|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Så enten er man "rik" nok til at man slipper å tenke på bensinpriser eller priser overhodet, ellers så er man så fattig at man kommer inn under sosialkontoret og lignende? Jeg setter det nok på spissen nå altså, men jeg mener; det er jo ikke sånn at man må tippe over i minus for å ha dårlig råd. Jeg synes det er fryktelig synd om en barnefamilie skal måtte stramme kraftig inn på økonomien sin pga. ting som økte bensinpriser, når de er avhengige av å ha bil. Og når de finner på å klage på det, så får de høre at de "bare kan flytte eller ta bussen". Apropos det å flytte, tenk om det hadde vært så lett som enkelte mener? Det å bare pakke sammen og finne seg et annet sted å bo?
|
|
|
#2 |
|
Søt og rar
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Hvis noen trodde jeg mente at de som bor på steder hvor bensinforbruket må være høyt, bare kan flytte, så mente jeg ikke dét altså
|
|
|
#3 |
|
tankefull
|
Det kan godt være, og er enig i at de ikke har så veldig stor grunn til å klage.
Hvilke da? Det er ikke så veldig enkelt nei. Jeg har ikke hørt om at nav har støtteordninger for de med dårlig råd. Da må man til sosialkontoret for å få hjelp. Men der får man jo beskjed om å selge unna bil, kanskje hus også, og kvitte seg med alt som har en viss verdi. Bruke opp barnas sparepenger også (som ikke oreldrene nødvendigvis har spart opp) , før man får hjelp. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Neida, det er ikke så enkelt. Men det vil alltid være familier som sliter, og man skal ikke bruke de situasjonene som argument mot bensinprisene. Familier med dårlig økonomi skal få hjelp fra NAV-systemet. Jeg vet det ikke er bare-bare, men det er nå engang det sikkerhetnettet vi har i Norge. Det er vel forøvrig også endel familier som ikke har så mye og rutte med fordi kun en person forsørger familien, mens den andre er hjemme med barnene. Det er klart at det blir trangt økonomisk i slike situasjoner - og da får man velge mellom trang økonomi eller å være hjemme på fulltid. |
|
|
|
#5 |
|
Unik
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Familier som har svak økonomi kan ha krav på sosialhjelp, bostøtte mm. Jeg har aldri brukt NAV (trygd, sosialhjelp ol) utover mine svangerskapspermisjoner, så det vet jeg ikke så mye om, men de har informative nettsider. |
|
|
|
#7 |
|
tankefull
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg ser ikke helt poenget med å sende mailer og sms med oppfordringer om å boikotte det ene eller andre selskapet. Ei heller ha bensinprisene som hovedoppslag på avisene. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Søt og rar
|
Jeg skjønner at enkelte har lyst til å klage, men det vil jo alltid være sånn at det er både fordeler og ulemper ved å bo der en bor.
|
|
|
#9 |
|
tankefull
|
Det er sant, men man har kanskje ikke regnet med å få dårlig råd da man bosatte seg der? Det er heller ikke alle som har like lett for å flytte på seg, med tanke på familie, venner, arve gårdsbruk osv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Nettopp! Det er fordeler og ulemper med begge deler. Usentralt må man bruke mer av lønna si på transport, sentralt må man bruke mer av lønna på å bo. Ingen liker verken høyere rente, høyere bensinpriser eller høyere matvarepriser, men det er litt rart at det blir så sinnsyke protester og avisoverskrifter av nettopp bensinprisen, når det nok er huslånet som til syvende og sist kommer til å velte økonomien for enkelte.
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Personlig har jeg ingen problemer med å takle høyere bensinutgifter. Vi bor sentralt med rikelig kollektivtransport og jeg jobber i gangavstand fra hjemmet.
|
|
|
#12 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det som er litt ironisk oppi det hele er at staten Norge tjener ekstremt godt på oljeprisen, som også er den samme som får bensinprisen til å stige.
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Ja, 60 % av bensinprisen er vel avgifter? Heia avgiftslandet.
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Endre vaner? Jeg skjønner fremdeles ikke hva du snakker om. Man kan ikke endre på det man gjør idag før det eksisterer en alternativ måte å gjøre det på. Hva forventer du skal skje i mellomtiden?
|
|
|
#16 |
|
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Har det sluttet å regne på Østlandet nå, siden bensinprisene engasjerer så mye?
|
|
|
#17 |
|
Hertuginne
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Langtidsvarslet melder regn neste torsdag i Oslo. Da avtar nok bensinklagingen, men se opp for værklaging. |
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det går jo ut over de som bor i utkantstrøk i særdeleshet. Kjøre kollektivt? |
|
|
|
#20 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Alt dette engasjementet, og så er det ingen som bruker det til å demonstrere for bedret kollektivtilbud, også i grisgrendte strøk?
|
![]() |
|
|