Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-08, 14:09   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Selvsagt er det noen familier opplever at denne utgiften gjør at de tipper over i minus - men der er jeg enig med Mim - det er familier som allerede sliter og deres behov skal ivaretas av NAV sine ulike støtteordninger.

Så enten er man "rik" nok til at man slipper å tenke på bensinpriser eller priser overhodet, ellers så er man så fattig at man kommer inn under sosialkontoret og lignende? Jeg setter det nok på spissen nå altså, men jeg mener; det er jo ikke sånn at man må tippe over i minus for å ha dårlig råd. Jeg synes det er fryktelig synd om en barnefamilie skal måtte stramme kraftig inn på økonomien sin pga. ting som økte bensinpriser, når de er avhengige av å ha bil. Og når de finner på å klage på det, så får de høre at de "bare kan flytte eller ta bussen". Apropos det å flytte, tenk om det hadde vært så lett som enkelte mener? Det å bare pakke sammen og finne seg et annet sted å bo?

Gammel 28-05-08, 14:12   #2
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis noen trodde jeg mente at de som bor på steder hvor bensinforbruket må være høyt, bare kan flytte, så mente jeg ikke dét altså

Gammel 28-05-08, 14:09   #3
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror Siri peker på noe viktig her, det er så utrolig mange (spesielt kvinner) som handler og handler og handler, det er jo bare å lese tråder her inne! Jeg tror det er mange av de som nå klager så veldig - rett og slett fordi det blir mindre penger til barneklær og -utstyr og diverse andre ting til seg selv...

Det kan godt være, og er enig i at de ikke har så veldig stor grunn til å klage.

Selvsagt er det noen familier opplever at denne utgiften gjør at de tipper over i minus - men der er jeg enig med Mim - det er familier som allerede sliter og deres behov skal ivaretas av NAV sine ulike støtteordninger.

Hvilke da? Det er ikke så veldig enkelt nei. Jeg har ikke hørt om at nav har støtteordninger for de med dårlig råd. Da må man til sosialkontoret for å få hjelp. Men der får man jo beskjed om å selge unna bil, kanskje hus også, og kvitte seg med alt som har en viss verdi. Bruke opp barnas sparepenger også (som ikke oreldrene nødvendigvis har spart opp) , før man får hjelp.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:21   #4
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Hvilke da? Det er ikke så veldig enkelt nei. Jeg har ikke hørt om at nav har støtteordninger for de med dårlig råd. Da må man til sosialkontoret for å få hjelp. Men der får man jo beskjed om å selge unna bil, kanskje hus også, og kvitte seg med alt som har en viss verdi. Bruke opp barnas sparepenger også (som ikke oreldrene nødvendigvis har spart opp) , før man får hjelp.

Neida, det er ikke så enkelt. Men det vil alltid være familier som sliter, og man skal ikke bruke de situasjonene som argument mot bensinprisene. Familier med dårlig økonomi skal få hjelp fra NAV-systemet. Jeg vet det ikke er bare-bare, men det er nå engang det sikkerhetnettet vi har i Norge. Det er vel forøvrig også endel familier som ikke har så mye og rutte med fordi kun en person forsørger familien, mens den andre er hjemme med barnene. Det er klart at det blir trangt økonomisk i slike situasjoner - og da får man velge mellom trang økonomi eller å være hjemme på fulltid.

For jeg synes ikke sikkerhetsnettet skal være at bensinprisene skal holdes unaturligt lavt.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 14:41   #5
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Vil gjerne veta kva støtteordninger du snakker om.

Gammel 28-05-08, 15:27   #6
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Vil gjerne veta kva støtteordninger du snakker om.

Familier som har svak økonomi kan ha krav på sosialhjelp, bostøtte mm. Jeg har aldri brukt NAV (trygd, sosialhjelp ol) utover mine svangerskapspermisjoner, så det vet jeg ikke så mye om, men de har informative nettsider.

NAV er det sikkerhetsnettet man har i Norge, slik at hvis man får veldig dårlig økonomi så får man hjelp. Det betyr ikke at det ikke finnes familier som har dårlig råd uten å ha krav på dette. Men Nemi - du er hjemmeværende - det er da ganske selvsagt i midt hode at når dere velger å ha en inntekt så må dere være inneforstått med at det nødvendig blir trangere økonomisk enn for familier som har to inntekter? Jeg tror ikke NAV vil ha ordninger for dere - men arbeidskontoret kan helt sikkert hjelpe deg ut i jobb.

