|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Det er jeg selvsagt helt enig i. Jeg mener ikke at vi skal akseptere forskjellsbehandling eller uverdige holdninger på grunn av kultur. Men dersom vi tar sterkt avstand fra alt som har med kulturer med noen negative trekk tror jeg ikke verden kommer særlig lenger. I dette tilfelletet er det du som er offer for diskriminerende holdninger fordi du tilhører en annen kultur enn pasienten.
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Eller kanskje hun kom fra Elverum? Jeg synes det er teit å si at folk som bor på Grorud eller Søndre Nordstrand kommer fra Somalia eller Pakistan, når de bor på Grorud eller Søndre Nordstrand.
|
|
|
#3 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikke sikker på om jeg misforstår her, men du tenker at de hadde sagt selv at de var fra Søndre Nordstrand? Sist redigert av turi : 24-10-07 kl 19:32. Årsak: suser.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Teller ned
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg bor i Søndre Nordstrand, og er fra Norge. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nattrangler
Uansett hvilket land jeg eventuelt måtte flytte til senere så vil jeg alltid komme fra Norge.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Det tenkte jeg også på når jeg leste de siste innleggene. Sist redigert av Dronningen : 25-10-07 kl 13:26. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ustabil
|
Jepp. Enig. Signerer. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerMin mann ble slått ned her på døren en dag i sommer, han kom på legevakta, og det var kvinnelig lege. Han spurte om det var en mannlig lege der som kunne sy kuttet, fordi han følte seg ikke vel religiøst sett med at en kvinne skulle røre han i ansiktet, men det var ingen andre der påsto legen. Han spurte en sykepleier, og legen ble drittsur. Sykepleieren sa at om han ventet to minutter, var det en mannlig lege der som helt sikkert kunne sy. Legen kalte han "terrorist" og ba han om å fjerne skjegget.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg bor også i Søndre Nordstrand, og er, tro det eller ei, fra Norge jeg også. (Heter det egentlig PÅ Søndre Nordstrand? Det heter da vitterlig på Nordstrand?) |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Teller ned
Tror man kan bruke begge deler, eller? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Du også? Jeg og.....vet om et par til..kanskje vi skulle ha et treff?
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerMen er det fordomsfult å anta at en person med "ikke-vestlig" utseende eller navn for den del, har et annet opphav enn "det som er vanlig", og dermed spørre om det? Sjansen er jo stor for at de treffer riktig. Folk er jo nysgjerrige, og ofte kan det være en måte å starte en samtale på - omså det bare viser seg at en av foreldrene til personen kom fra et annet land en gang. Så sier man det. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Jeg synes ikke det er fordomsfullt å anta at vedkommende med ikke-vestlig utseende har et annet opphav, men det er fordomsfullt å tillegge det mennesket holdninger, tenke- og væremåte bare utifra hvor man tror han\hun kommer fra.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Jeg dro temaet litt videre, og tenkte ikke på å tillegge noen holdninger, men den enkle handling som mange gjør: Å spørre hvor noen kommer fra. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg fikk også mange spørsmål om hvor jeg EGENTLIG er fra. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg opplever det motsatte, at folk som spør meg hvor jeg kommer fra, blir fornærmet når jeg sier sannheten. Snart begynner jeg å si Bosnia eller Syria, altså...
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerMan kan bli noe lei av å bli spurt hvor man EGENTLIG er fra for n'te gang når man bor i en bittelita bygd oppi fjellheimen, og har bodd der hele sitt liv. Når man blir spurt av de samme menneskene. Igjen og igjen. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Det kan jeg forstå. Sånn "Ting tar tid"-fjellheim. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Come what may...
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg er drittlei av å si hvor jeg kommer i fra. Ærligtalt jeg spør da ikke folk hvor dem kommer fra. Så hvorfor er det greit at jeg skal si hvor jeg kommer fra til vilt fremmede folk!¨
|
|
|
#20 |
|
Whatever, never mind
|
Men det gjør du jo, gjør du ikke? |
|
|
|