Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Midtlivsgreiekrise - har du det? Og hva er det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-25, 18:29   #41
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Midtlivsgreiekrise - har du det? Og hva er det?

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Dette minner meg på at jeg gjenopptok skolekorpslærdom i begynnelsen av 40-årene. Kanskje det var min midtlivsgreie. Anbefaler deg absolutt å lære et instrument, det har du glede av resten av livet.

Det tror jeg at er min midtlivskrise! Eller midtlivsgreie i hvert fall. Begynte i korps igjen da jeg var 43. Føler ikke at det er noen krise, heller tvert imot. Det gir både glede og nye vennskap, og til tider litt økt stressnivå og prestasjonsangst.

Ellers har jeg tror jeg midtlivskrisa kommer når minstemann flytter ut, kanskje. Det skjer antageligvis om ca 3 år, og da blir jeg boende helt alene.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men hva skal jeg lære, liksom? Klarinett som 9 åringen da for å få litt balanse? (Hun er dødelig fornærmet/angrer/sjalu over at hun ikke spiller fløyte som de andre, det er FÆLT med klarinett visstnok)

Men hvor begynner man, liksom? Kjøpe et instrument man ikke kan å spille, og ikke har noen til å lære seg? Altså, å GJENOPPTA er jo en ting, men å starte fra 0?

Ta kontakt med det lokale voksenkorpset ditt og ta deg en prat med dem? De blir helt sikkert både glade og gira, og kan bidra med både prøving av instrumenter og tips og råd til hva som er lurt og ikke. Undervisning kan du søke om på den lokale kulturskolen.

Gammel 31-10-25, 11:13   #42
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Det er alt for sent for meg til å ha midtlivskrise nå. Jeg blir 62 om 17 dager. Midtlivskrisen min var mer fysisk, jeg gikk hen og fikk redusert helse av blodpropp og blødning, begge deler i hodet. Det tok litt tid å stable meg selv på beina, sånn nogenlunde.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 11:26   #43
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har noen år igjen til det som statistisk sett er midten av livet, så hvem vet. Jeg har jobbet samme sted i over 10 år, har hjemmeboende tenåringer, en helse som er gått i dass og mangler fortsatt førerkort, så det er mye potensiale her!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 13:20   #44
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min midtlivskrise består i at jeg har blitt uinteressert og uengasjert i det meste. Jeg skulle ønske jeg begynte med en eller annen klisjeáktig midtlivskriseaktivitet, for da gjorde jeg i alle fall noe. Men nei – jeg vil helst være hjemme, sitte i sofaen i fred og ro. Noen ganger tenker jeg at jeg bare sitter her og venter på døden. Hjelper ikke at jeg ser ganske gammel ut og er stiv i kroppen. Det får folk til å behandle meg som om jeg er eldre enn jeg er. Og det er ganske frustrerende. Det får meg i alle fall ikke til å føle meg yngre til sinns.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 15:32   #45
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke tid til krise her, men kanskje jeg får en om ungene en vakker dag flytter ut og jeg har tid til utskeielser.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 17:16   #46
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg fyller 50 om noen få dager, så tenker vel at midt i livet er noen år siden sånn egentlig, med mindre jeg går i mormors fotspor og bikker 100. Det året jeg ble førti, tok jeg lappen, gikk på svømmekurs for å bli mindre redd i vann, og begynte å løpe løp. Ikke akkurat kriser, men mye nytt i hvert fall. De siste årene har egentlig vært krise på andre måter med barn som har slitt, foreldre som har dødd og ymse helsegreier, så for min del håper jeg vel helst at ting roer seg mer enn at det skjer noe nytt og spennende. Jeg driver litt karrieredreiing, da, så det får bli femtiårskrisen.

