Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor gammel var du da du fikk/kjøpte mobil?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-08, 23:25   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel var du når du fikk/kjøpte mobil?

En diger motorola av typen som ligner en padde. Den veide ca 500 g og hadde minimal batteri- og lagringskapasitet. Det var '99 og jeg var 25.

Gammel 11-08-08, 23:28   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mai 1997, da jeg var 19 år. Det var en Phillips Fizz, med grønt deksel og en liten antenne som måtte dras ut hvis jeg skulle prate. Den var strålende så lenge den varte, som var i ca 6 måneder. Da gikk jeg over til en Ericsson, en tykk, liten sak.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 23:29   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mannen og jeg kjøpte en på deling sommeren 99 (var 26 år). Den brukte vi den ferien og etterpå glemte vi den. Vi kjøpte ny mobil på fellesen i 2001. Den ble min sommeren 2002 da mannen kjøpte sin egen og jeg hadde den helt til jeg arvet mannens i 2007.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 23:31   #4
Moria
Aktiv

Moria sin avatar

Moria er litt kulMoria er litt kul
Standard

Fikk min første mobli i 1997. Jeg var 19 år og flyttet hjemmefra for å gå på folkehøgskole.

Moria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-08, 23:43   #5
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Arvet den gamle til mamma og pappa i 1998 - 22 år gammel. Gikk ikke så velidg mange ukene før jeg kjøpte meg en ny. (For den jeg arvet var klumpete, og man kunne ikke sende sms med den).

Gammel 11-08-08, 23:32   #6
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jøss ser at jeg var vist veldig tidlig ute. I 1999 hadde jeg kjøpt meg minst 10 forskjellige telefoner. Jeg var rett og slett avhenig. Er det enda.

Gammel 11-08-08, 23:33   #7
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk også min første mobil fra kjærsten da jeg var 17. Men han var/er slett ikke av den sjalu typen, bare veldig teknologifrik. En Nokia et eller annet. Jeg tror faktisk den virker ennå, seøv om den må lades et par ganger i timen

Gammel 11-08-08, 23:38   #8
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Tror jeg kjøpte min første mobiltelefon i 1996 eller 1997 og jeg var 21 eller 22 år gammel. Før den tid hadde jeg personsøker og sånn telefonkort til korttelefonkioskene. Sjempepjaktisk å løpe rundt og lete etter telefonboks hver gang det pep.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-08, 23:42   #9
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Litt info fra Wikipedia:

Mobiltelefoni på 1980-tallet

Bildet viser utviklinga av telefonapparater fra 1980-tallet til inn på 2000-tallet.

Apparatenes vekt er blitt kraftig redusert ettersom batterienes omfang er blitt ekstremt redusert. På begynnelsen av 1980-tallet utgjorde batteripakkene til mobiltelefonene 10-20 kg, og de fleste mobiltelefonene var derfor stort sett brukt i kjøretøyer eller fartøyer.
På denne tiden eksisterte det kun manuell oppsetting av telefonsamtaler. Samtalene gikk på åpent radiosamband. De fleste mobiltelefonabonnenter var offentlige tjenestemenn, drosjesjåfører, journalister og leger. For å ringe måtte mobiltelefonabonnenten kalle opp den lokale telefonsentralen som så satte opp telefonsamtalen, på en tilsvarende måte som dagens VHF-samtaler på kystradiostasjoner. Inngående samtaler ble ekspedert til den lokale sentralen som foretok oppkall ved hjelp av radioutsending av mobiltelefonabonentens femsifrede telefonnummer som et sammenhengende tonesignal, slik at mottakerapparatet ringte.
Det første automatiske systemet, NMT 450, ble en umiddelbar suksess. Selv de mest optimistiske prognosene ble sprengt etter kort tid. Spesielt i sentrale strøk var nettet overbelastet og det var vanskelig å få samtaler gjennom. I 1985 var trafikken på 450-nettet i Oslo-området i gjennomsnitt 22 000 samtaler daglig. NMT 900 var i en prosjekteringsfase og man så for seg at en tredobling av kapasiteten i nettet var nødvendig for å dekke behovet. De første delene av NMT 900 systemet ble operative i Oslo-området 2. halvår 1986 og i løpet av 1987 var også Bergen, Trondheim, Stavanger og Haugesund samt hovedveiene mellom disse byene dekket av NMT 900.
I 1991 ble det norske selskapet NetCom GSM tildelt mobil konsesjon i Norge, og NetCom og Telenor begynte året etter utbygging av GSM 900 mobilnett i Norge. Dette innledet æraen med digital mobiltelefoni.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 00:46   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min første telefon; bare at min hadde alfabetet på tastene.

