Spesielle ord og uttrykk fra deres familier
Divines tråd med de morsomme uttrykkene satte meg på tanken om at det ofte oppstår faste uttrykk innenfor en familie, gjerne med en spesifikk forhistorie til, som få andre enn den respektive familien skjønner noe som helst av.
Her er et representativt utvalg av ord og uttrykk som har "satt seg fast" hos oss (jeg kommer nok på fler etterhvert):
Slæk: Adjektiv, synonymt med slem og ekkel.
(Stammer fra mine søsken var små.
En av mine søstre sloss med en av brødrene på kjøkkenet, og hadde lagt ham i bakken. Mens hun satt der på magen hans, tok hun et melkeglass som sto på kjøkkenbordet og tømte innholdet i ansiktet hans, idet han hylte "Du e' slæm!!!" - slik at utfallet ble "Du e' slæææk!")
Knørke: Verb, betyr å ødelegge noe. Kan også brukes som adjektiv, "den er knørk".
(Forhistorien for denne er uviss. )
Ølk: Adjektiv, betyr ødelagt ("Den er ølk").
(Min eldste søsters sønn sa "ølk" før han klarte å si ødelagt, og vi syntes det var så effektivt og beskrivende at vi har beholdt det.)
Gafler og vast: Søndagskos. Vanlige mennesker kaller det gjerne "vafler og saft".
(Et uttrykk som har vært med i familien fra da en av mine brødre var så liten at han ikke helt hadde kontroll på alle ordene.)
No lokka hamskjim: Beskjed om at en maskin eller et apparat har slått seg av.
(En av mine søstre fikk beskjed av min mor om å si ifra når vaskemaskinen "slukket", og kom til henne med beskjeden "No lokka hamskjim, mamma!" )
Hva har dere for slags "spesialuttrykk" i slekten?
Del...