Du valgte å trekke fram din manns eksempel og på mange måter "villedet" du oss (meg ihvertfall) med tallene dine, slik at det skulle se helt håpløst ut for dere. Utgiften deres er ca kr 3000, og deler jeg det på en literpris på kr 13, blir det 230 liter diesel per måned. Altså - for hver krone dieselprisen stiger med, stiger deres utgifter med 230 kroner per måned. Det er litt ufint å vise fram et regnestykke som viser "mine utgifter stiger med 1500" når fakta er kroner 230?

Dere får jo skattefradrag for en del av dette også. Og - mannen din får helt sikkert kjøregodtgjørelse for kjøring i jobbsammenheng. Det er slik at man skal ha kjøregodtgjørelse fra arbeidsplassen til evt. møter.

Så egentlig synes jeg ikke dette virker så ille for dere. Kanskje du heller får kutte ut litt handling av krokodillekjøtt?

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 13:38   #7
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser ikke helt poenget med å sende mailer og sms med oppfordringer om å boikotte det ene eller andre selskapet. Ei heller ha bensinprisene som hovedoppslag på avisene.

Men jo, en økning i bensinprisene gjør stort utslag for mange familier. Mange bor på landet, der kollektivtilbudet i bestefall er svært mangelfullt, og mange steder ikke eksisterende.
Avstander på 1 mil til nærmeste busstopp er ikke uvanlig, og der går kanskje bussen 2 ganger i døgnet, nemlig skolebussen.
Mange har lang vei til jobb, der de faktisk må kjøre siden det ikke går buss. 5 mil hver vei til og fra jobb, gjør at mange bruker mye drivstoff. Har man da i utgangspunktet dårlig råd, så har man kanskje også en gammel bil, siden det er det eneste man kan ha råd til når man ha bil. Gamle biler bruker mye drivstoff.
Hvis bensinprisen øker opp til f.eks 17,- literen som jeg har sett spådommer for, blir det en økning på 4-5 kr literen. Når mange eldre biler da ofte bruker en liter og mer til pr mil, kan økningen i bensinprisene i tilfellet beskrevet over her, utgjøre opp til 1100,- pr mnd for en familie. Dette er kun kjøring til og fra jobb. Tar man med kjøring til fritidsaktiviterer og venner for ungene, blir det gjerne enda mer. Det er ikke alle som bor i gåavstand til dette.

Jeg syns det blir sneversynt av de som bor midt i byene, og andre steder der man har godt kollektivtilbud, å slå fast at alle normenn har råd til dyr bensin.
Det jeg skisserte over her er ikke bare få unntak altså. Det gjelder ganske mange rundt i landet.

Gammel 28-05-08, 13:50   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg skisserte over her er ikke bare få unntak altså. Det gjelder ganske mange rundt i landet.

Jeg skjønner at enkelte har lyst til å klage, men det vil jo alltid være sånn at det er både fordeler og ulemper ved å bo der en bor.
En må jo anta at det var gode grunner til å bosette seg nettopp der? Da må en ta med seg ulempene ved hjemstedet sitt også.
Jeg har vokst opp i Sogn og Fjordane, og bor nå i Bergen - og klarer å se forskjellene og være takknemlig for de egenskapene jeg har valgt.

Gammel 28-05-08, 14:02   #9
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg skjønner at enkelte har lyst til å klage, men det vil jo alltid være sånn at det er både fordeler og ulemper ved å bo der en bor.
En må jo anta at det var gode grunner til å bosette seg nettopp der? Da må en ta med seg ulempene ved hjemstedet sitt også.
Jeg har vokst opp i Sogn og Fjordane, og bor nå i Bergen - og klarer å se forskjellene og være takknemlig for de egenskapene jeg har valgt.

Det er sant, men man har kanskje ikke regnet med å få dårlig råd da man bosatte seg der? Det er heller ikke alle som har like lett for å flytte på seg, med tanke på familie, venner, arve gårdsbruk osv.
Selvfølgelig kan man velge å gjøre det, men det er ikke bare bare. Et annet moment er jo også det at jo mer sentralt en velger å bo, jo dyrere blir boligene. Det er ikke sikkert at man har råd til å bo mer sentralt.

Og bare for ordens skyld. Jeg klager ikke altså. Selvfølgelig ønsker jeg lavest mulig pris på drivstoff, men jeg bor såpass sentralt til at jeg kan gå til det meste jeg trenger i det daglige.

