|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
Det har jeg ikke hørt. Ikke tenkt over heller i grunnen.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
Nå husker jeg ikke om vi fikk dette opplest på tinghuset eller om det var noe vi selv leste i ekteskapsloven (ja, begge leste den før vi giftet oss), men jeg trodde det var dommeren som sa dette. Mulig prester ikke gjør det?
|
|
|
#3 |
|
Leken
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår lønnskonto. Ut fra de går faste trekk til sparekonto, regningskonto og matkonto, som vi begge har kort til. Det som står igjen på lønnskontoene våre, er lommepenger |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHver våre konti, og vi har ikke tilgang til hverandres personlige konti, men vi setter av beløp til felles konto hver måned, og derfra betaler vi regninger og lån.
Sist redigert av nolo : 16-09-07 kl 22:47. Årsak: Kontier? Det får da være måte på. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHer rører vi alt sammen i en stor pott, koker opp og betaler regninger, personlige ting osv uten tanke på hvem som tjener hva og hvem som bruker mest. Funker helt fint. Vi tjener nokså likt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi deler alt, også konto. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har bare en stor felles konto. Der går alt inn og alt ut. 100% felles.
|
|
|
|
#9 |
|
Drømmer
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår konto, han betaler litt mer i regninger enn meg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetDette står i Lovdata, og ekteskapsloven blir vel skjelden opplest i sin helhet i forbindelse med vielser
Vi deler det meste av penger, men holder begge igjen et lite beløp av lønning på hver vår private konto til klær, gaver mm. Er den ene tom, men den andre har får vi selvfølgelig av hverandre. Har en felles konto med et kort hver. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har felles økonomi. Begges lønninger kommer inn på samme konto. Det er ikke noe skille mellom ditt og mitt, selv om jeg tjener mye dårligere enn mannen min (Ikke min feil at jobben min er dårlig verdsatt økonomisk sett av samfunnet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetNår det gjelder sosialhjelp har det blitt slik at samboere også i utgangspunktet har gjensidig forsørgelsesplikt. Dersom en er arbeidsledig og ikke har penger til sitt livsopphold blir samboerens inntekt lagt til grunn ved beregninger. Har ikke det juridiske helt i hodet her, det har vel blitt endringer juridisk for samboere?
|
|
|
#13 |
|
Flink jente
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har felles økonomi, men seperate kontoer, det har funket veldig bra for oss i 7 år |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Fångad av en stormvind
Hvor: Frittgående
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hvert vår kort, og får lønn og stipend inn på hver vår konto. Vi betaler regningene sammen og overfører oss i mellom om en av oss begynner å bli fri for penger på konto.
|
|
|
#15 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetJeg har min egen konto og visakort til sambo. Han har egen konto + sparekonto + hobbykonto. Jeg kan bruke hans kort så mye jeg vil. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
🎈
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår lønningskonto og felles regningkonto og sparekonto til oss selv og til ungene. Store innkjøp blir vi enige om, men ellers "gjør vi som vi vil". Den som har penger er den som betaler enten det nå er matvarer, klær til ungene, ting til meg eller ting til han. Økonomi tror jeg aldri vi har kranglet om (utenom hvem som skal gidde å logge seg på nettbanken og legge inn regningene da
|
![]() |
|
|