Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 19:26   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Dette opplyses det vel om når man gifter seg, gjør det ikke?

Det har jeg ikke hørt. Ikke tenkt over heller i grunnen.
Det har ikke vært noe sak her i heimen, heller en selvfølge ...

Gammel 16-09-07, 19:58   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det har jeg ikke hørt. Ikke tenkt over heller i grunnen.
Det har ikke vært noe sak her i heimen, heller en selvfølge ...

Nå husker jeg ikke om vi fikk dette opplest på tinghuset eller om det var noe vi selv leste i ekteskapsloven (ja, begge leste den før vi giftet oss), men jeg trodde det var dommeren som sa dette. Mulig prester ikke gjør det? (Vi har hatt kirkelig "bryllup" også, men da var vi allerede gift og presten sa lite om plikter.)

Gammel 16-09-07, 19:44   #3
Tilden
Leken

Tilden sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
Tilden er litt kulTilden er litt kulTilden er litt kul
Standard

Vi har hver vår lønnskonto. Ut fra de går faste trekk til sparekonto, regningskonto og matkonto, som vi begge har kort til. Det som står igjen på lønnskontoene våre, er lommepenger Funker knirkefritt!

Tilden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:49   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver våre konti, og vi har ikke tilgang til hverandres personlige konti, men vi setter av beløp til felles konto hver måned, og derfra betaler vi regninger og lån.

Sist redigert av nolo : 16-09-07 kl 22:47. Årsak: Kontier? Det får da være måte på.
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 18:45   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Her rører vi alt sammen i en stor pott, koker opp og betaler regninger, personlige ting osv uten tanke på hvem som tjener hva og hvem som bruker mest. Funker helt fint. Vi tjener nokså likt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:34   #6
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Vi deler alt, også konto.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 22:55   #7
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Vi deler alt, også konto.

Samme her.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:58   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bare en stor felles konto. Der går alt inn og alt ut. 100% felles.

Dvs forresten har jeg en liten ekstrakonto i Skandiabanken fordi den er gebyrfri. Der har jeg kort som jeg bruker til all daglig småshopping og overfører til den når den er tom. Men det er bare fordi at "hovedkontoen" vår IKKE er gebyrfri (men har god rente).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:36   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har hver vår konto, han betaler litt mer i regninger enn meg.

Kunne aldri tenkt meg å dele alt. Vi har aldri kranglet om penger, om en har lite penger så får han penger av den andre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:07   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette står i Lovdata, og ekteskapsloven blir vel skjelden opplest i sin helhet i forbindelse med vielser Det kunne tatt piffen ut av ethvert bryllup, uansett hvor romantisk anlagt man er:

Sitat:

Kapittel 7. Ektefellenes gjensidige underholdsplikt m v.

§ 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien.
Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte.
En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer.

§ 39. Opplysningsplikt om økonomiske forhold.
Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og ligningsmyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens selvangivelse og ligning. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning.

Vi deler det meste av penger, men holder begge igjen et lite beløp av lønning på hver vår private konto til klær, gaver mm. Er den ene tom, men den andre har får vi selvfølgelig av hverandre. Har en felles konto med et kort hver.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:36   #11
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har felles økonomi. Begges lønninger kommer inn på samme konto. Det er ikke noe skille mellom ditt og mitt, selv om jeg tjener mye dårligere enn mannen min (Ikke min feil at jobben min er dårlig verdsatt økonomisk sett av samfunnet. )

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:36   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder sosialhjelp har det blitt slik at samboere også i utgangspunktet har gjensidig forsørgelsesplikt. Dersom en er arbeidsledig og ikke har penger til sitt livsopphold blir samboerens inntekt lagt til grunn ved beregninger. Har ikke det juridiske helt i hodet her, det har vel blitt endringer juridisk for samboere?

Vi har helt felles økonomi, og har alltid hatt det. Slik gjør vi det:
- En regningkonto. Min lønn går inn her, det varierer litt etter inntekter/utgifter om vi må sette inn mer/mindre enn det min lønn utgjør. Jeg regner jevnlig ut hvor mye utgifter vi har per måned i snitt, behøver derfor ikke bruke en kalori på å tenke ut hvordan vi skal betale regninger som kommer inn.
- En felles lønnskonto (hvor mannens lønn kommer inn) og to kort på denne. Dette fungerer som brukskonto, og alt annet enn faste utgifer betales herfra.
- I tillegg har vi høyrentekontoer og div. ekstra kontoer.

Jeg synes det er en selvfølge at man har gjensidig forsørgelsesplikt i ekteskapet. For meg er det fremmed å tenke "mine" og "dine" penger. Jeg kan allikevel skjønne at man vil kreve det dersom partneren har en helt annet holdning til pengeforbruk, eller svært dårlig økonomisk sans.

Gammel 16-09-07, 22:03   #13
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har felles økonomi, men seperate kontoer, det har funket veldig bra for oss i 7 år

Mannen betaler lånet i husbanken+regninger
Jeg betaler lånet i banken+barnehage+matvarer

Ellers så disponerer vi pengene slik vi selv vil, men innkjøp som koster en del blir vi enige om

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 22:11   #14
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har hvert vår kort, og får lønn og stipend inn på hver vår konto. Vi betaler regningene sammen og overfører oss i mellom om en av oss begynner å bli fri for penger på konto.

Innkjøp over 2000 kr blir vi enige om.

Gammel 18-09-07, 15:35   #15
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg har min egen konto og visakort til sambo. Han har egen konto + sparekonto + hobbykonto. Jeg kan bruke hans kort så mye jeg vil. Ja, jeg har også sparekonto + ungene har sparekontoer.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:59   #16
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hver vår lønningskonto og felles regningkonto og sparekonto til oss selv og til ungene. Store innkjøp blir vi enige om, men ellers "gjør vi som vi vil". Den som har penger er den som betaler enten det nå er matvarer, klær til ungene, ting til meg eller ting til han. Økonomi tror jeg aldri vi har kranglet om (utenom hvem som skal gidde å logge seg på nettbanken og legge inn regningene da ).

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.