet i 2.etg er åpent eller lukket. Det har dermed ingen ting å si for økonomi eller miljø, og er neglisjerbart sammenlignet med strømforbruket for øvrig.
![]() |
#57 |
Klar
|
Jeg skjønner at vinduet må få stå åpent om natta også. Sist redigert av Timar : 13-02-24 kl 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Semiaktiv
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Hva mener du med "passende åpent" hele natta, sammenlignet med "litt oppe" hele natta?
![]() |
#60 |
Leser
|
Hos meg er det slik at at etasjeskillerene er kjempehøye og totalt uten isolasjon (fikk gleden av å titte inn i de da vi skiftet balkonger), så selv om jeg bor i 4 er det null varme fra naboen. Gammelt hus da.
Denne tråden hadde blitt mye morsomere hvis du hadde hatt mye kriminell erfaring.
![]() |
|
|