Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Og så er det snart jul igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-06, 16:13   #1
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Og så er det snart jul igjen

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg synes det høres litt stusselig ut for deg alfaCharlie at du sitter alene på julaften. Greit at du ikke vil feire jul, men hadde det ikke vært koselig og hatt mannen og ungene dine samlet hjemme allikevel? Det er jo liksom ingen hvilken som helst dag sånn at du f.eks. kan finne på noe med ei venninne eller noe. Vet om flere som ikke feirer jul. Nå er jeg ikke sikker på hvilken trosretning de er, men de samler bestandig familien den dagen til en hyggelig familiemiddag uten alt jule-greiene rundt. Kanskje vanskelig for mannen din hvis han gjerne vil at ungene skal få feire jul sammen med hans familie. Sikkert ikke så lett bestandig for dere som ikke feirer jul med alt maset som er rundt jula.

For AC er det vel som en hvilken som helst dag siden hun ikke har noe forhold til julekvelden.

Hadde jeg vært i denne situasjonen tror jeg at jeg ville "gått for" en felles løsning. Reise bort, for eksempel. Har selv droppet den tradisjonelle julefeiringen og vært under palmene i stedet. (et par ganger)

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 17:31   #2
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående barna: Veien blir til mens man går. De juletradisjonene, eller manglende sådanne i andres øyne, dere har bare dere, er det som kommer til å bli deres norm. Barn er så tilpasningsdyktige at de tar sånt på strak arm, og så lenge dere er komfortable med deres løsninger blir de det også. det er min "hellige" overbevisning.

Og dere virker så reflekterte at jeg er helt sikker på at eventuelle småproblemer (juleverksted på skolen, juleavslutninger i kirken med skolen, julepynting (Mr.Norway kaller det konsekvent "vinterpynt"!) hjemme etc) finner dere helt greie løsninger på.

Hva andre mener - spiller ingen rolle. Er dere trygge på deres valg blir barna det også.

Og å reise bort i julen høres bare snadder ut. Snakk om fin vintertradisjon som barna kommer til å elske like mye som tradisjonell norsk julefeiring!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 20:27   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pakker kommer nok absolutt barna til å få hver jul, jeg har en svigerfamilie som teller mange hoder og som er ivrige pakkekjøpere. Jeg har heller ingen intensjon om å være noen regelrytter, holde dem unna alt som har med jul å gjøre annethvert år. Jeg var da selv med på juleverksted på skolen o.l.

Som sagt mange, mange ganger før i løpet av tråden, min intensjon er kun at mine barn skal lære at desember kan være så mangt. Ingen familiesplitting, ikke noe tyranni ovenfor mann og barn, ikke noe julehat. Bare en annen måte å gjøre ting på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 20:39   #4
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Pakker kommer nok absolutt barna til å få hver jul, jeg har en svigerfamilie som teller mange hoder og som er ivrige pakkekjøpere. Jeg har heller ingen intensjon om å være noen regelrytter, holde dem unna alt som har med jul å gjøre annethvert år. Jeg var da selv med på juleverksted på skolen o.l.

Som sagt mange, mange ganger før i løpet av tråden, min intensjon er kun at mine barn skal lære at desember kan være så mangt. Ingen familiesplitting, ikke noe tyranni ovenfor mann og barn, ikke noe julehat. Bare en annen måte å gjøre ting på.

Jeg er litt treg med å få ting inn i skallen i dag hehe.
Men har lest alt 2 ganger. Kanskje det jeg skulle ha gjort før jeg svarte

Synnes dere skal gjøre som dere vil

God desember

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 21:03   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har jo du og jeg diskutert før, AC, og du vet hva jeg synes om det.

Men en tanke har sneket seg inn mens jeg har lest det du har skrevet i denne tråden, og det er at julefeiringen til svigerfamilien din er veldig fundamentert i religion. Og da forstår jeg at det blir litt vanskelig for deg å feire jul sammen med dem. Det blir litt vanskelig å se på det som bare en hyggelig familiesammenkomst når man leser juleevangeliet, og snakker om Jesus og engler etc.

For veldig mange er jul en hyggelig høytid, som har familien i fokus. Være sammen med de nærmeste, kose seg med god mat og god drikke, åpne noen pakker, sitte stille i stua på kvelden med noe godt å glasset og resten av julekakene. Og det er jo fint mulig at du og familien din klarer å skape deres egen "jule"-tradisjon, med hyggelig samvær og god mat i fokus, men ikke nødvendigvis julemat, juletre, eller julegaver for den saks skyld.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 22:18   #6
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

For veldig mange er jul en hyggelig høytid, som har familien i fokus. Være sammen med de nærmeste, kose seg med god mat og god drikke, åpne noen pakker, sitte stille i stua på kvelden med noe godt å glasset og resten av julekakene. Og det er jo fint mulig at du og familien din klarer å skape deres egen "jule"-tradisjon, med hyggelig samvær og god mat i fokus, men ikke nødvendigvis julemat, juletre, eller julegaver for den saks skyld.

Ja, julefeiring kan være så mangt. For meg er julefeiring en tradisjon bestående av forventinger, god mat og drikke, hyggelig samvær med familie og ro. Et deilig avbrekk i en ellers hektisk hverdag. Som familie har vi skapt våre egne tradisjoner rundt julehøytiden.

Men nå er jeg veldig opptatt av tradisjoner og det å skape hyggelige opplevelser og gi minner videre til barna. Vår hverdag er såpass hektisk at for meg er det viktig å skape møtepunkter for felleskap og felles opplevelser. Og jul er en slik mulighet med eller uten religiøsitet.