Gammel 31-10-25, 19:34   #47
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Her er mannen en vandrende krise, alternativt er han i en krise, så det er ikke tid eller plass for noe krise for min del

Jeg er 52, og har akkurat begynt på håndball igjen etter 11 års pause, men jeg tenker ikke på det som krise. Mer at jeg turde å gi faen i at alle synes det er crazy.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 20:01   #48
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Som 56-åring føler jeg ikke at jeg har eller har hatt noen midtlivskrise. Jeg synes livet etter fylte 50 har blitt lettere å leve. Jeg bryr meg katta om hva andre måtte tenke og mene om meg og står støtt i alle avgjørelser. Det eneste "krisetegnet" jeg har, er vel kanskje at jeg snart skal få ny kneskål.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 20:09   #49
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg er forbi midtlivet, men er no forsåvidt i sona. Velger å ikkje rekne psykisk uhelse som midtlivskrise sjølv om det var på den tida det small.

Kanskje den fikse idéen min om heilårsbading i sjøen og kuldestamp i hagen kan setjast på kontoen midtlivskrise? I så fall noko eg lever veldig godt med.

Gammel 31-10-25, 20:51   #50
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er over halvveis i livet. For noen år siden våget jeg meg utpå nettet på leting etter en mann. Det var nok ingen krise; mer det at ungdommene var lite hjemme og syntes jeg trengte noen. Eldste flyttet ut i fjor; yngste flytter nok om maks et par år. Da blir jeg boende alene. Kanskje det blir en liten krise?

Gammel 31-10-25, 21:47   #51
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg vet ikke helt om jeg har hatt noen midtlivskrise, men jeg tok i alle fall grundig tak i min egen helse i fjor. Jeg har det bedre enn noen gang nå i min mye friskere og sunnere kropp. At jeg som 52-åring skulle starte å løpe, og like det er helt sykt faktisk. Nå i disse dager er det ett år siden jeg startet å forsiktig prøve meg på å løpe. I våres kjøpte jeg mine aller første joggesko som faktisk skulle brukes til jogging. Og nå skal jeg kjøpe meg joggesko til løping i vintersesongen.

Jeg er godt over midten av livet mitt, og har egentlig tenkt mye på det etter at jeg ble 50 år. Jeg vil påstå at livet mitt aldri har vært bedre enn det er nå, ikke som jeg kan huske i alle fall. Så i stedet for å tenke på at både mormor og mamma bare ble 72 år gamle, så prøver jeg å leve i nuet og ha det så bra som jeg kan.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 22:30   #52
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ingen krise her, enda. Føler at jeg har vært den samme hele livet liksom, liker å teste ut litt nye ting og ta nye tatoveringer og jobbutfordringer og slikt. Skulle gjerne lært noe nytt da, som et språk eller noe, men har ikke helt ork. Kunne også tenkt meg å bo en periode i utlandet, men nå har jeg jo en 11 åring i tillegg til mann og barn og hund, så jeg må vente litt hvis det skal være aktuelt. Ja, og så orker jeg ikke bade i kaldt vann, ser rundt meg (og her) at det er sånn populær voksen-krise. Jeg trenger IKKE kaldt vann for å kjenne at jeg lever.

Gammel 31-10-25, 22:56   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje jeg har vært i en litt lang og lavtbrennende midtlivskrise siden jeg var 29. Da løp jeg mitt første maraton og det gikk opp et lys for meg - jeg forstod at jeg kan klare alt mulig hvis jeg vil! Så i årene etter har jeg stille og rolig sjekket ut alt mulig jeg trodde ikke var «for meg», forkastet noe og tatt med meg andre ting, og driver nå med skigåing, isbading, styrketrening, yoga, og andre ting jeg ikke trodde jeg kunne.

Jeg kjenner igjen det Anne C beskriver, jeg føler meg sterk og glad og på rett sted.

(Det ironiske er at jeg trener styrke med Divine, og hun er mye sterkere enn meg, så selvbildet mitt er åpenbart litt oppblåst i forhold til hennes. )

Gammel 31-10-25, 23:07   #54
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

J

Jeg kjenner igjen det Anne C beskriver, jeg føler meg sterk og glad og på rett sted.

(Det ironiske er at jeg trener styrke med Divine, og hun er mye sterkere enn meg, så selvbildet mitt er åpenbart litt oppblåst i forhold til hennes. )

Du har en herlig fremsnakking her .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-25, 23:13   #55
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Jeg synes livet etter fylte 50 har blitt lettere å leve. Jeg bryr meg katta om hva andre måtte tenke og mene om meg og står støtt i alle avgjørelser.