Gammel 12-08-08, 00:06   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke akkurat, men det var en gang mellom 1997 og 1999, det vil si at jeg var mellom 27 og 29.

Gammel 12-08-08, 00:17   #12
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte den på Rimi, det var kontantkort, og det var en Nokia. Men årstallet? Tror det må ha vært i 2000, og da var jeg :regne - regne: blitt hele 36 år.
Jeg pleide å si at jeg skulle ikke ha mobiltelefon før jeg fikk en gratis, men husker sannelig at jeg betalte 798,- for den.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 00:36   #13
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Første i klassen, kjøpte når jeg hadde fått lappen i 1994. Kostet en krone, en stor Alcatel. Måtte jo ha telefon når jeg hadde så elendig bil! Hvordan skulle jeg ellers bli tauet hjem sent på kvelden?

Gammel 12-08-08, 01:15   #14
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg kjøpte den på Rimi, det var kontantkort, og det var en Nokia. Men årstallet? Tror det må ha vært i 2000, og da var jeg :regne - regne: blitt hele 36 år.
Jeg pleide å si at jeg skulle ikke ha mobiltelefon før jeg fikk en gratis, men husker sannelig at jeg betalte 798,- for den.

Jeg kjøpte samme telefonen på rimi, bortsett fra at jeg var 14 år i 2000

Gammel 12-08-08, 00:38   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte min første mobil i 1999, i forbindelse med at vi flyttet ut av Oslo og straks ble mer avhengige av å kunne kommunisere oss ektefeller mellom mht kjøring til og fra jobb. I 1999 var jeg 30 år, så det er vel trygt å si jeg var sent ute. :fossil:

Gammel 12-08-08, 00:54   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor gammel var du da du fikk/kjøpte mobil?

Tja, jeg kan vel egentlig bare kopiere førsteinnlegget. Jeg var 17 år gammel og flyttet hjemmefra, sånn ca. i 94. Fikk med meg mammas mobil slik at hun kunne holde kontakten med meg. Mobil var ganske uvanlig den gangen, jeg kjente ingen andre ungdommer som hadde det.

Jeg husker at jeg hadde glemt å skru av mobilen på bussen en gang på vei hjem fra jobb. Det var utrolig pinlig når den ringte, og jeg slo den av med en gang. En medpassasjer kjeftet og jamret seg allikevel på grunn av bråket ringingen medførte. Det begynner å demre for meg at min oppvekst kan framstå som rimelig dinosaurisk for det som en gang blir mine barnebarn.

Gammel 12-08-08, 01:00   #17
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Hø? Jeg fikk i 95, med kontantkort og sendt sms til den store gullmedaljen. Registreringen var litt forsinket på den tiden, sånn at man ofte kunne sende sms i flere timer etter at kontantkortet var tomt. Jeg husker også at telenor hadde en slags kampanje der du kunne sende gratis sms, det forsvant fort. Jeg var 14, og flørting med gutter fikk en helt annen betydning.

Jeg fikk i 97, ellers kan jeg signere alt, også alder.

Gammel 12-08-08, 09:07   #18
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Kjøpte min første mobil i september '99, et par måneder før jeg fylte 24. Husker jeg kjøpte den på Rimi. Den var skikkelig plastikk, knirkete og heftig orange med utdragbar antenne. Tror det var en Alcatel.

Telefonen "varte" ikke lenge før jeg kjøpte meg en Motorola som var riktig så lekker i forhold. Etter et år med Motorola'n kjøpte jeg min første Nokia og har siden den gang vært trofast mot det merket.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 00:58   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror forresten at jeg betalte 169,- i måneden i telefonabbonement (hvis ikke det var mer?), og ca. 6 kroner i minuttet for å ringe.

Gammel 12-08-08, 00:59   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri kjøpt en mobiltelefon, men har fått av jobben siden 96. Da var jeg vel 24.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.