Gammel 28-05-08, 14:10   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig kan man velge å gjøre det, men det er ikke bare bare. Et annet moment er jo også det at jo mer sentralt en velger å bo, jo dyrere blir boligene. Det er ikke sikkert at man har råd til å bo mer sentralt.

Nettopp! Det er fordeler og ulemper med begge deler. Usentralt må man bruke mer av lønna si på transport, sentralt må man bruke mer av lønna på å bo. Ingen liker verken høyere rente, høyere bensinpriser eller høyere matvarepriser, men det er litt rart at det blir så sinnsyke protester og avisoverskrifter av nettopp bensinprisen, når det nok er huslånet som til syvende og sist kommer til å velte økonomien for enkelte.

Gammel 28-05-08, 14:13   #11
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Personlig har jeg ingen problemer med å takle høyere bensinutgifter. Vi bor sentralt med rikelig kollektivtransport og jeg jobber i gangavstand fra hjemmet.

Men mannen min er en av dem som river seg i håret av dette. Han er medeier i et håndverkerfirma som reiser land og strand rundt for å gjøre jobben sin. Selvsagt koster økte bensinutgifter dem masse penger.
For ikke å snakke om de som jobber i transportnæringen. Så mye kjøring totalt gir dem store merutgifter.

Gammel 28-05-08, 13:39   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er litt ironisk oppi det hele er at staten Norge tjener ekstremt godt på oljeprisen, som også er den samme som får bensinprisen til å stige.

Jeg er vokst opp på et sted der bussen går tre ganger om dagen, og for å klare seg i de mer grisgrendte strøkene av bygda så må man ha bil. Så jeg forstår godt at folk som bor slik til synes det er kjipt når bensinprisen stiger. Men det hjelper jo så lite å arrangere boikott og lignende, for det er ikke oljeselskapene som bestemmer bensinprisen. Ja, kanskje de bestemmer om den skal koste 13,50 eller 13,80, men den aller største andelen av bensinprisen kommer av avgifter og høy oljepris.

Gammel 28-05-08, 13:42   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, 60 % av bensinprisen er vel avgifter? Heia avgiftslandet.

Gammel 28-05-08, 14:17   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal stille meg opp på en øde strekning og vente på buss-skilt.

Gammel 28-05-08, 14:30   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endre vaner? Jeg skjønner fremdeles ikke hva du snakker om. Man kan ikke endre på det man gjør idag før det eksisterer en alternativ måte å gjøre det på. Hva forventer du skal skje i mellomtiden?

Gammel 28-05-08, 14:58   #16
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Har det sluttet å regne på Østlandet nå, siden bensinprisene engasjerer så mye?

Gammel 28-05-08, 14:59   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Vi har sommer på østlandet nå.

Gammel 28-05-08, 15:07   #18
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Langtidsvarslet melder regn neste torsdag i Oslo. Da avtar nok bensinklagingen, men se opp for værklaging.

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 23:06   #19
Left
Passiv

Standard

Det går jo ut over de som bor i utkantstrøk i særdeleshet. Kjøre kollektivt?
Jeg må le litt. Der vi har hus går det buss 08.05 hver dag, med retur 15.00. Og det er bare når det er skole - bussen følger skoleruta.
Vi har 6 km til nærmeste matbutikk, og hvis man får seg jobb i fylket - ja, vi må snakke om fylket, for i lokalmiljøet finnes det ikke så mange jobber. 1 barnehage, 2 butikker, 1 skole, og det var vel omtrent det som fantes, med mindre man vil kjøre til kommunesenteret 3 mil unna. Derfor er vi helt avhengige av å måtte kjøre minst 5 mil hver dag, for i det hele tatt å kunne ta buss videre. I og med at det er så lange avstander kan man ikke ta buss, fordi det tar for lang tid. Da måtte barnehagen bli døgnåpen.
Uansett hvor vi skal, så må vi kjøre bil. Da må jeg bare si jeg synes det er kjipt at drivstoff er så dyrt.
Kanskje vi skal flytte til Oslo alle sammen?

Svar med sitat
Gammel 28-05-08, 23:33   #20
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Alt dette engasjementet, og så er det ingen som bruker det til å demonstrere for bedret kollektivtilbud, også i grisgrendte strøk?
Kanskje litt satt på spissen, men hvis det virkelig opprører majoriteten at bensinprisene er for høye og kollektivtilbudet for dårlig - hvorfor er det da ingen som starter SMS-kampanjen ' JA til timesavganger på bussen i Førde!'

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:21.