Dette kan jeg skrive under på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-25, 07:55   #56
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Det tror jeg at er min midtlivskrise! Eller midtlivsgreie i hvert fall. Begynte i korps igjen da jeg var 43. Føler ikke at det er noen krise, heller tvert imot. Det gir både glede og nye vennskap, og til tider litt økt stressnivå og prestasjonsangst.

Ellers har jeg tror jeg midtlivskrisa kommer når minstemann flytter ut, kanskje. Det skjer antageligvis om ca 3 år, og da blir jeg boende helt alene.

Vi
Ta kontakt med det lokale voksenkorpset ditt og ta deg en prat med dem? De blir helt sikkert både glade og gira, og kan bidra med både prøving av instrumenter og tips og råd til hva som er lurt og ikke. Undervisning kan du søke om på den lokale kulturskolen.

Det lokale voksenkoepset er skadeskutt og med brukken rygg og de gjenværende øver sammen med skolekorpset. Det skolekorpset jeg nå har tre unger i og sitter i styret til og vet utmerket godt at den lokale kulturskolen ikke har plass til alle ungene vi søkte inn en gang, bare halvparten av årets aspiranter faktisk (og ingen på treblås, utenom fløyte som formelt er treblås da. Min datter fikk nå den siste ledige timen, aka timen til den fløytisten vår som sluttet i kulturskolen i oktober) så det er ikke mulig å få undervisning det for voksne, nei.

Nei, jeg skal nok ikke lære meg å spille noe. Jeg har ikke tid, overskudd eller egentlig veldig lyst.

Gammel 01-11-25, 11:34   #57
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det lokale voksenkoepset er skadeskutt og med brukken rygg og de gjenværende øver sammen med skolekorpset. Det skolekorpset jeg nå har tre unger i og sitter i styret til og vet utmerket godt at den lokale kulturskolen ikke har plass til alle ungene vi søkte inn en gang, bare halvparten av årets aspiranter faktisk (og ingen på treblås, utenom fløyte som formelt er treblås da. Min datter fikk nå den siste ledige timen, aka timen til den fløytisten vår som sluttet i kulturskolen i oktober) så det er ikke mulig å få undervisning det for voksne, nei.

Nei, jeg skal nok ikke lære meg å spille noe. Jeg har ikke tid, overskudd eller egentlig veldig lyst.

Så meget hypotetisk problemstilling da.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-25, 11:50   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte eller hypotetiske problemstillinger, fp kaster seg over saken!

Gammel 01-11-25, 13:59   #59
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Nei, altså - jeg er 52 og har ingen krise av noe slag. Men, for et par siden begynte jeg å ha mer fokus på meg og det JEG synes er moro. Det var jammen på tide!
Jeg har gått ned mange kilo, tatt en fagprøve, vært på en haug konserter, på småskummel Ghost tour og kaster meg uti ting i større grad - jeg gruer meg (nesten) ikke til ting lenger! Det er fantastisk godt. Jeg føler at jeg står stødigere nå enn før.

Var på mitt første rave forrige helg (invitert med av min eldste sønn), danset i ti timer sammen med 40.000 andre og har aldri hatt det så gøy i hele mitt liv.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-25, 14:45   #60
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Antakelig ja. (If it looks like a duck …)

Ordet midtlivskrise har så mange negative konnotasjoner - man ser for seg folk i førtiåra som plutselig innser at ungdommen er over og vil kjøpe motorsykkel eller gå fra partneren for å ligge rundt. Det er noe krampaktig og litt patetisk over det. Det kjenner jeg meg ikke igjen i, men faktum er jo at jeg først fylte førti, så begynte å trene styrkeløft og så gikk fra mannen min. Jeg veit hvordan det ser ut utenfra, men det er ikke alt man kan fortelle andre om. Jeg var ikke misfornøyd med livsvalgene mine, men jeg var nødt til å bryte opp. Ingen av oss hadde det bra sammen. Det er fint å være på den andre siden av det!

Sist redigert av Matilda : 01-11-25 kl 22:02. Årsak: Ups, åpent forum
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.