Så for meg virker det litt stusselig at dere velger å dele dere opp. En ting er at du vil respektere for dine holdninger (og der forstår jeg deg godt), men hva med hvordan dine barn opplever at mamma ikke vil være med på det resten av familien gjør?
Å ha barn og leve sammen med andre mennesker handler om å inngå kompromier og møtes på halvveien til beste for alle parter.
På meg virker det som du setter dine egne krav foran felleskapet? Mulig jeg har oppfattet deg feil.

Gammel 14-10-06, 14:17   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Men nå er jeg veldig opptatt av tradisjoner og det å skape hyggelige opplevelser og gi minner videre til barna. Vår hverdag er såpass hektisk at for meg er det viktig å skape møtepunkter for felleskap og felles opplevelser. Og jul er en slik mulighet med eller uten religiøsitet.

Så for meg virker det litt stusselig at dere velger å dele dere opp. En ting er at du vil respektere for dine holdninger (og der forstår jeg deg godt), men hva med hvordan dine barn opplever at mamma ikke vil være med på det resten av familien gjør?
Å ha barn og leve sammen med andre mennesker handler om å inngå kompromier og møtes på halvveien til beste for alle parter.
På meg virker det som du setter dine egne krav foran felleskapet? Mulig jeg har oppfattet deg feil.

Hvis du har lest tråden, burde du se at min kjernefamilies avgjørelse handler ALT om å kompromisse og å møtes på halvveien for alle parter. Mine barn får oppleve jul, men de får også oppleve at det går an å IKKE feire jul. En erfaring rikere.

At jeg skal gå på akkord med mine egne prinsipper virker absolutt som den letteste løsningen nå, men på lang sikt er det ikke den holdningen til personlig overbevisning jeg vil at mine barn skal lære.

Gammel 19-06-08, 16:56   #8
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

At jeg skal gå på akkord med mine egne prinsipper virker absolutt som den letteste løsningen nå, men på lang sikt er det ikke den holdningen til personlig overbevisning jeg vil at mine barn skal lære.

Bare litt nysgjerrig jeg alfaCharlie; hvis du ikke er et Jehovas Vitne mer, hvorfor kan du da ikke være med på julefeiring? Og det å feire jul, er det å gå over dine prinsipper? Lever du etter JVs prinsipper og ikke er medlem mer?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 21:09   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

My point exactly, Adrienne. Bortsett fra at jeg ikke har noe i mot julemat!

Dette er i bunn og grunn snakk om å ha respekt for andres syn. Og hvis jeg venter det av omverdenen, må jeg også vise respekt tilbake, noe som jeg kanskje ikke har demonstrert i overbevisende grad i løpet av denne tråden.

Gammel 15-10-06, 19:03   #10
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Vi feirer jul, men for oss handler den overhode ikke om religion.
For oss er det et lyspunkt i den aller mørkeste tiden på året. Vi tenner lys, har fri, koser oss sammen som familie, treffer venner og spiser god mat.

Jeg er ikke kristen, og har aldri hatt kristendom på skolen. Vi hadde livssyn, og det skulle jeg virkelig ønske at barnet mitt også fikk ha. Vi lærte om alle verdens religioner, ikke bare "den ene sanne og rette".
Barnet mitt er med barnehagen i kirken, og leser juleevangeliet i barnehagen. Det har jeg ingen problemer med, så lenge det ikke blir presentert for henne som en sannhet.

Jeg synes det høres ut som dere løser denne situasjonen på en veldig ok måte, alfaCharlie. Jeg tror ungene har en stor fordel når de kan se at ting kan gjøres på en annen måte enn "alle de andre" gjør, og at det er helt greit. For deres barn er det vanlig at du ikke feirer jul sammen med dem, de tenker nok ikke over at du ikke er der en gang.
Jeg ser ikke noen forskjell på deres praksis med annen hvert år, og f.eks de som har delt omsorg og feirer jul sammen med barna annenhvert år. Da blir jo heller ikke tradisjonene de samme hvert år...

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 17:03   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juletråd!???

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 17:04   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Juletråd!???

Og ikke bare det, men juletråd fra julen 2006.

Gammel 19-06-08, 17:06   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og ikke bare det, men juletråd fra julen 2006.

Gammel 19-06-08, 17:30   #14
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Noterer meg at HVORFOR man ikke feirer jul og andre tema rundt Jehovas Vitner kan man ikke diskutere midt på sommeren

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 17:59   #15
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Noterer meg at HVORFOR man ikke feirer jul og andre tema rundt Jehovas Vitner kan man ikke diskutere midt på sommeren

Det var vel heller det at tråden er snart tre år gamel.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 20:00   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Jeg lo like mye fordi JEG ikke hadde sett at tråden var fra 2006 liksom!
Jeg begynte å lese - og så dato.
Men når Skilpadda påpekte årstall MÅ det jo være lov å le da. Lo ikke av DEG.

Gammel 19-06-08, 17:07   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jøss.

Vel, Ina, det er fordi jeg ikke tror på den historiske riktigheten av Jesu fødsel 24. desember.
:verden vil bedras:

Heh, dette var out of season. Jeg har virkelig ikke argumentrekka på plass nå, og for den del kan jeg nok ha sagt mye for to år siden som ikke er like relevant nå.

Gammel 19-06-08, 18:26   #18
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har selvsagt ingen problemer med at folk ikke feirer jul. Det får da være måte på å henge seg opp i ting.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 18:30   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen ting er som gamle tråder til glede for nye lesere.

Gammel 19-06-08, 19:59   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Min første røde prikk

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.