|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?
Jeg kjenner jeg GRØSSER, Bokormen. :grøss: Man vet jo at det er sånn, men når det blir så overtydelig så blir jeg helt lei meg.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skrev det, men det var fordi jeg syntes det var litt "kult" at hun ikke var det samme som 99 % av alle de andre jentene i barnehagen. Litt kjedelig når ALLE jentene er det samme, synes jeg (alltid prinsesser). Men klart, hadde hun villet være prinsesse selv, hadde hun selvsagt fått lov til det. Barna må jo få ha sin egen personlighet.
![]() |
#3 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Storebror fikk prøve min neglelakk en dag, og han syntes det var veldig fasinerende. Men den måtte bort før han gikk i barnehagen fikk jeg vite, for det er bare jenter som bruker sånn. Gutten er 4,5, jeg syntes det var litt tidlig med så stort ytre press på hva som er jentete og hva som er guttete. Han har forresten flest jentevenner i barnehagen, og leker visst en del med dukker og rollelek. Lillesøster vil bare gjøre det storebror gjør, så enn så lenge så er prinsessenykkene langt unna. Men det kommer vel, hun er bare to år.
![]() |
#4 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Er ikke så sikker på om det er så stor forskjell på å være guttejente og jentejente men vil tro at det er bra stor forskjell på å være guttejente og jentegutt. Så kronglete skrevet da. Poenget er ihvertfall, hvor mange av dere ville sett med beundring på dere lille sønn og sagt; han er så feminin, så glad i å leke med dukker og rosa prinsessekjoler?
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?For de som lurer så er jeg selvsagt enig i at selvstendighet og selvtillit til å gå mot strømmen, er viktige egenskaper. Selv var jeg en typisk sånn jente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
Men Electronica, jeg tror ikke det er mange som faktisk mener at det er dårligere at en jente danser ballett enn spiller fotball! Men noen blir ekstra glade når jentene deres, allerede i barnehagealder, viser en evne til å gå litt mot strømmen. Samt at noen av oss rett og slett blir skrekkelig lei av det ensidig rosa og blir VELDIG lettet når de innimellom velger noe annet.
![]() |
#7 |
Pauset
Hvis det er trygghet til å ta selvstendige valg, så er jeg med på det. Men hvis det må være med "maskulint fokus", så mener jeg det er litt leit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Mani, jeg har en liten Pøbel som synes det er veldig morsomt å kle seg ut som prinsesse. Han var prinsesse i barnehagens karneval, og hadde åpenbart fått veldig mye skryt. Da han kom hjem var han så sprekkferdig av stolthet; han syntes han var så fiiiiin. Han løftet på skjørtet og trippet over dørstokken.
![]() |
#9 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Det eg synest er det tristaste med "prinsessejenter" er at nokre av dei gjerne let utsjånad komme før glede og leik allereie i 4-5 års alderen. Eg får vondt i magen av å sjå jenter som sit på ein benk og kjedar seg fordi dei er redde for å bli skitne dersom dei deltek i leiken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Det ville vært leit å se, det kan jeg forstå. Kjenner forøvrig ikke til noen sånne selv, da rosa skjørt i barnehagen vår ikke legger noen begrensninger - verken ute eller inne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har en venninne med sånne barn, og de får "panikk" på grunn av morens formaninger. "Ikke glem at du har på deg Ralph Lauren skjørtet nå da ****. Pass på så du ikke blir møkkete!" Det er virkelig patetisk.
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Du tuller!
![]() |
#13 |
Queen of intentions...
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bedre for en jente å være "guttete" enn "jentete"?Jeg elsker at jentene mine er skikkelig jentete og går i rosa, jeg.
![]() |
Emneord |
guttejente, jentegutt, kjønnsroller |
|
|